انواع سردردها و روش درمان آن

درد ناشی از سر یا گردن که در قسمت فوقانی بدن نمود پیدا می کند ، سردرد نامیده می شود ، سر منشاء این درد از ساختارها و بافت هایی می باشد که مغز و جمجمه را در بر گرفته اند ، چون خود مغز هیچ اعصابی ندارد که منجر به احساس درد گردد .

التهاب لایه نازک بافت ( پوشش استخوان ) که چشم ها و گوش ها و ماهیچه ها و استخوان ها را در بر می گیرد و همچنین التهاب بافت نازکی که سطح نخاع ومغز را احاطه می کند ( مننژها ) و شریان ها و رگ ها و اعصاب بطور کلی باعث بروز سردرد می شوند که کیفیت این درد متفاوت می باشد و ممکن است یک درد شدید و یا خفیف ، تیز ، لرزان ، ثابت و آرام و ملایم باشد .

گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از این است که در جهان توسعه یافته امروز از هر بیست نفر یک نفر مبتلا به سردرد می باشد .

اغلب افرادی که گرفتار "سر درد" می شوند برای برطرف کردن سریع این مشکل به استفاده از اقسام مسکن ها می پردازند در حالی که استعمال خود سرانه این داروها بدون تجویز پزشک باعث بروز عوارضی گاه جبران ناپذیر خواهد شد .

انواع سردرد

* انواع سردرد بر اساس منشاء آن ها

  • سردرد های اولیه
  • سردرد های ثانویه

سردرد های عصب جمجمه و درد صورت

سردردهای اولیه باعث بروز تاثیرات ناخوشایندی در کیفیت زندگی می شوند ، این

سردردها می توانند گاه و بی گاه ظاهر شوند و به سرعت بهبود یابند و یا تضعیف کننده باشند و یا ممکن است در اتباط با علائمی باشند که حرکات چرخشی را تقلید می کنند.

این سردردها شامل عصبی ، خوشه ای و میگرنی و انواع دیگر سردرد هستند که سردرد های عصبی شایع ترین نوع آن می باشد و شیوع آن در بانوان نسبت به آقایان بیشتر است .

سردرد میگرنی هم در بزرگسالان و هم در کودکان بروز می کند و این در صورتی است که قبل از بلوغ نسبت پسران و دختران مبتلا به سردرد های میگرنی مساوی می باشد و بعد از بلوغ شیوع این سردرد در بانوان بیشتر است .

نادرترین نوع سردرد اولیه سردرد خوشه ای می باشد که عموما آقایان را مبتلا می کند هر چند بانوان و کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

سردرد های ثانویه که منبع پیدایش آن ها مشکل عفونی و یا ساختاری در سر و گردن می باشد و مواردی از قبیل امراض خطرناک مانند خونریزی و یا عفونت در مغز مثل مننژیت وآنسفالیت ، درد دندان و یا درد سینوزیت موجب بروز سردرد ثانویه می شوند .

سردرد تکان دهنده بعد از ضربه در این دسته قرار می گیرد که سردرد مزمن می باشد .

سردرد های ناشی از استعمال مواد مخدر و مصرف بیش از اندازه الکل نیز از جمله سردرد های ثانویه می باشند .

سردرد های عصب جمجمه و درد صورت هنگامی بوجود می آیند که یکی از دوازده عصب

جمجمه که از مغز می آید و کنترل ماهیچه ها را بر عهده دارد و همچنین سیگنال های حسی

 مانند درد را از سر و گردن منتقل می کند ملتهب شود ، در رابطه با این بحث مثال شناخته شده

 عصب سه قلو می باشد که بر اعصاب حسی و عصب جمجمه تاثیر گذار است ، در هنگام التهاب و

یا خشم نیز عصب حسی که صورت را تغذیه می کند باعث احساس درد در صورت می گردد.

سردردهای شایع و چگونگی درمان آنها

* چهار نوع سردرد شایع و درمان عمومی آن

  1. 1. سردرد سینوسی

این سردرد در اثر التهاب سینوس بوجود می آید که به علت ایجاد عفونت درجه حرارت بدن را بالا برده و باعث بروز تب آزار دهنده ای می شود ، برای برطرف کردن این سردرد استفاده زیاد از مایعات توصیه می شود و برای بهبودی کامل مواد غذایی حاوی ویتامین c باید مصرف شود .

  1. 2. سردرد تنشی

شایع ترین نوع سردرد که بیش از هر نوع دیگر طاقت فرسا می باشد سردرد تنشی است ، این سردرد عموما در هنگام وجود فشار های روانی مانند استرس ظاهر می شود و باعث بروز درد شدید در پشت سر و گردن و گیجگاه و پیشانی می شود و برای رفع آن استفاده از دمنوش  زنجبیل توصیه می شود .

  1. 3. سردرد چشمی

امکان بروز این نوع سردرد بسیار کم است ، این نوع سردرد فشار زیادی را به بالای چشم وارد می کند طوری که باز کردن چشم به زور انجام می شود ، نشانه دیگر این نوع سردرد ایجاد درد در یک طرف سر می باشد برای بهبودی این درد می توان از فلفل کاین استفاده کرد .

  1. 4. سردرد میگرنی

این سردرد بدترین نوع سردرد می باشد ، علائم شایع آن عبارتند از : استفراغ ، سرگیجه ، حساسیت به نور و اختلال در بینایی ، برای درمان آن ویتامین B12 و امگا3 و منیزیم توصیه می شود .

راه درمان سردرد

* درمان سر درد با آرموتراپی ( رایحه درمانی )

این شیوه درمان که عمومی می باشد منبع طبیعی دارد و در آن از روغن هایی با رایحه های معطر که منشاء گیاهی دارند و از درخت ها و گیاهان مختلف تهیه می شوند ، استفاده می شود .

با ماساژ دادن این روغن ها بر روی پوست و یا از طریق استشمام آن ها ، سیستم عصبی مربوط به تسکین درد تحریک می شود .

رایج ترین این روغن ها اسطوخودوس می باشد که به طور خاصی باعث رفع اغلب سردردها می شود ، طریقه مصرف به این گونه است که برای جلوگیری از بروز سردرد یا تشدید آن چند قطره از این روغن را در وانی که با آب گرم پر شده ریخته و دقایقی را در آن بخوابید اما اگر گرفتار سردرد هستید در ظرفی از آب سرد سه تا چهار قطره از این روغن را بریزید و پارچه ای را در آن خیس کرده سپس خوب بفشارید ، با این پارچه پیشانی ، گردن و شقیقه ها را به مدت پنج دقیقه کمپرس کنید ، همچنین می توانید با مخلوط دو قطره اسطوخودوس و روغن بادام شیرین یا آفتاب گردان شقیقه ها را ماساژدهید .

در این مطلب انواع سردرد و علت بروز آن مورد بررسی قرار گرفت و درمان های شایع و عمومی آنها مطرح گردید ، هر چند برای بهبودی و درمان کامل و همچنین برای جلوگیری از عوارض احتمالی استفاده خودسرانه از داروها مراجعه به پزشک ضروری می باشد .

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...