زردچوبه چگونه به بهبود سلامت ما کمک می کند؟

زردچوبه که با نام کورکومین نیز شناخته می شود، هزاران سال است که برای مبارزه با عفونت، کاهش التهاب، کمک به نارسایی های گوارشی و حتی مبارزه با سرطانهای خاص استفاده شده است. زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی است و می تواند به بدن شما در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کند. شما می توانید این ادویه را به عنوان ادویه در پخت و پز های رژیم غذایی خود اضافه کنید. به این وسیله می توانید از مزایای کورکومین در غذاهای روزانه خود برای بهبود سلامت؛ استفاده کنید. شما همچنین می توانید مکمل های دارای این ادویه را برای بهبود سلامت خود هر روز در رژیم غذایی قرار دهید.

زردچوبه یکی از مفید ترین ادویه ها برای بهبود سلامت هر فردی است. اما آیا می دانید روش های مصرف زردچوبه در رژیم غذایی شما چگونه است؟ آیا از مزایای مصرف زردچوبه آگاهی دارید؟ با ما همراه باشید.

• استفاده از مکمل زردچوبه

1. اگر بزرگسال هستید، دوز توصیه شده از زردچوبه را مصرف کنید: هیچ توصیه ای در مورد مصرف مکمل های این ادویه برای کودکان انجام نشده است؛ بنابراین کودکان نباید مکمل های زردچوبه مصرف کنند. بزرگسالان می توانند این مکمل ها را به صورت کپسول و عصاره مایع مصرف کنند.

به صورت کپسول تا 500 میلی گرم در روز مجاز به مصرف این ادویه هستید.

30 تا 90 قطره عصاره مایع آن را در روز مصرف کنید.

2. اگر به فکر استفاده از مکمل زردچوبه هستید، سراغ انواع دارای لیپید آن بروید: اگر به تنهایی مکمل را مصرف کنید، بدن شما به سختی می تواند زردچوبه را جذب کند. گیاه محلول در آب نیست و در نتیجه 99٪ از گیاهان می توانند از طریق بدن شما بدون هیچ مشکلی جذب شوند. مصرف مکمل این ادویه دارای چربی یا لیپید، می تواند میزان جذب آن را افزایش دهد.

3. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، از مکمل های کورکومین استفاده نکنید: قبل از مصرف مکمل های گیاهی، از جمله مکمل های کورکومین، باید با پزشک خود صحبت کنید. اگر شما داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (پلاویکس) و آسپرین را مصرف می کنید، باید از مصرف این مکمل ها اجتناب کنید. مکمل زردچوبه می تواند اثرات این داروها را تقویت کند، در نتیجه خطر ابتلا به خونریزی داخلی را افزایش می دهد.

اگر دارویی که اسید معده را کاهش می دهد مصرف می کنید، باید از مصرف مکمل های زردچوبه نیز جلوگیری کنید. زیرا می تواند به دلیل تداخل دارویی، تولید اسید معده را به صورت خطرناک افزایش دهد.

در صورت استفاده از داروهای معده زیر، باید از مصرف مکمل زردچوبه اجتناب کنید: سمیتیدین (تاگامت)، فاموتییدین (پپیدید)، رانیتیدین (زانتاک)، اسموپرازول (نایسیوم)، امپرازول (پریلوسیک)، لنس پروازول (پریواسید).

4. اگر داروهای دیابت مصرف می کنید، از مصرف مکمل های زردچوبه اجتناب کنید: این ادویه می تواند خطر ابتلا به هیپوگلیسمی یا قند خون را افزایش دهد، بنابراین اگر شما داروهای دیابتی مصرف می کنید باید آن را اجتناب کنید.

• آشپزی و پخت و پز با زردچوبه

1. ریشه زردچوبه را در فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید: کورکومین یک ریشه است که شبیه ریشه زنجبیل است که اغلب در فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های بهداشتی مواد غذایی یافت می شود. شما می توانید مقادیر فراوان از ریشه زردچوبه را خریداری کنید و تا یک ماه برای استفاده در یخچال قرار دهید.

ریشه زردچوبه را در یک ظرف محکم نگهداری کنید و ریشه ها را در پاکت های کاغذی خشک قرار دهید. پاکت های کاغذی را پس از نفوذ رطوبت و خیس شدن عوض کنید تا ریشه ها خراب نشوند.

2. از زردچوبه پودری استفاده کنید: شما همچنین می توانید آن را در فرم پودری در ادویه فروشی ها یا فروشگاه مواد غذایی محله خود پیدا کنید. رنگ پودر باید زرد روشن باشد و اغلب در یک بطری روشن و شیشه ای نگهداری می شود. شما می توانید زردچوبه پودری را در یک فضای خنک و تاریک یا در قفسه ادویه خود دور از نور مستقیم آفتاب نگه داری کنید.

3. اضافه کردن زردچوبه به کباب ها، ادویه کاری و سوپ: ریشه کورکومین را با یک رنده ریز ریز کنید. همانطور که برای سیر یا زنجبیل این کار را انجام می دهید. سپس می توانید ریشه آن را با پیاز، هویج و کرفس استفاده کنید. همچنین زردچوبه را می توانید به یک منبع چربی سالم اضافه کنید؛ مثل شیر نارگیل و سبزیجات؛ و یا برای تهیه خامه و کره استفاده کنید.

شما همچنین می توانید ریشه آن را به صورت ریشه تازه یا پودر به سوپ به عنوان ادویه اصلی اضافه کنید. همچنین می توانید یک تکه را به سوپ رشته مرغ اضافه کنید.

4. پختن سبزیجات با روغن زیتون و زردچوبه: طعم فلفل و کورکومین به خوبی با سبزیجات برشته شده مزه می دهد. کلم پخته شده با روغن زیتون، زیره و فلفل سیاه تازه به همراه این ادویه نیز می تواند ترکیب بسیار خوشمزه و مفیدی باشد. سپس می توانید کلم را به کینوا به عنوان یک وعده غذایی گیاهی سالم بریزید.

5. استفاده از زردچوبه در سرخ کردنی ها: شما همچنین می توانید این ادویه را با گوشت مرغ یا گوشت گاو سرخ کنید. همچنین عطر و طعم خاصی را به غذاهای سرخ کردنی اضافه می کند.

6. چای زردچوبه: چای یک روش عالی برای مصرف زردچوبه است؛ به خصوص اگر از بیماری یا سرماخوردگی رنج میبرید.

چای زردچوبه و زنجبیل را می توان با جوشاندن یک چهارم قاشق چای خوری زردچوبه و یک چهارم قاشق چایخوری زنجبیل در یک فنجان آب می توانید درست کنید. چای را بگذارید تا 10 دقیقه بر روی اجاق گاز بجوشد. سپس، کمی شیر یا شیر سویا را اضافه کنید و چای را در یک فنجان بریزید و میل کنید. می توانید برای بهتر کردن مزه این ترکیب، به آن شکر یا عسل اضافه کنید.

7. شکلات داغ زردچوبه را امتحان کنید: شما همچنین می توانید آن را به شکلات داغ اضافه کنید و به عنوان یک نوشیدنی گرم و تند بنوشید.

1 قاشق شیر، شیر نارگیل یا شیر بادام را با یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو خالص، 2 قاشق چای خوری عسل، ¼ قاشق چای خوری پودر زردچوبه (یا ½ قاشق چایخوری ریشه زردچوبه رنده شده)، و ¼ قاشق چایخوری دارچین در یک ظرف کوچک بریزید. مخلوط را به تا زمانی که ادویه ها و کاکائو به طور کامل مخلوط می شوند هم بزنید و حرارت دهید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...