شش بیماری شایع در نوزادان و راه های مقابله با آنها

بیماری در نوزادان همیشه باعث آشفتگی والدین میشود و این موضوع که چکار میتوانند بکنند و چگونه میتوانند تشخیص بدهند بیماری چیست برای آنها بسیار مهم است ، 
هیچ پدر و مادری در زمان بیماری نوزاد خود آرامش ندارد و حتی دوست ندارند راجب احتمال وقوع بیماری در نوزادانشان فکر کنند ، به هر حالاتفاق افتادن بیماری های مشخصی خصوصا در سال اول نوزادان آنقدر شایع هستند که عادی تلقی میشوند.

نوزاد شما به احتمال بالایی یکی یا بیشتر از شرایط زیر را در سال اول زندگی خود تجربه خواهد کرد ، خوشبختانه کارهایی هست که شما میتوانید برای خلاص کردن کودک خود از ناراحتی انجام دهید و بعضی از علائم را میتوانید درمان کنید.

یبوست

یبوست در بین نوزادان بسیار رایج است به طوری که  تقریبا 30% نوزادان مرحله ای از آن را تجربه میکنند ، در رابطه با کار کردن شکم نوزادان هیچ زمان بندی نرمالی وجود ندارد و برای هر نوزادی برنامه خاص به خودش وجود دارد . ممکن است کودک شما بعد از هر وعده غذایی مدفوع کند یا ممکن است بین فعالیت شکمش یک یا دو روز فاصله بیافتد.

الگو شخصی نوزاد به غذا و نوشیدنی ای ک میخورد ، مقدار فعالیت روزانه اش و اینکه چقدر سریع غذا را هضم میکند و اضافات آن را دفع میکند وابسته است ، با تمرین، شما میتوانید با الگو خاص نوزادتان هماهنگ شوید.

اگر نگران این هستید که ممکن است شکم نوزادتان یبس شده  باشد ، سرنخ هایی هستند که شما را در تشخیص راحت تر آن کمک میکنند. یکی از نشانه ها  تکرار کمتر فعالیت شکم او نسبت به حالت نرمال خود است ، مخصوصا اگر بیش از دو روز مدفوع نداشته و مشخصا زمانی که مدفوع میکند ناراحت است  و اگر مدفوع سفت و خشکی دارد که دفع آن برایش سخت است مهم نیست چقدر تکرار شود ، او ممکن است یبوست داشته باشد.

اگر در پوشک نوزادتان متوجه مدفوع مایع شدید سریع به اسهال شدن نوزاد فکر نکنید ، مدفوع مایع میتواند از روده تهتانی مسدود شده عبور کند و به پوشک نوزادتان برسد که این خود میتواند نشانه یبوست در کودک شما باشد.

سرما خوردگی

این موضوع که کودک شما در سال اول زندگی اش سرما خوردگی را تجربه میکند تقریبا قطعی است. نزدیک به  صدها ویروس هستند که میتوانند باعث سرما خوردگی شوند و چون سیستم ایمنی بدن نوزاد شما در حال پیشرفت است به خوبی شما نمیتواند با آنها مبارزه کند. علاوه بر این ، اینکه کودکان همه چیز را با دست و دهانشان کشف میکنند به ویروس ها مجال وسیعی برای ورود به سیستمشان میدهد. سرماخوردگی خصوصا در پاییز و زمستان که نوزادان بیشتر وقت خود را در محیط بسته خانه ک ویرووس ها میتوانند به راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند میگذرانند، شایع تر است.

به صورت میانگین بزرگسالان در سال دو تا چهار بار و نوزادان شش تا ده بار دچار سرماخوردگی میشوند که  برای نوزادانی که در مهد کودک نگهداری میشوند تا 12 بار در سال امکان افزایش دارد.تششخیص اینکه کودکتان با سرما خوردگی معمولی سرو کله میزند یا حساسیت دارد و یا به بیماری ای جدی تر دچار شده میتواند دشوار باید. نشانه ها سرماخوردگی عبارتند از ، آبریزش بینی ( با خلط شفاف و یا زرد و سبز ) ، عطسه و احتمالا سرفه و تب پایین. نشانه های بیشتر :

_خلق و خو. کودکی که صرفا سرما خورده است به بازی کردن و غذا خوردن خود تقریبا به میزان نرمال ادامه خواهد داد ، اگر بیماری جدی تری باشد انرژی کمتری خواهد داشت و بدخو تر خواهد بود.

_روند تدریجی. سرما خوردگی به صورت تدریجی شروع میشود و تقریبا ده روز ادامه خواهد داشت . بیماری هایی مثل آنفولانزا عموما روند شروع سریعی دارند ، حساسیت ها ادامه دار تر خواهند بود و باعث تب نیز نمیشوند.

    جوش و دانه های پوشک

    ایجاد جوش و دانه های ناشی از پوشک در زندگی اطفال یک واقعیت است. تقریبا تمام نوزادانی ک پوشک میشوند درجه ای از جوش و دانه پوشک را تجربه خواهند کرد. در حالی که در کشور هایی ک از پوشک استفاده نمیکنند بثورات پوشک تقریبا ناشناخته است ، اینجا و در جهان پیشرفته از هر چهار نوزاد یک نفر فقط در چهار هفته اول دچار آن میشوند.

    با وجود اینکه زمانی ک پوست صاف و نرم کودکتان را خشک ، قرمز و مجروح میبینید احساس پدر و مادر بدی بودن میکنید اما بثورات پوشک نشانه ای از این نیست که شما والدین غافلی هستید. در حالی که ماندن نوزاد در پوشک کثیف برای مدت طولانی میتواند باعث پیشرفت بثورات پوشک و وخیم شدن آن شود. دانه و جوش میتواند برای هر کودکی با پوست حساس ایجاد شود حتی اگر والدین او بسیار ساعی در زمینه تعویض پوشک باشند.

    حتی جاذب ترین پوشک های بازار نیز تمام ادرار نوزادتان را از پوست شکننده و حساسش دور نمیکنند. ادرار با باکتری ها مخلوط میشود و آمونیاک ایجاد میکند که میتواند بسیار ناگوار و خشن باشد.

    اسهال

    نکته اسهال این است ، وقتی ببینیدش ، میشناسیدش . بر خلاف مدفوع شل معمولی، اسهال گرایش به مکرر تر بودن، نرم تر بودن و آبکی تر ( تا خیلی آبکی ) بودن دارد. گاهی اوقات بو غیر طبیعی ای هم دارد.
     (شیر طبیعی مادر در بدن نوزاد تولید مدفوع نرم میکند اما دارای شکل قابل تشخیص مدفوع است و یا بوی شیرینی مانند آبدوغ دارد یا اصلا بویی ندارد) یک دوره اسهال میتواند چندین روز طول بکشد و اغلب با دردهای انقباضی همراه است.

    اسهال حاد در کودکان شایع است ، در سال از هر شش کودک یک نفر برای اسهال به پزشک مراجعه میکند که اغلب آنها در نتیجه عفونت های باکتریایی و یا ویروسی به اسهال مبتلا شده اند.اسهال ویروسی میتواند همراه با استفرغ، درد در شکم ، تب و لرز باشد. عفونت باکتریایی میتواند با گرفتگی ها ، مدفوع خونی ، تب و احتمالا استفراغ همراه باشد. گاهی اوقات حساست های غذایی و یا عکس العمل به داروهای آنتی بیوتیک میتواند باعث اسهال شود و استفاده بیش از حد از مایعات نیز از دلایل شایع آن است. آکادمی اطفال آمریکا استفاده از آبمیوه در یک سال اول را ممنوع و در سالهای بعد آن را محدود اعلام کرده است.

    عفونت گوش

    بچه ها بیشتر از هر بیماری تشخیص داده شده دیگری به جز سرماخوردگی، دچار عفونت گوش میوشند، اکثر نوزادان تا قبل از سه سالگی یکبار آن را تجربه میکنند و کودکان بدشانسی هم دوباره و دوباره به آن دچار میشوند. اما چرا؟

    اولا نوزاد شما از لحاظ فیزیکی مستعد عفونت گوش است. فضای کوچک پشت پرده هر گوش به پشت گلو  با لوله نازکی به نام اوستاچین وصل است، هر چیزی که مسئولیت اوستاچین را مختل کند و یا مانع زه کشی طبیعی (تهویه) گوش میانی شود که معمولا با سرما خوردگی ها و یا حساسیت ها اتفاق میافتد ، میتواند احتمال عفونت گوش را افزایش دهد.

    عموما نوزادان بیشتر از کودکان نوپا و پیش دبستانی ها عفونت گوش میگیرند ، به این دلیل که لوله اوستاچین در نوزادان صاف است و به مرور با رشد سر نوزاد لوله کج میشود، و زاویه تند تر در این کج شدن تهویه گوش میانی را راحت تر میکند.

    عفونت های گوشی شایعیت بیشتری برای نوزادانی دارند که در معرض دود سیگار قرار میگیرند، اگر به مهد کودک میرود و یا زمانی که دراز کشیده است به او شیر میدهید و به علاوه استفاده بیش از حد از پستونک هم به نظر میرسد که احتمال وقوع این عفونت را افزایش میدهد.و بعضی اوقات عفونت گوش از روی بد شانسی و بدون هیچ دلیل خاصی نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

    علائم شایع عفونت گوش عبارتند از:

    _تغیر ناگهانی در خلق و خو ( گریه کردن و تحریک پذیری)

    _کودکان بزرگتر ممکن است گوش خود را بکشند و یا بمالند.

    _تب

    _حالت تهوع یا استفراغ، به طور کلی احساس بیماری کردن و گاهی اوقات اسهال

      استفراغ کردن

      تقریبا همه نوزادان در زمانی چیزی را بالا میاورند. استفراغ معمولا شدید تر و مقدار بیشتری از زمانی دارد که نوزاد شما صرفا مقداری از اخرین وعده غذایی اش را پس میاورد. اگر نوزادتان در حال پس آوردن آشفته به نظر میرسد احتمالا دارد استفراغ میکند. پس آوردن به هیچ وجه نوزادان را پریشان نمیکند.

      استفراغ به ندرت خطرناک است، مگر اینکه مزمن باشد و دلایل احتمالی مختلفی دارد. استفراغ میتواند از علائم یک بیماری باشد ( برای مثال گاسترونتریتس عفونی ، عفونت ادرار ، عفونت گوش و یا بیماری جدی تری) و یا نشانه ای از اشکال در غذا دادن و یا فقط بخاطر زیاد غذا دادن باشد. دیگر دلایل احتمالی عبارتند از حساسیت، خوردن چیز سمی یا گاهی حتی بخاطر زیاد سرفه کردن و یا زیاد گریه کردن ، یک نوزاد ناراحت میتواند در خود حالت تهوع به وجود بیاورد.

      پیدا کردن دلیل استفراغ همیشه به همین راحتی نیست، پس بهتر است به دنبال دیگر علائم نیز باشیم. مثلا عفونت ویروسی باعث استفراغی میشود که با تب و یا اسهال همراه است، استفراغ هایی که بخاطر غذا هستند به سرعت پس از خوردن آن وعده اتفاق میافتند.

      تهیه کننده : توپ تاپ

      مطالب مرتبط...

      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...