آشنایی با زندگی نامه حضرت موسی (ع)

یکی از پیامبران اولوالعزم حضرت موسی (ع) می باشد. پیامبران اولوالعزم فرستاده هایی از سوی خدا برای هدایت مردم بودند که برای اینکه بتوانند به مردم ثابت کنند از سوی خدا آمده اند خداوند متعال برای آن ها موهبت الهی و همچنین معجزاتی در نظر گرفته بود. در این مقاله قصد داریم مختصری از زندگی نامه حضرت موسی (ع) که از پیامبران اولوالعزم بودند را مورد بررسی قرار دهیم. 

در کتاب های درسی نیز داستان هایی در رابطه با معجزه های حضرت موسی (ع) نوشته شده است اگر شما به عنوان دانش آموز موظف به نوشتن تحقیق در رابطه با زندگی نامه حضرت موسی (ع) هستید ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

زندگی نامه حضرت موسی (ع) و تولد ایشان

حضرت موسی (ع) در مصر و زمانی که فرعون سلطنت مردم را به عهده داشت متولد شدند. حضرت موسی (ع) از نسل حضرت ابراهیم (ع) می باشند که یکی دیگر از پیامبران اولوالعزم هستند، حضرت موسی (ع) از طریق شش واسطه به حضرت ابراهیم (ع) می رسند و حدود 500 سال پس از حضرت ابراهیم چشم به جهان گشودند و حدود دویست و چهل سال عمر کردند.

زندگی نامه حضرت موسی (ع) و دوران کودکی ایشان

حضرت موسی (ع) دوران کودکی خود را در دامان فرعون که در آن زمان سلطنت مردم را به عهده داشت پرورش یافتند حضرت موسی (ع) بعدها از سرزمین مصر به مدین هجرت کردند و بیشتر از 10 سال در آن سرزمین زندگی کردند و پس از اینکه به مقام پیامبری مبعوث شدند برای مبارزه با فرعون و فرعونیان به مصر بازگشتند در این مبارزه پیروز شدند و قوم بنی اسرائیل را از دست فرعون نجات دادند. حضرت موسی (ع) از علم و حکمت خداوند متعال بهره مند شدند، ایشان تمام ظلم های انجام گرفته در حکومت فرعون را می دیدند امام هیچ گاه به کسی ظلم نکردند و پیوسته به دنبال راه چاره بودند. به طوری که یک روز دعوای یکی از افراد بنی اسرائیل و یک فرعونی را دید، زمانی که اسرائیلی از حضرت موسی کمک خواستند ایشان جلو رفتند و مشتی به صورت فرعونی زدند و در اثر همان ضربه او را کشتند و با روز دیگر همان اسرائیلی را در هنگام مشاجره با شخصی دیگر دید سپس به او فرمودند شما شخص گمراه هستید و آن فرد اعلام کرد آیا می خواهی مرا نیز مثل آن فرد فرعونی بکشی، همین گفته باعث شد فرعون پی ببرد که قاتل یکی از یارانش حضرت موسی (ع) بوده است و از این رو برای قتل ایشان نقشه کشیدند. روزی یک فرد خداپرست و خیر اندیش حضرت موسی (ع) را دیدند و به او گفتند هر چه زودتر از این شهر خارج شو زیرا فرعونیان نقشه قتل شما را کشیده اند و همین امر باعث شد حضرت موسی (ع) شهر مصر را ترک کنند و وارد مدین شوند و برای نجات خود از دست ستمگران از خداوند طلب یاری می کرد.

زندگی نامه حضرت موسی (ع) در شهر مدین

پس از اینکه حضرت موسی (ع) به شهر مدین رسیدند اندک زمانی برای استراحت در کنار چاه آب توقف کردند و سپس به کمک دو زن که در حال آب دادن به گوسفندان خود بودند رفتند و گوسفندهای آنان را آب دادند و آن دو زن گوسفندان را به سمت خانه بردند پس از گذشت مدت زمان اندکی یکی از آن دو زن به سمت حضرت موسی (ع) بازگشتند و گفتند پدر ما می خواهد از شما تشکر کند و به نزد حضرت شعیب که یکی از پیامبران راستین خدا بودند آمدند. حضرت موسی (ع) با حضرت شعیب درد و دل کردند سپس حضرت شعیب ایشان را استخدام کردند و پس از اینکه از درستکاری ایشان مطمئن شدند یکی از دختران خود را به عقد ایشان درآوردند. پس از گذشت 10 سال حضرت موسی (ع) به همراه خانواده اش به سوی مصر بازگشت.

زندگی نامه حضرت موسی (ع) در دوران پیامبری و رسالت شان

در مختصری از زندگی نامه حضرت موسی (ع) بیان شده است که حضرت موسی (ع) و خانواده ایشان در راه بازگشت به مصر در یک شب تاریک در بیابانی راه خود را گم کردند، به ناگهان حضرت موسی (ع) در گوشه ای از بیابان نوری را پیدا کردند و به همسر خود فرمودند در اینجا بمان تا من به نزد نور رفته و اندکی از آن را با خود به اینجا بیاورم پس از این که به نور نزدیک شد از جانب درخت صدایی شنیده شد که گفت ای موسی من خداوند یکتا هستم که تو را به پیامبری انتخاب نموده ام. خداوند به حضرت موسی (ع) امر کردند که به نزد فرعون برو و او را از نبوت خود آگاه ساز و او را به پرستش خدای یگانه دعوت کن.

آشنایی با زندگی نامه حضرت موسی (ع) و معجزه های ایشان

 با مطالعه زندگی نامه حضرت موسی (ع) در می یابیم که ایشان معجزه های فراوانی داشتند که در این بخش از مقاله به معرفی برخی از آن ها به طور مختصر خواهیم پرداخت.

  • ü عصای حضرت موسی به اذن خداوند به ماری بزرگ و عظیم الجثه تبدیل شد و ابزار ساحلان را خورد.
  • ü دست حضرت موسی (ع) همانند یک منبع نور شروع به درخشیدن می کرد.
  • ü طوفان های شدید و کوبنده
  • ü نازل شدن ملخ از آسمان بر سر زراعت ها و مسلط شدن آن ها به عنوان آفت کشاورزی روی درختان و سپس باغ ها آباد شدند.
  • ü نازل شدن یک نوع آفت نباتی روی زمین های کشاورزی فرعونیان که باعث شدن غلات آن ها نابود شود.
  • ü قورباغه هایی که از رود نیل آمدند و شروع به تولید مثل در حد زیاد کردند و باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد در زندگی فرعونیان شدند و آن ها را به معنای واقعی بدبخت کردند.
  • ü درآوردن رود نیل به رنگ خون به طوری که نه برای نوشیدن مناسب بود و نه برای کشاورزی
  • ü با استفاده از عصای خود دریا را شکافت و باعث شد قوم بنی اسرائیل از آن عبور کنند.
  • ü جوشیدن چشمه از سنگ
  • ü قسمتی از کوه جدا شد و همانند سایبان روی سر قوم بنی اسرائیل قرار گرفت.
  • ü آغاز قحطی و خشکسالی و کمبود میوه
  • ü قتل یک نفر باعث ایجاد اختلاف شدید بین قوم بنی اسرائیل شد، حضرت موسی (ع) به اذن خداوند ایشان را زنده کردند.
  • ü در بیابان های بسیار گرم ابرهایی قرار داد تا روی سر بنی اسرائیل قرار گیرد و از آن ها در برابر نور خورشید حفاظت کند.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...