چگونگی استفاده از روانشناسی برای درک عشق رمانتیک

چگونگی استفاده از روانشناسی برای درک عشق رمانتیک به همراه تمامی ابعاد خطرناک و مشکل ساز عشق احساسی در این مقاله به دقت بررسی می شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عشق رمانتیک بخشی از دل بستگی درونی است. اما این حس به همین جا ختک نمی شود و سرآغاز ایجاد اتفاقات بزرگی در زندگی هر شخص است. این یک حالت روانشناسی فوق العاده است که جنگ تروا را راه اندازی کرد و الهام بخش بخش بزرگی از بهترین موسیقی ها و ادبیات جهان بود و بسیاری مدت زمان غلبه این حس را بهترین روز های زندگی هر شخص می دانند. اما عشق رمانتیک؛ معمولا به طور گسترده ای با سایر احساسات اشتباه گرفته شده است. نگاه کردن به زیرمجموعه های روانشناختی این حس می تواند برخی از ابهام ها و اشتباهات را پاک کند و پیمودن مسیر عشق واقعی و گذر از مشکلات سر راه آن را آسان تر کند.

چگونگی استفاده از روانشناسی برای درک عشق رمانتیک

• وجود یک معشوقه: امروزه اسطوره های مدرن عشق رمانتیک واقعی بیشتر شامل جوانان تحصیل کرده ی غربی می شوند. عشق واقعی، عشق پرشور است که هرگز نابود نمی شود؛ اگر شما در عشق صادق هستید، باید با آن شخص ازدواج کنید. اگر عشق به پایان برسد، شما باید آن فرد را ترک کنید زیرا عشق شما واقعی نیست. اگر شخصی را پیدا کنید که برای او و با او تمام این شرایط را دارید، برای همیشه عاشق واقعی خواهید بود و تجربه یک زندگی عاشقانه را خواهید داشت. عشق واقعی اگر به عنوان جاذبه ابدی تعریف شود، از نظر بیولوژیکی غیرممکن است. برای فهم این موضوع باید تفاوت دو نوع عشق را درک کنید: عشق احساسی و عشق منطقی.

• عشق پرشور مانند آتشی در جنگل است؛ ممکن است همه چیز را با هم بسوزاند. اما عشق رمانتیک منطقی می تواند در عین حفظ تمامی احساسات و محبت ها، از عاشق و معشوق نیز محافظت نماید.

عشق پرشور حالت عاطفی ای است که در آن احساسات عاشقانه و احساسات جنسی، تحریک و درد، اضطراب و تسکین، بی نظمی و حسادت، همه و همه در احساسات آن وجود دارد. عشق پرشور عشقی نیست که به آن افتخار کنید. این همان چیزی است که زمانی ممکن است مانند یک تیر به قلب شما اصابت کند و در یک لجظه دنیا را برای شما تبدیل به جای ناخوشایندی کند. در این نوع عشق رمانتیک، شما هرچه بیشتر دوست دارید در کنار معشوق خود باشید و به هر قیمتی اوقات خود را با آن ها بگذرانید.

اما عشق منطقی محبت ما برای کسانی است که به زندگی ما عمیقا پیوند خورده اند. عشق منطقی در طول سال ها به مرور زمان افزایش می یابد و هر چیزی را سر جای خود قرار می دهد. کسانی که این نوع از عشق را تجربه می کنند، به مرور زمان به یکدیگر تکیه می کنند و به همه خواسته هایشان با صبر و مرور زمان می رسند.

• نه گفتن به مواد مخدر: عشق پرشور یک نوع اعتیاد است و حتی ممکن است منجر به اعتیاد نیز بشود. اعتیاد به مصرف هروئین و کوکائین (هیجانی همراه با سرگیجه و انرژی) هم می تواند با افزایش مصنوعی سطح برخی هورمون ها اختلالات جدی ایجاد کند. عشق پرشور نیز مانند مواد مخدر باعث فعالیت بخش های مختلف مغز می شود. از جمله فعالیت قسمت هایی که در انتشار دوپامین دخیل هستند. افزایش سطح دوپامین به وسیله مواد مصنوعی مانند مخدر ها و یا احساسات ناشی از عشق پر شور، می تواند آسیب های جدی و بسیار خطرناک روی مغز شما به جای بگذارد. از آنجا که عشق رمانتیک و احساسی یا پر شور می تواند منجر به تمامی این اتفاقات شود، بهتر است از بین برود. مغز به دنبال افزایش دوپامین واکنش نشان می دهد. واکنش های عصبی مخالف که تاثیرات بدی در سیستم عصبی و احساسی فرد می گذارند. . در نتیجه تعادل و تحمل مغز شما به شدت کاهش یافته و تا زمان خروج مواد مخدر و یا احساسات شدید ناشی از عشق احساسی از ذهن شما، همچنان واکنش های غیر منتظره و خطرناک نشان می دهد.

• درک چرخه زندگی با عشق پرشور: عشق پرشور هرگز به عشق محبت آمیز و منطقی تبدیل نمی شود. عشق پرشور و عشق منطقی دو فرایند جداگانه هستند و دوره های متفاوتی دارند. اما مسیر عشق احساسی دو نقطه بالا و پایین دارد که باعث ایجاد دو موقعیت متفاوت و خطرناک می شود؛ دو موقعیت که بسیاری از مردم اشتباهات جدی در آن ها مرتکب می شوند.

عشق رمانتیک و پرشور به آتش می کشد، می سوزاند و می تواند در عرض چند لحظه همه چیز را به ورطه نابودی بکشاند. در این نوع عشق در طول هفته ها یا ماه های جنون، بسیار پیش می آید به دلیل پیش آمدن احساسات آنی، پیشنهاد ازدواج مطرح می شود و با خیال بافی ها و بدون توجه به واقعیات زندگی از آن صحبت می شود. حتی گاهی اوقات کار به جایی می رسد که با فشار ناشی از این احساسات آنی و مدت دار، ازدواج صورت می گیرد اما به زودی شکست می خورد. این کار اشتباه است. همان طور که گفته می شود که هنگام عصبانیت نباید هیچ کاری انجام داد؛ زمان شدت گرفتن عشق احساسی نیز نباید هیچ صحبتی از ازدواج به میان بیاید. و این همان نقطه بالایی است که باید هنگامی که در آن قرار دارید، احساسات خود را کنترل کنید.

ذات عشق رمانتیک بوده و این غیر قابل انکار است، اما زیاده روی در احساسات که در عشق پر شور نیز چنین است، در اکثریت موارد منجر به از هم پاشیدگی می شود.

نقطه دیگر روزی است که با کاهش ترشح هورمون ها و ایجاد تغییرات در ساختار مغز، احساسات فرد فروکش کرده و خبری از آن شور اولیه وجود ندارد. عشق پرشور در آن روز به پایان نمی رسد، اما دوران خطرناک و وسواس کننده ای محسوب می شود. در این نقطه که همان نقطه پایینی است، شکست عشق های پرشور اغلب از راه می رسد. البته این امر برای بسیاری از عشق ها و جوانان، برای هر دو طرف بسیار خوب است. اما گاهی اوقات در اثر همین شکست ها یک یا هردو طرف دچار مشکلات احساساتی از جمله ناامیدی و افسردگی می شوند.

اما اگر حواس خود را جمع کنید و از نگاه های غیر واقع بینانه به زندگی و شرایط خود پرهیز کنید، قطعا با رفتار و ایجاد ارتباط مناسب با انتخاب های صحیح خود، شما نیز می توانید عشق رمانتیک را از نوع درست و منطقی و متعادل را تجربه کنید. البته باید حواس خود را در خصوص عشق احساسی نیز کاملا جمع کنید. زیرا می تواند تنها در یک نگاه و یک لحظه اتفاق بیفتد!

مطلب پیشنهادی این بخش :

نحوه استفاده از روانشناسی معکوس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...