آشنایی با انواع بیماری های ام اس و نشانه های آن

تا چه اندازه با بیماری ام اس و علائم و نشانه های آن آشنا هستید؟آیا می دانید چه عواملی موجب ایجاد بیماری ام اس می شوند؟ اگر به شما گفته شود خود یا یکی از بستگانتان به یکی از بیماری های ام اس مبتلا هستید چه عکس العملی را از خود نشان می دهید؟ برای دانستن اطلاعات کامل و جامعی درباره بیماری های ام اس و نشانه های آن، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

بیماری ام اس یا تصلب بافت چندگانه، به یک بیماری التهابی طولانی مدت گفته می شود که مغز و نخاع و اعصاب چشم فرد بیمار را تحت تأثیر قرار داده و موجبات آسیب و تخریب آن ها را فراهم می کند. در یک بیان ساده تر بیماری ام اس به آن دسته از بیماری های خود ایمنی بدن گفته می شود که بنا به دلایل و عوامل مختلفی، افراد زیادی از جوامع گوناگون را به خود مبتلا می کند. به طور معمول شرایط ابتلا به این نوع بیماری در افراد یکسان نیست. در برخی از آن ها بسیار خفیف بروز می کند و نیازی به پروسه درمانی ندارد. اما در بسیاری دیگر موجب بروز مشکلات روزمره و اختلالاتی در بینایی، تعادل، کنترل عضلات و سایر ارگان های بدن در فرد بیمار می شود.

همانطور که می دانید سیستم ایمنی، برای محافظت و مراقبت از بدن با بسیاری از عوامل خطرزا به مبارزه می پردازد. اما در برخی از شرایط ممکن است اشتباهاً به بافت های مهم بدن حمله کند و باعث تخریب و نابودی آن ها شود. این گونه است که زمینه برای ایجاد و بروز بیماری ام اس در فرد فراهم می شود. زمانی که فرد به این بیماری دچار می شود سیستم ایمنی به ماده چربی بسیار مهمی به نام میلین حمله می کند و به سرعت باعث آسیب های شدید یا نابودی آن می شود. میلین ماده ای است که اعصاب مغز را احاطه کرده و از آن محافظت می کند و با این کار خود موجب افزایش سرعت در ارسال پیام ها به مغز می شود. زمانی که این ماده در بدن از بین رود هم سرعت در ارسال پیام های عصبی به شدت کاهش می یابد و هم میزان آسیب پذیری تارهای عصبی افزایش می یابد.

دلایل بروز بیماری ام اس

علائم و نشانه های مربوط به بیماری ام اس

از دیدگاه متخصصین و پزشکان حوزه سلامت، ام اس به عنوان یک بیماری مزمن شناخته شده است که مختص اعصاب مرکزی می باشد که منجر به ایجاد لکه هایی سفید یا پلاکت های متعددی در مغز می شود. علائم و نشانه های این نوع بیماری از خفیف و متناوب شروع شده و تا بسیار شدید و دائمی ادامه می یابد. تا جایی که ممکن است بسیار خسته و ناتوان کننده باشد. اگرچه امکان دارد کودکان و افراد بالای 40 سال نیز به این عارضه دچار شوند اما بر اساس تحقیقات به عمل آمده،  نشانه های اولیه آن در سنین 20 تا 40 سالگی بروز می کند.  از جمله نشانه هایی که با شیوع بیماری ام اس در نواحی خاصی از بدن فرد بیمار مانند عصب بینایی، ساقه مغز، مخچه و ماده سفید نیمکره مغز بروز می کند می توان به: تاری دید ناگهانی، بی حسی یا مورمور شدن بدن، ضعف، سرگیجه، درد، بی ثباتی عاطفی، مشکلات بینایی، مشکلات روده و مثانه، افسردگی،  ناتوانی در حرکت اندام ها، عدم تعادل، دوربینی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

دلایل بروز بیماری ام اس

 به طور کلی پیشرفت بیماری ام اس، روندی آرام و آهسته دارد. حتی گاهی به مدت چندین سال طول می کشد. در رابطه با دلایل بروز این نوع بیماری، محققان معتقد اند که هنوز علت خاصی برای آن شناخته نشده است. اما با توجه به نظریه های متنوعی که ارائه شده است قابل قبول ترین تئوری همان مکانیسم خود ایمنی می باشد. به این گونه که یک فاکتور محیطی شدید مانند عفونت های ویروسی می توانند شرایط را برای تحریک کردن سیستم ایمنی بدن فراهم کرده و باعث حمله آن به میلین های عصبی شوند. در نتیجه منجر به بروز بیماری ام اس در فرد شود. اما لازم است بدانید که هیچ یک از فاکتورهای ژنتیکی در ایجاد این نوع بیماری دخالت ندارند. شیوع این نوع بیماری در زنان به بیش از دو برابر مردان است. اکثریت مبتلایانی که به ام اس دچار می شوند دارای امید به زندگی طبیعی و نرمالی هستند. اما افرادی که در حالت پیشرونده آن باشند ممکن است دچار آسیب های بسیار جدی تری شوند و سلامت خطرشان به شدت تحت تأثیر قرار گیرد. بیماری ذات‌الریه از جمله عارضه های شایعی است که ناشی از بیماری مزمن ام اس بروز می کند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع بیماری های شایع ام اس و نشانه های آن آشنا سازیم.

ام اس عود کننده ، فروکش کننده

بیماری ام اس عود کننده، فروکش کننده یکی از انواع بیماری های شایع ام اس می باشد که ممکن است سلامتی جسمی بسیاری از افراد جامعه را به خطر اندازد. افرادی که به این نوع بیماری دچار می شوند دارای نشانه هایی هستند که به درمان بیماری واکنش نشان داده و سپس از بین می رود. روند بهبودی این نوع از بیماری ام اس ممکن است هفته ها یا سال ها ادامه پیدا کند. معمولاً این نوع از بیماری یکی از رایج ترین و شایع ترین انواع بیماری ام اس است که حدود 85 درصد افراد در همان دوره ابتدایی ابتلا به آن، می توانند وضعیت خود را تشخیص دهند.

بیماری ام اس پیشرونده ثانویه

این نوع از بیماری ام اس در شرایطی تشخیص داده می شود که مشکلات و اختلالات ناشی از یک حمله بیماری، در زمان فروکش شدن به طور کامل از بین نمی روند. در واقع این دسته از بیماری را می توان ادامه نوع قبلی بیماری ام اس دانست. با مرور زمان ضعف و عارضه های بیماری پیشرونده ثانویه ام اس در بیماران افزایش می یابد.

بیماری ام اس پیشرونده اولیه

بیماری ام اس پیشرونده اولیه از آن دسته بیماری های مزمن ام است که به مرور زمان در بدن فرد مبتلا پیشرفت می کند. این نوع بیماری وضعیت فروکش یا علائم مربوط به بهبودی را در خود ندارد. 10 درصد از بیماری های ام اس مربوط به این نوع از بیماری است.

بیماری ام اس پیشرونده، عود کننده

در این نوع از بیماری، فرد مبتلا دارای نشانه های تشدید و روبه افزایش به مرور زمان است. بیماری ام اس پیشرونده، عودکننده یکی از نادرترین انواع بیماری های ام اس است که عود یا حملات آن در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد. اگر این نشانه ها ادامه پیدا کند ممکن است حملات و عود ها بدتر و بدتر شوند. بر اساس نظریه های پزشکان حوزه سلامت، حدود 5 درصد از بیماران مبتلا به ام اس از این نوع هستند.

روش های تشخیص بیماری ام اس

درمان بیماری ام اس چگونه صورت می گیرد؟

بدون شک درمان بیماری ام اس و مبارزه با آن از جمله سوالات مهم و رایجی است که ذهن مبتلایان به این عارضه را درگیر کرده است. در پاسخ به این سؤال باید گفت که بر اساس مطالعات و پژوهش های مدرن انجام شده، از آنجایی که هنوز یک علت مشخص برای بیماری ام اس تشخیص داده نشده است در نتیجه درمان قطعی برای آن نیز مشخص نیست. اما با تدوین و پیگیری های یک پروسه درمانی خاص و استفاده از داروهای درمانی جدید در این زمینه و تکنیک های توانبخشی پیشرفته، می توان نشانه های مربوط به بیماری ام اس را تسکین، پیشرفت آن را کند تر و همچنین وضعیت کنونی و توانایی های فرد مبتلا را ارتقا بخشید. از جمله روش های درمان بیماری ام اس عبارت اند از: ورزش و فیزیوتراپی و درمان دارویی.

تشخیص بیماری ام اس با استفاده از چه تست هایی صورت می گیرد؟

ام آر آی

آزمون الکتروفیزیولوژیک

آزمایش مایع مغزی – نخاعی

آزمایش های پتانسیل برانگیخته

توموگرافی انسجام نوری

آزمایش های خون

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...