آشنایی با زندگی نامه حضرت نوع (ع)

حضرت نوح (ع) در دوران خود به شغل شریف نجاری مشغول بودند. ایشان دارای قد بلند، محاسن زیاد و اندامی متناسب داشتند و پوست صورت ایشان گندمگون بود. نام اصلی حضرت نوح (ع) عبدالغفار بوده است و نام پدرشان ادریس بود که به وسیله ده واسطه نسب ایشان به حضرت آدم می رسید. در برخی از روایات نقل شده است که حضرت نوح (ع) در سالی که حضرت آدم از دنیا رفته اند چشم به دنیا گشوده اند. 

نخستین پیامبری که پس از ادریس به مقام والای نبوت نائل شد حضرت نوح (ع) می باشد. حضرت نوح (ع) در منطقه فلسطین و عراق به مقام پیامبری مبعوث شد. در این مقاله قصد داریم مختصری از زندگی نامه حضرت نوح (ع) را برای آن دسته از دانش آموزانی که قصد انجام تحقیق در رابطه با زندگی نامه حضرت نوح (ع) دارند مورد بررسی قرار دهیم.

مختصری از زندگی نامه حضرت نوح (ع) و میزان عمر ایشان

روایت های مختلف بسیار زیادی در رابطه با میزان عمر حضرت نوح (ع) وجود دارد به گونه ای که برخی از روایات عمر ایشان را 2500 تا 3000 سال بیان کرده اند. بر اساس یکی از آیات قرآن قبل از آمدن طوفان حضرت نوح (ع) به مدت 950 سال وظیفه تبلیغ و ارشاد مردم را بر عهده داشتند. ایشان در سن 850 سالگی به پیامبری برگزیده شد و البته در برخی از روایات حضرت نوح (ع) پس از آمدن طوفان سهمگین حدود 300 تا 350 سال زندگی کرده اند.

زندگی نامه حضرت نوح (ع) و همسر و تعداد فرزندان ایشان

در برخی از روایت ها این گونه بیان شده است که حضرت نوح (ع) دو همسر به نام های عموره و رابعا داشتند. رابعا همسر حضرت نوح (ع) و فرزندش که کنعان نام داشتند به حضرت نوح (ع) ایمان نیاوردند و سوار کشتی نشدند و از بین رفتند امام همسر دیگر حضرت نوح (ع) و فرزندانش به نام های سام، حام و یافت که به حضرت نوح ایمان داشتند سوار کشتی شدند و از طوفان سهمگین نجات پیدا کردند.

زندگی نامه حضرت نوح (ع) و رسالت ایشان

اولین پیامبر اولوالعزم که در سن 850 سالگی به مقام والای پیامبری مبعوث شد حضرت نوح (ع) می باشد. در زمان زندگی حضرت نوح ع 9 مردم سخت به خرافات و بت پرستی مشغول بودند و برای حفظ عادت ها و رسم های غلط و باطل خود بسیار تلاش می کردند. آن ها به فرزندان خود می فرمودند پس از فوت ما هرگز از حضرت نوح (ع) که آن ها ایشان را دیوانه می خواندند پیروی نکنید و از او هراس داشته باشید زیرا ایشان می خواهند شما را گمراه کنند.

حضرت نوح (ع) در دعوت مردم به دین مبین اسلام و آیین یکتا پرستی لحظه ای غفلت نکردند و از دعوت خود دست نکشیدند. ایشان به مدت 950 سال قوم خود را به دین اسلام دعوت کردند و به آن ها می فرمود که با پیروی از من از عذاب الهی در امان خواهید ماند و تنها راه رهایی و نجات شما پیروی از دستورات دین اسلام می باشد. همواره به قوم خود می فرمودند که از خداوند متعال پیروی کنید و برای او شریک قائل نشوید زیرا در غیر این صورت در قیامت به شدت مجازات خواهید شد. امام قوم حضرت نوح (ع) پند های ایشان را نادیده می گرفتند. با اینکه مدت زمان دعوت حضرت نوح (ع) بسیار طولانی بود امام ایشان موفق نشدند و تنها توانستند عده بسیار کمی را به دین اسلام دعوت کنند اما دیگران ایشان را دیوانه می خواندند و مانع تبلیغ رسالت شان می شدند و او را به سنگسار تهدید کردند. وقتی حضرت نوح (ع) در دعوت قوم خویش به دین اسلام و هدایت آن ها به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرد به خداوند متعال پناه برد و قوم خود را به هلاکت نفرین کرد.

زندگی نامه حضرت نوح (ع) و ساختن کشتی توسط ایشان

خداوند متعال دعای حضرت نوح ع 9 را اجابت کردند و به او فرمان دادند تا کشتی بسازد. خداوند متعال به حضرت نوح (ع) فرمان دادند تا از درختان ساج تخته هایی فراهم کنند و توسط جبرئیل از ساخت کشتی مطلع شدند. ایشان کار ساخت کشتی را در مسجد اعظم کوفه به پایان رساندند. این مسئله که ایشان قبلاً پیوسته مردم را به دین مبین اسلام دعوت می کرده است اما به ناگهان دست از کار خود کشیده است و به کار نجاری مشغول شده است باعث تعجب همگان شد و گروهی از مردم هنگامی که از کنار ایشان عبور می کردند شروع به مسخره کردن ایشان می کردند.

حضرت نوح (ع) به تمامی جهانیان اعلام آمادگی داد و همه حیوانات حاضر شدند. ایشان از هر نوع حیوان یک جفت انتخاب نمود و سوار کشتی کرد تا پس از اینکه دیگر موجودات روی زمین غرق شدند و از بین رفتند نسل خود را تکثیر کنند تا نسل آن ها منقرض نشود. بر اساس دستور خداوند متعال حضرت نوح (ع) تمامی اعضای خانواده و نزدیکان خود که به او ایمان آورده بودند را سوار کشتی کرد.

زندگی نامه حضرت نوح (ع) و طوفان سهمگین

با آغاز طوفان سهمگین آب بالا آمد و کشتی روی امواج آن شناور شد. این طوفان تمام جهان را در بر گرفته بود و باعث از بین رفتن گناهکاران شد همچنین باعث شد ایمان آورندگان به حضرت نوح (ع) نجات پیدا کنند. پس از این که قوم ستمگر کیفر مجازات رفتار خود را دریافت کردند خداوند متعال به زمین دستور داد تا آب را فرو ببرد و بارش آسمان متوقف شد و در آخر کشتی روی کوه جودی لنگر انداخت.

زندگی نامه حضرت نوح (ع) و وفات ایشان

در آخر عمر حضرت نوح (ع) جبرئیل بر ایشان فرود آمدند و گفتند مدت نبوت شما به پایان رسیده است و زندگی شما به پایان رسیده است. نبوت خود را به پسرت سام واگذار کن. بر این اساس سام وصی حضرت نوح (ع) روی زمین شد و مردم را به آمدن حضرت هود نوید داد، پس از بیان وصیت های خود چشم از جهان فرو بست. در زندگی نامه حضرت نوح (ع) بیان شده است ایشان در نجف اشرف پشت سر آرامگاه امیر المومنین قرار گرفته است.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...