چگونه سلامت پروستات خود را بهبود ببخشیم؟

پروستات یک غده کوچک در مردان، در نزدیکی مثانه است. بسیاری از مردان مشکلات پروستات را تجربه می کنند، و با افزایش بیشتر سن، شما باید همواره علائم سرطان پروستات را بررسی کنید. بر اساس گزارشات انجمن سرطان آمریکا، یک نفر از هر هفت مرد در طول عمر خود به سرطان پروستات مبتلا می شود و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان در ایالات متحده نیز همین است. در سال 2015، به علت سرطان پروستات، 27،540 جان خود را از دست دادند. با این حال، اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که یک مرد می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. از جمله این اقدامات، رژیم غذایی صحیح و تحقیق در مورد سابقه خانوادگی فرد در این بیماری است. در ذیل مطلب مهم ترین راه ها برای سلامت پروستات شما بازگو شده است.

· ایجاد تغییرات در رژیم غذایی

1. خوردن غلات و دانه های کامل و میوه ها و سبزیجات بیشتر: برای سلامت پروستات خود، هر روز حداقل پنج بار میوه و سبزیجات مصرف کنید. موادغذایی حاوی لیکوپن بالا مانند فلفل قرمز و گوجه فرنگی ، آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند. لیکوپن ماده ای است که رنگ میوه و سبزیجات را قرمز می کند و به عنوان یک عنصر مبارزه با سرطان اثبات شده است. به طور کلی، رنگ اصلی مواد غذایی مصرفی شما باید عمیق تر و روشن تر باشد.

2. انتخاب های بیشتری در رژیم پروتئینی مصرفی خود داشته باشید: مقدار مصرفی گوشت قرمز خود از جمله گوشت گاو، گوشت گوسفند و بز را کم کنید. همچنین مصرف گوشت های فرآوری شده، گوشت های ساندویچ مانند همبرگر و هات داگ را باید بسیار محدود کنید.

به جای گوشت قرمز، ماهی های با سطوح بالای اسید امگا 3، از جمله ماهی آزاد و ماهی تن ماهی مصرف کنید. این مواد غذایی به سلامت پروستات و همچنین قلب و سیستم ایمنی کمک می کنند. اثبات شده است که افرادی که ماهی مصرف می کنند، کمتر دچار سرطان پروستات می شوند. شاید جالب باشد اما باید بدانید که در ژاپن به علت مصرف فراوان ماهی، موارد بسیار کمی از سرطان پروستات وجود دارد!

لوبیا، گوشت مرغ کاملا بدون پوست و تخم مرغ نیز از دیگر گزینه های سالم برای مصرف پروتئین هستند.

3. مقدار سویا را در رژیم غذایی خود افزایش دهید: سویا که در بسیاری از غذاهای گیاهی استفاده می شود، با سرطان مبارزه می کند و می تواند به سلامت پروستات شما کمک کند. منابع سویا شامل توفو، سویا، آرد سویا و پودر سویا می باشند. جانشین کردن شیر گاو با شیر سویا یکی از راه های افزایش مصرف سویا در رژیم غذایی شماست.

4. قطع مصرف مشروبات الکلی، کافئین و قند: اگرچه لازم نیست کافئین را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، اما سعی کنید مصرف آن را محدود کنید. به عنوان مثال، مصرف خود را به یک تا دو فنجان قهوه در روز محدود کنید. اما برای الکل و مواد قندی مصنوعی سعی کنید به کلی مصرف این مواد را به خاطر تضمین سلامت پروستات خود قطع کنید.

5. مصرف نمک خود را محدود کنید: بهترین راه برای کاهش میزان سدیم مصرفی شما این است که غذاهای تازه، لبنیات و گوشت را مصرف کنید و از مصرف غذاهای بسته بندی شده، کنسرو شده و یخ زده خودداری کنید. نمک اغلب به عنوان یک نگهدارنده استفاده می شود و بنابراین به مقدار زیاد در غذاهای بسته بندی یافت می شود.

· ایجاد تغییرات دیگر شیوه زندگی

1. مکمل های غذایی مصرف کنید: تحقیقات ثابت کرده است که مکمل های ویتامینه به عنوان یکی از مفید ترین مواد مغذی از سرطان پیشگیری می کنند و سلامت پروستات را نیز تضمین می کنند. با این وجود ممکن است مواردی وجود داشته باشد که مکمل یک گزینه مناسب برای شما نباشد. درباره مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود صحبت کنید.

2. سیگار نکشید: رابطه سرطان پروستات و سیگار کشیدن بسیار مورد بحث قرار گرفته است. به نظر می رسد که مصرف تنباکو باعث ایجاد آسیب اکسیداتیو از طریق رادیکال های آزاد به سلول های بدن می شود. بنابراین ارتباط بین سرطان و سیگار کشیدن کاملا ثابت شده است. در یک آنالیز روی 24 تحقیق، محققان دریافتند که سیگار کشیدن در واقع یک خطر برای سرطان پروستات است. پس اگر به سلامت پروستات و کل بدن خود اهمیت می دهید، به هیچ وجه سیگار نکشید!

3. وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید: اگر اضافه وزن دارید، به وسیله رژیم غذایی و برنامه ورزشی که شما را در محدوده سالم قرار می دهد، آن را از بین ببرید. این که آیا فردی دارای اضافه وزن یا چاقی است با استفاده از شاخص توده بدنی BMI مشخص می شود. BMI وزن شخص در واحد کیلوگرم تقسیم بر مربع قد فرد به متر است. در BMI محدوده 29تا29.9 برای اضافه وزن و بالاتر از 30 برای چاقی محاسبه شده است.

4. به طور منظم ورزش کنید: فعالیت منظم نه تنها برای کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها بلکه برای سایر مشکلات از جمله افسردگی، بیماری قلبی و سکته مغزی هم بسیار مفید است. اگرچه رابطه علمی بین ورزش با سلامت پروستات هنوز تایید نشده است اما مطالعات انجام شده تا به امروز نشان می دهد که ورزش در حفظ پروستات سالم مفید است.

· احتیاط های اجباری پزشکی

1. از سابقه خانوادگی خود در بیماری های پروستات آگاهی داشته باشید: داشتن سابقه افراد خانواده (مانند پدر یا برادر) در ابتلا به سرطان پروستات، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. در واقع این خطر بیش از دو برابر نسبت به افراد عادی است! ضروری است برای حفظ سلامت پروستات به پزشک خود هر گونه سابقه خانوادگی سرطان پروستات اطلاع دهید تا بتوانید با هم برای ایجاد یک برنامه پیشگیرانه جامع کار کنید.

2. علائم احتمالی پروستات را بررسی کنید: بررسی دقیق علائمی مانند اختلال نعوظ، خون در ادرار، درد زمان ادرار یا رابطه جنسی، درد در ناحیه کمر و یا احساس نیاز همیشگی شما به دفع ادرار در حفظ سلامت پروستات؛ بسیار ضروری است.

3. به طور منظم دکتر خود را ببینید: انجمن سرطان آمریکا، برای سلامت پروستات توصیه می کند که سرطان پروستات را از سن 50 سالگی (یا 45 سالگی در صورت بروز هرگونه علائم خطر سرطان پروستات) بررسی کنید. غربالگری شامل آزمایش خون آنتی ژن پروستات (PSA) است. اکثر مردان دارای مقدار PSA 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون هستند و هرچه PSA بالاتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پروستات نیز بیشتر است. فاصله بین مراجعات به دکتر بستگی به نتایج این آزمایش دارد. مردان دارای PSA کمتر از 2.5 نانوگرم در میلی لیتر باید هر 2 سال یکبار آزمایش شوند، در حالی که مردان با سطوح PSA بالاتر باید سالانه آزمایش شوند.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...