7 مزیت خوردن خیار برای سلامتی

خیار اگرچه معمولا به نظر می‌رسد یک سبزی است، اما در واقع یک میوه است. ماده‌ای مغذی و مفید و دارای  برخی ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است به درمان بیماری‌های مختلف در انسان کمک کند و حتی برخی از عوارض بیماری‌ها را از بین ببرند. همچنین آنها دارای کالری کم و مقدار زیادی آب و فیبر محلول هستند که این مسئله باعث می‌شود که برای افزایش هیدراتاسیون (رساندن آب به بدن) و کاهش وزن مفید باشند.

1. بالا بودن مواد مغذی در خیار

خیارها دارای کالری کم هستند اما دارای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند.

یک خیار 300 گرمی حاوی موارد زیر است:

کالری: 45

 چربی: 0 گرم

کربوهیدرات: 11 گرم

پروتئین: 2 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین C: 14%

ویتامین k: 62%

منیزیم: 10٪

پتاسیم: 13٪

منگنز: 12٪

اگرچه، هر وعده خوردن خیار در حد یک سوم از یک خیار معمولی است اما خوردن همین یک سوم از یک خیار معمولی به اندازه‌ی حدود یک سوم مواد مغذی بالا را فراهم می‌کند. علاوه بر این، این ماده‌ی غذایی حاوی آب زیادی است. در واقع، حدود 96٪ از خیار را آب تشکیل می‌دهد. برای به حداکثر رساندن محتوای مواد مغذی خیارها به بدن آنها را باید با پوست خورد. مقدار فیبر و برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی آنها با کندن پوستشان کاهش می‌یابد.

خلاصه:

خیارها دارای کالری کم اما آب زیاد و چندین ویتامین و مواد معدنی مهم هستند. خوردن آنها با پوست باعث می‌شود تا حداکثر مقدار مواد مغذی موجود در آن به بدن برسد.

2. وجود آنتی اکسیدان در خیار

آنتی اکسیدان‌ها مولکول هایی هستند که اکسیداسیون را متوقف می کنند. آنها واکنش‌های شیمیایی‌ای هستند که با الکترون های نا متعارف شناخته شده به عنوان رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. تجمع این رادیکال‌های آزاد مضر می‌تواند منجر به ابتلای انسان چند نوع بیماری مزمن و خطرناک شود. در واقع، استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد با بیماری سرطان و قلب، ریه و بیماری‌های خود ایمنی مرتبط است.

میوه ها و سبزیجاتی چون خیار که دارای آنتی اکسیدان‌های مفید و ضروری هستند؛ می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهند. یک مطالعه به بررسی قدرت آنتی اکسیدانی خیار، با گنجاندن پودر آن در رژیم غذایی 30 نفر بزرگسال پرداخت. در پایان مطالعه مشخص شد که پودر خیار باعث افزایش قابل توجهی در میزان فعالیت و بهبود وضعیت آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن آنها می‌شود.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که پودر خیار مورد استفاده در این مطالعه احتمالا دارای دوز بیشتری از آنتی اکسیدان‌های موجود در یک خیار معمولی در وعده غذایی شما است. یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی، خواص آنتی اکسیدانی این ماده‌ی غذایی را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که آنها همچنین حاوی فلاونوئیدها و تانن‌ها هستند. دو گروه از ترکیباتی که در از بین بردن رادیکال‌های آزاد موثر هستند.

خلاصه:

خیار حاوی آنتی اکسیدان‌هایی چون فلاونوئیدها و تانن‌ها است که از انباشت رادیکال‌های مضر آزاد در بدن جلوگیری می‌کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و خطرناک را کاهش دهد.

3. خیار باعث افزایش هیدراتاسیون (رساندن آب به بدن) می‌شود.

وجود آب برای عملکرد مناسب و خوب بدن شما بسیار مهم است، و نقش زیادی در سلامتی آن دارد. آب در فرایندهایی مانند تنظیم دما و حمل کردن مواد زائد و مواد مغذی دخیل است. در واقع، هیدراتاسیون مناسب می تواند بر همه چیز از عملکرد فیزیکی تا متابولیسم تاثیر بگذارد. در حالی که اکثر مایعات بدن خود را با نوشیدن آب آشامیدنی یا مایعات دیگر برطرف می‌کنید، بعضی افراد ممکن است تا 40 درصد از آب مورد نیاز بدن خود را از خوردن غذا دریافت کنند. به ویژه میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند منبع خوبی از آب در رژیم غذایی شما باشد. در یک مطالعه، وضعیت هیدراتاسیون 442 کودک بررسی شد. آنها دریافتند که افزایش مصرف میوه و سبزیجات با بهبود وضعیت هیدراتاسیون همراه است. از آنجایی که حدود 96٪ از خیار را آب تشکیل می‌دهد، به ویژه در ارتقاء هیدراتاسیون موثر هستند و می توانند نیازهای دریافت روزانه‌ی مایعات را برطرف کنند.

خلاصه:

خیارها از حدود 96٪ از آب تشکیل شده که ممکن است باعث افزایش هیدراتاسیون و کمک به تامین نیازهای  روزانه افراد به دریافت مایعات در بدن شود.

4. خیار ممکن است باعث کاهش وزن شود.

خیارها به طور بالقوه می توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند. اول از همه، آنها کالری کمی دارند. هر یک فنجان 104 گرمی از آن حاوی فقط 16 کالری است، در حالی که کل یک خیار 300 گرمی تنها 45 کالری دارد. این بدان معنی است که شما می‌توانید مقدار زیادی از آن را بدون دریافت کالری اضافی که سبب افزایش وزن می شود؛ بخورید. این ماده غذایی همچنین می‌تواند عطر و طعم جدید و متفاوتی را به سالاد، ساندویچ‌ها و غذاهای شما اضافه کند و همچنین به عنوان جایگزینی برای غذاهای دارای کالری بالا استفاده شود. علاوه بر این، مقدار آب زیاد موجود در خیار نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یک بررسی بر روی 13 پژوهشی که شامل 3628 نفر می‌شد، انجام شد و نشان داد که خوردن غذا با مقادیر زیاد آب و کم کالری با کاهش قابل توجه وزن بدن مرتبط است.

خلاصه:

خیارها دارای کالری کم هستند و آب زیادی دارند و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی کم کالری به بسیاری از غذاها اضافه شود. همه این ها ممکن است در کاهش وزن کمک کنند. در پژوهش‌های مختلف تاثیر این ماده‌ی غذایی در کاهش وزن ثابت شده است. کاهش وزن باعث می‌شود تا افراد دچار بیماری‌های قلبی و عروقی نشوند.

5. خیار می تواند قند خون را پایین آورد.

مطالعات متعدد آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده اند که خیار ممکن است به کاهش سطح قند خون و جلوگیری از بروز برخی از عوارض دیابت کمک ‌کند. در مطالعه‌ای بر روی یک حیوان اثرات مصرف آنها  بر روی قند خون را مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه مشخص شد که آنها بر روی کاهش و کنترل قند خون موثر هستند. یکی دیگر از مطالعات بر روی موش‌های دارای بیماری دیابت انجام شد. در این مطالعه به غذای آنها عصاره پوست خیار اضافه کردند. این عصاره بیشترین تغییرات را در عوارض مرتبط با بیماری دیابت ایجاد کرد و  باعث کاهش قند خون شد. علاوه بر این، مطالعه‌ای دیگر نشان داد که خیار ممکن است در کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت موثر باشد. با این حال، شواهد کنونی محدود به مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه مشخص شود که چگونه آنها ممکن است بر میزان قند خون افراد تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

خلاصه:

مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می‌دهد که خیار ممکن است به کاهش قند خون و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است تا ثابت کند آیا مصرف این ماده‌ی غذایی واقعا باعث کاهش قند خون در انسان می‌شود یا خیر.

6. خیار می تواند باعث فعالیت منظم روده شود.

خوردن خیار ممکن است به فعالیت منظم روده کمک کند. از دست دادن آب بدن یک عامل مهم و عمده برای مبتلا شدن به یبوست است، زیرا می تواند تعادل آب موجود در بدن را بر هم بزند و مدفوع کردن را دشوار کند.   آنها دارای آب زیادی هستند و هیدراتاسیون را افزایش می‌دهند. هیدراتاسیون اگر به خوبی انجام شود، می‌تواند دفع مدفوع را بهبود بخشد، از یبوست جلوگیری و به حفظ منظم فعالیت روده کمک کند. علاوه بر این، خیار حاوی فیبر است که به تنظیم فعالیت روده کمک می‌کند. به طور خاص، پکتین، نوعی فیبر محلول موجود در این ماده غذایی است که می‌تواند به افزایش فعالیت منظم روده کمک کند. یک مطالعه بر روی 80 شرکت کننده با خوردن مکمل پکتین انجام شد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که پکتین حرکت ماهیچه‌های روده ای را افزایش می دهد، در حالی که باکتری‌های مفید در روده‌ها موجب بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود.

خلاصه:

خیار حاوی مقادیر خوبی از فیبر و آب است که هر دو ممکن است به جلوگیری از یبوست و افزایش فعالیت منظم روده کمک کنند.

7. خیار به آسانی و به راحتی به رژیم غذایی اضافه می‌شود.

به خاطر داشتن طعم و عطر ملایم، تازه و با طراوت، خیار معمولا به هر غذایی از سالاد تا ساندویچ و یا ترشی می‌تواند اضافه شود. خیار اغلب به عنوان یک میان وعده کم کالری می‌تواند همراه با روغن زیتون، گوجه فرنگی نمک، فلفل و آب لیموی تازه مصرف شود. با کمی خلاقیت می توان آنها را به اشکال مختلف در آورد و به میان وعده‌ها و غذاهای مختلف اضافه کرد و از طعم فوق العاده و خواص بی‌نظیر آن برخوردار شد.

خلاصه:

خیارها می توانند به هر مواد غذایی‌ای چون سالادها، ساندویچ‌ها و ترشی‌ها اضافه شوند. آنها را می توان به عنوان یک میان وعده کم کالری و یا برای طعم دادن به انواع غذاهای مختلف اضافه کرد.

نتیجه گیری:

خیارها را می‌توان به عنوان میان وعده‌ای پرطرفدار به انواع غذاها اضافه کرد. آنها دارای کالری کم و حاوی بسیاری از ویتامین‌های مفید و مواد معدنی مهم و همچنین حاوی مقادیر زیادی از  آب هستند. خوردن آنها ممکن است منجر به کاهش وزن، هیدراتاسیون منظم و متعادل، فعالیت منظم روده‌ای و کاهش سطح قند خون شود.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...