گسترش ضرب المثل تو نیکی میکن و در دجله انداز

ضرب المثل «تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز» یکی از ضرب المثل های مشهور فارسی است که در آن به اهمیت نیکی کردن و نیکوکاری اشاره شده است. 

گسترش ضرب المثل تو نیکی میکن و در دجله انداز

این ضرب المثل به ما می آموزد که باید همیشه به دیگران نیکی کنیم، حتی اگر انتظار هیچ پاداشی از آنها نداشته باشیم. زیرا خداوند همواره نیکوکاران را یاری می کند و پاداش نیکی های آنها را در این دنیا و یا آخرت به آنها می دهد.

در گسترش این ضرب المثل می توان گفت که نیکی کردن به دیگران می تواند به اشکال مختلف باشد. از کمک مالی به نیازمندان گرفته تا کمک کردن به یک نفر برای انجام کاری، همه می توانند مصداق نیکی کردن باشند. مهم این است که ما با نیت خالص و بدون چشمداشت به دیگران کمک کنیم.

وقتی ما به دیگران نیکی می کنیم، در واقع در حال ساختن یک دنیای بهتر هستیم. دنیایی که در آن همه با هم مهربان و یاریگر یکدیگر باشند. نیکی کردن به دیگران می تواند به ایجاد آرامش و شادی در جامعه کمک کند.

البته باید توجه داشت که نیکی کردن به دیگران همیشه به معنای دادن چیزی به آنها نیست. گاهی اوقات نیکی کردن می تواند در قالب یک لبخند، یک کلمه محبت آمیز، یا یک گوش شنوا باشد.

در ادامه چند نمونه از نیکی کردن به دیگران را بیان می کنیم:

کمک مالی به نیازمندان

کمک به یک نفر برای انجام کاری

اهدای خون یا عضو

یاری رساندن به یک نفر در هنگام حادثه

عفو و گذشت از کسی که به ما بدی کرده است

کمک به یک نفر برای رسیدن به موفقیت

ایجاد شادی و نشاط در زندگی دیگران

نتیجه این که، نیکی کردن به دیگران یک وظیفه اخلاقی و انسانی است. ما باید همیشه به دیگران نیکی کنیم، حتی اگر انتظار هیچ پاداشی از آنها نداشته باشیم. زیرا خداوند همواره نیکوکاران را یاری می کند و پاداش نیکی های آنها را در این دنیا و یا آخرت به آنها می دهد.

داستان در مورد ضرب المثل تو نیکی میکن و در دجله انداز

روزگاری، در شهری دورافتاده ، مردی فقیر و نیکوکار به نام «محمد» زندگی می‌ کرد. او هر روز مقداری از نان‌ هایش را به دجله می‌ انداخت تا شاید گرسنه‌ ای از آن‌ ها بخورد.

روزی ، «محمد» در حال انداختن نان‌ ها در دجله بود که ناگهان صدایی شنید: «ای مرد نیکوکار، چرا این کار را می‌ کنی؟»

محمد برگشت و دید که پیرمردی با چهره‌ ای نورانی به او نگاه می‌ کند.

«پیرمرد،» محمد گفت، «من این کار را برای رضای خدا می‌ کنم. من می‌ خواهم به دیگران کمک کنم ، حتی اگر آن‌ ها را نشناسم.»

پیرمرد لبخندی زد و گفت: «آفرین بر تو ، ای مرد نیکوکار. تو در مسیر درستی گام بر می‌ داری. بدان که نیکی‌ های تو بی‌ پاداش نمی‌ ماند.»

چند روز بعد، «محمد» در حال ماهیگیری در دجله بود که ناگهان تور ماهیگیری‌ اش سنگین شد. او تور را بالا کشید و دید که یک کیسه طلا در آن است.

محمد از خوشحالی فریاد کشید. او نمی‌ توانست باور کند که این هدیه از کجا آمده است.

محمد طلاها را به خانه برد و به همسرش نشان داد. همسرش نیز از این اتفاق بسیار خوشحال شد.

آن‌ ها با طلاها زندگی خود را بهبود بخشیدند و به دیگران نیز کمک کردند.

«محمد» هرگز فراموش نکرد که نیکی‌ هایش باعث این اتفاق شده است. او همیشه به دیگران کمک می‌ کرد و از این کار لذت می‌ برد.

معنی ضرب المثل تو نیکی میکن و در دجله انداز

این ضرب المثل به این معناست که اگر نیکی کنیم ، روزی به همان اندازه به ما نیکی می‌ شود، حتی اگر از کسی که به او نیکی کرده‌ ایم ، انتظار نداشته باشیم.

این ضرب المثل می‌تواند به ما یادآوری کند که همیشه باید به دیگران کمک کنیم ، حتی اگر آن‌ ها را نشناسیم. زیرا نیکی کردن همیشه پاداش دارد.

معنی و مفهوم ضرب المثل تو نیکی میکن و در دجله انداز

ضرب المثل «تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز» از جمله ضرب المثل های معروف فارسی است که به معنای نیکی کردن به دیگران بدون چشمداشت از آنان است، چرا که بازگشت این نیکی و احسان در نهایت به خود فرد است.

در این ضرب المثل، دجله نمادی از راهی است که بازگشتی ندارد. به عبارت دیگر، نیکی کردن به دیگران مانند انداختن چیزی در آب است که دیگر قابل بازگشت نیست. اما این بدان معنا نیست که نیکی کردن بی فایده است. بلکه مفهوم این ضرب المثل این است که نیکی کردن به دیگران، حتی اگر در ظاهر بی نتیجه به نظر برسد، در نهایت به خود فرد باز خواهد گشت.

در واقع، این ضرب المثل بیانگر اعتقادی است که در همه ادیان و فرهنگ ها وجود دارد. در دین اسلام نیز، این موضوع به صراحت بیان شده است. در آیه 160 سوره انعام آمده است:

«هر کس کار نیکى بياورد ده برابر آن پاداش خواهد داشت و هر کس کار بدى بياورد جز مانند آن جزا نيابد و بر آنان ستم نرود.»

بنابراین، نیکی کردن به دیگران نه تنها یک عمل اخلاقی است، بلکه یک عمل عاقلانه نیز هست. چرا که انسان با نیکی کردن، نه تنها به دیگران کمک می کند، بلکه خود را نیز در معرض پاداش الهی قرار می دهد.

در پایین چند مثال از کاربرد این ضرب المثل در زبان فارسی آورده شده است:

اگر کسی در جایی کمک مالی به نیازمندی کند، می توان گفت: «او نیکی کرد و در دجله انداخت.»

اگر کسی به کسی لطفی کند، می توان گفت: «او نیکی کرد و مطمئن است که خداوند به او بازخواهد داد.»

اگر کسی در کاری زحمت بکشد و نتیجه مطلوبی نگیرد، می توان گفت: «او نیکی کرد و در دجله انداخت.»

در پایان ، می توان گفت که ضرب المثل «تو نیکی می کن و در دجله انداز» یک پیام اخلاقی مهم دارد و آن این است که نیکی کردن به دیگران، حتی اگر در ظاهر نتیجه ای نداشته باشد، در نهایت به خود فرد باز خواهد گشت.

بیشترز بخوانید :

ضرب المثل بار کج به منزل نمیرسد را گسترش دهید

گسترش ضرب المثل از دل برود هر آنکه از دیده برفت

گسترش ضرب المثل باد آورده را باد میبرد

مفهوم ضرب المثل به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...