وظایف شورای دانش آموزی مدرسه چیست؟

وظایف شورای دانش آموزی با توجه به مفهوم نام خود که همان مشاوره و مشورت و هم فکری است تعریف می شود و به همین دلیل اصلی ترین وظیفه ی شورای دانش آموزی مدرسه بالا بردن سطح هم فکری در مدرسه است، تا همگی با هم فکری هم مدرسه را به سمت بهتر شدن به پیش ببرند

امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:

مَنِ استَبَدَّ بِرَأیِهِ هَلَکَ، وَ مَن شاوَرَ الرِّجالَ شارَکَها فی عُقولِها.

هر كس خود رأى شد به هلاكت رسید، و هر كس با دیگران مشورت كرد، در عقل های آنان شريك شد.

حکمت شماره 161 نهج البلاغه – ترجمه استاد محمد دشتی

با توجه به حدیث بالا وقتی شورای دانش آموزی مدرسه با هدف هم فکری دانش آموزان با یکدیگر و هم چنین هم فکری این عده از دانش آموزان با اولیای مدرسه تشکیل می شود؛ پس وظایف شورای دانش آموزی مدرسه هم با توجه به همین اصل مهم تعریف خواهد شد که پس از شکل گیری شورای دانش آموزی مدرسه و مشخص شدن اعضا یا همان نمایندگان دانش آموزان باید به وظایف مبتنی بر این اصل عمل کرده، وضعیت مدرسه را از همه لحاظ بهبود ببخشند.

به طور معمول اصول این وظایف را که نمایندگان دانش آموزان در شورای دانش آموزی مدرسه متعهد به انجام آن ها می شوند، در آموزش و پرورش هر منطقه تنظیم کرده، به اطلاع مدارس می رسانند، ولی هر مدرسه هم می تواند بر پایه ی این اصول برای خود وظایفی را تعیین کند که در این جا به تعدادی از این وظایف، و توضیحات مختصری درباره ی آن ها می پردازیم.

تقویت هم فکری در مدرسه

اصلی ترین کار شورای دانش آموزی مدرسه علاوه بر هم فکری خود اعضا با یکدیگر و با اولیای مدرسه، به میدان آوردن فکر بقیه ی دانش آموزان مدرسه هم می باشد؛ این بدین معناست که همگی دانش آموزان مدرسه باید در تصمیم گیری ها و برنامه های پیش برنده ی مدرسه همراه و همدوش با نمایندگان شورای دانش آموزی حضور داشته باشند. برای رسیدن به این مقصود می توان از چند راه وارد عمل شد و این امر را تحقق بخشید. وقتی به بررسی کار این گروه ها بپردازیم، درحقیقت وظایف دیگر شورای دانش آموزی مدرسه را هم در خلال آن معرفی خواهیم کرد.

تشکیل تشکل های دانش آموزی در مدرسه

تشکیل تشکل های دانش آموزی در مدرسه یعنی تقسیم کارهای مدرسه بین گروه های دانش آموزی؛ یعنی بخش بخش کردن کارها بین گروه هایی مختلف از دانش آموزان. با این روش، کارهای مدرسه بین همه ی دانش آموزان تقسیم شده، علاوه بر این که مدرسه با همکاری همه ی دانش آموزان اداره می شود، بار سنگین وظایف هم بر دوش چند نفر نماینده نمی افتد و تمام وظایف پیش برنده ی مدرسه بین همه ی بچه ها قسمت می شود.

برای این کار می توان چند موضوع کاری مهم و اساسی مدرسه را انتخاب کرد و به تعداد همان موضوعات اساسی مدرسه گروه ها را تشکیل داد. مثلا گروه بهداشت و سلامت، گروه نشاط و سرگرمی یا همان گروه ورزش، گروه تربیتی، گروه انضباطی، گروه آموزشی و یا هر گروه دیگری که مدرسه وجود آن را به صلاح پیشرفت مدرسه می داند.

بعضی از این گروه ها گنجایش داشتن زیر گروه را هم خواهند داشت؛ مثلا گروه تربیتی به دلیل گستردگی کارهایی که در حیطه ی حوزه ی کاری خود دارد می تواند به زیر گروه های هنری، قرآن و عترت و نماز، تبلیغات و ... هم تقسیم شود؛ حتی قسمت هنری واحد تربیتی خودش شامل گروه های هنری مختلف مثل سرود، نمایش، خوشنویسی، نقاشی، تزئینات و ... است.

گزارشات گروه ها چطور به اعضای شورای دانش آموزی برسد؟

برای این که گزارشات گروه ها به دست اعضای شورای دانش آموزی برسد، بدیهی است که کل اعضای گروه نمی توانند یکی یکی به سراغ نماینده ی مدرسه بروند و کارهای انجام شده را عنوان کنند پس لازم است هر گروه دارای یک نماینده باشد و این نماینده گزارش عملکرد گروه را در یک مدت زمان تعیین شده به دست نماینده ی شورای دانش آموزی برساند تا آن نماینده با مطرح کردن آن گزارش در شورای دانش آموزی، با همراهی دیگر نمایندگان و اولیای مدرسه کارها را پیگیری کند.

معرفی کوتاه وظایف گروه های دانش آموزی مدرسه

گروه بهداشت و سلامت

وظیفه ی شورای دانش آموزی مدرسه: ارتقای کیفیت بهداشت محیط مدرسه و سلامت دانش آموزان؛ مثلا با تنظیم برنامه های معاینات دوره ای مورد نیاز دانش آموزان

این گروه رسیدگی به بهداشت جای جای مدرسه را برعهده دارند؛ به این شکل که این دانش آموزان چه از طریق مشاهدات خودشان و چه از طریق گزارشات دانش آموزان دیگر وضعیت بهداشتی محیط مدرسه را رصد می کنند و اوضاع موجود را به اطلاع نماینده ی شورای دانش آموزی می رسانند. بررسی وضعیت سلامت دانش اموزان و بهداشت ان ها هم بر عهده ی این گروه است.

گروه نشاط و سرگرمی (گروه ورزش)

وظیفه ی شورای دانش آموزی مدرسه: ارتقای سطح تیم های مدرسه در مسابقات دانش آموزی، بالا بردن کیفیت زنگ های ورزش و زنگ های تفریح، بهتر کردن برنامه های ورزشی صبحگاه

دانش آموزان در این گروه برای ارتقای موقعیت مدرسه در مسابقات ورزشی، استعدادیابی، برگزاری مسابقات ورزشی در مدرسه و کارهایی از این قبیل به دبیر ورزش مدرسه کمک خواهند کرد.

گروه تربیتی

وظیفه ی شورای دانش آموزی مدرسه: برگزاری با کیفیت مراسم ملی و مذهبی، بالا بردن سطح برنامه های صبحگاه، جذابیت بخشیدن به برنامه های نمازخانه، جذاب کردن تزئینات مدرسه و به طور کلی جذابیت بخشیدن به محیط مدرسه

بهتر است دانش آموزان این گروه در زیر گروه های گفته شده در بالا تقسیم شوند تا کارآیی گروهشان بالا برود.

گروه انضباطی

وظیفه ی شورای دانش آموزی مدرسه: برقراری نظم در برنامه های مختلف مدرسه، همراهی با معاون مدرسه در انجام کارهای انضباطی مثل کنترل نظم در مراسم مختلف مدرسه

گروه آموزشی

وظیفه ی شورای دانش آموزی مدرسه: ارتقای سطح علمی مدرسه، کمک به برگزاری نمایشگاه هایی از دست سازه ها و پژو هش های دانش آموزان، برگزاری کلاس های فوق برنامه برای برطرف کردن اشکالات درسی بچه ها

دانش آموزان در این گروه باید با بررسی مشکلات پیش روی خویش که مانع پیشرفت تحصیلی شان می شود، راهکارهایی را طراحی کنند و با همفکری هم و همفکری اولیای مدرسه در صدد رفع آن ها بربیایند؛ مثلا با اجرای کارگروهی درسی بین گروه های دانش آموزان با سطوح علمی مختلف، سطح علمی مدرسه را ارتقا بدهند.

هم پوشانی گروه ها

همانطور که در توضیحات گروه ها دیده می شود تمامی گروه ها به یکدیگر ربط داشته، اصلا نمی توان گروه های دانش آموزی را از هم مجزا و منفک دانست، و همین امر نشان دهنده ی این مطلب است که مدرسه یک مجموعه ی به هم پیوسته است و همه ی اعضای آن با همکاری هم می توانند یک مجموعه ی کارآمد را به وجود بیاورند.


در ادامه ببینید :

شعار برای شورای دانش آموزی مدرسه

چگونه برای شورای دانش آموزی تبلیغ کنیم؟

چگونه در انتخابات شورای دانش آموزی رأی بیاوریم


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...