10 بیماری شایع در نوزادان و کودکان نوپا

اسهال

عفونت، مشکل هضم یک غذای خاص یا مصرف بیش از اندازه ی شیر و آبمیوه از علل بیماری اسهال در کودکان هستند. اگر کودک شما مبتلا به اسهال شد او را در خانه نگه دارید و سعی کنید از بی آبی بدن او جلوگیری کنید. از دادن غذاهای چرب و غذاهایی با فیبر بالا به او خودداری کنید و اگر طی 24 ساعت بیماری او بهبود نیافت و زیر 6 ماه دارد، یا در صورت بروز علائم دیگری نظیر تب بالا، استفراغ، ضربان قلب بالا، مدفوع سیاه یا خونی یا درد شکم حتماً با پزشک تماس بگیرید.

تب

در صورت مواجه شدن شرایط زیر سریعاً با پزشک تماس بگیرید:

کودک سه ماهه یا کوچکتر دمای بدن بالای 38 درجه ی سانتی گراد یا بالاتر داشت.

نوزاد سه تا شش ماهه دمای بدن بالای 3/38 درجه ی سانتی گراد داشت.

یا اگر نوزاد گریه و کج خلقی می کند و نمی توانید او را آرام کنید.

مراقب درد گوش، سرفه، بی حالی، جوش های پوستی، استفراغ و اسهال نوزاد باشید. با مایعات، حمام آب ولرم و پوشاندن لباس‌های سبک او را آرام کنید. از پزشک خود در مورد روش‌های ایمن برای کاهش تب بپرسید.

یبوست

بعضی از بچه ها در روز چند بار دستشویی می کنند. بعضی ها هم هر چند روز یکبار. زمانی که دفع برای کودک سخت و دردناک باشد مبتلا به یبوست است. احتمالاً پزشک شما اضافه کردن مقداری آب یا آبمیوه به غذای کودکانتان را پیشنهاد خواهد داد. یا امکان دارد از شما بخواهد غذای کودک را به روزانه کمتر از نیم کیلوگرم کاهش دهید. درصورت ادامه پیدا کردن شرایط یا بروز علائمی دیگر نظیر درد شکم و استفراغ با پزشک تماس بگیرید.

حساسیت پوستی

کودکان پوست حساسی دارند، حساسیت پوستی می تواند جوش های کوچک، میلیا، قرمزی و خشکی پوست یا لکه های قرمز ملتهب (اگزما) باشد. برای جلوگیری از حساسیت نوزاد، پوشک او را زود به زود عوض کن و از پماد، برای محافظت از پوست او استفاده کنید. برای اگزما از استفاده از صابون صرف نظر کنید و پوست او را مرطوب نگه دارید. بیشتر حساسیت های پوستی جدی نیستند امّا اگر حساسیت نوزادتان شدید یا دردناک و همرا با تب و تاول بود با پزشکتان تماس بگیرید.

سرفه کردن

سرفه همراه یا تب خفیف می تواند سرماخوردگی باشد. ولی اگر همراه با تب بالا باشد احتمالاً نشانه ی بیماری آنفولانزا یا ذات الرّیه است. تنفس با صدا همراه با سرفه می تواند آسم یا عفونت باشد. یک مرطوب کننده ی هوا می تواند علائم را بهبود بخشد. در نظر داشته باشید که به کودکان زیر 4 سال داروی سرماخوردگی یا سرفه ندهید.

شکم درد

وقتی نوزاد، شکم درد دارد زیاد گریه می کند، احتمال دارد بدنش را کش و قوس دهد و حتّی بالا بیاورد. این درد می‌تواند به خاطر کولیک، رفلاکس، مشکل با غذاهای خاص، عفونت یا دلایل دیگر رخ دهد. برخی از کودکان هنگام خوردن غذاهای مختلف با این مشکل مواجه می شوند. بیشتر شکم دردها بی ضرر و کوتاه هستند. امّا اگر کودک شما بهبود نیافت، استفراغ می‌کند، اسهال دارد، دچار بی‌حالی می‌شود و یا تب دارد، با پزشک تماس بگیرید.

درد دندان درآوردن

زمانی که نوزاد حدوداً 6 ماهه است، دندان های کوچکش شروع به رشد کرده و باعث درد و گریه او می شوند. چیزی مثل دندان گیر لاستیکی که کاملاً عاری از BPA است، برای جویدن به او بدهید. شما هم چنین می‌توانید به آرامی لثه ی او را با انگشت ماساژ دهید. در مورد دادن استامینوفن به او با پزشک صحبت کنید.

نفخ

نفخ در نوزادان کاملاً طبیعی است. برای اینکه نفخش را کمتر کنید به آرامی به او غذا دهید و در حین غذا و بعد از آن آروغش را بگیرید. اگر با شیشه شیر به او غذا می دهید برای جلوگیری از حباب، زیاد آن را تکان ندهید.

گرفتگی بینی

بینی نوزادتان گرفته؟ از داروهای بدون نسخه ی سرماخوردگی برای کودکان زیر 4 سال استفاده نکنید. به جای آن از قطرات آب نمک برای بیرون آمدن مخاط بینی او استفاده کنید و با پوار بینی آن را تمییز کنید. مرطوب کردن هوا باعث نفس کشیدن راحت تر نوزاد بیمار در هنگام شب می شود.

حالت تهوع و استفراغ

بالا آوردن مقداری از غذا بعد خوردن در نوزادان کاملاً طبیعی و بی ضرر است. در کودکان نیز به دلیل جست و خیز زیاد ممکن است اتفاق بیافتد. نگذارید بدن کودک بی آب شود و در صورت ادامه ی حالت تهوع و داشتن تب با پزشک تماس بگیرید.

چگونه خونسردی خودتان را حفظ کنید؟

وقتی نوزاد شما بیمار است، شما هم حالتان خوب نیست. سعی کنید آرام باشید و به غرایز خود اعتماد کنید. مراقب نشانه‌هایی باشید که به پزشک یا مراقبت‌های اورژانسی نیاز دارد. برخی علائم هشدار عبارتند از: تغییر اشتها، خستگی مفرط، بی حالی، مشکلات تنفسی، خارش پوست، تب بالا و کم شدن ادرار نوزاد.

مطالب پیشنهادی این بخش :

5 نشانه ی جدی در کودکان، که نباید نادیده بگیرید

درمان گرفتگی بینی در کودکان

درمان تب در کودکان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...