ترفند آموزش دست دادن سگ

ترفند آموزش دست دادن سگ، ساده و در عین حال لذت بخش است. زمان زیادی طول نمی کشد که سگ دست دادن را یاد بگیرد. اما اینکار باید به دفعات کم انجام شود. در نهایت طی چند روز قادر خواهید بود تا به او دست دادن را بیاموزید.

آماده سازی سگ

انتخاب خوراکی مناسب برای آموزش دست دادن سگ

یک خوراکی انتخاب کنید.

خوراکی بخش مهمی از آموزش دست دادن سگ را شامل می شود. این خوراکی هر چند کوچک، به عنوان جایزه عمل می کنند. در کل، خوراکی آموزشی سگ باید برای او خوشایند بوده و در عین حال اهداف آموزشی را دنبال کند.

-در آموزش دست دادن سگ، از خوراکی استفاده کنید که امکان خورد شدن آن وجود نداشته باشد. سگ شما ممکن است به جای توجه به اینکه در حال آموزش است بیشتر تمایل بیابد خوراکی را خراب کند و یا بخورد.

-از خوراکی هایی مثل پنیر، یک تکه هات داگ و یا جگر می توانید به عنوان جایزه استفاده کند.

-در حالی که به سگتان آموزش دست دادن می دهید، علاوه بر جایزه دادن از کلمات تشویقی نیز استفاده کنید.

دستورات کلامی برای آموزش دست دادن سگ

    از دستورات کلامی برای آموزش دست دادن سگ استفاده کنید.

    دستورات کلامی یکی دیگر از راهکارهای آموزش دست دادن سگ است. برخی دستورات کلامی به این منظور می تواند عباراتی مثل "دست" و یا "دستت را به من بده" باشد. هر عبارتی که به عنوان دستور کلامی به کار می برید، باید همیشه یکسان باشد تا موجب سردرگمی سگ نشود.

    -اگر همخانه دارید، اطمینان یابید همه از یک نوع دستور کلامی برای آموزش دست دادن سگ استفاده می کنند.

    -از دستورات کوتاه، و دقیق استفاده کنید. سگ شما راحت تر به این عبارات کوتاه نسبت به عبارات و جملات بلند (مثل "حالا وقتش است دستت را به من بدهی") واکنش نشان می دهد.

    تعیین محدوده آموزشی برای دست دادن سگ

      محدوده آموزشی را  تعیین کنید.

      با اینکه آموزش دست دادن سگ نسبتا آسان است، اما جلسات آموزشی در صورتی که مزاحمتی برای آن ایجاد نشود، بهتر جواب می دهد. اگر آموزش در منزل صورت می گیرد یک منطقه بدون مزاحمت درست کنید: مثلا تلویزیون را خاموش کنید، دیگر حیوانات و آدم ها را خارج از این محدوده نگه دارید و هر نوع اسباب بازی که باعث مزاحمت شود را دور کنید. هر چه مزاحمت کمتر باشد، بهتر است.

      -اگر حیاط دربستی دارید، می توانید آموزش دست دادن سگ را تقریبا بدون مزاحمت در داخل آن انجام دهید.

        آموزش دست دادن سگ

        آموزش دست دادن سگ

        به سگ دستور دهید بنشیند.

        اگر سگ در حالت نشسته باشد بهتر می توان به او آموزش داد که دست بدهد. اگر سگ شما نمی داند چطور باید بنشیند می توانید یک تکه خوراکی در جلوی بینی او قرار دهید، طوری که دور از دهان او باشد و نتواند آن را بخورد. سپس، دست خود را بالای سر سگ قرار دهید. در حالی که سگ سرش را بالا می برد تا خوراکی را بگیرد به آرامی بر پشت او بزنید تا بنشیند.

        -همینطور که بر پشت او می زنید به او دستور کلامی دهید ( "بنشین"). در همان لحظه او را تشویق کنید و وقتی شکم خود را روی زمین گذاشت خوراکی را به او بدهید.

        -اگر سگ بلند شد و به دنبال خوراکی رفت، به او خوراکی ندهید و بگویید "نه".

        این کار را به مدت 10 الی 15 دقیقه در هر بار آموزش دست دادن سگ تکرار کنید. در پایان، سگ یاد می گیرد بنشیند تا خوراکی را دریافت کند.

        گرفتن خوراکی جلوی بینی سگ

          خوراکی را جلوی بینی سگ بگیرید.

          بر خلاف آموزش نشستن سگ، در کل دوره آموزش دست دادن سگ، هیچ خوراکی نباید وجود داشته باشد. در عوض، شما به سگ خوراکی را نشان می دهید تا تنها توجه او را جلب کنید و سپس دست خود را مشت کرده و خوراکی را پنهان می کنید.

          منتظر ماندن برای دست دادن سگ

          منتظر بمانید تا سگ دست خود را به سوی شما دراز کند.

          چندان طول نمی کشد که سگ یاد بگیرد از دست هایش به طور منظم استفاده کند تا توجه شما را جلب کند و یا بازی کند. اگر این رویه سگ شما نیست، ابتدا او سعی می کند از دهانش برای گرفتن خوراکی استفاده کند. اگر او اینکار را انجام داد، به او واکنش نشان ندهید. این رفتار درستی نیست.

          -وقتی او دستش را بالا برد، حتی اگر کمی از سطح زمین بالا برد، او را تشویق کلامی کنید ( "آفرین پسر خوب" ، "بله"). سپس مشت خود را باز کنید و خوراکی را به او بدهید.

          -حتی اگر او وزن خود را همراه با دست به طرف بالا آورد باز هم به او جایزه بدهید- در هر صورت مسیر درستی را طی کرده است.

          -اگر از کلیکر (clicker) استفاده می کنید، وقتی سگ دست خود را بالا آورد (و یا وزن خود را به طرف شما جلو آورد)، کلیک کنید.

          -وقتی سگ دست خود را بالا آورد، از دست دیگر خود برای گرفتن دست او استفاده کنید. اگر از کلیکر استفاده نکنید، اینکار راحت تر است.

          -در طی آموزش دست دادن سگ اگر او از دهان خود استفاده کرد او را سرزنش نکنید. رفتار مطلوب ( دست دادن) را پاداش دهید و رفتار نامطلوب (استفاده از دهان) را نادیده بگیرید. با اینکار سگ رفتار درست را می آموزد. 

          استفاده از اشارات کلامی برای آموزش دست دادن سگ

            از اشارات کلامی استفاده کنید.

            وقتی سگ مرتبا دست خود را در واکنش به مشت بسته بالا آورد، از اشارت کلامی نیز استفاده کنید. هر اشاره کلامی که تا پیش از شروع جلسات آموزشی استفاده می کردید، را انتخاب کنید. بعد از اینکه مشت خود را بستید، و قبل از اینکه سگ دست خود را بالا آورد، از اشاره کلامی استفاده کنید.

            -وقتی سگ دست خود را در واکنش به اشاره کلامی شما بالا آورد، او را تشویق کنید و به او جایزه بدهید.

            -هدف، آموزش دست دادن سگ در پاسخ به اشاره کلامی است، بدون اینکه خوراکی را جلوی بینی سگ گرفته باشید. به تدریج، خوراکی را در طی جلسات آموزشی دست دادن سگ حذف کنید.

            -برای اینکه سگ دستورات شما را دنبال کند، اشاره کلامی را تکرار نکنید. اگر سگ برای بار اول واکنشی نشان نداد، به این معنی است که دستور شما را هنوز درک نکرده است. در این صورت، اشاره کلامی را طی چند جلسه آموزش دست دادن سگ، تکرار کنید.

            به چالش کشیدن سگ برای آموزش دست دادن

              سگ خود را به چالش بکشید.

              زمانی که سگ شما در دست دادن خبره شد، به آن چالش اضافه کنید. به عنوان مثال، ترفند دست دادن سگ را در محل ها و موقعیت های مختلف جایی که عامل مزاحمت (ماشین، فرد، سگ های دیگر) وجود دارد، امتحان کنید.

              -شما به سگ می توانید آموزش دهید هر دو دست خود را بالا ببرد. از اشاره کلامی مختلفی برای هر دست سگ استفاده کنید تا باعث سردرگمی سگ در بالا بردن یک دست نشود.

              تهیه کننده : توپ تاپ

                مطالب مرتبط...

                هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...