چگونه خروس لاری اصیل را بشناسیم؟

اولین و مهم ترین نشانه برای شناختن یک خروس لاری اصیل اندام اوست که باید حتما قد او کشیده و اندام مناسبی داشته باشد، این تناسب باید حتما بین گردن و قد خروس (اصطلاحا دانگ خروس گفته می شود) و طول پاها باشد. به این نکته توجه کنید که هرچقدر قد خروس لاری بلند تر باشد باید پنجه های بزرگتری هم داشته باشد. مثلا می گویند هرچه دانگ خروس بالاتر باشد قد خروس بلند تر است. گردن خروس لاری اصیل باید محکم و بلند باشه و وقتی که می ایسته گردنش رو خم نکنه و این موضوع خیلی مهم است. همینطور بدن خروس اصیل وقتی که می ایسته نباید شل و بالهاش نباید ول باشه حتما باید محکم راه بره و بدن جمع و جور و تیزی داشته باشه.

رنگ خروس لاری

انتخاب رنگ در انتخاب خروس لاری اصیل کاملا سلیقه ای است، اما رنگ مشکی یک دست از گونه های نادر مدل خروس لاری است یعنی اگر خروس شما رنگش مشکی یک دست داشته باشد و قد و هیکل متناسب هم داشته باشد قیمت حیوان شما بسیار بالا می رود و ارزشمند تر می شود. ار همین رو بیشتر طرفداران خروس، رنگ های تیره را انتخاب می کنند.

سن در خروس های لاری

برای تشخیص سن خروس می توانید بالشو باز کنید و پرهایش را بشمارید. باید از نوک پرهای کوچک بشمارید که هر پر سه ماه است. همینطور به سیخک های پر هایش نگاه کنید اگر کوتاه بودند یعنی خروس جوان است. البته خیلی باید دقت کنید و این را بدانید تشخیص دقیق سن خروس لاری اصیل کاری بسیار دشواری است و به همین راحتی نمی توانید متوجه سن خروس شوید. در بیشتر مواقع ممکن است سیخک های پر خروس را کوتاه کنند برای همین تشخیص سخت می شود.

نکاتی درباره ی چشم های خروس لاری اصیل

قبل از خریدن خروس لاری حتما به چشمهایش نگاه کنید، معمولا خروس لاری به خاطر ضربه هایی که در جنگ هایش می خورد چشمهایش نیمه کور می شود، برای تست سالم بودن چشم خروس انگشت اشاره خود را به چشم هایش نزدیک کنید اگر مردمک چشمش بزرگ یا کوچک شد و یا ترسید و عکس العمل نشان داد یعنی چشمهایش سالم هستند. یکی دیگر از تست ها برای سالم بودن بینایی خروس اینه که دانه زیر پایش بریزید اگر دانه ها را به درستی تشخیص داد هم یعنی چشمش سالم است.

پاهای خروس لاری اصیل باید چگونه باشد ؟

حالا میریم سراغ پاهای خروس لاری اصیل، پاهای خروس نباید میخک داشته باشه و باید زیر پای خروس لاری نرم باشد، میخک یا همون زخمی که زیر پاشنه پا بر اثر سنگینی وزنشون ایجاد میشه، که میخک درمان قطعی نداره اما اگر خروس شما میخک یا همان زخم پاشنه دارد به دامپزشک مراجعه کنید با یک سری دارو میتوانند ترمیم کنند و یا با جراحی میخک رو از پای خروس در می آورند.

در مرحله بعد باید دهان خروس لاری را باز کنید، نباید بوی دهان خروس نامطبوع باشد و یا داخل دهانش جوش و زگیل باشد، اگر دهانش تمیز نبود یعنی خروس مریض است.

ظاهر خروس لاری اصیل ، راه های شناختن خروس لاری اصیل

ظاهر خروس لاری اصیل چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اندازه سر و فرم سر خروس لاری اصیل بستگی به نژاد خروس دارد، مثلا سر خروس نژاد افغان نسبت به سر خروس های نژاد ترک بسیار بزرگ تر است. اگر سر خروس لاری باریک باشد یعنی هیچ ارزشی ندارد، خروسی خوب و اصیل است که سر درشت و بزرگ داشته باشد و پر باشد. از رنگ گوشت صورت و لاله گوش لاری اصیل هم می توان تشخیص مناسبی داد، رنگ آن باید سرخ رنگ باشد. به طور کلی سر لاری اصیل باید گرد باشه و همینطور هرچه بزرگ تر باشد بهتر است.

رنگ چشم دیگر خصوصیات مهم خروس لاری است که در لاری های اصیل رنگ چشم باید سفید باشد. اما رنگ های دیگری مثل زرد، سبز و فیروزه ای و شاهدانه ای هم نشان از اصیل بودن خروس لاری است. اگر رنگ چشم لاری اصیل قرمز باشد یعنی نشان می دهد که خروس لاری دورگه است.

در صورت خروس لاری، وقتی که به چشم هایش نگاه می کنید باید حالت اخم کردن داشته باشد، یعنی چشم ها عقب تر از خم ابرو باشد. در اصل برای تشخیص دیگر خروس اصیل لاری باید خم ابرو داشته باشد.

همینطور نوک خروس لاری اصیل باید همانند عقاب باشد که معمولا بهش نوک طوطی هم می گویند. اگر خروس لاری اصیل نوک طوطی باشد در مبارزه و در ظاهرش یک امتیاز محسوب میشه. بهتر است نوک خروسی که خریداری می کنید کوتاه و کلفت باشد چونکه در جنگ خیلی تاثیر می گذارد و خیلی مهم است و نادر ترین گونه های لاری نوک سیاه است که کاملا یکدست سیاه است و این هم یکی دیگر از نشانه های لاری اصیل است.

انواع تاج در خروس لاری اصیل

انواع تاج در خروس لاری اصیل

تاج خروس لاری هم یکی دیگر از ویژگی های مهم اصیل بودن خروس است که به چند مدل آن اشاره می کنیم:

تاج مهر: در نژاد خروس افغان دراری تاج مهر هستند که بیشتر هم در بین خروس بازان شناخته شده اند، این مدل تاج در دسترس خروس های دیگر نیست و خیلی سفت هستش یعنی انگار تاجی روی سر خروس نیست.

تاج سوزنی: این مدل تاج به صورت یک سوزن روی سر خروس قرار گرفته که اندازه آن هرچه کوچک تر باشد بهتر است.

تاج بادام: این تاج شبیه یک بادام روی سر خروس هست که اگر هرچی کلفت تر و کوچک تر باشد در نبرد ها تاثیر خوبی دارد. همچنین سفتی و زیبایی اش هم تاثیر خوبی دارد.

تاج سپر: این تاج همینطور که از نامش پیداست سه پر دارد که زیاد سایز آن بزرگ میشود و در جنگ ها خیلی زود به دست می آید، اما این مدل تاج نشانگر بد بودن خروس شما نمی باشد.

دو مدل خروس لاری هستند که یکی در صورت شان ریش دارند و اون یکی مدل ریش ندارن اما این انتخاب کاملا سلیقه ای است بعضی ها دوست دارند خروسشان با ریش باشد اما بعضی ها بدون ریش میخرند.

خروس لاری اصیل وقتی که می ایسته باید سینه اش رو به جلو باشه و پشتش قوز نداشته باشه. وقتی به خروس اصیل نگاه می کنید از بالا باید حتما کمر پهن و محکمی داشته باشه و این محکم بودن رو باید با دست به کمرش بزنید و حس کنید. روی کمر لاری اصیل باید یک شیب ملایم داشته باشه و این نکته بسیار مهمی است که نشانگر اصیل بودن خروس می باشد. اگر روی کمر لاری قوز داشته باشد و یا بر آمدگی عجیبی داشته باشد اصلا اون رو انتخاب نکنید.

دم خروس لاری اصیل

دم خروس لاری اصیل باید به سمت پایین باشد که هم خروس رو زیبا تر نشان می دهد و هم اینکه نشان از اصیلبودنش است. البته در نژاد های مختلف متفاوت است، در نژادهای ترک و افغان دم خروس بالاتر است ولی در نژاد سندی از همه نژاد ها پایین تر است. خروس لاری اصیل نباید دمش مثل خروس های مزرعه و محلی هلال مانند باشد اگر اینگونه باشد یعنی خروس لاری دورگه است و اصیل نیست.

همانطور که شاید شما هم تا به حا شنیده باشید، برخی از خروس لاری برای شرط بندی ها و خرید و فروش برای جنگ استفاده می کنند که این هم امری طبیعی برای این نژاد از خروس هم امری نا خوشایند برای فعالان محیط زیست می باشد.

اگرچه که نژاد این خروس ها عمدتا برای همین کار پرورش داده می شوند اما باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری های حیوانات بین حیوان ها در حین جنگ دادن اندیشیده شود .

همچنین اصطلاحاتی برای این خروس ها به عنوان های میدون زده یا میدون دیده گفته می شود که به عنوان یک نوع برتری برای خروس لاری استفاده می شود.

حال که تا حدودی با انواع و نحوه ی تشخیص خروس لاری اصیل آشنا شدیم ، در ادامه مطلب میخواهیم شما را با اصطلاحات موجود درباره ی این حیوان زیبا آشنا کنیم:

-اصطلاح اول لاکی می باشد، به خروس لاری که زیر گلویش گوشواره دارد "لاکی" می گویند.

-وقتی تاج خروس بلند و به یک طرف خم شده باشد به آن "کج تاج" می گویند.

-خروس لاری با رنگ زرد و قرمز را "ابرش" می گویند.

-نام دیگر " چیل" می باشد که مختص خروس های به رنگ خال خال سیاه و سفید یا قرمز و سفید یا امثال این رنگ های خال خالی می گویند.

-معمولا به خروس سیاهی که پشتش طلایی رنگ و یا سفید که پشتش قرمز رنگ باشد در مناطقی از ایران "صابونی" میگویند.

-اصطلاح "خسک" مختص خروس لاری است که تاجی شبیه به تاج خروس محلی و با گوشواره اما با نژاد جنگجو می باشد.

-همچنین از اسم "سیندی" برای خروس خازن از نژادی کاملا پاکستانی که دمی بلند و شاخه شاخه و رو به زمین دارد استفاده می کنند.

-همانطور که پیش تر گفته شد از واژه "دونگ" برای بلندی پهنای خروس استفاده میکنند. مثلا بلند ترین خروس رو میگن از 6 دانگ چیزی کم نداره و معیار سنجش بر 6 دانگ هست. پس یکی از معیار های تشخیص خروس لاری اصیل دنگ آن می باشد که از 6 دانگ به پایین قابل سنجش می باشد.

دودم بالا

    دودم بالا یعنی چه؟

    دودم بالا یعنی موقع جنگ سرشو هم از چرخش به چپ و هم چرخش به راست بالا نگه میدارد و میخواد سر حریف را به زیر خودش ببره.

    همچنین "یوغ گیر" به خروسی می گویند که سرشو بالا میگیره و با پیچاندن گردنش دور گردن حریف اون رو قفل میکند و با فشار حریف رو به زیر میکشد.

    همچنین یکی دیگر از روش های شناخت خروس لاری اصیل میتوان به رخ آن اشاره کرد به گونه ای که رخ جنگ حیوانی که راست روبروی حریفش می ایستد و نوک به نوک می شود میگویند. و به عبارتی دیگر به معنی این است که از روبرو حمله می کند.

    شگرد : به انواع جنگیدن و نبرد حیوان میگویند ، مثل انواع بالا که به آن اشاره شد مثل یوغ گیر، زیرچرخ، رخ جنگو و ... .

    همچنین اصطلاح دیگری به نام "کوله رو" که به خروس لاری گفته می شود که زیر بچرخه و با فاصله یک وجب و یا بیشتر از حریف و در موقع مناسب بچرخه و بزنه گفته میشود.

    یکی دیگر از برتری های خروس لاری میتوان به "پس کاسه زن" بودن حیوان اشاره کرد که به معنی این است که حیوان خار خود را پشت کله ی حریف وارد می کند.

    گاهی در نبرد خار به چشم یا گوش خروس ضربه شدید وارد می کند که باعث گیج شدن یا تلو تلو خوردن خروس و به زمین خوردن آن می شود که اصطلاحا به آن "کری شدن" می گویند.

    همچنین برای شناختن خروس لاری اصیل گاهی او را به "کسو" می برند که به معنی جنگ آزمایشی یا نبردی برای فهمیدن قابلیت های خروس می باشد، که در آن پنجه های خروس را با پارچه های تکه شده به نام "خاربند" می بندند تا از بروز آسیب در نبرد آزمایشی جلوگیری کنند.

    وقتی خروسی برای میدان آماده می شود و شرط و پول و محل نبرد آن از قبل تایین شده باشد اصطلاحا می گویند که خروش "گرو" شده است. همچنین در میدان به کسی که مثل  مربی حیوان را راهنمایی و کنترل میکند "آبگیر" می گویند.

    در میدان نبرد خروس لاری اصیل ممکن است نیاز به استراحت داشته باشد یا خار محلکی خورده باشد که آبگیر تقاضای آب می کند و حیوان را برای استراحت کوتاهی فرا می خواند.

    همچنین ممکن است دهن دو حیوان پر از پر شده باشد که یک استراحت 30 ثانیه ای به نام "پرگیری" اندیشیده شده که آبگیر حیوان را بلند کند و دستی به آن بکشد و دوباره به وسط میدان بفرستد.

    همچنین افرادی هستند که حیوان را برای نبرد و ... تهیه نمیکنند و معمولا قصد جفت گیری و نسل کشی را از خروس لاری دارند. آنها به دنبال تهیه بهترین نژاد خروس لاری هستند. که اصطلاحا خروس را "دست کش" می کنند که به معنی مراحل آماده سازی حیوان برای بدن دار شدن و اهلی شدن آن است.

    همانطور که پیش تر هم گفتیم این مطلب برای افرادی که قصد خریدن خروس لاری ر دارند مفید است. از این نظر که شما میتوانید با نحوه تشخیص خروس لاری اصیل آشنا شوید، انواع آن را بشناسید و اصطلاحات مخصوص این خروس ها را بشناسید.


    سایر مطالب پیشنهادی :

    بهترین شیوه های چاق نمودن خروس لاری

    شیوه های جنگی کردن خروس لاری

    عکس خروس های جنگی و غول پیکر


    2 نظر

    1. مقداد حمیدیمقداد حمیدیsays:

      با عرض سلام خدمت شما . من از افغانستان هستم از شهر مزار شریف من یه ویدیو از جوجه های لاری خودم گرفتم چطور برای شما ارسال کنم

    2. طیور ماشین ابزارطیور ماشین ابزارsays:

      امیدواریم دوستان از جنگ انداختن این حیوانات زیبا و با وقار خودداری کنند.