بهترین شیوه های چاق نمودن خروس لاری

خروس یکی از طیوری است که از جایگاه ویژه ای در ایران باستان برخوردار بود و به عنوان یکی از حیوانات مقدس شناخته می شد. این جانور به عنوان نماینده سروش بر روی زمین بود و دشمن اصلی دیو شب به شمار می رفت، به همین دلیل نسبت به این حیوان دیدی مثبت وجود داشت و گاها از آن با عنوان مظهر مبارزه با شر و تاریکی یاد می شود. خروس انواع و نژاد های مختلفی دارد که یکی از معروف ترین نژادهای آن نژاد لاری است و خروس این نژاد با نام خروس لاری شناخته می شود.

یکی از دلایل معروفیت خروس لاری جنگی بودن آن است. از هزاران سال قبل در فلات ایران قضیه جنگ خروس ها مطرح بوده و خروس لاری یکی از محبوب ترین نژادها برای انجام جنگ خروس هاست. یک خروس لاری برای اینکه بتواند در نبردها پیروز شود نیازمند داشتن آمادگی و قدرت بندی مناسب است، که این مورد با تغذیه مناسب حاصل می شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا بهترین شیوه های چاق نمودن خروس لاری را توضیح دهیم. برای آشنایی با این روش ها توصیه داریم ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

چرا تغذیه خروس لاری و چاق کردن آن اهمیت دارد؟

خروس لاری حیوانی است که 90 درصد افراد به خاطر خصلت جنگ جویی اش آن را خریداری و نگهداری می کنند. در نتیجه جنگاوری و پیروزی در نبردهای پی در پی راز موفقیت این پرنده خواهد بود. به همین دلیل تغذیه مناسب و چاق کردن خروس لاری اهمیت بالایی پیدا می کند.

برای اینکه یک خروس لاری ورزیده و مناسب داشته باشید باید از هفته اول تولد نسبت به تغذیه آن اهمیت بدهید و بتوانید از همان روزهای اول استخوان بندی و بنیه قوی در آن ایجاد کنید. برای این کار مهمترین اقدام دادن تغذیه مناسب و اصولی به این حیوان است. با استفاده از تغذیه مناسب می توان تا رسیدن خروس به دوران بلوغ، بدن آن را برای جنگیدن آماده نمود و استخوان بندی درشت و هیکلی مناسب را برای خروس خود ایجاد نمود زیرا، داشتن هیکل درشت در کنار ورزیدگی از مهمترین عامل های موفقیت یک خروس جنگی در میدان نبرد است. در ادامه این متن بهترین راه های چاق کردن خروس لاری را از زمان تولد تا دوران بلوغ آن توضیح می دهیم.

چاق کردن و تغذیه خروس لاری در هفته اول تولد

خروس لاری از زمانی که از تخم خارج می شود نیاز به تغذیه اصولی دارد و اگر این اتفاق رخ ندهد بی شک خروس ما نمی تواند مراحل رشد را به درستی طی کند و برای جنگ های میدانی آماده شود. یکی از شاخصه های موفقیت خروس لاری در میدان نبرد داشتن هیکل درشت است و هیکل درشت نیز نیازمند تغذیه مناسب است.

زمانی که جوجه لاری از تخم خارج می شود تا 24 ساعت نیاز به غذای خاصی ندارد و می توان با آب و کمی ویتامین و قند حل شده در آن، نیاز بدن او را تامین کرد. برای این کار کافیست این محلول را در کنار جوجه بگذارید اگر جوجه قادر به خوردن باشد خودش این کار را انجام می دهد، در غیر این صورت می توانید چند قطره از این محلول را به وسیله قطره چکان به جوجه خود بدهید. فقط باید مواظب بود چند قطره برای این کار کافی است.

در هفته اول تولد نیز سعی شود از غذاهای نرم مثل تخم مرغ آب پز رنده شده، دان خیس خورده، برنج دم کرده همراه با ویتامین های مفید به جوجه خود بدهید و در هر شبانه روز 6 الی 8 نوبت این  وعده های غذایی را تکرار کنید. برای مثال در روز دوم تولد باید تخم مرغ آب پز را با ریزترین رنده ممکن رنده نمود و در یک ظرف بشقاب مانند ریخته و به جوجه بدهید. در روز سوم نیز وعده ها را یکی در میان با دان خیس خوده تلفیق می کنید، بدین صورت که در 4 ساعت اول از تخم مرغ و در 4 ساعت دوم از دان خیس خورده استفاده کرده و بدین ترتیب کل 24 ساعت روز سوم تولد را به جوجه خود تغذیه می دهید. از روز چهارم نیز می توانید برنج دم کرده را به برنامه غذایی خروس خود اضافه کنید، و به این ترتیب با این سه غذا و تنوع غذایی با آنها، هفته اول تولد جوجه خروس را سپری کنید.

چاق کردن و تغذیه خروس لاری در هفته دوم تولد

در هفته دوم نیز می توانید از همان غذاهای هفته اول استفاده کرده و فقط تعداد وعده ها را به سه عدد کاهش دهید تا جوجه شما چربی های اضافه نگیرد و به اصطلاح دچار چاقی کاذب نشود. برای این کار می توانید یک نوبت در صبح مثلا ساعت 10 صبح به خروس خود تخم مرغ بدهید و در ساعت 5 عصر نیز به آن برنج دم کرده بدون روغن داده و در ساعت 12 شب نیز به آن دان خیس کرده بدهید. اینکه کدام دانه را در صبح و کدام دانه را در شب بدهید انتخاب با شماست ولی سعی کنید از این سه غذا در طول شبانه روز استفاده کرده و فاصله میان وعده ها از 8 ساعت بیشتر نشود تا روند چاق کردن خروس لاری شما به شکل اصولی طی شود.

در هفته دوم تولد از ویتامین هایی مثل B، A، K، C به میزان کم درظرف آب جوجه بریزید و به مرور زمان و با افزایش روزها و هفته های تولد این میزان را افزایش دهید.

چاق کردن و تغذیه خروس لاری از هفته سوم تا 8 ماهگی

پس از هفته دوم نیز می توانید وعده های غذایی خروس لاری خود را به دو نوبت صبح و عصر کاهش دهید و از دانه ها و غذاهای متنوع تری استفاده کنید. برای مثال از 15 روزگی تا پایان ماه اول می توانید برای نوبت صبح به خروس خود ذرت پخته شده و یا همان برنج دم کرده بدون روغن بدهید و در نوبت عصر از غذاهای دیگری مثل دان خیس کرده و یا سویای خیس کرده استفاده نمایید. در ماه اول می توانیم هفته ای یک بار از مخلوط دان خیس کرده، ماست، سیر و پیاز رنده شده به جوجه خود بدهید تا طبع سردی و گرمی دانه ها را کنترل کرده و از بیماری جوجه جلوگیری کنید.

این رژیم غذایی تا 8 ماهگی می تواند ادامه داشته باشد. فقط باید توجه داشت که از سه ماهگی به بعد تعداد دفعات تخم مرغ آب پز را به هفته ای یک الی دو مرتبه کاهش دهید و کم کم از گندم نیمه دان نیز برای یک وعده غذایی استفاده کنید تا جایی که از ماه چهارم به بعد گندم به عنوان یکی از وعده های غذایی روزانه خروس شما باشد. باید توجه داشت که در طول مدت ماه های اول تولد به هیچ وجه از ویتامین ها غافل نشوید و آن ها را به صورت منظم در آب این خروس بریزید تا کمبودهای احتمالی تغذیه، از طریق این شیوه جبران شود.

چاق کردن و تغذیه خروس لاری از 8 ماهگی به بعد

از 8 ماهگی به بعد جوجه تقریبا خروس می شود و باید برنامه غذایی آن را عوض کرد. زمانی که خروس شما به یک پرنده جنگی تبدیل شد و فعالیت او بیشتر شد می توانید به عنوان یک پرنده بالغ به آن غذاهای مختلفی بدهید. تغذیه مهمترین اقدام برای جنگی کردن خروس لاری است. برای اینکه یک خروس لاری جنگده داشته باشید باید با او تمرین کنید، تمرین و نبرد دو عاملی هستند که قدرت بدنی خروس را تحلیل برده و زمینه شکست و یا بیماری او را فراهم می کنند، به همین دلیل توصیه می شود برای جنگی کردن خروس از تغذیه مناسب و مفید استفاده کنید. برای این کار می توانید در چند وعده غذایی و به صورت مرتب و روزانه به خروس خوراکی های مختلفی بدهید.

برای این کار در نوبت صبحانه و در چند مرحله به خروس لاری سبزیجات و میوه رنده شده بدهید. و برای ناهار نیز می توانید از گندم، جو و نان خشک کوبیده شده استفاده کنید. همچنین برای نوبت شام خروس که عمدتا قبل از غروب انجام می گیرد می توانید از دانه های پروتئین دار مثل مغز بادام، فندق، پسته، بادام و غیره استفاده کنید. برای اینکه خروس جنگنده و قوی داشته باشید می توانید در هر هفته و به صورت میان وعده به آن تخم مرغ آپز بدهید. با این شیوها می توانید قدرت بدنی خروس خود را افزایش دهید. اگر حس کردید که خروس شما دچار کاهش وزن شده می توانید یک وعده غذایی آخر شب نیز برای آن تدارک بیینید برای این کار نیز می توانید از انواع سبزیجات، برنج دم کرده، انواع مغزهای مقوی استفاده کنید.

استفاده از ویتامین های مکمل نیز می تواند در قوی شده خروس  تاثیر داشته باشد. برای این کار می توانید از ویتامین های B، A، K، C و غیره استفاده کنید و آنها را در آب پرنده حل نمایید. مولتی ویتامین ها نقش مهمی در تقویت بدن خروس شما دارند به هیچ وجه آنها را فراموش نکنید. چاق کردن اصولی خروس لاری در کنار تغذیه سالم با مصرف این ویتامین ها انجام می گیرد. همچنین برای نگهداری خروس خود از مکانی استفاده کنید که دارای دمای مناسب با بدن این جانور باشد یعنی حدود 37 الی 38 درجه سانتگیراد، در این صورت سوخت ساز غذاها در بدن خروس به شکل اصولی انجام می گیرد و روند چاق شدن اصولی خروس طی می شود.


در ادامه ببینید :

اسم های زیبا برای خروس لاری

عکس خروس های جنگی و غول پیکر

شیوه های جنگی کردن خروس لاری


5 نظر

  1. حسین رحمتیحسین رحمتیsays:

    همش چرته هیچ کدوم از کارایی که میگه درست نیست

  2. بینشونبینشونsays:

    سلام دوست عزیز اینایی که گفتید ( فندق ، بادام و .... ) والا خودم نمیتونم بخورم :/

  3. حسین مظلومحسین مظلومsays:

    این چرندیات چیه نوشتید ناموسن هرکی مشاوره میخواد آیدی تلگرامم مراجعه کنه @Hosseinmazlom

  4. امیرحسین رحیمیامیرحسین رحیمیsays:

    بابا اینا مسخره هستن نوشته پسته و بادام چیو میخواد چاق کنه من خودم نمیتونم بخورم برای چاق کردن من 20سال خروس دارم نون خیس کرده برای خروس به مرغ ندهید از تخم میافته از گندم خیس کرده و ذرت خیس کرده و پلت خیس کرده بدید ماهی یه بارم تخم مرغ آبپز بدید و سبزی هم تمام ویتامین هارا دارد این شکلی یه خروس بالای 7کیلو در 1سال میتونید داشته باشید ...درمورد قد خروسم که نسلش هرچقدر دونگ دار باشه اونم قد بلند میشه وگرنه فکر نکنید با بالا گزاشتن دانخوری قد زیاد میشه . یا مالش و غیره

  5. SenatorSenatorsays:

    با سلام. تغذیه مهمه نه واسه دونگ خروس.واسه استقامت خوبه.کسی که میگه بادام .پسته.گردو واسه قد خروس خوبه.........میزنه چون دونگ به نسل خروس برمیگرده نمی‌گم ندید .من خودم انواع دون و مواد مقضی به خروسام میدم اما واسه اماده شدن به میدون نه قد