درمان حالت تهوع و استفراغ در کودکان

حالت تهوع کودک شما تبدیل به استفراغ شده و شما می خواهید به او کمک کنید. خوشبختانه معمولاً استفراغ در کودکان مضر نیست و سریع سپری می شود. دلایل عمده ی آن ویروس معده و گاهی مسمومیت غذایی است. اگر دراینباره نگران هستید یا کودکتان کمتر از سه ماه دارد؛ به پزشک مراجعه کنید.

علائم بی آبی بدن

یکی از بهترین کارهایی که در زمان مبتلا شدن فرزندتان به استفراغ می توانید انجام دهید؛ کنترل بی آبی بدن اوست. بدن کودکان خیلی سریعتر از بزرگسالان دچار بی آبی می شود؛ پس مراقب این علائم در او باشید: خسته شدن و بدخلقی، خشکی دهان، سردی پوست، بی حال چشم ها ، کم شدن مقدار ادرار و مدفوع، پررنگ تر شدن ادرار.

درمان بی آبی بدن

برای جلوگیری و درمان بی آبی بدن، کودکتان را به نوشیدن آب ترغیب کنید. حتّی اگر استفراغ او ادامه دار است، بالاخره مقداری از آب جذب بدنش می شود. بعد از اینکه استفراغ کرد با مقدار کمی آب، مثلاً یک قاشق چایخوری شروع کنید و هر چند دقیقه یکبار به او آب دهید؛ به مرور زمان مقدار آن را افزایش دهید. مطمئن شوید که به طور مرتب ادرار می کند.

رژیم غذایی مایعات

وقتی چند ساعت از آخرین استفراغ کودکتان گذشت، شما می توانید رژیم غذایی مایع صاف را با آب، نوشیدنی های الکترولیت یا مایع درمانی خوراکی، آغاز کنید. هضم مایعات راحتتر است، در عین حال مواد مغذی را برای تأمین انرژی فرزندتان تأمین می کنند. آبگوشت صاف شده، آبمیوه ی قره قاط، و آب سیب را امتحان کنید. استفاده از بستنی یخی و ژله هم خوب است.

داروها

حالت تهوع و استفراغ معمولاً در کودکان خیلی سریع رفع می شود. دادن داروی بدون نسخه برای جلوگیری از استفراغ توصیه نمی شود. زمانی که دلیل استفراغ ویروس باشد؛ این داروها کارساز نیستند. استفاده از مایعات بیشتر از داروها تأثیرگذار است. اگر استفراغ کودک خیلی شدید باشد دکتر دارو برای او تجویز خواهد کرد.

درمان خانگی با زنجبیل

زنجبیل در طول سالیان دراز برای کاهش درد و درمان بیماری های معده و شکم مورد استفاده قرار گرفته است. محققان معتقدند مواد شیمیایی موجود در زنجبیل، به همان میزان که روی معده و روده تأثیر گذار هستند؛ در مغز و کنترل حالت تهوع نیز موثرند. امّا این موضوع هنوز روی نوزادان اثبات نشده است و برای کودکان بالای 2 سال می شود استفاده کرد. از پزشک کودکان، درباره ی مصرف زنجبیل سوال کنید.

طب فشاری

این تکنیک به رفع حالت تهوع کمک کرده است. طب فشاری، با فشار بر روی یک قسمت از بدن باعث به وجود آمدن تغییرات در قسمت های دیگر بدن می شود. این روش مشابه طب سوزنی چنینی هاست. برای تسکین حالت تهوع کودک انگشت وسط و اشاره ی خود را روی شیار بین دو تاندون بزرگ در داخل مچ او فشار دهید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

• کودکتان زیر 1 سال است و بیش از یک باراستفراغ کرده است
• علائم کمبود آب را در او مشاهده کرده اید، یا حدس می زنید ماده ی غذایی مسموم خورده است
• مغشوش به نظر می رسد، یا تب بالا، سردرد یا شکم درد دارد
• خون و یا زردآب در استفراغش وجود دارد، و یا احتمال آماس آپاندیس می دهید
• سخت بیدار می شود و بیمار به نظر می رسد
مواردی که ذکر شد علائم اولیه مشکلات جدی هستند و در این شرایط حتماً باید به پزشک مراجعه کنید

Collector : toptoop.ir

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...