چگونه خواب خود را به یاد بیاوریم

نظریه های فراوانی در مورد این که چرا خواب می بینیم ، چگونه می بینیم و چگونه می توانیم خواب های خود را به یاد بیاوریم وجود دارد. بسیاری از مردم بر این باورند که خواب ها می توانند بینشی را در زندگی و احساسات ما ایجاد کنند ، اما مشکل اینجاست که به خاطر سپردن آنها بسیار دشوار است. با تلاش آگاهانه، شما می توانید بیشتر خواب های خود را با جزئیات بیشتر به یاد داشته باشید.

روش1: صبح روز بعد

تمرکز کنید که بعد از بیداری خواب را به یاد آورید

1- تمرکز کنید که به محض بیدار شدن، خواب خود را به یاد بیاورید. به طور معمول می توانید آخرین خواب را که قبل از بیدار شدن از خواب داشتید به خاطر بسپارید. حرکت نکنید و کاری نکنید. در همان موقعیتی قرار بگیرید که در آن بیدار شده اید و سعی کنید قبل از اینکه به هر چیز دیگری فکر کنید ، تا حد ممکن خواب خود را به خاطر بسپارید. به آن از ابتدا تا انتها فکر کنید.

*در حالی که به یاد می آورید ، با باز کردن چشمان خود ، نگاه اول خود را به اولین شی که می بینید متمرکز کنید. به جسم نگاه کنید؛ روی آن تمرکز کنید. این شیء اغلب یادآوری مبهم خواب شما را به مکانی در حافظه می برد که در آن راحت تر یادآوری جزئیات انجام می شود. به عنوان مثال ، یك درب ، یك لامپ یا میخ در دیوار ، به شما كمك می كند تا خاطرات آنچه را كه هنگام خواب تجربه كرده اید ، یادآوری كنید.

ثبت خواب در دفتر یادداشت روزانه

2-خواب خود را در دفتر یادداشت روزانه خود ثبت کنید. تا آنجا که ممکن است در مورد خواب خود بنویسید ، از یک طرح اصلی شروع کنید که شامل مواردی همچون مکان خواب ، طرح اصلی ، شخصیت ها ، احساسات کلی خواب (یعنی آیا در خواب می ترسیدید یا خوشحال بودید؟ ) و هر تصویر برجسته ای که می توانید به یاد بیاورید.

اگر نمی توانید چیزی راجع به خواب خود به یاد بیاورید ، اولین چیزی که هنگام بیدار شدن به ذهن شما می رسد را یادداشت کنید. ممکن است به نوعی با خواب مرتبط باشد و ممکن است باعث یادآوری شود. همچنین وقتی از خواب بیدار می شوید ، یادداشت کنید. احساسی که در یک خواب تجربه می کنید ، بطور معمول ، حداقل برای مدت کوتاهی ، وقتی بیدار می شوید ، باقی می ماند ، بنابراین اگر از اضطراب بیدار می شوید ، از خود بپرسید که چرا.

توجه: اگر می توانید هر گفت و گویی را به خاطر بسپارید ، ممکن است بخواهید ابتدا آن را بنویسید ، زیرا کلمات در خواب به راحتی فراموش می شوند. همه چیز ممکن را ضبط کنید ، حتی اگر فقط یک تصویر را بخاطر بسپارید. هرچه اصول را بیشتر به خاطر می آورید ، بیشتر خواب ممکن است به ذهن شما خطور کند.

افزایش تعداد خواب های که میتوانید به یاد بسپارید

3-با خواب و بیدار شدن بیشتر در شب ، تعداد خواب هایی را که می توانید به خاطر بسپارید ، افزایش دهید. ما چندین چرخه REM در شب داریم و آنها صبح طولانی تر می شوند. اگر آخرین خواب را که قبل از این که صبح از خواب بیدار شوید ، ثبت می کنید ، خواب های بیشتری در ذهن شما وجود خواهد داشت که شاید از یادتان نرود. وقتی وسط شب از خواب بیدار می شوید ، به پشت خود بخوابید . از این فرصت استفاده کنید تا آنچه را که قبل از بیدار شدن از خواب می دیدید به خاطر بیاورید. به احتمال زیاد ، صبح آن را به یاد نخواهید آورد.

*از آنجا که معمولاً آخرین خواب را که دیده ایدبه یاد می آورید ، می توانید با بیدار شدن چندین بار در طول شب ، خواب های بیشتری را به یاد آورید. ما تقریباً هر 90 دقیقه یک چرخه کامل خواب را پشت سر می گذاریم ، بنابراین ممکن است مفید باشد که یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا شما را بیدار کند تا در چند 90 دقیقه (مانند 4.5 ، 6 یا 7.5 ساعت) شما را از خواب بیدار کند. خواب های نیمه دوم شب به طور معمول طولانی تر از آنهایی است که پس از خواب می بینید ، بنابراین احتمالاً بهتر است حداقل 5/4 ساعت صبر کنید تا عمداً خود را بیدار کنید.

توجه: این فقط برای افرادی که خواب کافی دارند و می توانند به راحتی بخوابند توصیه می شود. در غیر این صورت، از این مرحله بگذرید.

روش2: قبل از رفتن به رختخواب

برنامه ریزی برای یک خواب خوب

1-برای یک خواب خوب برنامه ریزی کنید. ما امکانات بیشتری برای یادآوری خواب هایی که وقتی بدن ما در مرحله خواب مشهور به عنوان REM قرار دارد ، لازم داریم که مخفف حرکت سریع چشم است. بدن در حال استراحت است ، اما ذهن با خواب ها فعال است. اگر شب به اندازه کافی خواب نبینید ، یا خوابتان زیاد قطع شود ، یادآوری کمتری از خواب خواهید داشت و خواب کمتری خواهید دید. سعی کنید هر شب به طور همزمان به رختخواب بروید و هر روز صبح در یک ساعت از خواب بیدار شوید تا مطمئن شوید نوع مناسب استراحت را دریافت می کنید.

*بیشتر افراد برای دستیابی به میزان مناسب استراحت ، هر شب بین 7 تا 9 ساعت خواب دارند. افرادی که کمتر از شش ساعت می خوابند ، یادآوری خواب ها برای ان هاسخت است ، زیرا خواب های طولانی تر ، یادآوری سخت تری هم دارند.

*یک محیط خواب آرام را ایجاد کنید. سر و صداها و حواس پرتی هایی که ممکن است مانع از خواب رفتن عمیق تر شود را از بین ببرید. در صورت لزوم ، گوش بند بگذارید و حتماً پرده های ضخیم داشته باشید که نور را مسدود می کند.

دسترس بودن خودکار و کاغذ کنار رختخواب

2-یک کاغذ و خودکار یا مداد را در دسترس تختخواب خود قرار دهید. بهتر است اگر فقط کاغذ ساده و بدون طرح و حواس پرتی دیگری باشد. از این کاغذ فقط برای ضبط خواب های خود استفاده کنید. قبل از اینکه بخوابید ، اطمینان حاصل کنید که آن رو به صفحه بعدی که می توانید بنویسید باز است ، بنابراین مجبور نیستید هنگام بیدار شدن صفحه خالی را جستجو کنید.

*همیشه قلم را در همان مکان قبلی قرار دهید تا مجبور به جستجوی آن نشوید. (می توانید قبل از اینکه بخوابید قلم یا چیزهای دیگر را در داخل دفتر یادداشت قرار دهید ، تا بعداً آنها را راحت تر پیدا کنید.)

*یک جایگزین برای نوشتن خواب های شما این است که یک ضبط صوت را در نزدیکی تختخواب یا زیر بالش خود نگه دارید تا بتوانید آنچه را که در خواب اتفاق افتاده است بطور شفاهی بازگو کنید.

داشتن زنگ هشدار در کنار رختخواب

3-زنگ هشدار خود را نزدیک به رختخواب خود نگه دارید. اگر برای خاموش کردن آن مجبور شوید از رختخواب بیرون بروید ، احتمالاً آنچه را که در خواب می دیدید فراموش خواهید کرد. زنگ خطر را تنظیم کنید که پس از بیدار شدن از خواب خاموش شود. سعی کنید از ساعت زنگ دار رادیویی استفاده نکنید ، زیرا تبلیغات و پچ پچ های موجود در نمایش صبح باعث حواس پرتی خواهد شد.

*اگر بدون ساعت زنگ دار بیدار شوید ، دیگر نیازی به نگرانی در مورد خاموش کردن آن ندارید.

*در صورت امکان ، سعی کنید از یک روش ملایم تر از خواب بیدار شوید. از کسی بخواهید شما را به آرامی و بدون صحبت با شما بیدار کند ، یا یک تایمر به چراغهای اتاق خود ببندید. بسیاری از افراد می دانند اگر از ساعت زنگ دار استفاده نکنند ، می توانند خواب را بهتر به یاد بیاورند.

نکته: یک یادداشت را در ساعت زنگ دار با عبارت "چه خواب دیدید؟" قرار دهید. یا با حروف بزرگ مشابه باشد ، به طوری که این اولین چیزی باشد که هنگام باز کردن چشمانتان می بینید (و ساعت زنگ را خاموش می کنید).

عدم مصرف دارو و الکل قبل خواب

4-قبل از خواب غذا نخورید ، الکل ننوشید و دارو مصرف نکنید. مواد شیمیایی موجود در این مواد می تواند بر توانایی مغز شما در به خاطر سپردن خواب ها تأثیر بگذارد. سعی کنید حداقل برای چند ساعت قبل از خواب ، چیزی نخورید تا چیزی در حافظه یا الگوهای خواب شما اختلال ایجاد نکند.

آرام ساختن ذهن قبل از خواب

5-قبل از خواب ذهن و بدن خود را آرام کنید. آیا مغز شما معمولاً قبل از خواب وزوز می کند؟ داشتن افکار استرس زای زیاد در ذهن شما می تواند یادآوری خواب ها را دشوارتر کند. این امر نیاز به تمرکز عمیق دارد. قبل از رفتن به رختخواب ، بگذارید ذهن شما آرامش داشته باشد و عاری از افکار سنگین باشد. بگذارید آرام آرام به خواب برود.

*از قرار دادن تلفن یا لپ تاپ خود در رختخواب خودداری کنید. ارسال ایمیل و چک کردن متون درست قبل از خواب به ذهن شما زمان لازم برای آرامش را نمی دهد.

* با استفاده از روش کلاسیک شمارش گوسفند ، ذهن خود را آزاد کنید.

اتخاذ تضمینی آگاهانه برای به یاد آوردن خواب

6-برای یادآوری خواب های خود تصمیمی آگاهانه اتخاذ کنید. اگر واقعاً بخواهید آنها را بخاطر بسپارید ، شانس بهتری برای به یاد آوردن خواب های خود دارید. فرض کنید می خواهید ، به خود بگویید که می خواهید خواب های خود را به خاطر بسپارید و با دقت بالا این مراحل را برای تحقق آرزوی خود برای به یاد آوردن خواب های خود دنبال کنید.

فکر کردن به مشکلات عاطفی قبل خواب

7- در مورد یک مشکل بزرگ و یا نگرانی عاطفی درست قبل از به خواب رفتن فکر کنید. عمیقاً در مورد اوضاع فکر کنید بدون اینکه به دنبال راه حل یا نتیجه گیری باشید. فقط فکر کردن در مورد مشکل ، به تعبیری ، خواب ها را به یاد ماندنی تر را می کند و خواب ها حتی ممکن است بینش بیشتری در مورد مشکل مورد نظر ارائه دهند.

روش3: برای باقی روز

نگهداری دفترچه یا ضبط صوت در طول روز

1-در طول روز یک دفترچه یادداشت یا ضبط صدا با خود نگه دارید. غالباً چیزی که بعداً در روز مشاهده می کنید یا می شنوید ، خاطره یک خواب را از شب قبل آغاز می کند. توجه داشته باشید این خاطرات بدون تاخیر می آیند و در مورد آنها فکر کنید و ببینید چگونه شما می توانید آنها را از بقیه از خواب ها، متمایز کنید. همچنین کمک می کند تا به طور مستمر در مورد خواب  های خود در طول روز فکر کنید.

برگشت به رختخواب و دراز کشیدن

2- به رختخواب خودت برگرد و دراز بکش. گاهی اوقات همان موقعیت جسمی را که هنگام خواب می گیرید ، می تواند حافظه را تکان دهد. سعی کنید سر خود را در همان مکان روی بالش قرار دهید ، بدن خود را به همان ترتیب مرتب کنید ، و چشمان خود را ببندید. اگر خواب به ذهن شما خطور کرد ، قبل از بلند شدن فکر کنید تا آن را بنویسید.

* ممکن است باز کردن چشمان شما و نگاه کردن به یک شیء برای اولین بار در هنگام بیدار شدن از خواب ، به یادآوری خواب کمک کند.

نکته: سعی کنید فضای لازم را در اتاق ایجاد کنید. پرده ها را ببندید ، چراغ ها را خاموش کنید و نویز را از بین ببرید.

تمرین مجدد در شب بعد

3-دوباره شب بعد تمرین کنید. به یاد آوردن خواب های خود تلاش و تمرین می خواهد. هرچه بیشتر از خواب های خود آگاه شوید ، احتمال به یاد سپردن آنها بیشتر است. به این کار متعهد شوید که هنگام بیدار شدن ، خواب های خود را یادآوری کرده و آنها را یادداشت کنید. این روند با گذشت زمان آسانتر می شود.

الگوهای توجه

4-الگوهای توجه. سرانجام خواهید فهمید که چه عواملی به شما کمک می کند تا خواب هایتان را به خاطر بسپارید. سعی کنید الگوهای مربوط به زمانی که به رختخواب می روید و صبح از خواب بیدار می شوید ، دمای اتاق و آنچه برای شام میل کرده اید ، توجه کنید. آیا به نظر می رسد هر یک از این متغیرها بر توانایی شما در به خاطر سپردن خواب  هایشما تأثیر می گذارد؟


دیگر مطلب های پیشنهادی :

چکار کنیم شبها خواب نبینیم

وقتی خواب بد دیدیم چکار کنیم؟

چکار کنیم خوابمان تعبیر نشود؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...