چگونگی داشتن حال خوب در بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS)

باور حال خوب در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

بیماری مولتیپل اسکلروزیس که مخفف آن ام اس می باشد، یک بیماری خود‌ایمنی است که به میلین‌های مغز آسیب رسانده و مغز، نخاع و عصب بینایی را درگیر میکند. علاوه‌بر علائم بالینی که با خود به‌همراه دارد، موجب تغییرات خلق و خو نظیر خشم، افسردگی، انزوا طلبی، اضطراب، زودرنجی و حساسیت بیش از حد نسبت به موضوعات عاطفی واجتماعی می‌شود. در این مواقع پزشکان مغز و اعصاب فوراً برای بیماران خود به داروهای ضد افسردگی و آرام بخش روی می‌آورند و نسخه و یا دفترچه بیمه فرد بیمار را با نوشتن انواع قرص‌هایی نظیر نورتریپتیلین و یا داروهای دیگر که به مراتب کم و بیش دارای عارضه‌هایی هستند، پُر می‌کنند. علاوه براین، برخی از داروهایی که برای درمان نشانه های افسردگی دربیماران ام‌اس استفاده می‌شود، می‌توانند بعد از مدتها استفاده، علایم افسردگی را در افراد تشدید کنند. لازم به ذکر است در اینجا منظور داروهای اختصاصی ویژه درمان خود بیماری ام‌اس نیست، بلکه منظور قرص‌های ضد افسردگی است.

 ما در این مقاله با راهکارهای بسیار ساده، فرد را به داشتن روحیه خوب راهنمایی می‌کنیم تا بتواند انگیزه کافی برای انجام کارهای روزمره و حتی فراتر از آن را داشته باشد. بایستی خاطرنشان کرد که این بیماری در افراد متفاوت است، بنابراین توانایی‌های هر یک از بیمارانی که به ام‌اس دچار هستند نیز متفاوت خواهد بود. اما فرمول‌های بسیار ساده می‌تواند برای تمام افراد مبتلا به این بیماری یکسان باشد.

پس از مراجعه فرد به پزشک و تشخیص بیماری ام اس، احتمال بروز تمام واکنش‌های احساسی  در فرد وجود دارد. برای نمونه غم و اندوه ، موضوعی شایع در اولین رویارویی فرد با بیماری است. به دلیل عدم اگاهی فرد به بیماری ام اس، فرد از بیماریش یک تصویر ذهنی مخرب و ویرانگر را ترسیم کرده و بر این گمان می‌ماند که تمامی افراد مبتلا به این بیماری، برای همیشه زمین‌گیر و یا ناتوان می‌شوند. درصورتیکه همانطور که گفته شد علائم  و حمله های ناشی از بیماری در هر فردی متفاوت است و در پی آن داروهای مورد استفاده نیز دارای سطوح متفاوت می‌باشد.

اضطراب نیز نمادی طبیعی در تغییر خلقیات فرد می‌باشد. متاسفانه برخی از خانواده‌ها این اضطراب فرد را تشدید کرده و با دادن دستورالعمل هایی نسبت به بهبودی بیماری نظیر استفاده از داروهای طب‌سنتی، زنبوردرمانی و یا مواردی از این نظر، موجب تشویش بیشتر فرد می‌شوند. در برخی موارد نیز دلسوزی‌های بیهوده، در فرد بیمار، حس منفعل بودن را ایجاد می‌کند. دراینگونه موارد فرد بایستی برای دریافت پاسخ‌های سوالات خویش از قبیل چگونگی رژیم غذایی، درمان، ورزش و غیره فقط به پزشک خود و یا به مقاله‌های پزشکی معتبر رجوع کند. اگر دچار  افسردگی شدید و احساس ناراحتی می‌کنید و به چیزهایی که در اطراف شما هست علاقه‌مند نیستید، شما نیاز به کمک دارید.

افسردگی بدون درمان می تواند منجر به خودکشی شود. تحقیقات نشان می‌دهد  افرادی که مبتلا به ام اس هستند بین دو تا  ۷.۵  برابر احتمال ابتلا به خودکشی را میان جوامع عمومی شامل می‌شوند. اما خبر خوب آنکه می‌توانید با رعایت و توجه به چند فرمول ساده افسردگی را برای همیشه از ذهن خود پاک کنید.

در اینجا پنج گام کلیدی را به شما برای داشتن حال خوب پیشنهاد می‌کنیم

گام‌ نخست، برای داشتن حال خوب، نوع برنامه‌ریزی برای زندگی است. بایستی افراد برای شروع روز خود برنامه ای را تنظیم کنند که برایشان مناسب است. با وجود نظر خواهی از دیگران مجدد به خود بازگردید و از خود بپرسید چه چیزی حال مرا خوب می‌کند. این برنامه می‌تواند شروع ورزشی مناسب حال شما مانند یوگا، شنا و یا یک قدم زدن ساده در پارک باشد. اغلب افراد شاغل که فرصت آنچنانی در طی روز را پیدا نمی‌کنند، می‌توانند حتی یکی دو ایستگاه فاصله‌ی منزل تا محیط کارشان را زودتر از وسایل نقلیه پیاده شوند و در هوای تازه صبح پیاده‌روی کنند. این کار باعث تقویت روحیه و ترشح هورمون‌های مثبت در مغز می‌شود. از سوی دیگر شاید برنامه‌ریزی شما شروع یک کار جدید مانند کارآموزی و یا یادگیری یک زبان جدید ، نواختن ساز، گلکاری و یا حتی ادامه تحصیل باشد.

هدف، داشتن زندگی بهتر و خوشایندتر است و اصلا مبنا بر این نیست که آنچنان خود را درگیر برنامه‌های جدی کنیم که از پای بیفتیم. در این خصوص می‌توانید از کلاس‌های آموزشی انجمن ام اس ایران نیز بهره برده و از آنها راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. انجمن ام اس ایران طی زمان‌های مشخص کلاس‌های هنری و آموزشی ویژه بیماران ام اس را ارائه می‌دهد.

گام دوم، معاشرت با دوستان است. گروه‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی تحت عناوین مختلف در رابطه با موضوعات ام اس تشکیل شده‌اند که می‌توانید دوستانی را که مبتلا به این بیماری هستند را پیدا کرده و با یکدیگر تبادل اطلاعات و افکار کنید. حتی برخی گروه‌هایی هستند که به ورزش‌های همگانی نظیر کوهنوردی و یا مسافرت‌های کوتاه‌مدت به شهرهای مختلف می‌پردازند. شرکت در سمینارهای مرتبط با بیماری ام‌اس و یا شرکت در فعالیت‌های گروه‌های اینچنینی می‌تواند به بهبود طرز تصورتان نسبت به بیماری کمک کند. در کل بودن در اجتماعات کوچک می‌تواند به داشتن حال خوب کمک کند.

بیماران مولتیپل اسکلروزیس

گام سوم، سعی کنید خودرا با دیگران مقایسه نکنید. قیاس توانایی‌های خود با دیگری کار بسیار اشتباهی است چرا‌که تمام افراد روی کره زمین ، هریک مشکلات جسمی کم و زیادی دارند و هریک با شرایط گوناگون زندگی برخورد می‌کنند. بنابراین اگر زندگی را به مثابه یک مدرسه بدانیم، واحد های درسی زندگی خود را با دیگری قیاس نکنید.

گام چهارم، در هر حالتی روحیه خود را حفظ کرده و اعتماد به نفس داشته باشید.

بارها پیش آمده فردی بخاطر یک سرما خوردگی ناچیز از پای درآمده و مرتب شکوه و ناله می‌کند. حال آنکه فردی با وجود داشتن سرطان به نحوی زیبا به پیرامون و  خانواده و دوستان و زندگیش نگاه می‌کند، گویی شاد‌ترین فرد روی کره زمین است. بنابراین همین حالا که زندگی می‌کنیم چه بهتر که .به‌واقع زنده باشیم

چند گام برای داشتن حال خوب در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

گام پنجم، از ویژگی‌های مثبت و موفقیت هایتان لیستی تهیه کنید. موفقیت‌های کوچک و بزرگ خود را در دفتری یادداشت کنید و حتی برنامه‌های آتی خود را در تقویم در پایان ماهی که قرار است شروع شود بنویسید و برای عملکرد آنها هر روز قدمی برایشان هرچند کوچک بردارید.

در پایان بایستی به این نکته اشاره کنم که حتی دردناک‌ترین تجربه‌ها و احساسات عاطفی را می‌توانید با تغییر افکارتان ، به تجربه‌های کاربردی و مثبت در جهت فرایند رشد شخصیتی دگرگون کنید.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...