برای سرماخوردگی نوزادان چه اقداماتی انجام دهیم؟

سیستم ایمنی نوزادان تازه متولد شده می تواند خیلی سریع  رشد کند و تکامل یابد، اما قبل از اینکه به طور کامل به رشد و تکامل برسد ممکن است نوزاد تحت تاثیر انواع ویروس ها قرار گیرد و دچار بیماری و ناراحتی شود. یکی از این ویروس ها؛ ویروس سرما خوردگی است.

سرماخوردگی در نوزادان تازه متولد شده کمتر اتفاق می افتد. چون نوزادان از بدو تولد توسط مادر در برابر آن تا حدی ایمنی دارند، این ایمنی تا شش ماه می تواند از نوزاد حمایت کند اما پس از آن سرماخوردگی در نوزادان شایع می باشد.

مراقبت از نوزاد مبتلا به سرماخوردگی برای والدین و یا پرستار ممکن است دلهره آور و نگران کننده باشد، اما باید بدانید که این بیماری برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک حیاتی و مهم است و باعث می شود تا بدن نوزاد یاد بگیرد تا با این نوع از ویروس ها که باعث سرماخوردگی های شایع می شوند مبارزه کند.

معمولا نوزادان در سال اول زندگی خود تا با سرماخوردگی های  متعددی مواجه خواهند شد. نشانه هایی وجود دارد که با دیدن آنها می توانید مطمئن شوید که بیماری نوزاد شما سرما خوردگی است و زمان آن رسیده است که از یک پزشک بخواهید تا نوزاد را مورد معاینه قرار دهد.

درمان سرماخوردگی نوزادان نیازمند مراقبت های ساده ایی دارد و نمی تواند مشکل جدی برای او بوجود آورد.

واقعیت های صریح در مورد سرما خوردگی کودکان

- سرما خوردگی در هر سنی و در هر زمانی از سال می تواند برای نوزاد اتفاق بیفتد.

-  گرفتگی بینی می تواند جزء اولین نشانه ها باشد.

-  برای درمان سرما خوردگی کودکانی که کمتر از سه ماه دارند، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

علائم سرماخوردگی در نوزاد تازه متولد شده

نشانه های سرماخوردگی نوزادان تازه متولد شده

ممکن است نوزادان تازه متولد شده با افزایش ترشحات از بینی مواجه شوند، که در این صورت ترشحات آبکی و روان بوده و در ادامه بیشتر شده و در مدت چند روز، رنگ آنها به زرد و سبز تبدیل می شود .

این امر سیر طبیعی ویروس است و به آن معنا نیست که بیماری در حال بدتر شدن است.

در این زمان ممکن است نوزاد تب خفیفی نیز داشته باشد که نشانه دهنده مبارزه  بدن نوزاد با بیماری است.

از دیگر نشانه های سرماخوردگی نوزادان می توان به این موارد اشاره کرد:

- عطسه کردن

- سرفه کردن

- بیقراری و کج خلقی

- چشمان قرمز

- کم اشتهایی

- بی خوابی

- در این حالت بینی کودک پر شده و تمیز کردن آن مشکل می شود.

نشانه های سرماخوردگی در نوزادان می تواند بسیار شبیه نشانه های بیماری های دیگر نظیر  خروسک و سینه پهلو یا ذات الریه  باشد. این نشانه ها را باید جدی گرفت و به یک متخصص کودک مراجعه کرد.پزشک می تواند تشخیص دقیق و کاملی را انجام دهد و نگرانی ها را برطرف سازد و از طرفی والدین و یا پرستار، با خیال راحت به مراقبت از نوزاد بپردازند.

زمانی که با سرماخوردگی نوزادان مواجه می شویم، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

آیا مشکل جدی پیش آمده است؟

این علایم در بسیاری اختلالات شایع است و بیماری هایی نظیر ذات الریه و خروسک می توانند نشانه های دیگری نیز داشته باشند.

- آنفلوآنزا

نوزاد مبتلا به آنفلوآنزا می تواند نشانه هایی شبیه به سرماخوردگی داشته باشد، اما در کنار این علائم شما شاهد نشانه هایی مانند استفراغ، اسهال و تب شدید نیز خواهید بود .

نوزاد مبتلا به آنفلوآنزا بسیار بیقراری می کند و ممکن است  ناراحتی های دیگری را نیز داشته باشد که قادر به بیان کردن آنها نباشد. نوزاد مبتلا به آنفلوآنزا معمولا بی حال تر از زمانی است که دچار سرماخوردگی ساده می شود. البته بهتر است بگوییم گاهی این چنین است، نه همیشه.

- خروسک

نوزادان مبتلا به خروسک نیز نشانه های سرما خوردگی را دارند با این تفاوت که علایم رو به وخیم تر شدن می روند.در این شرایط ممکن است نوزاد سرفه های شدیدی را داشته باشد. سرفه هایی که معمولا با صدای خشنی نیز همراه است. همچنین آنها در تنفس نیز مشکلاتی خواهند داشت که می تواند به دلیل شرایط نامساعد بینی نوزاد باشد.

- سیاه سرفه

سیاه سرفه می تواند با یک سرما خوردگی ساده شروع شود که علایم آن پس از یک هفته خود را نشان می دهند. در این شرایط کودک با سرفه های شدید مواجه است و تنفس برای او دشوار می شود.

سرفه کودک را مجبور می کند تا بلافاصله بعد از آن، نفس عمیق بکشد که این تنفس عمیق با سروصدا همراه خواهد بود.

نوع کلاسیک سیاه سرفه در بزرگسالان و کودکان بزرگتر دیده می شود و به ندرت نوزادان به آن مبتلا می شوند.

نوزادان مبتلا به سیاه سرفه معمولا پس از سرفه کردن استفراغ می کنند و در شرایط وخیم تر ممکن است به انسداد مجاری تنفسی آنها منجر شود.

سیاه سرفه بیماری خطرناکی است و نیازمند مراقبت های پزشکی است.

- ذات الریه

سرماخوردگی در نوزادان بیشتر از بزرگسالان می تواند منجر به ذات الریه شود. مدت زمانی کوتاهی لازم است تا سرما خوردگی تبدیل به ذات الریه شود بنابراین بهتر است در این شرایط به متخصص کودکان مراجعه کرد.

نشانه های ذات الریه :

- استفراغ

- تعریق

- تب شدید

- پوست ملتهب

- سرفه های شدید، که با گذشت زمان بدتر هم می شوند.

- حساسیت ها ی بطنی و شکمی

نوزادان مبتلا به سیاه سرفه دارای مشکلات تنفسی هستند که می تواند نشانه ایی از نرسیدن اکسیژن کافی به آنها باشد، که در این شرایط نیاز فوری به خدمات پزشکی دارند.

درمان

سرماخوردگی ساده در نوزادان با مراقبت های پزشکی درمان می شود. بدن نوزاد می آموزد که در برابر بیماری از خود محافظت کند. . بزرگترین کمکی که والدین می توانند به نوزاد خود داشته باشند این است که مراقبت های پزشکی را با آرامش و به درستی انجام دهند.

داروهای سرماخوردگی برای نوزادان توصیه نمی شود چون ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد.

پزشکان احتمالا مراقبت های خانگی را برای بهبود سرماخوردگی ساده کودکان پیشنهاد کرده و قطره بینی را  جهت شستشو و باز کردن بینی نوزاد تجویز خواهند کرد. در برخی از شرایط ممکن است آنها به منظور کاهش تب تجویز دارویی نیز داشته باشند. در این شرایط  نوزاد طی مدت دو هفته باید بهبود یابد.

مراقبت های خانگی

مراقبت های خانگی می تواند منجر بهبود بیماری شود:

-  استفاده از مایعات: نوزادان باید به خوبی تغذیه شوند و از مایعات استفاده کنند زیرا مخاط و تب می تواند مایعات حیاتی او را از بین ببرند.

- تمیز کردن بینی نوزاد: تمیز کردن بینی نوزاد با سرنگ می تواند تنفس او را آسانتر کند .

- رطوبت: سعی کنید محل استراحت نوزاد را کمی مرطوب نگه دارید. رطوبت می تواند گرفتگی های تنفسی نوزاد را بهبود بخشد.

- بخار: آب داغ را باز کنید و اجازه دهید تا حمام بخار درست شود. ایستادن در حمام بخار به مدت 10 تا 15 دقیقه باعث می شود تا مواد مخاطی شل شده و از بدن نوزاد خارج شوند.

- استراحت: از بردن نوزاد به مکان های عمومی اجتناب کنید و اجازه دهید تا بهبودی کامل، نوزاد در آرامش باشد.

چنانچه با مراقبتهای شما وضعیت کودک بهبود نیافت و علایم بدتر شد حتما با پزشک مشورت کنید.

سرماخوردگی نوزادان چه خطری دارد ، چگونه از سرماخوردگی نوزاد پیشگیری کنیم

خطرات و پیشگیری

کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند چرا که بدن آنها نسبت به ویروس سرماخوردگی مقاوم نیست، این در حالی است که نوزادان تازه متولد شده به ندرت دچار سرما خوردگی می شوند.دو فاکتوری که میتواند خطر ابتلا نوزادان به سرماخوردگی را افزایش دهد تماس آنها با افراد سیگاری و کودکان مبتلا به بیماری هستند.

ویروس سرما خوردگی به راحتی و از طریق هوا می تواند منتقل شود. شخص مبتلا به ویروس سرماخوردگی ممکن است نشانه های بیماری را، از خود بروز ندهد و زمانی  که این شخص در تماس با نوزاد قرار می گیرد، بلافاصله می تواند ویروس را به وی منتقل کند .

با انجام دادن کار های زیر می توانید از ابتلا نوزاد به سرماخوردگی جلوگیری کنید:

- اگر با شخص مبتلا در تماس هستید به طور مرتب دست های خود را بشویید.

- از تماس با افرادی که بیمار هستند و یا در تماس با افراد بیمار بوده اند خودداری نمایید.

- دور از شلوغی و اجتماعات باشید .

- از کشیدن سیگار دیگران اجتناب کنید.

- به طور مرتب اسباب بازی ها و سطوح را تمیز کنید.

ممکن است در حین پرستاری از کودک برخی از آنتی بادی های مادر به کودک منتقل شود، این به آن معنا نیست که نوزاد دیگر بیمار نخواهد شد، اما ریسک ابتلا به بیماری را کاهش می دهد و ممکن است  بدن نوزاد راحت تر به جنگ با بیماری برود.

مراجعه به پزشک

تب اولین اقدام بدن کودک برای دفاع در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی است. در نوزادان زیر سه ماه، تب بیشتر از 100.4  درجه و برای نوزادان زیر شش ماه تب بالای 101 درجه فارنهایت خطرناک است و باید به پزشک مراجعه شود .

بسیاری از نوزادان ممکن است، در حین یک بیماری جدی تب نداشته باشند. اگر نوزاد به نظر بیمار می آید، اما علائمی از تب در او دیده نمی شود باید هر چه سریعتر مورد معاینات پزشکی قرار گیرد.

در کلیه مواردی که نوزادان بیش از یک روز تب می کنند و یا  اینکه در یکی ، دو روز  تب قطع می شود و دوباره باز می گردد، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

در صورت مشاهده علایم زیر  بهتر است با پزشک  مشورت کنید.:

- مشکلات تنفسی

- سرفه، فریاد و یا گریه  هایی که صدای ناهنجار و غیر معمولی داشته باشند.

- نشانه هایی از درد جسمانی

- مشکلات تغذیه ایی

- التهابات پوستی

- اسهال و استفراغ مداوم

- کم آبی

در صورت مشاهده هرگونه ناراحتی در نوزاد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری:

سرما خوردگی در نوزادان امری عادی است و کمک میکند تا سیستم ایمنی آنها تکامل یابد، اما نوزادان تازه متولد شده به ندرت دچار سرماخوردگی می شوند.امکان ندارد تا بتوانید همه آلودگی های اطراف نوزاد را از بین ببرید و باید بدانید که بیماری برای  انسان امری عادی و طبیعی است. بهترین کمک شما به نوزادی که سرما خورده است این است که شرایط را برای استراحت و آرامش او مهیا کنید.

سرما خوردگی می تواند منجر به بیماری های خطرناکی شود، بنابراین نوزاد خود را تا بهبودی کامل به طور مرتب چک کنید. بخصوص اگر تب شدید دارد و یا اینکه شاهد نشانه های دیگری در او هستید.در نوزادان تازه متولد شده، لازم است که با دیدن اولین نشانه های بیماری به پزشک مراجعه کنید تا شرایط جدی تر را مدیریت و برطرف کنید.

منبع: medicalnewstoday

ترجمه : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...