15 ماده غذایی که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند

سیستم ایمنی یکی از مهمترین سیستم‌های بدن است که می‌توانید با خوردن مواد غذایی خاصی آن را حفظ و تقویت کنید.  اگر شما به دنبال راه هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزای زمستانی هستید، اولین گام بازدید و سر زدن به فروشگاه مواد غذایی محل تان است. در این مقاله 15 ماده‌ی غذایی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند، ذکر می‌شود.

15 ماده‌ی غذایی که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند.

سیستم ایمنی یکی از مهمترین سیستم‌های بدن است که می‌توانید با خوردن مواد غذایی خاصی آن را حفظ و تقویت کنید.  اگر شما به دنبال راه هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزای زمستانی هستید، اولین گام بازدید و سر زدن به فروشگاه مواد غذایی محل تان است. در ادامه 15 ماده‌ی غذایی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند، ذکر می‌شود.

مرکبات

1. خوردن مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی

اکثر مردم پس از سرماخوردن روی به خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین C می‌آورند. این به این دلیل است که به سیستم ایمنی شما کمک می‌کند. به نظر می‌رسد، ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود که اینها کلید مبارزه با عفونت‌ها هستند.

 مرکبات محبوب عبارتند از:

  • گریپ فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیمو شیرین
  • لیموترش سبز
  • نارنگی یافا

از آنجا که بدن شما ویتامین‌ C را تولید نکرده و توانایی ذخیره‌ی آن را ندارد، شما نیاز به مصرف مواد غذایی‌ای دارید که حاوی این ویتامین است تا سلامتی‌تان تضمین شود. تقریبا تمام مرکبات حاوی ویتامین C در مقادیر بالا هستند. با چنین تنوعی، انتخاب آنها با توجه ذائقه‌ای که دارید آسان است که یک فنجان از این ویتامین را به هر وعده غذایی خود اضافه کنید.

فلفل دلمه

2. خوردن فلفل دلمه‌ای قرمز برای تقویت سیستم ایمنی

اگر فکر می کنید که مرکبات دارای بیشترین میزان ویتامین C از هر میوه یا سبزی دیگری هستند، دوباره فکر کنید. فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی دو برابر ویتامین C موجود در مرکبات است. آنها همچنین یک منبع غنی از بتا کاروتن هستند. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین C به حفظ کیفیت و تقویت پوست و چشمان هم کمک می‌کند.

کلم بروکلی

3. خوردن کلم بروکلی برای تقویت سیستم ایمنی

کلم بروکلی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق العاده است. کلم بروکلی بسته بندی شده با ویتامین‌های A، C و E و همچنین بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها و فیبر های دیگر، یکی از سالمترین سبزیجات است که می‌توانید روی میز غذای خود قرار دهید. کلید نگهداشتن و کم نشدن خواص سلامتی این سبزی به حداقل رساندن پخت و مصرف آن به شکل خام است.

سیر

4. خوردن سیر برای تقویت سیستم ایمنی

سیر در تقریبا در هر غذای دنیا یافت می‌شود. حتی اضافه کردن میزان کمی از آن به غذایتان می‌تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد. تمدن‌های اولیه ارزش آن را در مبارزه با عفونت‌ها می‌دانستند. سیر همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند و گرفتگی شریان‌ها را کاهش دهد. به نظر می‌رسد که خواص تقویت کننده ایمنی سیر به خاطر ترکیبات گوگرد آن مانند آلیسین باشد.

زنجبیل

5. خوردن زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی

زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی‌ای است که پس از مریض شدن افراد به فکر مصرف آن می‌افتند. زنجبیل ممکن است به کاهش التهاب کمک کند که می‌تواند به کاهش گلودرد و درمان سایر بیماری‌های التهابی بی‌انجامد. زنجبیل همچنین ممکن است به کاهش تهوع کمک کند.

در حالی که از آن در بسیاری از شیرینی‌ها استفاده می‌شود، طبع گرم زنجبیل به خاطر وجود ترکیب شیمیایی به نام گینگرول است که جزء خانواده‌ی کپسایسین‌ها قرار دارد. بر اساس تحقیقات اخیر بر روی حیوانات، زنجبیل ممکن است به کاهش درد مزمن کمک کند و ممکن است خواص پایین آوردن کلسترول را داشته باشد.

اسفناج

6. خوردن اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی

وجود اسفناج در لیست ما فقط به این دلیل که غنی از ویتامین C است؛ نیست. اسفناج غنی از آنتی اکسیدان و بتا کاروتن است که ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با عفونت‌ها افزایش دهد. شبیه به کلم بروکلی، اسفناج هم زمانی که آن را کمتر می‌پزید، خواص دارویی و درمانی خود را بهتر حفظ می‌کند. با این حال، پخت و پز با نور سبب افزایش ویتامین A در آن شده و اسید اگزالیک مواد مغذی آن را آزاد می‌کند.

ماست

7. خوردن ماست برای تقویت سیستم ایمنی

به دنبال مصرف ماست هایی مانند ماست یونانی باشید که دارای پروبیوتیک‌ها و باکتری‌های زنده هستند. آنها می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با بیماری‌ها تقویت کنند. سعی کنید به جای ماست‌های طعم دار که پر از شکر هستند از ماست‌های ساده مصرف کنید. شما می‌توانید ماست ساده‌ی خود را با میوه‌های سالم و عسل شیرین کنید.

ماست همچنین می‌تواند یک منبع عالی از ویتامین D باشد، بنابراین سعی کنید، آنهایی را بخرید که غنی شده از ویتامین D هستند. ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی بدن را در مقابل بیماری‌ها تقویت می‌کند.

بادام

8. خوردن بادام برای تقویت سیستم ایمنی

تاثیر ویتامین E برای جلوگیری و مبارزه با سرماخوردگی همانند ویتامین C است. با این حال، ویتامین E کلید داشتن یک سیستم ایمنی سالم است. این یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که نیاز به حضور چربی دارد تا به درستی جذب شود. آجیل‌های حاوی بادام، با این ویتامین بسته بندی شده و همچنین دارای چربی سالم هستند. نصف فنجان از بادام که حاوی حدود 46 گرم برشته شده از آن است؛ تقریبا 100 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E را فراهم می‌کند.

زردچوبه

9. مصرف زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی

شما ممکن است زردچوبه را به عنوان یک عنصر کلیدی در بسیاری از کرم‌ها ببینید. اما این پودر زرد روشن، ادویه تلخی است که برای سال‌ها به عنوان یک داروی ضد التهاب در درمان استئو آرتریت و آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که غلظت‌های بالای کورکومین، که رنگ زردچوبه به علت وجود این ماده در آن است، می‌تواند به کاهش آسیب عضلات ناشی از انجام تمرینات ورزشی کمک کند.

چای سبز

10. نوشیدن چای سبز برای تقویت سیستم ایمنی

هر دو نوع چای سبز و سیاه با فلاونوئیدها، نوعی از آنتی اکسیدان‌ها بسته بندی می‌شوند. با این حال چای سبز حاوی انواع آنتی اکسیدان هایی قوی تر و موثرتری چون EGCG، است. نشان داده شده است EGCG برای بهبود عملکرد ایمنی بدن بسیار موثر است. در فرایند تخمیر چای سیاه بسیاری از این آنتی اکسیدان‌های EGCG از بین می‌رود. از سوی دیگر، چای سبز چون تخمیر نمی‌شود، آنتی اکسیدان‌هایی چون EGCG آن حفظ می‌شود. چای سبز نیز منبع خوبی از اسید آمینه‌ی تانن است. تانن ممکن است در تولید سلول‌های T برای مبارزه با میکروب‌ها موثر باشد.

پاپایا سبز

11. خوردن پاپایا سبز برای تقویت سیستم ایمنی

پاپایا یکی دیگر از میوه‌های حاوی ویتامین C است. شما می‌توانید 224 درصد از  ویتامین C روزانه توصیه شده را در یک پاپایا پیدا کنید. پاپایا همچنین دارای آنزیم گوارشی به نام پاپائین بوده که دارای اثرات ضد التهابی است. پاپایا مقادیر بالایی از پتاسیم، ویتامین B و فولات را دارا است که هر کدام برای سلامت کلی شما مفید هستند.

کیوی

12. خوردن کیوی برای تقویت سیستم ایمنی

کیوی مانند پاپایا به طور طبیعی حاوی مواد مغذی ضروری‌ای چون فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. ویتامین C باعث افزایش تولید سلول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت می‌شود.

مرغ

13. خوردن مرغ برای تقویت سیستم ایمنی

هنگامی که بیمار هستید، سوپ مرغ بیشتر از یک غذای خوشمزه با اثر دارونما است. این کمک می‌کند تا علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد و همچنین از ابتلا به بیماری شما جلوگیری می‌کند. در طیوری چون مرغ و بوقلمون، ویتامین B6 زیاد است. حدود 85 میلی گرم از بوقلمون یا گوشت مرغ حاوی 40 تا 50 درصد از میزان توصیه شده برای دریافت روزانه ویتامین B6 است. ویتامین B6 نقش مهمی در بسیاری از ایجاد واکنش‌های شیمیایی‌ای که در بدن اتفاق می افتد؛ است. همچنین وجود آن برای تشکیل گلبول‌های قرمز جدید و سالم حیاتی است.

تخمه آفتابگردان

14. خوردن دانه‌های آفتابگردان برای تقویت سیستم ایمنی

دانه‌های آفتابگردان پر از مواد مغذی‌ای چون فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. آنها همچنین دارای ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های قوی‌ای هستند. ویتامین E برای تنظیم و حفظ و تقویت عملکرد سیستم ایمنی مهم است. سایر مواد غذایی با مقادیر بالایی از ویتامین E شامل آووکادو و سبزیجات دارای برگ سبز تیره هستند.

موجودات صدفی

15. خوردن انواع موجودات صدفی برای تقویت سیستم ایمنی

برای بسیاری از کسانی که در حال تلاش برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستند، به نظر می‌رسد که خوردن موجودات صدفی باعث افسردگی می‌شود اما آنهایی که حاوی روی هستند باعث افسردگی نمی‌شوند. اهمیت وجود روی برای بدن اندازه‌ی دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی توجه نمی‌شود، اما بدن ما به آن نیاز دارد تا سلول‌های ایمنی بدن ما بتوانند به هدف مورد نظر حمله کرده و آنها را از بین ببرند.

انواع موجودات صدفی که دارای مقادیر زیادی از روی هستند عبارتند از:

  • خرچنگ
  • حلزون
  • شاه میگو
  • صدف دریایی

به خاطر داشته باشید که نباید بیش از مقدار توصیه شده روی در رژیم غذایی خود داشته باشید. برای مردان بالغ، 11 میلی گرم و برای زنان 8 میلی گرم از آن توصیه می‌شود.

راه های بیشتر برای جلوگیری از آنفولانزا

تنوع کلیدی برای تغذیه مناسب است. خوردن فقط یکی از این غذاها برای کمک به مبارزه با آنفلوانزا کافی نیست، حتی اگر شما آن را به طور مداوم بخورید. بنابراین بهتر است همه‌ی این مواد را برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا باهم مصرف کنید و در صورت حاد شدن بیماری‌تان از روش‌های دیگر مثل خوردن قرص و دارو و آمپول و واکسن زدن البته تحت نظر پزشک مربوطه استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

راه هایی که سیستم ایمنی بدن را بشدت تقویت می کند !

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...