10 راه حل برای درمان سرماخوردگی و کاهش عوارض آن

سرماخوردگی بیماری‌ای است که در فصل سرما همواره همراه ما است. به نظر می‌رسد درمان واقعی و ریشه‌ای برای بیماری سرماخوردگی وجود نداشته باشد اما ما در این مقاله 10 راه حل را برای درمان و کاهش عوارض آن به شما ارائه خواهیم دارد. خواندن این مقاله کمک می‌کند تا درد و ناراحتی این بیماری از بین برود و روند پیشرفت درمان آن تسریع بخشد.

10 راه حل برای درمان سرماخوردگی و کاهش عوارض آن

سرماخوردگی بیماری‌ای است که در فصل سرما همواره همراه ما است. به نظر می‌رسد درمان واقعی و ریشه‌ای برای بیماری سرماخوردگی وجود نداشته باشد اما ما در این مقاله 10 راه حل را برای درمان و کاهش عوارض آن به شما ارائه خواهیم دارد.

1-درمان سرماخوردگی با نوشیدن چای داغ با لیمو ترش تازه و عسل

اولین راه حل برای درمان سرماخوردگی یا کاهش عوارض آن را نوشیدن این نوشیدنی، توصیه می‌کنیم. زمانی که شما سرما می‌خورید و سرفه می‌کنید، مقادیر بسیاری از آب بدنتان را از دست می‌دهید. پزشکان توصیه می‌کنند برای جبران آب از دست رفته در این زمان، نوشیدنی‌های گرم بخورید. نوشیدنی‌های گرم گلو و حنجره تحریک و متورم شده به خاطر سرفه کردن را تسکین می‌دهد و از درد و ناراحتی آن ناحیه می‌کاهد. یکی از این نوشیدنی‌های مفید چای سیاه گرم است. اضافه کردن عسل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و لیمو ترش به خاطر دارا بودن ویتامین C خواص درمانی این نوشیدنی را کامل می‌کند.

2-درمان سرماخوردگی با نوشیدن آب پرتقال

دومین نوشیدنی توصیه شده ما به شما برای درمان سرماخوردگی، نوشیدن آب پرتقال است. پرتقال دارای مقادیر فراوانی از ویتامین C است که دوره درمان این بیماری را کوتاهتر کرده و عوارض آن را به شدت کاهش می‌دهد. هر فنجان از آب پرتقال حاوی 124 میلی گرم از ویتامین C است و برای درمان این بیماری خوردن 4 فنجان از آب پرتقال و دریافت 500 میلی گرم از ویتامین C  در طول روز به مدت کوتاهی کافی است. از دیگر منابع ویتامین C می‌توان به کلم بروکلی، توت فرنگی و گوجه فرنگی اشاره کرد.

3-درمان سرماخوردگی با خوردن فلفل قرمز

سومین راه حل پیشنهادی ما برای درمان سرماخوردگی و کاهش عوارض آن یک نوشیدنی نیست. فلفل قرمز را می‌توان در سالادها یا همراه غذا میل کرد و از فواید و خواص بی‌شمار آن برای سلامتی بهره برد. ماده شاخص موجود در فلفل قرمز، اسید بیرنگ کپساسین است که خاصیت ضد باکتری دارد و میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد و درد را کاهش می‌دهد. البته اگر نمی‌توانید مزه تند فلفل قرمز را تحمل کنید و آن را بخورید؛ از نوع ملایم تر با تندی کمتر آن مصرف کنید که کپساسین ندارد ولی منبع خوبی برای دریافت ویتامین C لازم برای بدن است.

4-درمان سرماخوردگی با خوردن سوپ مرغ

خوردن سوپ مرغ به خاطر گرم بودن و حالت مایع بودن، احساس خوبی هنگام سرماخوردگی به بدن انسان می‌دهد. در سوپ مرغ هویج و سبزیجات زیادی برای بهبود بدن هنگام مبتلا به این بیماری وجود دارد. مرغ حاوی آمینو اسیدی به نام سیستئین است. سیستئن جریان خلط و عفونت در گلو را تسهیل کرده و سرفه را درمان می‌کند. با تسکین سرفه و از بین رفتن عفونت‌های گلو، تنفس افراد مبتلا به این بیماری بهتر می‌شود. علاوه بر این، پروتئین موجود در مرغ کمک می‌کند تا بدن آنتی بادی‌های لازم برای مبارزه و درمان این بیماری را تولید کند.

5-درمان سرماخوردگی با خوردن سیر و زنجبیل

در اینجا می‌خواهیم دو ماده خیلی مهم برای درمان بیماری سرماخوردگی و تسکین و توقف سرفه یعنی سیر و زنجبیل را معرفی کنیم. دو ماده‌ای که شاید طرفدار زیادی نداشته باشد ولی خواص فراوانی دارد. سیر به خاطر بوی بد و زنجبیل به خاطر مزه تندی که دارد شاید طرفداران زیادی نداشته باشند ولی خواص فراوان آنها برای سلامتی را نمی‌توان نادیده گرفت. هر دو این ماده‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است چرا که یکی از دلایل اصلی و ادامه این بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن است. اگر از طعم و مزه این دو ماده خوشتان نمی‌آید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا آنها را به سوپ مرغ خود اضافه کنید؛ اینطوری تا حدودی طعم و مزه آنها در سوپ مرغ گم شده و خواص و فواید سوپ مرغ دو چندان می‌شود.

6-درمان سرماخوردگی با بخور گرفتن

بخور گرفتن شاید راه حلی برای درمان بیماری سرماخوردگی شما نباشد؛ اما می‌تواند عوارض آن را کاهش دهد. بخور گرفتن با آب گرم و قرار دادن یک حوله بر روی سر باعث می‌شود تا حرکت مخاط بینی، سینوس‌ها و گلو تسهیل شده و آن قسمت‌های بدن مرطوب شود. یکی از عوارض این بیماری خشک شدن گلو و حنجره است که باعث تحریک گلو و حنجره، سرفه، درد و ناراحتی گلو شده و سر درد را به همراه می‌آورد.

7-درمان سرماخوردگی با خوردن قرص سرماخوردگی یا ایبوپروفن

اگر عوارض و پیشرفت بیماری سرماخوردگی شما حادتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت تجویز پزشک مربوطه قرص‌ سرماخوردگی یا ایبوپروفن مصرف کنید تا بیماری شما کنترل شده و عوارض آن برطرف شود. البته خوردن خودسرانه قرص‌ها توصیه نمی‌شود و باید حتما با تجویز پزشک مربوطه باشد. اگر دمای بدن به خصوص در کودکان به مدت 2 ساعت بالای 39.44 درجه سانتی گراد ماند؛ حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

8-درمان سرماخوردگی با خوردن جو دو سر

یکی از مواد غذایی بی نظیر برای درمان سرماخوردگی و کاهش سرفه، خوردن غلات کامل به خصوص جو دو سر است. جو دو سر حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی سلنیوم، روی و بتاگلوکان است. سلنیوم ماده معدنی مفیدی برای تحریک آنتی بادی‌های بدن است. آنتی بادی‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف دارد. ماده معدنی مهم روی نقش مهمی در فعال کردن لنفوسیت‌های T دارد. لنفوسیت‌های T نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن، حمله و مبارزه با عفونت‌ها و باکتری‌های بدن دارد. بتاگلوکان نقش مهمی در عدم جذب کلسترول در روده و معده، تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن عفونت‌ها و باکتری‌های بدن دارد.

9-درمان سرماخوردگی با اسپری بینی

برای افرادی که در هنگام سرماخوردگی بینی شان خشک و عفونی شده است؛ استفاده از اسپری بینی توصیه می‌شود. اسپری بینی موادی دارد که عفونت‌های موجود در بینی را از بین می‌برد و راه تنفس را باز می‌کند. البته استفاده بیش از 3 بار از آن در طول روز باعث می‌شود تا تاثیر منفی بر سلامتی شما بگذارد. در مصرف داروها حتما به توصیه پزشکان توجه کنید.

10-درمان سرماخوردگی با خوردن هویج

برای درمان سرماخوردگی و کاهش عوارض آن، خوردن هویج هم بسیار توصیه می‌شود. هویج را می‌شود هم به صورت خام و هم به صورت پخته در سوپ مصرف کرد و از فواید و خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره برد. ماده اصلی مفید موجود در هویج بتاکاروتن است که به گلبول‌های سفید برای درمان بیماری‌ها و از بین بردن عفونت‌ها و باکتری‌ها، کمک می‌کند.

گردآورنده : توپ تاپ
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...