10 روش برای رهایی از سردرد

سردرد برای هر کسی اتفاق می افتد امّا خبر خوب این است که راه های آسان فراوانی وجود دارند که می توانید بدون مراجعه به پزشک یا داروخانه آن را تسکین دهید. این روش ها را امتحان کنید، خواهید دید که به زودی حالتان بهتر می شود.

1. کیسه یخ را امتحان کنید

اگر میگرن دارید، یک بسته سرد روی پیشانی خود قرار دهید. تکه‌های یخی که در یک حوله پیچیده شده، یک کیسه نخود منجمد یا حتی حمام با آب سرد ممکن است باعث تسکین دردتان شود. کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه روی سر خود نگه دارید و بعد ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

2. از حوله ی داغ یا کمپرس گرم استفاده کنید

اگر سردرد تنشی دارید، یک حوله ی داغ روی گردن یا پشت سر خود قرار دهید. اگر سردرد سینوسی دارید، حوله را در ناحیه ای که درد دارید قرار دهید. یک دوش آب گرم نیز معجزه می کند.

3. فشار سر و پوست سرتان را کم کنید

اگر موهایتان را محکم دم اسبی ببنید، احتمال ایجاد سر درد وجود دارد. این سر درد های ناشی از فشار خارجی، در اثر پوشیدن کلاه، هدبند و عینک شنای تنگ نیز می توانند ایجاد شوند. در یک مطالعه، زنانی موهای خود را شل ‌کردند، متوجه شدند سردردشان از بین رفته است.

4. تنظیم نور

نور زیاد، حتی اگر از کامپیوتر و گوشی باشد، می تواند منجر به سردردهای میگرنی شود. اگر در معرض نور شدید هستید، در طول روز پنجره‌های خود را با پرده‌های ضخیم بپوشانید. از عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت به جای لامپ های معمولی استفاده کنید.

5. سعی کنید زیاد نجوید

جویدن آدامس نه تنها فک شما را آزار می‌دهد بلکه می تواند منجر به سردرد شود. این امر برای جویدن ناخن‌ها، لب‌ها، و اشیاء دم دستی مانند خودکار نیز صادق است. از غذاهای خشک و چسبناک دوری کنید. اگر جز افرادی هستید که در طول خواب دندان‌هایتان را به هم فشار می دهید، از دندان‌پزشک خود درباره ی استفاده از محافظ دهان سوال کنید. این کار می‌تواند سردردهای صبحگاهی شما را کاهش دهد.

6. کمی کافئین مصرف کنید

کمی چای، قهوه و یا نوشیدنی که کافئین داشته باشید، بنوشید. اگر این نوشیدنی ها را به موقع و بلافاصله پس از شروع سردرد استفاده کنید، می توانند باعث تسکین آن شوند. همچنین کافئین به مسکن هایی مانند استامینوفن کمک می کند که بهتر عمل کند. فقط در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از نوشیدنی های کافئین دار خود موجب ایجاد نوعی سردرد می شود، پس در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

7. آرام بودن را تمرین کنید

اینکه چه کاری باعث تسکین سردردتان می شود را بیاموزید. اگر لازم بود حرکات کششی، یوگا، مدیتیشن، یا آرام سازی پیشرونده ی عضلانی انجام دهید. حتی ممکن است انقباض عضلانی در گردن خود داشته باشید، در مورد درمان فیزیکی آن با پزشکتان صحبت کنید.

8. ماساژ را امتحان کنید

می توانید خودتان اینکار را انجام دهید. چند دقیقه ماساژ گردن و شقیقه باعث تسکین سردرد های تنشی، که در اثر استرس هستند، می شود.

9. زنجبیل مصرف کنید

مطالعه ای که اخیر انجام شده نشان می دهند که مصرف زنجبیل در کنار مسکن های معمول می تواند به تسکین میگرن کمک کند. مطالعه ی دیگری نشان می دهد که زنجبیل می تواند به خوبی داروهای تجویز شده برای میگرن عمل کند. شما چای آن را دم کنید یا از مکمل های زنجبیل استفاده کنید.

10. در مصرف دارو حد اعتدال را رعایت کنید

قفسه ی داروخانه ها پر از داروهایی هست که برای انواع سردرد تجویز می شوند. احتمال دارد که آن ها تأثیرگذار باشند امّا برای دریافت بیشترین فایده و کمترین عارضه برچسب و راهنمای داروها را به دقّت بخوانید:

با قرص ها آب زیادی بخورید، چرا که به جذب آن کمک می کنند.

به محض اینکه احساس درد کردید، مسکن استفاده کنید. احتمالاً با دوزهای کمتری سردرد را متوقف خواهید کرد.

اگر دچار درد شکم یا سردرد شدید، از پزشک خود درباره ی راه های تسکین درد بپرسید.

و حتماً از پزشکتان درباره ی علائم سردردهای خطرناک و سردرد هایی که نباید در خانه درمان کنید بپرسید.

مطلب پیشنهادی این بخش :

انواع سردردها و روش درمان آن

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...