تحقیق درباره شهید حسین فهمیده خلاصه کوتاه

تحقیق درباره شهید حسین فهمیده خلاصه 

محمد حسین فهمیده ، نوجوانی بزرگوار ، در روز شانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۴۶، در شهر قم متولد شد. وی از نخستین سال‌ های دوران تحصیلی خود در مدرسه دبستان "روحانی" در قم تحصیل کرد.

او از مهر ماه سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۵۸ تحصیلات خود را در مدرسه راهنمایی حافظ ادامه داد. سپس به همراه خانواده‌ اش به شهر کرج مهاجرت کرد و از آن زمان در مدرسه‌ ای به نام "خیابانی" تحصیل کرد.

داستان شهادت محمد حسین فهمیده در جریان جنگ ایران و عراق به یک سوال پیچیده تبدیل شده است. حمید هوشنگی نخستین شخصی بود که نحوه مرگ فهمیده را روایت کرد.

پس از مرگ هوشنگی ، رضا ویسی ، روزنامه‌ نگار جنگ و خبرنگار رادیو فردا، در توییتر ادعا کرد که هوشنگی در گفتگویی با او اذعان کرده است که روایت مرگ فهمیده تبلیغاتی بوده و با واقعیت مطابقت ندارد.

به همین ترتیب ، سرتیپ دوم مسعود بختیاری ، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ ، در برنامه خشت خام در سال ۱۳۹۶ ادعا کرد که روایت رسمی مرگ محمد حسین فهمیده تحت سؤال قرار می‌ گیرد. او تأکید داشت که حضور نیرو های ارتش به شکل کلاسیک در جنگ برای مقابله با ارتش مجهز و پر تعداد عراق ضروری بوده است.

با این توصیف ، در موقعیتی زمانی که پنج تانک عراقی به سوی رزمندگان ایران پیشروی کردند و تلاش می‌ کردند تا آن‌ ها را محاصره کنند، محمد حسین فهمیده با برخی نارنجک‌ ها به کمر خود به سوی تانک‌ ها حرکت کرد. عراقی‌ ها گمان می‌ برند که این نواحی مین‌ گذاری شده و از آنجا عقب‌ نشینی کردند.

بعد از شهادت محمد حسین فهمیده ، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که او با شجاعت و فداکاری به زیر تانک عراقی رفته ، آن را منفجر کرده و در این عمل شریف خود را از دست داده است.

سید روح‌الله خمینی در پیامی به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، از محمد حسین فهمیده به عنوان یک نوجوان سیزده ساله با دلی کوچک ، اما ارزشی بزرگتر از هزار زبان و قلم بزرگ تعریف کرد و او را به عنوان قهرمانی بزرگ که با نارنجک، تانک دشمن را منهدم کرد و به شهادت رسید، تجلی از شجاعت و ایمان دانست.

تحقیق درباره شهید حسین فهمیده خلاصه :

شهید حسین فهمیده ، جوان 12 ساله‌ ای بود که ، حوادث کُردستان در دوران انقلاب اسلامی جریان داشت. عشق و ولایت به امام (ره) و انقلاب اسلامی در قلب او جوانه زده بود. او تصمیم گرفت به کردستان برود و به جبهه ملحق شود، اما به دلیل جوانی و قد کوتاه‌ اش، نهایتاً به خانه بازگردانده شد.

خواهر حسین فهمیده ، تازه‌ ترین اتفاقات او را شرح م ی‌دهد. او می‌ گوید که هنگامی که در کردستان جریانات جنگی آغاز شد، برادرش تنها یک هفته به خانه نرفت و سپس نیرو های کمیته کُردستان او را به منزل آوردند و از مادرش تعهد گرفتند که دیگر به حسین اجازه ندهد به کردستان برود.

اما حسین به آنها جواب داد: "مادرم سواد ندارد ، او باید برگه تعهد را امضا کند. من خودم امضاء می‌ کنم، با شرطی که به هرجا که امام دستور دهد، من آماده به رفتن هستم."

همان روز های آغاز جنگ تحمیلی ، حسین فهمیده تصمیم می‌ گیرد به جبهه برود. با وجود سن و سال کم، او به سرعت به فرماندهان اثبات می‌ کند که لیاقت و شجاعت حضور در جبهه را دارد. در مدت کوتاهی ، رشادت‌ های بی‌ شماری از خود نشان می‌ دهد.

بعداً همراه با دوستش محمدرضا شمس ، زخمی می‌ شوند و به بیمارستان منتقل می‌ شوند. پس از بهبود ، دوباره به جبهه بازمی‌ گردند.

اما روز هشتم آبان سال 1359، حسین فهمیده به همراه دوستش محمدرضا شمس در یک سنگر، هنگام حمله عراقی‌ ها محاصره می‌ شوند. محمدرضا شمس زخمی می‌شود و حسین با تلاش و زحمت زیادی ، او را به خط دفاعی انتقال می‌دهد. 

اما وقتی به سنگر باز می‌گردد ، متوجه می‌ شود که پنج تانک عراقی به سوی رزمندگان اسلام حمله کرده و در تلاش برای محاصره و کشتن آنها هستند. 

حسین ، با تعدادی نارنجک به کمرش، به سمت تانک‌ ها حرکت می‌ کند. تیری به پای او می‌ خورد، اما او با اراده‌ ی پولادین ، از حرکت نمی‌ افتد و موفق می‌ شود خود را به تانک نزدیک کند و آن را منفجر کند.

دشمنان معتقد می‌ شوند که حمله‌ ای روی داده و با سرعت تانک‌ ها را ترک می‌ کنند. این حمله باعث شکست حلقه محاصره می‌ شود، و پس از مدتی نیرو های کمکی می‌ رسند و این منطقه را از حضور متجاوزان پاک می‌ کنند.

صدای جمهوری اسلامی ایران ، اعلام می‌ کند که یک نوجوان 13 ساله ، با فداکاری و شجاعت زیر تانک عراقی رفته و آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است. پس از شهادت، پیکر شهید حسین فهمیده در بهشت زهرا ، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱ به خاک سپرده شد.

خلاصه تحقیق درباره حسین فهمیده

محمد حسین فهمیده پنج روز قبل از آغاز رسمی جنگ ایران و عراق ، یعنی در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ ، به همراه نیروی مقاومت بسیج به جبهه خرمشهر اعزام شد. در ایام اول ، اجازه حضور او در خط مقدم جبهه داده نشد ، اما در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، به همراه دوستش محمدرضا شمس ، به خط مقدم جبهه پیوستند. این دو جوان در مهر ماه به دلیل زخمی شدن به بیمارستان بندر ماهشهر منتقل شدند. پس از بهبودی نسبی ، دوباره به جبهه بازگشتند.

اما در تاریخ ۲۷ مهرماه، محمد حسین فهمیده دوباره توسط نیرو های دشمن زخمی شد. پس از محاصره‌ ای که در هشتمین روز از آبان ماه اتفاق افتاد و پنج تانک عراقی، رزمندگان ایران را محاصره کردند، محمد حسین فهمیده با تعدادی نارنجک به کمرش به زیر یکی از تانک‌ های دشمن رفت و آن را منفجر کرد.

این عمل جسورانه باعث شکست حلقه محاصره شده و نجات آوردن رزمندگان شد. در نتیجه ، صدای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ های خود را قطع کرد و اعلام کرد که محمد حسین فهمیده، با شجاعت و فداکاری، زیر تانک عراقی رفته و آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است.

محمد حسین فهمیده در تاریخ ۸ آبان ۱۳۵۹ به شهادت رسید و پیکر او در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱ به خاک سپرده شد. او با اراده و ایمان خود به دین و انقلاب اسلامی ، به عنوان نمادی از شجاعت و فداکاری جوانان ایران در جنگ دفاع مقدس معرفی شد و روز بسیج دانش آموزی به نام و یاد او نامگذاری شد.

تحقیق درباره شهید حسین فهمیده مختصر و مفید  :

 حسین فهمیده ، نمادی مثال زدنی از شجاعت و ایثار در جوانی 13 ساله ، با فداکاری و شجاعت خود نام او سریعا برای همه شناخته شد. در ادامه ، در متن یک تحقیق خلاصه در مورد حسین فهمیده با عنوان "حسین فهمیده : نماد شجاعت در سنین نوجوانی" تهیه شده است.

حسین فهمیده ، فرزند بزرگ ایران ، در شهر قم به دنیا آمد. او یک پسر نوجوان شجاع و دلیر بود که با سن کمی که داشت، شجاعانه جلوی تانک‌ های دشمن ایستاد تا جان همرزمانش را نجات دهد. حسین در خانواده‌ ای مذهبی بزرگ شد و والدین مذهبی‌ اش او را به عشق به دین و انقلاب تربیت کردند.

در سال 1346، حسین فهمیده در قم به دنیا آمد و در سال 1359 آسمانی شد . او در 13 سالگی به همراه خانواده‌ اش از قم به کرج نقل مکان کرد. اما در سن 13 سالگی ، تصمیم گرفت به تنهایی به تهران برود و به جمع جوانانی پیوست که در مسیر جبهه‌ های جنگ ایران و عراق حرکت می‌ کردند.

زمانی که به مناطق کردستان رسیدند، حسین فهمیده همواره ایستادگی در برابر دشمن و پایبندی به وعده‌ های امام خمینی (ره) را اولویت خود قرار داد. او به تعهد و وفاداری به امام عزیزمان اثبات داد. حتی با وجود زخمی شدن در روز های ابتدایی حضورش در جبهه ، از تلاش نهایتی برای حفظ اراده مقاومت نکشید.

زمانی که تانک‌ های دشمن به سمت نیرو های خودی در حرکت بودند ، حسین فهمیده تعدادی نارنجک را به کمر خود بست و یکی از آنها را در دست گرفت. با شجاعت و ایمان به اهداف انقلابی خود، به سمت تانک‌ های دشمن پیش رفت. با تمام توان و اراده خود، توانست همه نارنجک‌ ها را منهدم کرده و به شهادت رسید. هدف او از این اقدام ، به تعویق انداختن حمله دشمن به همرزمانش بود.

 حسین فهمیده، نماد شجاعت و ایثار در سنین نوجوانی بود. او با جسارت و ایمان به اهداف انقلابی ایران ، به یک شهید و قهرمان در  انقلاب اسلامی تبدیل شد. داستان حسین فهمیده باید به جوانان امروزی درس های مهمی بدهد تا چه حد می‌ توانند در مسیر ایمان و ایثار قدم بردارند. او یک نمونه استوار از شجاعت و فداکاری در سنین جوانی و ما باید همیشه به او و مانند او افتخار کنیم.

مطلب پیشنهادی :

انشا روز دانش آموز کودکانه | انشا روز دانش آموز مبارک

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...