مجلس شورای دانش آموزی چیست؟

مجلس شورای دانش آموزی تشکلی است دانش آموزی که از نمایندگان منتخب انتخابات شورای دانش آموزی مدارس طی سه مرحله انتخاب شده اند. تمامی آنچه که در این مجلس به تصویب برسد پس از آن که شورای عالی آموزش و پرورش آن را به تأیید برساند، تمام و کمال قابل اجرا خواهد بود.

از سال 1380 مجلس شورای دانش آموزی بر طبق تصویب آیین نامه ای در جلسه ی شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران کار خود را به عنوان یک نهاد مشورتی شروع کرد. هر آنچه که در مجلس شورای دانش آموزی تصویب بشود پس از آن که شورای عالی آموزش و پرورش آن را به تأیید برساند، تمام و کمال قابل اجرا خواهد بود.

تعداد اعضای مجلس شورای دانش آموزی

تعداد اعضای مجلس شورای دانش آموزی از 75 نفر نماینده ی دانش آموز دختر و 75 نفر نماینده ی دانش آموز پسر تشکیل شده است. در بین این نمایندگان از اقلیت های مذهبی چهار نفر نماینده حضور دارند. دو نفر نماینده هم از مدرسه های ایرانی خارج از کشور عضو این مجلس هستند و دو نماینده نیز از میان دانش آموزانی انتخاب می شوند که دارای نیازهایی خاص می باشند. برای هر استان در این مجلس سهمیه ای وجود دارد که تعیین آن بر عهده ی دبیرخانه مجلس شورای دانش آموزی است.

شیوه ی انتخاب اعضای مجلس شورای دانش آموزی

اعضای مجلس شورای دانش آموزی در طی سه مرحله انتخاب می شوند. شروع مراحل این گزینش از انتخابات شورای دانش آموزی ای که در مدارس انجام می شود، می باشد؛ یعنی ابتدا پس از این که در هر مدرسه انتخابات شورای دانش آموزی انجام می گیرد و نمایندگان شورای دانش آموزی مشخص می شوند، هر مدرسه یکی از نمایندگان شورای دانش آموزی خود را به منطقه معرفی می کند، از بین این دانش آموزان هم نماینده ای به استان معرفی می شود و در حقیقت مرحله ی استانی آخرین مرحله از مراحل انتخاب اعضای مجلس شورای دانش آموزی است. بدیهی است که انتخاب نمایندگان مجلس شورای دانش آموزی بر طبق جمعیت هر استان و سهمیه ی تعیین شده از طرف دبیرخانه مجلس شورای دانش آموزی انجام می گیرد.

انتخابات هیأت رئیسه ی مجلس شورای دانش آموزی

بی گمان هر تشکلی نیاز به یک رئیس، نائب رئیس، منشی و کارپرداز دارد تا کارها را تقسیم کرده، هرکدام با تمرکز بر وظایفی که برای شان در نظر گرفته می شود متعهدانه عمل کرده، باری از روی دوش آموزش و پرورش کشور و در نهایت مدرسه ها بردارند. مجلس شورای دانش آموزی هم از این امر مستثنا نیست و دارای یک هیأت رئیسه می باشد. هیأت رئیسه ی مجلس شورای دانش آموزی را یک رئیس، دو نفر نائب رئیس، دو منشی و دو کارپرداز تشکیل می دهند. برای هر استان هم این امکان وجود دارد که بر اساس تعداد نمایندگانی که دارد یک نفر یا دو نفر را به عنوان کاندیدا در هیأت رئیسه معرفی نماید.

اختیارات و وظایف مجلس شورای دانش آموزی

وقتی دانش آموزی برای نماینده شدن در انتخابات شورای دانش آموزی کاندیدا می شود، حتما به این فکر کرده است که با انتخاب شدن، وظایفی سنگین در قبال هم مدرسه ای های خود و درنهایت مدرسه ی خود دارد و باید وظایف خود را به نحو احسن به انجام برساند؛ پس زمانی که او به مجلس شورای دانش آموزی راه پیدا می کند وظایف اش چند برابر خواهد شد؛ چراکه او دیگر تنها نماینده ی مدرسه ی خود نیست و نمایندگی تمام دانش آموزان ایرانی را برعهده دارد که باید برای تمامی این دانش آموزان در سر تا سر ایران زمین و حتی خارج از مرزهای ایران سنگ تمام بگذارد. سنگ تمام گذاشتن در خدمت رسانی یعنی همین.

نمایندگان مجلس شورای دانش آموزی پس از بررسی مشکلات، احیانا معضلات و مسائل مختلف مربوط به دانش آموزان به بحث و تجزیه و تحلیل آن می پردازند و با همفکری هم پس از پیداکردن راهکارهای مختلف، پیشنهادهای راهبردی خود را مطرح می کنند و با بیان کردن انتظارات خود به مسئولین، پاسخ مناسب و به موقع را از آن ها مطالبه می نمایند. لازم به ذکر است که در تمامی نشست های مجلس شورای دانش آموزی مقامات عالی کشوری هم حاضر هستند.

وظیفه ی دیگر این مجلس اظهار نظر کردن درباره ی لایحه ها و پیش نویس های طرح هایی است که در رابطه با دانش آموزان در شورای عالی آموزش و پرورش و یا مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود.

از دیگر بحث های مطرح شده در مجلس شورای دانش آموزی که یکی از مباحث اصلی آن به حساب می آید، بررسی موضوع مشارکت دادن دانش آموزان در فعالیت های مختلف در مدرسه است. همان طور که قبلا اشاره کردیم هر آنچه که در این مجلس مطرح شده، به تصویب اعضا برسد، پس از این که از طرف شورای عالی آموزش و پرورش تأیید گردد، دارای ضمانت اجرایی است. بالطبع نمایندگان گرامی مجلس شورای دانش آموزی درباره ی مصوبات خود باید کاملا دقت نظر به خرج بدهند تا با درایت خود مسائل دانش آموزان را به درستی حل و فصل نمایند.

تدوین سند مجلس شورای دانش آموزی

پس از یک دوره ی کاری در مجلس شورای دانش آموزی متنی که حاوی فعالیت ها و بحث های مطرح شده در دوره می باشد، تنظیم شده، پس از طی مراحلی در صحن علنی مجلس شورای دانش آموزی به عنوان سند به تصویب می رسد و سرانجام با ارائه به مسئولین ارشد آموزش و پرورش در تصمیم گیری ها و تنظیم سیاست ها به کار گرفته می شود.

مجلس شورای دانش آموزی چیست؟

با تمامی توضیحات بالا به این نتیجه می رسیم که مجلس شورای دانش آموزی فرصت مغتنمی است برای جامعه ی دانش آموزی کشور تا خود را در چند جهت برای ورود به جامعه ای بزرگ تر از مدرسه محک بزنند.

- آن هایی که کاندید نمایندگی شورای دانش آموزی می شوند: خود را برای انجام وظایفی که در آینده ی کشور باید برعهده بگیرند آماده می کنند تا متعهدانه آن ها را به انجام برسانند.

- آن هایی که به نامزدهای نمایندگی شورای دانش آموزی رأی می دهند: این دانش آموزان می آموزند که فقط با انتخابی درست می توانند به سمت بهتر شدن گام بردارند و هر انتخاب اشتباهی می تواند آینده ی آن ها را نیز تحت الشعاع قرار بدهد؛ چنانکه اگر نماینده ای بی تعهد و یا ناکارآمد را انتخاب کنند به طور قطع عواقب این انتخاب، زندگی آن ها را به صورت همه جانبه در بر خواهد گرفت و کم ترین ضرر این انتخاب، حاصل نشدن تغییری رو به پیشرفت و ساکن ماندن در جایگاه فعلی است.


در ادامه ببینید :

وظایف شورای دانش آموزی مدرسه چیست؟

شعار برای شورای دانش آموزی مدرسه

چگونه برای شورای دانش آموزی تبلیغ کنیم؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...