5 نشانه ی جدی در کودکان، که نباید نادیده بگیرید

آبریزش بینی، شکم درد، خارش و التهاب پوست، از جمله بیماری های رایجی هستند که ممکن است برای همه اتفاق بیافتند. امّا اگر شرایط بدتر شود؛ مثلاً تب کودک به بالای 4/39 درجه ی سانتی گراد برسد یا دچار خشکی گردن شود، چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است در این شرایط ندانید که باید چه کاری انجام دهید؛ با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید یا در خانه بمانید و منتظر بهبود شرایط باشید؟

دکتر بارتون اشمیت (Barton Schmitt)، متخصص اطفال، می گوید" اگر کودک بسیار بیمار و ضعیف به نظر برسد، والدین باید سریعاً با پزشک اطفال تماس بگیرند." او اضافه می کند، از 590 تماسی که شبانه با پزشک اطفال گرفته می شود، 20% موارد به اورژانس فرستاده می شوند، 30% نیاز به مراجعه در روز بعد دارند و 50% آن ها بدون نگرانی در خانه می مانند و به کودک رسیدگی می کنند.

دکتر آلفرد ساسچتی(Alfred Sacchetti )، رئیس اورژانس می گوید "برخی از والدین تصور می کنند که نباید به بیمارستان مراجعه کنند؛ چون مورد تمسخر قرار خواهند گرفت. در صورتی که شما با مراجعه به اورژانس کار اشتباهی نمی کنید؛ فقط از از سلامت فرزندتان اطمینان حاصل می کنید."

در این مقاله علائمی را بیان خواهیم کرد که نباید نادیده بگیرید.

نشانه ی 1:تب بالا در کودکان بالای یک سال

اگر بدن کودکتان داغ و برافروخته باشد، اولین اقدام شما مراجعه ی سریع به پزشک خواهد بود؛ در صورتی که این کار همیشه ضرورتی ندارد.

تب نوعی از عکس العمل بدن برای دفاع از خود در برابر عفونت است. اگر کودک تب داشته باشد، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن او کار می‌کند. دمای بدن، طبق تعریف در شرایط طبیعی 38 درجه سانتی گراد است. در صورتیکه دمای زیر بغل او را اندازه می گیرید برای اطمینان از نتایج 1 درجه به نتیجه ی به دست آمده اضافه کنید.

تب بالای کودکان

طبق مطالعه ای که در ژورنال Pediatrics به چاپ رسیده، یکی از چهار والدینی که کودک آن ها تب پایین تر از 7/37 درجه سانتی گراد داشته اند؛ از داروهای کاهنده ی تب استفاده کرده اند. در صورتیکه بیشتر متخصصین اطفال درمان تب تا زمانی که به 3/38 درجه نرسیده است را توصیه نمی کنند. اگر کودکتان سرحال به نظر می رسد و به اندازه ی کافی می خورد و می نوشد، از مراجعه به اورژانس اجتناب کنید؛ تب بالا به تنهایی نیاز به توجه فوری پزشکی ندارد. توصیه ما این است که کودکان بالای 2 سال را در صورتیکه تب بالای 40 در جه داشته باشند، بی حال باشند و 4 روز یا بیشتر از تب آن ها گذشته باشد نزد پزشک ببرید؛ امّا در کودکان زیر 2 سال در کمتر از 48 ساعت به پزشک مراجعه کنید.

سردردهای شدید در کودکان

نشانه ی 2: سردرد بد

چطور می توان تشخیص داد که چه موقع سردرد فرزندتان به اندازه ای جدّی است که سریعاً باید به پزشک مراجعه کنید؛ یا اینکه با نرفتن به مدرسه و ماندن در خانه بهبود می یابد؟سردرد های خفیف با استفاده از مسکن ها و استراحت رفع می شوند؛ ولی سردردهای حاد نه. اگر سردرد کودکتان چند ساعت طول کشیده و به اندازه ای شدید است که نمی تواند بخورد، بازی کند و حتی از برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه اش لذت ببرد؛ با متخصص اطفال تماس بگیرید.سردرد می تواند در اثر کشیدگی پوست سر یا مشکلی در مغز ایجاد شود؛ امّا سردرد با علائم عصبی (گیجی، دید محو یا مشکل در راه رفتن) باید سریعاً توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.سردرد همراه با تب، استفراغ، گیجی، خارش پوست یا خشکی گردن باید به سرعت توسط پزشک معاینه شود. چون می‌تواند از علائم عفونت یا بیماری جدی مانند مننژیت باشد که یک وضعیت اورژانسی است.اگر کودک شما به طور مرتب دچار سردرد شود، به پزشک مراجعه کنید. کودکان عموماً نباید دچار سردرد شوند.

جوش های زیاد روی پوست کودکان

نشانه ی3: التهاب و جوش های بسیار روی پوست

نگران جوش های روی بازو یا پای کودک نباشید؛ آن ها معمولاً بی ضرر هستند. در صورتیکه جوش سراسر بدن او را پوشانده باشد باید به فکر درمان پزشکی باشید.دکتر ساسچتی می گوید: اگر با دست زدن به جوش های قرمز، رنگ آن ها سفید و سطحشان صاف شد. آن ها را به حال خود رها کنید؛ جایی برای نگرانی وجود ندارد. بیشتر آن ها در اثر آلرژی و ویروس ایجاد می شوند.

جوش هایی که با دست کشیدن روی آن ها رنگشان سفید و سطحشان صاف نمی شود؛ اگر همراه با تب باشند می توانند نشان دهنده ی مننژیت یا سپتیسمی باشند. این نوع جوش ها پس از سرفه یا حالت تهوع شدید هم می توانند ایجاد شوند، پس همیشه از علائم مشکلات جدی نیستند. به خصوص اگر فقط در یک قسمت از بدن وجود داشته باشند.

پس در صورت بروز جوش های قرمز یا بنفش که با فشار دست صاف نمی شوند، ابتدا با مراقبت های اورژانس تماس بگیرید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده باشید.

نوع دیگری از مشکلات پوستی که نیاز به مراقبت اورژانسی دارد کهیر هایی هستند که مانند ورم لب به نظر می رسند. این کهیرها باید سریعاً با استفاده از دیفن هیدرامین (بنادریل) درمان شوند. اگر روی لب و یا صورت کودکتان ورم وجود داشته باید او را نزد پزشک ببرید. اگر به سختی نفس می کشد یا درباره ی تنگی نفس شکایت می کند سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. این ها از علائم واکنش آنافيلاكسي هستند که یک واکنش آلرژیک شدید و تهدید آمیز است.

معده درد کودک

نشانه ی 4: ناراحتی شدید معده

زمانی که کودک مبتلا به مسمومیت غذایی یا التهاب معده (به اصطلاح "آنفلوآنزای معده" است، با این حال هیچ ارتباطی با آنفولانزا ندارد) است؛ مراقب تعداد دفعاتی استفراغ یا اسهال او باشید. استفراغ و اسهال می‌تواند منجر به کمبود آب بدن شوند؛ در صورت خفیف بودن مشکل ممکن است پزشک مصرف نوشیدنی های الکترولیت را پیشنهاد دهد. البتّه نوع درمان به سن کودک شما بستگی دارد.اگر مشاهده کردید که شرایط او رفته رفته بدتر می شود یعنی ادرار نمی کند و بیمار به نظر می رسد، به پزشک مراجعه کنید.سه بار استفراغ در بعداز ظهر موجب بی آبی بدن نمی شود، امّا 8 بار اسهال در طی 8 ساعت و یا استفراغ همراه با اسهال موجب بی آبی بدن می شود. بی آبی بدن نیاز به مراقبت شدید و در برخی مواقع درمان اورژانسی دارد.

سفتی گردن کودکان

نشانه ی 5: سفتی گردن

سفتی گردن می تواند از علائم مننژیت باشد، ممکن است والدین از تکان ندادن گردن فرزنداشان هنگام معاینه وحشت کنند، امّا سفتی گردن چیزی بیش از ماهیچه های دردناک است. علائم مننژیت ترکیبی از سفتی گردن، تب، حساسیت به نور و در برخی مواقع همراه با استفراغ و سستی می باشد. سفتی گردن همراه با تب می تواند از علائم التهاب لوزه المعده و ورم غدد لنفاوی نیز باشد و همیشه به معنای مننژیت نیست. مراجعه به پزشک اطفال می تواند از استرس شما بکاهد.

Collector : toptoop.ir

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...