گذری بر زندگی نامه حضرت خدیجه (س)

اولین بانویی که به دین اسلام روی آورد و بیشتر ثروت خود را در راه احیای دین اسلام صرف کرد حضرت خدیجه (س) می باشد که همسر پیامبر اکرم (ص) بودند. در این مقاله زندگی نامه حضرت خدیجه (س) را به طور مختصر برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آشنایی با زندگی نامه حضرت خدیجه (س)

نخستین بانویی که به دعوت آسمانی پاسخ داد و به دین اسلام روی آورد ایشان با تمام توانی که داشتند در کنار پیامبر اکرم (ص) در مقابل مشرکان و دشمنان دین اسلام ایستادگی و مقاومت کردند. حضرت خدیجه (س) تمام ثروت خود را برای پیشرفت دین اسلام صرف کرد. ایشان در سال دهم هجرت و پس از اندک مدتی پس از وفات حضرت ابوطالب چشم از جهان فرو بستند. در اکثر سال های تحصیلی از دانش آموزان خواسته می شود در رابطه با زندگی نامه ائمه معصومین تحقیق ارائه دهند از این رو در این مقاله قصد داریم زندگی نامه حضرت خدیجه (س) را به طور مختصر بیان کنیم.

مختصری از زندگی نامه حضرت خدیجه (س) و ولادت حضرت خدیجه (س)

حضرت خدیجه (س) در سال 68 قبل از هجرت چشم به دنیا گشود. پدر ایشان خویلد بن اسد و مادر ایشان فاطمه دختر زائده بودند. در ادامه مختصری از زندگی نامه حضرت خدیجه (س) را بیان خواهیم نمود. اگر شما نیز باید در رابطه با زندگی نامه ایشان تحقیق ارائه دهید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

زندگی نامه حضرت خدیجه کبری

زندگی نامه حضرت خدیجه (س) و ازدواج حضرت خدیجه (س)

با مطالعه زندگی نامه حضرت خدیجه (س) در می یابیم که ایشان در سن 40 سالگی و زمانی که پیامبر اکرم 25 سال سن داشتند با پیامبر اکرم (ص) ازدواج کردند. اگر از لحاظ نسب در نظر بگیریم نزدیک ترین همسر پیامبر اکرم بودند. ایشان ابتدا به دین اسلام روی آوردند و سپس با علاقه فراوان با پیامبر اکرم (ص) ازدواج نمودند و از آنجا که ایشان یکی از زنان تاجر عصر خویش بودند تمام ثروت خود را در راه اسلام خرج نمودند. ایشان در سال دهم بعثت و در ماه رمضان در مدت زمان کوتاهی پس از وفات حضرت ابوطالب چشم از جهان فروبستند و پیامبر اکرم خودشان ایشان را در حجون با دست های خود در قبر قرار دادند.

فرزندان حضرت خدیجه (س)

بین مورخان در رابطه با تعداد فرزندان حضرت خدیجه (س) اختلافات بسیار زیادی وجود دارد. البته به طور کلی می توان گفت ثمره عشق حضرت خدیجه (س) و پیامبر اکرم (ص) شش فرزند به نام های هاشم، عبدالله، زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه بودند. بزرگ‌ترین دختر حضرت خدیجه (س) رقیه بود و پس از آن زینب، ام کلثوم و فاطمه به ترتیب چشم به دنیا گشودند. قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) پسرانشان چشم از دنیا فرو بستند اما دخترانشان در دوران نوبت پیامبر اکرم حضور داشتند. به عقیده برخی از محققان تمام دختران و قاسم پس از بعثت پیامبر اکرم متولد شدند و سپس به مدینه مهاجرت کردند.

زندگی نامه حضرت خدیجه (س) در دوران جاهلیت

در دوران جوانی حضرت خدیجه (س) از طریق تشکیل کاروان های تجاری درآمد کسب می کردند. ایشان از رسم تاجران آن زمان که رباخواری را یکی از روش های جمع آوری ثروت می دانستند پیروی نکردند و با مدیریت و درایت قوی به تجارت روی آورده بود. مورخان بارها از ایشان با نام هایی همانند بانوی دور اندیش و خردمند و بانوی عاقل یاد کرده اند. یکی از ثروتمندترین افراد مکه بودند که از کمک به فقیران هرگز غفلت نکردند و همواره خانه ایشان محلی برای افراد بینوا و پناه گاهی برای نیازمندان بود. از جمله ویژگی های بارز این بانوی پاکدامن می توان به سخاوت، دوراندیشی، درایت، کرم، عفت و پاکدامنی هستند که باعث شده بود ایشان به عنوان بانویی پرهیزکار و مورد احترام شناخته شوند. یکی از لقب های مشهور وی بانوی بانوان قریش بود که جایگاه ایشان را در بین مردم نشان می داد.

اقدامات برجسته حضرت خدیجه

آشنایی با فضایل اخلاقی حضرت خدیجه (س)

  • ü یکی از زنانی که نزد پیامبر اکرم از احترام و محبوبیت خاصی برخوردار بود حضرت خدیجه (س) بود. یکی از مشهورترین احادیث پیامبر اکرم (ص) در رابطه با مردان و زنانی که به کمال رسیدند این است که می فرمایند: مردان زیادی به کمال رسیدند اما از بین زنان تنها 4 نفر به کمال رسیدند که آن ها آسیه، مریم دختر عمران، حضرت خدیجه و فاطمه دختر پیامبر اکرم (ص) هستند.
  • ü همچنین پیامبر اکرم (ص) می فرمایند که از بین زنان چهار زن بهشتی هستند که این زنان نیز مریم دختر عمران، حضرت خدیجه (س)، حضرت فاطمه زهرا (س) و آسیه هستند.
  • ü همچنین یکی دیگر از احادیث مشهور از جانب رسول خدا این می باشد که در هنگام بازگشت در شب معراج از جبرئیل سؤال کردم که چه حاجتی داری که پاسخ شنیدند از طرف خداوند متعال و از جانب من به حضرت خدیجه سلام برسان

حضرت خدیجه (س) همسری فداکار، ایثارگر، بهترین یاور برای رسول خدا در هنگام مشکلات و سختی های پی در پی، تبعیدها و محاصره ها، همچنین ایشان قوی ترین پشتیبان و همراه پیامبر اکرم (ص) بودند. ایشان اموال خود را در راه گسترش و تقویت اسلام بخشیدند. یکی از مؤثر ترین افراد در راه اثبات و پیشرفت اسلام با ثروت هنگفتشان بودند. ایشان بانویی با کمال، با شخصیت و با فضیلت بودند از این رو نسبت به دیگر زنان ممتاز بودند و پیامبر اکرم (ص) ایشان را بسیار دوست می داشتند.

مهمترین حوادث زندگی نامه حضرت خدیجه (س)

  • ü بنای خانه کعبه و حاکمیت رسول خدا (ص) در سن 35 سالگی اتفاق افتاد.
  • ü مردان و سران جامعه آن دوران با بت پرستی مبارزه کردند و بین بت پرستان اختلاف ایجاد شد.
  • ü بعثت پیامبر اکرم (ص) و به پیامبری رسیدن ایشان
  • ü جنگ های پیامبر اکرم (ص)

سخنان برخی از دانشمندان در رابطه با حضرت خدیجه (س)

زبیر بن بکار: در عصر جاهلیت حضرت خدیجه (س) طاهره خوانده می شد.

سمیه قراعه: تاریخ در برابر عظمت حضرت خدیجه (س) سر فرود می آورد و در برابر ایشان متواضعانه و دست بسته می ایستد.

زندگی نامه حضرت خدیجه (س) و وفات ایشان

با مطالعه زندگی نامه حضرت خدیجه (س) در خواهیم یافت که ایشان در سال دهم بعثت و در دهم ماه رمضان پس از مدتی کوتاه که ابوطالب عمو و سرپرست پیامبر اکرم (ص) از دنیا رفتند چشم از جهان فرو بست. ایشان به مدت 25 سال در خانه پیامبر اکرم (ص) زندگی کردند. سال وفات ایشان را سال عام الاحزان می نامند که به معنای سال غم ها و اندوه ها می باشد. ایشان در حجون مکه در قبرستان ابوطالب و در کنار قبر عبدالمطلب، ابوطالب و عبدمناف به خاک سپرده شدند.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...