چگونه سلامت روانی و روحی خود را بهبود ببخشیم؟

سلامت روانی و روحی هر شخص یکی از عوامل مهم در رضایت از شرایط زندگی اوست. اما آیا می دانید روش های بهبود سلامت روانی و روحی کدامند؟ برای پاسخ به این سوال و دریافت راهکارهای عملی مناسب برای سلامت روح و روان خود با ما همراه باشید.

سلامت روانی و روحی هر شخص یکی از عوامل مهم در رضایت از شرایط زندگی اوست. اما آیا می دانید روش های بهبود سلامت روان و روح کدامند؟ برای پاسخ به این سوال و دریافت راهکارهای عملی مناسب برای سلامت روح و روان خود با ما همراه باشید.

چگونه سلامت روانی و روحی خود را بهبود ببخشیم؟

سلامت روان و روح شما مهم ترین جنبه های سلامت عمومی شما هستند. در حقیقت، آنها هم به اندازه سلامت جسمی شما اهمیت دارند. سلامت روان شما می تواند تحت تأثیر شرایط پزشکی و بیماری های شما مانند افسردگی قرار گیرد. عوامل محیطی، مانند شغل شما هم بر روی سلامت روان شما تاثیرگذار هستند. سلامت روحی شما می تواند به زندگی اجتماعی شما، زندگی احساسی و طرز نگرش خود شما مربوط باشد. مهم نیست که در چه وضعیتی قرار دارید، شما می توانید اقداماتی را برای بهبود سلامت روانی و روحی خود انجام دهید.

ابتدا باید اولویت بندی کنید. هنگامی که شما نیازهای خود را ارزیابی می کنید، می توانید راه هایی برای دیدار با بهبود آن ها پیدا کنید. شما همچنین می توانید از خانواده و دوستان خود بخواهید که به شما در راه بهبود سلامت روان کمک کنند.

سلامت روانی

• سلامت روانی شما یک اولویت است.

1. خود را ارزیابی کنید: علاوه بر هوش معمولی، هر کسی چیزی به نام "هوش هیجانی" یا EQ دارد. EQ به این معناست که شما احساسات و اعمالتان را درک می کنید. اگر شما به دنبال بهبود سلامت روانی و روحی خود هستید شناسایی EQ، یک گزینه عالی برای شروع است.

شما می توانید از ابزار ارزیابی آنلاین برای سنجش هوش هیجانی خود استفاده کنید.

یک روانپزشک نیز می تواند به شما کمک کند تا میزان EQ خود را تعیین کنید. این کار با نشان دادن زمینه هایی که در آن قوی یا ضعیف هستید، به شما کمک می کند.

به عنوان مثال، شاید شما یاد بگیرند که در عالم احساساتتان بزرگ نیستید. این می تواند نقطه شروع برای بهبود سلامت روانی شما باشد. به عنوان مثال، شاید شما در این فرآیند یاد بگیرید که در تصدیق و شناسایی احساسات و واکنش هایتان به بلوغ نرسیده اید. این می تواند یک نقطه شروع برای بهبود سلامت روان شما باشد.

2. اولویت های خود را فهرست کنید: برای نگاه کردن به تصویری بزرگ کمی زمان بگذارید. آیا در این تصویر چیزهایی می بینید که بتواند به پیشرفت زندگی شما کمک کند؟ توجه خود را به فهمیدن اینکه کدام یک از این گزینه ها برای بهبود زندگی شما مهم است، معطوف کنید.

یکی از اولویت های شما ممکن است ایجاد ارتباط مثبت بیشتر با خواهرتان باشد.

یکی دیگر از اولویت ها ممکن است دانستن این باشد که تعادل در سلامت کاری، سلامت جسمی و روابط احساسی چگونه حفظ می شود؟ پیدا کردن این روش ها برای بهبود سلامت روانی و روحی شما، می تواند بسیار موثر باشد.

• انتخاب فعالیت های سالم

1. شاد باشید: خبر خوب! کارشناسان می گویند که بازی کردن ممکن است برای شما مفید باشد. یک راه عالی برای افزایش سلامت روحی شما این است که وقت خود را برای چیزهای سرگرم کننده نیز صرف کنید. از بعضی روشهای جدید برای لذت بردن و شاد بودن خودتان استفاده کنید:

در یک شب مشخص، شرایط انجام یک بازی را مهیا کنید. از دوستان و خانواده خود برای انجام بازی دعوت کنید. پیشنهاد ما بازی های مفرحی مانند پانتومیم و یا بازی های دارای قاعده و قانون مانند مارپله یا دوز است.

به پارک بروید! از وسایل هیجان انگیز بازی در پارک مانند چرخ و فلک استفاده کنید. مطمئنا همانطور که برای کودکان جذاب است برای شما نیز جالب خواهد بود.

زیاد جوک بگویید و در هر شرایطی مثبت اندیش باشید. مثلا وقتی در ایستگاه منتظر اتوبوس هستید و اتوبوس دارای تاخیر بوده یا تعداد مسافران زیاد است با خود فکر کنید که شاید تاخیر اتوبوس برای شما بهتر باشد یا برای فرد کناریتان جوک بگویید.

2. خلاق باشید: سعی کنید با بعد هنری خود ارتباط برقرار کنید. فعالیت های خلاقانه می توانند بسیار موثر باشند. فعالیت های هنری می توانند به عنوان تقویت کننده های سلامت روانی و روحی مفید باشند. کارهای هنری را به عنوان فعالیت های آرامش بخش در نظر بگیرید.

در یک کلاس هنری ثبت نام کنید؛ مثلا کلاس آموزش سنتور یا گیتار. همچنین این یک راه عالی برای یافتن دوستان جدید است.

یک کتاب رنگ آمیزی بخرید! شاید با خوندن این جمله دچار خنده شده اید. اما باید بدانید بچه ها تنها کسانی نیستند که از رنگ آمیزی لذت می برند. کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان می توانند به شما در آرامش روحی کمک کنند.

گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش نیز می تواند بسیار موثر باشد. حتی می توانید در کلاس ها یادگیری و آشنایی با موسیقی و آهنگسازی نیز شرکت کنید.

• تمرین های مراقبت ذهنی

1. استرس خود را مدیریت کنید: ارتباط ذهن و بدن برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. اگر از لحاظ بدنی وضعیت خوبی نداشته باشید، سلامت روانی و روحی شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. مراقب باشید که سلامت ذهن و بدن خود را حفظ کنید. یکی از مهم ترین چیزهایی که می توانید انجام دهید این است که یاد بگیرید که استرس خود را کنترل کنید.

به خودتان استراحت دهید. به عنوان مثال، اگر در حال صحبت کاری با یکی از شریک های خود هستید. وقتی احساس خستگی دارید بگویید که بهتر است ادامه بحث را به بعد از قدم زدن موکول کنیم.

یافتن مکانیزم های مقابله همه جانبه با استرس نیز خود می تواند موثر باشد. کلید این موضوع در کنترل کردن موارد استرس زا است.

سعی کنید تکنیک های مختلفی مانند شمارش آرام تا 10 را زمانی که احساس استرس می کنید؛ به کار ببرید. شما همچنین می توانید دوش آب گرم و یا موسیقی آرام را نیز امتحان کنید.

روی تنفستان تمرکز کنید، نفس عمیق بکشید. از طریق بینی دم و از طریق دهان بازدم را انجام دهید. این کار به کاهش سرعت ضربان قلب ناشی از استرس کمک می کند.

2. ورزش کنید! فعالیت فیزیکی اندورفین در بدن شما تولید می کند که باعث افزایش روحیه شما می شود. ورزش منظم می تواند به شما برای مدیریت استرس کمک کند، اعتماد به نفس بیشتری به شما بدهد و سلامت روانی و روحی شما را بهبود ببخشد. سعی کنید حداقل 30 دقیقه تمرین در بیشتر روزهای هفته داشته باشید.

تهیه کنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...