متن درباره احترام به پدر و مادر

احترام به پدر و مادر مهمترین کاری هست که هر انسان باید در زندگیش انجام بده. اگه شخصی احترام به والدینش رو نگه نداره، روزی میرسه که دیگه اونها پیشش نیستن و این غم که چرا احترام شون رو نگه نداشتم، چرا حرمت شون رو زیر پا گذاشتم، همیشه سر دلش سنگینی خواهد کرد.

توی این مطلب می خوایم باهاتون در مورد موضوع مهمی به نام احترام به پدر و مادر متن ها و جملات مختلفی رو به اشتراک بذاریم. هر کدوم از این حرف ها یک تلنگر به ما برای احترام به والدین هستند که قدرشون رو بیشتر بدونیم. در ادامه همراه ما باشید.

جملات زیبا و کوتاه احترام به پدر و مادر

جملات در مورد احترام به والدین

اگر بدانی که با چه زحماتی تو را از فرش به عرش زندگی رساندند، تا حدی که توانستی سهمی از این دنیا از آن خود کنی، هیچوقت به آنها بی احترامی نخواهی کرد. پدر و مادری که از سهم خود از دنیا زدند تا تو از آن سهمی داشته باشی، خود به فرش قانع شدند تا تو به عرش برسی لیاقت شان بی احترامی هایی که به آنها می کنی نیست. هر کدام از این بی احترامی ها مانند تیریست که به قلب آنها اصابت میکند. فکرش را بکن که دانه ای را کاشته و هر روز به آن آب می دهی، انتظار داری وقتی که بزرگ شود از ثمره اش استفاده کنی و زیر سایه درخت این دانه استراحت کنی اما برعکس این دانه وقتی که رشد می کند هر باره به هر شکلی آسیبی به تو می رساند و تمام زحماتی که کشیده ای را نابود و تمام تصوراتی که داشته ای را نقش بر آب می کند. آن موقع چه احساسی در وجودت شکل خواهد گرفت؟ این احساس را دقیقاً همان موقع ای که به پدر و مادرت بی احترامی میکنی، آنها تجربه می کنند.

********************

احترام به پدر و مادر جزو قوانین زندگی ات باشد تا کامروا شوی. آنهایی که از سعادت خود گذشتند تا تو به سعادت برسی، شایسته بیشترین احترام اند. یادت باشد که دنیا قانونی دارد به نام قانون کارما و اگر تو از خودگذشتگی آنها را با بی احترامی پاسخ دهی، در جایی از زندگی ات بازخورد این کارت را خواهی گرفت و اتفاقی ناخوشایند که پاسخی از طرف دنیا برای تمام این بی احترامی هاست را دریافت خواهی کرد.

********************

پدر و مادر صلاح تو را می خواهند. ممکن است تصورات تو را نداشته باشند، ممکن است امروزی فکر نکنند و در جریان خیلی از اتفاقاتی که روندشان تغییر کرده نباشند اما یادت باشد آنها شایسته بی احترامی نیستند. آنها با همان شیوه و منش خود سعی دارند که تو را راهنمایی کرده و در مسیر درست قرار دهند. حتی اگر مسیری که به تو معرفی کردند صد در صد اشتباه بود، در نهایت بدان که خواسته شان خیریت و سعادت برای تو بوده و اگر بخواهی جواب آنها را به بدی بدهی، ناجوانمردانه ترین کار ممکن را در حق شان تمام کرده ای.

متن برای احترام به پدر و مادر

می گویند دنیا قانونی دارد به نام کارما، هر چه را حالا بکاری در آینده و حتی همین حال همان را درو خواهی کرد. اگر امروز به پدر و مادرت احترام بگذاری فردا همان احترام را از سوی فرزندت دریافت خواهی کرد اما اگر این احترام را از آنها دریغ کنی یادت باشد که فردایی فرا می رسد که تو فرزندی خواهی داشت و این فرزند به واسطه قانون کارمای دنیا به همانگونه رفتار خواهد کرد که تو اکنون با پدر و مادرت رفتار میکنی. پس اگر این اتفاق را نمیخواهی، اگر چنین چیزی را دوست نداری، همیشه احترام آنها نگه دار. احترام نگه داشتن تو دو دلیل دارد، اول اینکه آنها پدر و مادرت هستند و احترام شان واجب است و دوم اینکه دنیا قانونی به نام کارما دارد که هر آنچه را بکاری فردا یا در آینده ای نزدیک درو خواهی کرد.

********************

پدر و مادر، همان هایی که از خود میگذرند تا موقعیت های زندگی از ما نگذرد و برخی از ما چه راحت احترام شان را زیر پا میگذاریم، چه راحت حرمت شان را زیر پا گذاشته و جایگاه شاش را فراموش میکنیم. به راستی اگر خدایی نبود یا اگر داشتن خدای دوم گناه نبود می توانستیم پدر و مادر را خدا یا همان خدای دوم بدانیم. چه راحت برخی از ما آنها را نادیده میگیریم گویی که تا به حال وجود نداشته اند اما شاید از این غافلیم که اگر آنهایی نبودند مایی هم وجود نداشتیم، انسانی که اکنون آنقدر غرور و تکبر در برابر آنها دارد هرگز وجود نداشت. بیاییم کمی جایگاه آنها را به خود یادآوری کنیم.

********************

پدر و مادر، همان هایی که حتی اگر در برابر تمام دنیا ضعیف دیده شوی در برابر آنها قدرتمند به نظر خواهی آمد. آنها آنقدر به شخصیت تو اهمیت می دهند، آنقدر عزت تو را بالا میبرند که گویی نزد آنها باهوش ترین و برترین انسانی. حال همان هایی که اینگونه ما را بزرگ می دانند، گاهی نادیده گرفته می شوند، گاهی شخصیت شان خرد می شود، گاهی بی احترامی می بنند و همه اینها نه از طرف دیگران بلکه خود ما فرزندان است. چه خوب میشد هر گاه می خواستیم حرمت آنها را بشکنیم به منِ ضعیف درونمان بنگریم که چگونه به خود اجازه داده تا حرمت با ارزش ترین دارایی هایش را از بین ببرد.

متن زیبا راجب احترام به پدر و مادر

بیاییم تعریف مان را از احترام به پدر و مادر تغییر دهیم. احترام به پدر و مادر این نیست که همیشه طبق تصمیمات آنها به پیش برویم و تصمیمات خود را نادیده بگیریم. یادمان باشد که ما انسان هستیم و خواسته هایی داریم، خواسته هایی که با دیگر انسان ها متفاوت است. اگر همیشه طبق خواسته های پدر و مادر خویش به پیش برویم، شاید هیچگاه طعم سعادت و خوشبختی را نچشیم چرا که ممکن است خواسته های آنها با خواسته های ما متفاوت باشد. بیاییم تعریف مان را از اینگونه احترام های بیخودی که زندگی خیلی از ما را نابود کرده عوض کنیم. این کار ما به معنی این نیست که به خواسته های آنها پشت کرده و بی احترامی کنیم بلکه به این معنی است که با نهایت احترام برخی جاها بر طبق خواسته و نظر خویش عمل میکنیم چرا که قبل از تعریفی به نام احترام به پدر و مادر، تعریفی به نام من یک انسان هستم وجود دارد که باید به آن نیز بها دهیم و به خواسته های انسانی خود جامه عمل بپوشانیم.

********************

چگونه به پدر و مادرمان احترام بگذاریم؟ تا به حال به این فکر کرده اید؟ عده ای می گویند پایمان را جلویشان دراز نکنیم، با لحن نامناسب با آنها سخن نگوییم، به خواسته هایشان احترام بگذاریم و ...! اما آیا واقعا همین ها احترام به پدر و مادر هستند؟ من فکر میکنم احترام به پدر و مادر زمانی موجب می شود که ما احترام به خود را بیاموزیم. زمانی می توانیم به دیگران مهر بورزیم، زمانی می توانیم شخصیت دیگران را حفظ کنیم، زمانی می توانیم حرمت دیگران را نگه داریم که به خود مهربانی کنیم، شخصیت خود را بیشتر از همه حفظ کنیم و حرمت خودمان را نگه داریم. هر وقت که در این کار قوی شدیم، آنقدر شخصیت مان رشد می کند که به پای همین شخصیت متعالی هیچگاه نه تنها به پدر و مادر بلکه به هیچ انسان دیگری بی احترامی نخواهیم کرد. حس میکنم این شیوه بهتری برای احترام به پدر و مادر است چرا که با کار کردن روی شخصیت خود بهترین میتوانیم حرمت ها را شناخته، حد و مرزها را تعیین کرده و از خود احترام نشان دهیم.

متن با عکس نوشته احترام به والدین

تو نباید به هیچ کسی بی احترامی کنی. از پدر و مادرت گرفته تا هر انسان دیگری، مهم نیست چه کاری کرده اند، مهم نیست در حقت چه کار نادرستی انجام داده اند، مهم این است که تو شخصیت داری و این شخصیتت نباید باعث شود که حرمت ها را نادیده بگیری. وقتی که دیدی کسی احترامت را با وجود گوش زده ها نگه نمی دارد بهتر است از او فاصله بگیری تا اینکه مانند خود او شوی.

********************

احترام به پدر و مادر به این معنا نیست که همیشه طبق خواسته های آنها به پیش برویم و خواست های آنها را به خود ترجیح دهیم. احترام به والدین یعنی اینکه در رابطه مان با آنها حد و مرزی مشخص تعیین کنیم، ارزش های یکدیگر را بشناسیم و آنها را نادیده نگیریم و به صورت کلی شخصیت یکدیگر را درک کنیم. این احترامی واقعی است که شاید خیلی ها با تعریف آن آشنا نباشند.

********************

ما از همان کودکی یاد گرفته ایم که باید به پدر و مادر احترام گذاشت اما شاید هیچوقت به ما نگفته اند که این احترام باید چگونه باشد. به نظرم شیوه درست احترام به والدین اینگونه است که هر گاه پدر و مادرت حد و مرزهایت را نادیده گرفتند، ارزش هایت را زیر سوال بردند و شخصیتت را کوچک کردند، بهتر این است که با یادآوری تمام این ها در عین احترام دوباره وضعیت را به همان شکل قبلی اش برگردانی تا اینکه بخواهی با بی احترامی کار را به جایی بدتر برسانی.

********************

پدر و مادرت دشمن تو نیستند پس هر وقت که تو را راهنمایی کردند، هر وقت که مسیری را به تو نشان دادند و هر وقت که خواستند تو را از بیراهه ای نجات دهند که انتهای آن گمراهیست در برابرشان مقاومت نکن. آنها در زندگی چندین لباس بیشتر از تو پاره کرده اند، تجربه بیشتری دارند، مسیرهایی را که اکنون تو در پیش میگیری را آنها تا انتها رفته اند و می دانند که چه در انتظار توست. به جای بی حرمتی و نگه نداشتن احترام شان بهتر است کمی بیشتر در مورد راهنمایی هایشان فکر کنی.

متن های قشنگ درمورد احترام به پدر مادر

پدر و مادر مانند دو فرشته هستند که به زندگی ما آمده اند تا آن را تبدیل به بهشت کنند و چه راحت برخی از ما زندگی را برایشان جهنم می کنیم. آنها از تمام وجود خود مایه می گذارند تا اندکی احساس نکنیم که در جایی کمتر از بهشت زندگی می کنیم اما ما با بی احترامی هایمان جهنم را جلوی چشم آنها می آوریم. بیاییم کمی به این فکر کنیم که آیا دیگران هم مانند پدر و مادرمان هستند؟ آیا به مانند آنها انسان هایی روی زمین وجود دارند؟ هرگز! پس قدرشان را بیشتر بدانیم. اگر آنها بروند، دیگر کسی مانندشان نیست که بخواهد از خود بگذرد تا برایمان بهشت را بسازد، پس به راحتی فرشته های زندگی مان را نرنجانیم و هم سعی کنیم برایشان از زندگی بهشتی زیبا تدارک ببینیم.

********************

هر وقت خواستی به مادرت بی احترامی کنی به زمانی فکر کن که نه ماه تو را در شکم پروراند، بعد از آن نه ماه با تمام وجود از تو مراقبت کرد، به تو غذا خوردن را یاد داد، به تو راه رفتن را یاد داد، به تو صحبت کردن را یاد داد، آن موقع از این بی احترامی ها دست خواهی کشید. همچنین هر وقت خواستی به پدرت بی احترامی کنی به زمانی فکر کن که او صبح تا شب بیرون از منزل است تا کار کند و زندگی ات در رفاه باشد، از خوشی هایش، لذت هایش، شادی هایش میگذرد تا تو شاد باشی، در برابر زندگی و اتفاقات تلخش مانند یک سپر قوی برای توست و برایت از تمام وجودش مایه می گذارد تا باز هم این لحظه از کار اشتباهی که قرار بود انجام دهی صرف نظر کنی.

********************

اگه میخوای خودت هم بچه های خوبی داشته باشی، اگه میخوای خودت هم بچه هایی داشته باشی که احترامت رو نگه میدارن پس یاد بگیر که احترام پدر و مادرت رو حفظ کنی. وقتی که حرفی میزنن که خلاف میلته، لحظه ای فکر کن که فرزندی داری، چقدر در برابر اون احساس مسئولیت میکنی؟ پدر و مادرت هم به همین اندازه در مقابل تو احساس مسئولیت میکنن! پس به جای بی احترامی ارزشی که اونها برات دارن رو درک کن و سعی کن به همین خاطر حتی اگه خواسته شون باب میلت نیست، نهایت احترام رو براشون قائل بشی.

دلنوشته زیبای احترام به پدر و مادر

توی این دنیا هر آدمی جایگزینش پیدا میشه اما تنها کسایی که نمیتونی براشون جایگزینی پیدا کنی پدر و مادرتن. پس همیشه احترام شون رو حفظ کن و هیچوقت این احترام رو از بین نبر. اونا اگه از پیشت برن رفتن و تو تا آخر عمر در حسرت پدر و مادر خواهی بود. پس حالا که داریشون، حالی که بخشی از زندگیت هستن به این سادگی ها بهشون پشت نکن، به این سادگی ها حرمت هاشون رو نشکن. شاید اونها چیزی نگن، شاید به دید تو ساده از کناری بی حرمتی هات بگذرن اما قلبی درون سینشون میتپه که میشکنه و وقتی که شکست انگار شیشه عمر اونها هم شکسته میشه. اگه نمیخوای این اتفاق بیفته، پس همواره احترام پدر و مادری که خاص و تک هستن و هیچ کس مانند اونها نیست رو حفظ کن.

در ادامه حتما تماشا کنید :

متن هایی زیبا برای تشکر از زحمات پدر و مادر

مجموعه شعر درباره تشکر از پدر و مادر

عکس نوشته در مورد احترام گذاشتن برای پروفایل

متن های زیبا درباره پیر شدن پدر و مادر

متن درباره سایه پدر و مادر

مجموعه‌ای زیبا از متن و شعر درباره ادب و احترام

6 نظر

  1. زینب حیدریزینب حیدریsays:

    مطالب بسیار خوبی بود👌👌

  2. بهاربهارsays:

    احترام به پدر ومادر خودت واجبه ولی پدر ومادر شوهر واجب نیست

  3. Sadig HhflZiSadig HhflZisays:

    درود بر شما خیلی خیلی زحمت کشیدید واقا دمتون گرم مطالب خیلی باارزش عالی نگاشتید منکه ازخوندنش واقاحال کردم خیلی ممنون برنامه نویس عزیز خدای انقدر حال کردم بنظرم جملات توصیفش خیلی کم بود کاش یکم بیشتر توصیف می کردین بازهم دمتون گرم عالی بود دستتون درد نکنه الهی هزار بار شکر خدای بزرگ مهربون که پیدر مادر عزیزم را دارم خدایا شکرت به بهترین فرشته های زندگیم پیدرجون مادرجون عزیزم خدایا پیدرمادر عزیزم را باتمام پیدر مادرهای دنیا خودت ازشون مراقبت کن خودت نگهدار همشون باش توزندگی دنیا یی بازهم دستتون درد نکنه عالی بود خیلی کاش یکم بیشتر توصیف شان میکردین

  4. کیوان گل بارانیکیوان گل بارانیsays:

    سلام به کسی که منو باز هم به یاد قبل برد و زنده کرد سلام سلام به خلقتهای خدا شکرت. من هَستم که ببینم این جملات زیبا و ناب را

  5. حسینحسینsays:

    پدر و مادر، همان هایی که از خود میگذرند تا موقعیت های زندگی از ما نگذرد و برخی از ما چه راحت احترام شان را زیر پا میگذاریم، چه راحت حرمت شان را زیر پا گذاشته و جایگاه شاش را فراموش میکنیم. به راستی اگر خدایی نبود یا اگر داشتن خدای دوم گناه نبود می توانستیم پدر و مادر را خدا یا همان خدای دوم بدانیم. چه راحت برخی از ما آنها را نادیده میگیریم گویی که تا به حال وجود نداشته اند اما شاید از این غافلیم که اگر آنهایی نبودند مایی هم وجود نداشتیم، انسانی که اکنون آنقدر غرور و تکبر در برابر آنها دارد هرگز وجود نداشت. بیاییم کمی جایگاه آنها را به خود یادآوری کنیم. ((🌹🌹 لطفاً کلمه شاش )) را از متن حذف کنید 🙏

  6. حسینحسینsays:

    مطالب بسیار بسیار آموزنده و مفید و عالی بود 😍 از شما سپاسگزارم دست گل شما درد نکنه🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷 بیشتر متن های شما رو در جاهای مختلف کپی کردم