راه هایی که سیستم ایمنی بدن را بشدت تقویت می کند !

محیط زندگی ما انسانها مملو از انواع ویروس ها و میکروب هایی است که هر لحظه سلامت جسمی و روحی ما را تهدید می کنند. شناخت نقش بسیار مهم و حساس سیستم ایمنی بدن برای مقابله و دفاع در برابر این عوامل بیماری زا بسیار حائز اهمیت می باشد بنابراین ضروری است که به تقویت هر چه بیشتر سیستم ایمنی و دفاعی بدن اقدام نموده تا به راحتی در برابر عوامل تهدید کننده محیطی و مسری مقابله نموده و ایمن شویم.سیستم ایمنی بدن نقش حمایتی و هدایتگری مهمی را برای اندام ها و ارگان های مختلف ایفا می کند و مواد سمی و رادیکالهای آزاد مضر را از راه های تنفسی، کلیوی، خونی و پوستی خارج و دفع می کند و چنانچه سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و نتواند به کار، فعالیت و وظایف خود به نحوه صحیحی ادامه دهد، زمینه بروز و ظهور انواع بیماریها فراهم می گردد. نقش کلیدی و مهم تغذیه سالم و مکمل ها و انواع ویتامین ها برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن را نباید نادیده گرفت.در این مطلب سعی داریم ابتدا مطالبی را در مورد سیستم ایمنی بدن بیان نموده و در ادامه نیز راههای تقویت سیستم ایمنی بدن تشریح می گردد.

منظور از سیستم ایمنی بدن چیست؟

دستگاه ایمنی بدن همان سیستم ایمنی بدن است که قسمت مهم بدن می باشد و همانگونه که از نامش پیداست، نقش و وظیفه دفاعی و محافظت از بدن را به عهده دارد. این سیستم دفاعی، مسئول شناسایی ملکول ها و سلول های خودی از غیر خودی یا بیگانه و مهاجم است و با از بین بردن ملکول ها یا سلول های غیر خودی و بیگانه، نقش آنتی ژنی و خود ایمنی بدن را موجب می گردد.مکانیسم سیستم ایمنی بدن به دو روش کلی در برابر عوامل بیگانه عمل می نماید. شیوه اول،  مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی به صورت اختصاصی و شیوه دوم، مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی به صورت غیر اختصاصی است.مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی به صورت غیر اختصاصی: اولین خطوط دفاعی در این شیوه به ترتیب شامل پوست، آنزیم لیزوزیم و لایه های مخاطی می باشند.دومین خطوط دفاعی که با پاسخ  های دفاعی بدن همراه است به ترتیب شامل، پاسخ التهابی بدن، پاسخ دمایی بدن، نقش مهم گلبولهای سفید و پروتئین های مکملی است.

چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن

مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی به صورت اختصاصی: این مکانسیم وقتی دست به کار خواهد شد که عوامل مخرب و بیماری زا از سد مکانیسم دفاعی غیر اختصاصی سیستم ایمنی بدن عبور کرده باشند و سیستم دفاعی مربوطه، به دو بخش ایمنی هومورال (مبارزه مستقیم با ویروس و میکروب ها) و ایمنی سلولی که بیشتر مبارزه با رشد سلول های سرطانی و ویروسی تقسیم می شوند.در مکانیسم اختصاصی ایمنی سلولی، لنفوسیت هایT نقش بسزایی برای مبارزه با سلولهای سرطانی و سلول های آلوده به ویروس را دارند و مکانیسم اختصاصی ایمنی هومورال، در جهت مبارزه با باکتری ها و میکروب های موجود در مایعات بدن می باشد و لنفوسیت های B نقش اصلی مبارزه را در جهت ایمنی بدن ایفا می کنند.بنابراین اختلال در سیستم ایمنی بدن زمانی رخ می دهد که مشکلاتی از قبیل، نقص دستگاه ایمنی، آلرژها و ضعف خود ایمنی در مقابله با انواع بیماری ها رخ می دهد؛ لذا دستگاه ایمنی بدن باید تقویت گردد تا تضمینی بر سلامتی بدن باشد.

راههای تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که قبلا هم ذکر شد، بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن، رژیم تغذیه ای سالم و مناسب، مملو از خوراکی هایی نظیر تخم مرغ، سبزیجات و میوه ها، خشکبار، فلفل قرمز، سویا، اسفناج ، لبنیات و... می باشد

نقش میوه و سبزیجات در تقویت سیستم ایمنی بدن

انواع میوه و سبزیجاتی مانند، مرکبات، سیب، موز، هویج، توت فرنگی،کیوی،گوجه فرنگی ،کلم ، اسفناج، بادمجان، سیر و پیاز با داشتن ویتامین ها و انواع مواد معدنی مغذی و فیبر فراوان،  نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند که باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.نقش ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامین ها نیز به نوبه خود نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند بخصوص ویتامین های  Cو D3بیشترین نقش را در این مهم دارند؛ چرا که ویتامین  D3به افزایش جذب کلسیم به استخوان ها و رشد آنها کمک می کند و نقش ویتامین  Cبه عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، برای مبارزه با رادیکالهای آزاد و سلول های بیگانه و بیماری زا بسیار حائز اهمیت می باشد.

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن انسان

نقش غذاهای دریایی در تقویت سیستم ایمنی بدن

در غذاهای دریایی و جو، امگا3 و سلنیوم به میزان زیادی یافت می شود. این ترکیبات به افزایش و بالا بردن قدرت ایمنی بدن کمک شایانی می کنند.

نقش مایعات در تقویت سیستم ایمنی بدن

نوشیدن مایعات به ویژه آب و چای سبز نقش مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد زیرا،  موجب دفع بیشتر و خارج شدن سموم  از بدن می شوند و نقش آنتی اکسیدانی آنها نیز مزیتی دیگر بر این مهم است.

نقش تمدد اعصاب و دوری از استرس بر تقویت سیستم ایمنی بدن

از عوامل مهم تهدید کننده سلامتی و تضعیف سیستم ایمنی بدن، استرس، اضطراب و تنش های شدید روحی می باشد. براساس مطالعات و یافته های محققان، زندگی همراه با استرس و اضطراب های بی مورد، عامل مهمی در زمینه سازی برای شکل گیری بیماریهای خطرناک قلبی و سرطانی می باشد و با دور شدن از آنها و تمرینات ذهنی مانند یوگا و مدیتیشن، می توان سیستم  ایمنی بدن خود را تقویت نماییم.

نقش فعالیت های بدنی بر تقویت سیستم ایمنی بدن

ورزشکاران یا افرادی که بیشتر به تمرینات بدنی و پیاده روی می پردازند، همیشه جسم و روانی سالم تری را نسبت به افراد بی تحرک دارند؛ زیرا با انجام فعالیتهای بدنی حالت خاموش یا خفته بدن تحریک شده و سوخت و ساز بدن نیز افزایش می یابد. از این طریق تمام اندام ها دچار کشش و تحرک شده و با تعریق سموم از بدن خارج می شود و نیاز به مایعات نیز بیشتر می گردد؛ این در حالی است که تمامی این موارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

افزایش سیستم ایمنی بدن

راهکارهای زندگی سالم برای تقویت ایمنی بدن

  • عدم استعمال دخانیات
  • استنشاق هوای سالم
  • ورزش و تحرک فیزیکی
  • تعادل وزن
  • عدم مصرف مشروبات الکلی
  • خواب متعادل و به اندازه در ساعت استاندارد
  • رعایت بهداشت بدن
  • رژیم غذایی مغذی
  • انجام مرتب آزمایشات تقریباً سالی یکبار یا 6 ماه یکبار.
  • کنترل فشار خون.

کنترل خشم و دوری از استرس

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...