چگونه خروس لاری را دستی کنیم

خروس لاری به عنوان یک خروس جنگجو بطور عادی به افراد و حیواناتی که به آن نزدیک می شوند حمله ور می شود. این ویژگی خروس ذاتی بوده و برای رام کرپن و دستی کردن خروس نیاز به اجرای برخی موارد و داشتن صبر و تحمل زیاد است. در ادامه به نکات مهم در دستی کردن خروس اشاره می کنیم.

افرادی که با حیوانات مختلف از جمله مرغ و خروس سر و کار دارند می دانند که در اغلب موارد خروس ها به ویژه خروس لاری هنگام نزدیک شدن افراد به آنها حالت تدافعی به خود می گیرند. این موقعیت به خصوص در زمانی که افراد راهکارهای مقابله با این حالت را ندادند ممکن است موجب ایجاد مشکلات متعدد گردد. بطور کلی خروس ها بعلت ذات درونی خود به هر کسی که در قلمرو آنها وارد شود حمله ور می شوند. این حالت های دفاعی در مواردی که فرد مقابل آنها اقدام به انجام تحریک کننده نماید به اوج خود می رسد. 

در این میان خروس لاری که به عنوان یک خروس جنگجو شناخته می شود و در برخی موارد برای مسابقات بکار می رود، حالتهای حمله بیشتری دارد. این خصوصیات خروس ها مانع از تربیت و رام کردن آنها شده و صاحب خروس نمی تواند آنها را برای مسابقات آماده نماید. در مواقع عادی نیز امکان نزدیک شدن به خروس برای فرد وجود ندارد.

خروس لاری علاوه بر اینکه نیازمند توجه به مواردی مانند تغذیه و ایجاد روحیه جنگجویی دارد باید به اصطلاح دستی شود تا بتوان آنرا در بغل گرفته و رام کرد. این نوع خروس ها تنها برای جنگ با خروس های دیگر آموزش می بینند لذا باید دستی شوند. در موارد عادی نیز در صورت وحشی بودن خروس امکان نزدیک شدن، دانه دادن و یا تمیز کردن آن وجود ندارد. در ادامه به راهکارهای مفید و متعددی که برای دستی کردن خروس لاری وجود دارد اشاره می کنیم.    

راهکارهای تربیت و دستی کردن خروس لاری

برای تربیت و دستی کردن خروس لاری باید به برخی نکات توجه نمود. اگر خروس این نکته را بفهمد که هدف از نزدیک شدن افراد به وی حمله نبوده و خطری برای آنها وجود ندارد اقدام به حمله نمی کنند. بدین ترتیب باید اقداماتی را در جهت رفع این تصور در آن به وجود آورد. برای دستی کردن خروس لاری باید موارد ذیل را در نظر بگیرید.

خروس لاری وحشی را برای مدتی در قفس نگه دارید: خروس ها اگر در فضای باز قرار گیرند خوی وحشی آنها تحریک می شود. در این صورت به هر فرد و حیوان دیگری که به قلمرو آنها نزدیک شود حمله ور می شوند. برای جلوگیری از این کار باید مدتی خروس را در قفس نگهداری نمائيد. ممکن است در ابتدای کار خروس بیقراری از خود نشان داده و در قفس آرام نگیرد ولیکن پس از مدتی به قفس خود خو خواهد گرفت. در طی این مدت غذای خروس را در ظرف خود در قفس در دسترس قرار دهید. اینکار ممکن است چند روز طول بکشد لذا تا زمانی که احساس نمودید خروس آرام گرفته است، خروس را در قفس نگهدارید. پس گذشت چند روز می توانید مرحله بعدی را برای دستی کردن خروس اجرا کنید.

با دست خود به خروس غذا بدهید: پس از اینکه خروس به قفس خو گرفت و به اصطلاح آرام شد، ظرف غذای خروس را از قفس بیرون بیاورید. در این مرحله باید اعتماد و توجه خروس را به خود جلب کنید. برای اینکار در طی روز چند مرحله دست خود را از دانه پر کرده و داخل قفس ببرید. گشنگی خروس موجب نزدیک شدن به دست شما و خوردن دانه می شود. اگر از نوک زدن و آسیب خروس می ترسید، از دستکش استفاده کنید. اینکار نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد. به مرور خروس لاری عادت می کند که شما برای او تهدیدی نیستید و تنها برای غذا دادن به او نزدیک می شوید. غذا خوردن خروس از دست شما و نزدیک شدن به شما مرحله بعدی برای دستی کردن خروس بشمار می رود. بنابراین در این مرحله صبر و حوصله به خرج دهید و اینکار را بارها و بارها تکرار نمائید. ممکن است خسته کننده باشد ولی در این مرحله خروس به شما اعتماد پیدا می کند.

غذا دادن به خروس لاری در بیرون از قفس: پس از مدتی که خروس به غذا خوردن از دست شما عادت کرد، دست خود را از قفس بیرون آورده تا خروس به دنبال شما از قفس بیرون آید. بدین ترتیب خروس در فضای باز هنوز به دنبال شما خواهد آمد. با اینکار خروس می داند که شما برای غذا دادن به او در کنارش هستید. در این وضعیت خروس با اینکه در فضای باز قرار دارد ولیکن هنوز به دنبال شما خواهد آمد. عادت کردن خروس به غذا خوردن از دست شما در این مرحله مانع از فرار کردن حیوان می شود. بنابراین اینکار را بارها تکرار کرده تا خروس در فضای باز نیز به سمت شما بیاید. نکته قابل ذکر این است که اگر در مرحله قبلی خروس به دست شما عادت کرده باشد در فضای باز و بیرون از قفس نیز به دنبال شما می آید. اگر دیدید حیوان فرار کرد و به سمت شما نیامد باید مرحله قبل را دوباره تکرار کنید. 

نوازش سینه و بالهای خروس لاری: به مرور هنگام دانه دادن به خروس با دست خود، سینه، گردن، رانها، بالها و پشت سرش را نوازش کرده و ماساژ دهید. حیوان از ماساژ و نوازش گردن خود لذت می برد. این کار را در محیطی آرام و در کمال آرامش انجام داده تا حیوان تحریک نشود. با تکرار این کار می توانید خروس را در بغل گرفته و دستی کنید. خروس به مرور متوجه می شود که دستان شما و بغل کردن هیچ آزار و آسیبی برای او نبوده و می تواند به شما اطمینان کند. نوازش کردن و ماساژ دادن خروس برای وی لذت بخش بوده و با عادت کردن خروس می توانید او را در بغل بگیرید. دقت کنید که این کار را به مرور و به ملایمت و در کمال آرامش انجام دهید. اگر حیوان نا آرام بود ادامه ندهید و دفعه بعد اینکار را تکرار کنید. در هر مرحله که حیوان در بغل شما آرام گرفت و رام شد می توانید مدت زمان نوازش را بیشتر کنید.     

شرطی کردن خروس لاری: پس از مدتی که خروس به دست شما و نوازش کردن عادت کرد می توانید خروس را به یک صدا و یا حرکت خاص شرطی کنید. مثلا سوت بزنید و یا کف بزنید و دانه و یا غذاهای مورد علاقه اش را آماده داشته باشید. همین که خروس نزدیک شما آمد می توانید به وی غذا داده و او را در بغل بگیرید و نوازش کنید. ماساژ دادن گردن و سینه خروس حس خوبی به وی داده و به این موضوع عادت می کند. با ادامه شرطی کردن خروس دیگر نیازی به تشویق خروس با دانه و غذا نبوده و می توانید در هر زمان با دادن علامت خروس را به سمت خود بکشانید. این موضوع در خروس های مسابقه که صاحبان آنها نیاز به گرفتن و بغل کردن آنها دارند کاری ضروری است.

ماساژ دادن و نوازش کردن خروس لاری: پس از اینکه موفق شدید خروس لاری را دستی کنید، نوبت به تمرینات و حرکات ورزشی است. نوازش کردن خروس به وی آرامش می دهد و ماساژ دادن خروس وی را برای جنگ آماده کرده و یا منجر به تقویت عضلات می شود. ماساژ گردن برای خروس لذت بخش است لذا اینکار را در هر نوبت تکرار کنید. ماساژ دادن رانها، بالها و سینه موجب تقویت عضلات این ناحیه شده و نیروی عضلاتی وی را زیاد می کند. از طرفی خروس دارای بدنی ورزیده و چابک می شود. بازی کردن با خروس موجب ایجاد اعتماد و اطمینان بیشتر شده و خروس رام شما می شود. شما می توانید در هر بار دانه دادن به خروس، حیوان را نوازش داده و ماساژ دهید.    

نکات مهم در دستی کردن خروس لاری

موارد ذکر شده در اغلب موارد و برای اغلب خروس ها نتیجه مثبت در پی دارد. خروس لاری با روحیه جنگجویی که دارد دیر رام می شود. بنابراین برای دستی کردن خروس باید صبر و حوصله به خرج داد. به عبارتی فرد باید عاشق خروس خود بوده و برای این کار وقت صرف کند. برخی خروس ها در طی چند روز دستی و رام می شوند و می توانید تمرینات خود را بر روی آنها اجرا کنید. برخی دیگر مقاومت نموده و نیاز به وقت بیشتری دارند. در این گونه موارد ممکن است چند هفته طول بکشد تا به نتیجه مطلوب برسید. مراحل فوق را هر روز و طی چندین مرحله اجرا کنید.

در هر مرتبه از ایجاد سر و صدا و شلوغی بپرهیزید. سر و صدا منجر به تحریک خروس شده و کار را با تاخیر مواجه می کند. از طرفی صبر و حوصله فراوان برای اجرای موارد فوق به خرج دهید. در هنگام غذا دادن به خروس از دانه های مورد علاقه وی استفاده کرده و خروس را ترغیب به دانه خوردن از دست خود کنید. نکته دیگر در دستی کردن خروس لاری این است که اگر می خواهید خروس رام شما شود اینکار را به تنهایی انجام داده به عبارتی فرد دیگری همراه شما نباشد. بدین صورت خروس به دست شما عادت می کند.

در نهایت برای غذا دادن با دست به خروس دقت کنید که خروس گرسنگی طولانی نکشد. اگر چه برای تشویق خروس به خوردن غذا از دست شما باید غذا را از دسترس وی دور نگه داشت ولیکن زمان غذا دادن خروس را کنترل کنید تا خروس بی تاب و گرسنه نماید. در برخی موارد نیز افراد برای دستی کردن خروس در زمان کمتر، گرسنگی بیشتری به خروس می دهند تا خروس مجبور به غذا خوردن از دست شود ولیکن در صورتیکه محدودیت زمانی ندارید این کار توصیه نمی شود.      


دیگر مطالب پیشنهادی :

چگونه خروس لاری اصیل را بشناسیم؟

راههای افزایش قد خروس لاری

بهترین شیوه های چاق نمودن خروس لاری


6 نظر

  1. sajjadsajjadsays:

    سلام من یک خروس دارم فقط میخاهم ان را دستی کنم و برای مبارزه نمیخاهم اماده اش کنم مراحلی که شما گفتید تکرا کردم حتی در بیرون قفس وقتی از دست غذا خورد بعد ازچند دقیقه از کنارم میرود اگر کنارش هم بروم گارد دفاعی میگیرد لطفا کمک کنید

  2. امیررضا قرعلیوندامیررضا قرعلیوندsays:

    سلام همین کار هارو تکرار کن بعد ی مدت دستی میشه

  3. عرفانعرفانsays:

    سلام خوب هستین من جوجه لاری دو ماهه دارم الان امکانش هست این تمرینات روش انجام بدم یا زوده

  4. میدادمیدادsays:

    سلام من خروس وقتی گرسنس نزدیک قفس از دست خودم دان میخوره ولی بیرون قفس بیارم دیگه نمیزاره نزدیکش بشم فرار میکنه گاردم نمیگیره نزدیک ۶ ماه داره دیگه کلافم کرده هرخروسی داشتم اینطور نبوده باید چیکار کنم بیرون قفس فرارنکنه که بتونم بیرونم ببرمش یعنی بیرون ببرمش ده نفر نمیتونه اونو بگیره

  5. میدادمیدادsays:

    سلام من خروس وقتی گرسنس نزدیک قفس از دست خودم دان میخوره ولی بیرون قفس بیارم دیگه نمیزاره نزدیکش بشم فرار میکنه گاردم نمیگیره نزدیک ۶ ماه داره دیگه کلافم کرده هرخروسی داشتم اینطور نبوده باید چیکار کنم بیرون قفس فرارنکنه که بتونم بیرونم ببرمش یعنی بیرون ببرمش ده نفر نمیتونه اونو بگیره

  6. امیرامیرsays:

    آیا بدون قفس هم امکانش هست؟