آشنایی با زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع)

یکی از پیامبران اولوالعزم که دارای کتاب و معجزه های الهی می باشد حضرت ابراهیم (ع) می باشد. ایشان در زمانی متولد شدند که نمرود ثانی بر مردم حکومت می کردند. حضرت ابراهیم (ع) در شهر آور که در نزدیکی رودخانه فرات قرار داشت چشم به جهان گشودند و در همین شهر رشد و پرورش یافتند. از آنجا که حضرت ابراهیم (ع) در طول زندگی خود با بت پرستی مبارزه می کرد و آن ها را می شکست به وی لقب بت شکن تاریخ نسبت داده شده است.

 ایشان همواره در طول زندگی خود مردم را به یکتا پرستی دعوت می کردند. به همین دلیل به دستور نمرود به آتش انداخته شد، امام آن آتش سرد شد و ایشان سالم ماندند. حضرت ابراهیم (ع) و فرزندشان حصرت اسماعیل (ع) خانه کعبه را بازسازی کردند. در این مقاله قصد داریم تا زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) را به طور مختصر بیان کنیم.

مختصری از زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) پس از ولادت و رشد و پرورش یافتن ایشان

حضرت ابراهیم (ع) برای این که به برادرزاده خود کمک کند راهی منطقه دمش شد و در آن جا نماز خواند، همین مسئله باعث شد بسیاری از افراد تصور کنند که ایشان در این منطقه متولد شده اند. حضرت ابراهیم (ع) زمانی متولد شد که پدرشان بیش از 75 سال سن داشتند. ایشان فرزند بزرگ خانواده آزر بودند و با رسیدن به سن جوانی با سارا ازدواج کردند. سارا زنی نازا بود و فرزندی از او متولد نمی شد. حضرت ابراهیم ع 9 به همراه خانواده خود راهی سرزمین مقدس شدند و در منطقه حران در مجاورت سرزمین شام جایی که تمامی ساکنان آن جا ستارگان و بت ها را مورد پرستش قرار می دادند سکونت کردند.

آشنایی با مختصری از زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) و اوضاع زمان زندگی ایشان

زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) و پرستش بت ها

محیط زندگی حضرت ابراهیم (ع) شباهت بسیار زیادی به محیطی که حضرت نوع در آن زندگی می کردند نداشت. در آن دوران در سرزمین بابل پرستش بت ها رایج بود و ساکنان آن خدا را مورد پرستش و عبادت قرار می دادند. خداوند متعال حضرت ابراهیم (ع) را از اندیشه و درایت بهره مند ساخت. از این رو حضرت ابراهیم (ع) تصمیم جدی خود مبنی بر دعوت قوم خود به سوی خداوند متعال را گرفت. در ایتدا قوم حضرت ابراهیم (ع) از ایشان پیروی نکردند. حضرت ابراهیم (ع) راه اندیشیدن و هدایت را برای قوم خود بیان نمود.

زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) و دعوت پدر خود به دین اسلام

حضرت ابراهیم (ع) دعوت به پرستش خدای یگانه را ابتدا از نزدیکان و پدر خود آغاز کرد. حضرت ابراهیم (ع) برای دعوت پدر خود به دین اسلام بسیار تلاش کرد تا بدون اینکه عقده ها و کینه ها را تحرک کند با پدر خود سخن بگوید و از پدر خود می خواهد تا او را به راه راست هدایت نماید و از شیطان پیروی نکند زیرا پیروی از شیطان او را دچار گناه خواهد کرد اما پدر ایشان پندهای فرزند خود را نپذیرفت. دعوت خویشان و نزدیکان به دین اسلام حضرت ابراهیم (ع) را به سختی انداخته بود اما ایشان در راه عملی کردن وظیفه ای که به ایشان محول شده بود لحظه ای دست از تلاش برنداشت. ایشان در راه انجام وظیفه خود بسیار بردبار و مهربان بودند.

زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) و نابود کردن بت ها

گس از اینکه پدر حضرت ابراهیم (ع) از ایشان رو گرداندند ایشان عزم خود را برای نابود سازی بت ها جزم کردند و به قوم خود بفهمانند که پرستش بت ها برای آن ها سود و زیان نخواهد داشت. زمان جشن و سرور خود را فرصتی مناسب دانست تا هدف خود که از بین بردن بت هاست را عملی سازد. پدر ایشان او را به جشن دعوت کرد اما ایشان در راه به آسمان و ستارگان نگاه کرد و به پدر و خویشان خود گفت که در معرض ابتلا به بیماری طاعون است از این رو همه او را تنها گذاشتند سپس حضرت ابراهیم (ع) به جایگاه ها بت ها رفت و با تبر آن ها را نابود کرده و به قطعه های ریز تبدیل کرد و در آخر تبر را روی دست بزرگ ترین بت آویزان کرد و از معبد خارج شدند.

زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) و جبهه گیری ایشان در برابر از بین بردن بت ها

پس از این که جشن به پایان رسید قوم حضرت ابراهیم (ع) برگشتند و تمام اتفاقاتی که برای بت هایشان افتاده بود را با چشم هایشان مشاهده کردند و بسیار ترسیدند و به این نتیجه دست یافتند که کسی جز حضرت ابراهیم (ع) نمی تواند این کار را کرده باشد و به همین دلیل حضرت ابراهیم (ع) را به نزد زمامداران فرا خواندند. حضرت ابراهیم (ع) با هوش بسیار زیاد خود پاسخ داد که بت بزرگ این کار را کرده است و دیگر بت ها شاهد این ماجرا هستند بروید و از آن ها سؤال کنید و همین مسئله آغازی برای پذیرش دعوت حضرت ابراهیم (ع) توسط قوم او بود؛ اما برخی از اقوام حضرت ابراهیم (ع) همچنان در سرپیچی از دعوت وی سخت گیری کردند و از قدرت خود برای سرکوب کردن حضرت ابراهیم (ع) استفاده کردند. دستور قتل حضرت ابراهیم (ع) را صادر کردند و دستور دادند او را درون آتش بیاندازند اما به امر خدا آتش برای حضرت ابراهیم سرد شد و ایشان به سلامت از آتش عبور کردند.

آشنایی با زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) و معجزه های ایشان

همانطور که می دانید پیامبران اولوالعزم دارای کتاب و معجزه های الهی خاص خود می باشند که برای اثبات خویش و دعوت یاران خود به یکتا پرستی از آن استفاده می کردند. با مطالعه زندگی نامه حضرت ابراهیم (ع) در می یابیم که کتاب حضرت ابراهیم (ع) به صحف ابراهیم مشهور می باشد. در این بخش از مقاله قصد داریم برخی از معجزه های ایشان را نیز بیان کنیم.

  • ü حضرت ابراهیم (ع) به اذن خداوند مرغ های چهارگانه را زنده می کردند.
  • ü آتشی که قوم حضرت ابراهیم برای از بین بردن ایشان در نظر گرفتند به اذن خداوند متعال به گلستان تبدیل شد و سرد شد.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...