چگونگی استفاده از روانشناسی برای لذت بردن از زندگی

چگونگی استفاده از روانشناسی برای لذت بردن از زندگی به طور کامل در این مقاله آموزش داده شده است. لذت بردن از زندگی نیازمند داشتن فاکتور های متعدد و متفاوتی است. مهم ترین عوامل روانشناختی زندگی لذت بخش در این مقاله بررسی شده است. با ما همراه باشید.

دانش روانشناسی به مدت طولانی تحت تأثیر تغییرات مختلف قرار گرفته است. با این وجود، از دهه 1990، یک نسل جدید از روانشناسان، به رهبری مارتین سلیگمن، میهالی سیستمینگالی و جاناتان هیت، جنبش روانشناسی مدرن مثبت را راه اندازی کردند.این روانشناسان تحقیقات و پروژه هایشان را بر روی شکوفایی زندگی انسان متمرکز می کردند. نقاط قوت، فضایل و استعدادها، معانی و هدف همگی در زندگی مثبت ما تحقق می یابند. برآیند عوامل گفته شده است که قطعا منجر به لذت بردن از زندگی خواهد شد.

چگونگی استفاده از روانشناسی مدرن برای لذت بردن از زندگی

• خودتان را بشناسید: خودشناسی یکی از مقدمات و ملزومات اصلی برای لذت بردن از زندگی است. فرم آزمون های خودشناسی را می توانید از سایت های معتبر یا مراکز مختلف روان شناسی دریافت کنید. این آزمون ها شامل سنجش مقیاس خوشبختی ، مقیاس رضایت از زندگی، تست خوش بینی و قدرت های شخصیتی را امتحان کنید تا بدانید که شناخت از خودتان در چه وضعیتی قرار دارد. برای لذت بردن از زندگی، شناخت از خود و وضعیت احساسات خود، یک مسئله ضروری است.

به منتقدان خود گوش کنید. برای جستجوی نقاط ضعف خود، حضور در میان مخالفان و جاهایی که انتظار شنیدن سخنان انتقادی از خود را دارید؛ جای خوبی است. در این فرم ها سعی کنید تا می توانید دقیق جواب دهید. بعضی سوالات شامل درصد ها و یا صفت ها هستند. در انتخاب جواب و فهم منظور این سوالات دقت بیشتری به خرج دهید تا نمره آزمون و تحلیل نتایج به واقعیت نزدیک تر باشد. یک گزینه برای افزایش دقت نتیجه این نوع آزمون ها این است که این پرسش نامه ها را در حضور یک روانپزشک و یا مشاور خانواده پر کنید. اگر برای مدت چند هفته احساس افسردگی می کنید؛ پرسشنامه CES-D (افسردگی) را دریافت کنید. اگر نمره زیر 16 را داشته باشید، از یک متخصص بهداشت روان یا یک روانپزشک کمک بگیرید و روند مشاوره و درمان را آغاز کنید.

• بدن و ذهن خود را تقویت کنید: راه رفتن حتی فقط 15 دقیقه در روز، برای 5 روز در هفته؛ به نشاط و شادی شما برای لذت بردن از زندگی کمک شایانی می کند. همچنین مصرف روزانه یک عدد قرص امگا 3 که از روغن ماهی تهیه می شودمی تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. ذهن و فکر شما حتی 15 دقیقه در روز با ورزش های ذهنی از جمله یوگا می تواند کاملا آرام شود. سعی کنید با مراجعه به روانپزشک متخصص، با توجه به تشخیص دکتر، از او بخواهید از مکمل ها و ترکیب های دارای سروتونین برای بهبود خلق و خوی خود استفاده کنید.

• روی روابط خود بیشتر از کارتان وقت بگذارید: روابط صحیح و مثبت اجتماعی نیز با مثبت سازی محیط، یک عامل موثر در لذت بردن از زندگی است. در زمان خوابتان آیا به این فکر می کنید که زمانی را با همکاران، خانواده و یا دوستان خود بگذرانید؟

روی روابط ارزشمند خود کار کنید و کاری انجام دهید که از ملاقات ها و بازدید های معمولی خود لذت ببرید. پیام ها و نامه های محبت آمیز بنویسید تا ضمن ایجاد روابط مستحکم، عشق و دلبستگی را نیز یاد بگیرید. به یک مجموعه یا گروه که به صورت هفتگی و یا ماهانه کار خاصی را انجام می دهند، بپیوندید. مثلا گروه های کوهنوردیحرکات و کارهای مهربانانه را به صورت تصادفی انجام دهید. مثلا خیلی غیر منتظره به مادر و همسرتان گل هدیه بدهید. برقراری ارتباط با حیوانات و حضور آن ها در محیط زندگی شما نیز بسیار موثر است. برای مثال، اسب یک گزینه بسیار عالی برای این کار است. ارتباط با اسب، از نظر عاطفی، تاثیر بسیار زیادی روی شما خواهد گذاشت.

• کارهای موثر دیگری که می توانید انجام دهید: برای لذت بردن از زندگی، می توانید تمرکز خود را روی موضوعات خیرخواهانه ای مانند چگونگی کمک به مردم و کمک به منافع مشترک جامعه بگذارید.بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. روزانه برای کشف راه های جدیدتر برای ارتقا آن ها زمان بگذارید.کار خود را به صورت استادانه انجام دهید و در انجام کارهایتان ماهر باشید.  کارهای چالشی برای سنجش نقاط قوت خود انجام دهید. در صورت هر نتیجه خوب یا بد، بازخورد خودتان را ثبت کنید. همواره کنترل کنید؛ حتی اگر این کنترل کارهای شما بسیار محدود و اندک باشد، قطعا مفید واقع خواهد شد. پس یادتان باشد کارهای انجام شده و یا در حال انجام خود را همواره کنترل کنید.همواره با مردم در ارتباط باشید تا بدانید که چه افرادی می توانند کار را برای شما بهتر انجام دهند. آن ها استخدام کنید و با آن ها در ارتباط باشید.

• فراتر از محیط زندگی خود حرکت کنید: مانند یک زنبور عسل باشید. زندگی ما انسان ها دقیقا مانند یک زنبور در کندو و یا یک سلول در بافت است. شاید شما هم دیده باشید؛ انسان های شاد دو بال پرواز برای سفر به بیکرانه ها دارند و عاشق تجربیات جدید هستند. تجربیات جدید هم راهی برای لذت بردن از زندگی است.

پیوستن به یک سازمان که هدفی شریف و سابقه ای مثبت دارد. هر کار داوطلبانه می تواند شما را فراتر از درون خود به یک دنیای بزرگ تر و تازه ببرد و باعث رشد روحی و شخصیتی شما و در نهایت لذت بردن شما از زندگی شود. سعی کنید زندگی همراه با کنجکاوی زیادی داشته باشید. در تمامی مراحل زندگی سعی کنید صلح طلب، بی حاشیه و دارای حس همکاری گروهی و تیمی باشید.

• در هر لحظه از زندگیتان به خصوص لحظه های سخت باید خلاق باشید: به این معنا که مثلا وقتی با یک مشکل نسبتا بزرگ و به نظر غیر قابل حل رو به رو می شوید، باید از روش های مختلفی برای کاهش بار روانی شرایط استفاده کنید.

مثلا وقتی یکی از کارمندان وفادار و ارزشمند شرکت شما به هر دلیلی چندین روز با تاخیر سر کار حاضر می شود و یا تمرکز لازم را ندارد؛ شما غیر از پرخاش و عصبانیت و ایجاد جو و فشار روانی نیز می توانید از پیشنهاد های علم روانشناسی استفاده کنید. در این شرایط ابتدا و قبل از زدن هر حرفی، سه بار نفس عمیق بکشید و سعی کنید لبخند بزنید. به شکلی کاملا محترمانه از کارمندتان بخواهید به اتاقتان بیاید و مشکلش را با شما در میان بگذارد.

مثبت سازی ذهن نیز فرآیندی بسیار موثر برای لذت بردن از زندگی است. اما کمی زمان بر است و تمرینات متفاوت تری دارد. مثلا یک دید مثبت درباره مثال بالا این است که با خود فکر کنید: شاید همسر او مریض شده است؟ شاید مشکل مالی یا غیر مالی سختی برای او پیش آمده است؟

مطلب پیشنهادی این بخش :

چگونگی استفاده از روانشناسی برای درک عشق رمانتیک


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...