بر اساس آیات قرآن در رسالت پیامبران ، کدام موضوع مقدم است ؟

بر اساس آیات قرآن در رسالت پیامبران ، کدام موضوع مقدم است ؟

(1) تعلیم  پاسخ صحیح ✔

(2) ترکیه 

(3) حکمت آموزی


مطالب پیشنهادی :

آیه ۱۳۲ سوره طه به کدام یک از وظایف مرد در قبال خانواده اشاره می کند؟

آیه ۱۱۲ سوره هود، رسول خدا و اهل ایمان را به چه امری فرمان میدهد؟

اولین درخواست حضرت موسی از خداوند ، پس از مسئولیت رسالت ، چه بود ؟

آیه اول سوره ابراهیم به کدام یک از رسالت های پیامبر اکرم اشاره دارد ؟

جواب سوالات درس هایی از قرآن 28 دی 1402 ✔ دقیق ترین پاسخ


بر اساس آیات قرآن، تعلیم و تربیت مقدم بر تزکیه است. در آیه 2 سوره بقره، خداوند می فرماید:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّ عَلَیْهِ الضَّلالَ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَیْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِینَ

و ما در هر امتی پیامبری فرستادیم که [به مردم بگوید]: خدا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید. پس از آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرد و از آنان کسانی هستند که بر آنان گمراهی واجب شد. پس در زمین بگردید و بنگرید که سرانجام تکذیب‌کنندگان چگونه بود.

در این آیه، خداوند هدف از بعثت پیامبران را «هدایت» و «اجتناب از طاغوت» بیان می کند. هدایت و اجتناب از طاغوت، مستلزم شناخت صحیح از خداوند و طاغوت است. این شناخت، تنها از طریق تعلیم و تربیت حاصل می شود.

در آیه 151 سوره بقره نیز، خداوند می فرماید:

كَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ یَتْلُو عَلَیْكُمْ آیاتِنَا وَیُزَكِّیكُمْ وَیُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ

همان گونه که [برای هدایت شما] پیامبری از خودتان در میان شما فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاکیزه کند و به شما کتاب و حکمت بیاموزد و آنچه را نمی دانستید، به شما بیاموزد.

در این آیه نیز، خداوند تعلیم کتاب و حکمت را یکی از اهداف بعثت پیامبران بیان می کند. کتاب و حکمت، دو منبع اساسی معرفت و رشد انسان هستند. بدون تعلیم این دو منبع، هدایت و اجتناب از طاغوت، امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین، بر اساس آیات قرآن، تعلیم و تربیت مقدم بر تزکیه است. تعلیم، مقدمه لازم برای تزکیه است. بدون تعلیم، انسان نمی تواند معرفت صحیحی از خداوند و طاغوت کسب کند و به هدایت و نجات دست یابد.

جواب سوالات درس هایی از قرآن 28 دی 1402

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...