تحقیق درباره سوره شمس

تحقیق درباره سوره شمس نشان می دهد این سوره جزء سوره های مکی قرآن کریم بوده و در جزء سی ام قرار گرفته است. بر طبق مصحف فعلی سوره شمس نود و یکمین سوره قرآن می باشد. سوره شمس را به دلیل اینکه در ابتدای آن به خورشید قسم خورده شده است، به این نام می خوانند. شمس به معنی خورشید است. 

در سوره مذکور درباره مسائلی مانند تزکیه نفس و تهذیب آن و همچنین داستان حضرت صالح و ناقه صالح و قوم ثمود و سرنوشت این قوم صحبت به میان می آید. برای خواندن سوره شمس فضیلت ها و فواید زیادی در نظر گرفته شده است که در ادامه این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی های ظاهری سوره شمس چیست؟

هدف از خواندن هر سوره ای از قرآن بایستی شناخت بیشتر آن و تفکر و تعمق باشد و دانستن برخی ویژگی های این سوره ها می تواند به این شناخت و تفکر کمک کند. همه جزئیات قرآن باید مورد توجه قرار گرفته و نسبت به آنها حساسیت وجود داشته باشد. در مورد سوره شمس هم همینطور است. 

همانطور که در سطور بالا اشاره شد سوره مذکور به این دلیل شمس نامیده می شود چون در ابتدای آن به خورشید سوگند یاد شده است. وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا: سوگند به خورشید و تابندگی‌اش» دقیقا همین عبارت. در این سوره حضرت صالح و ناقه او هم مورد اشاره قرار گرفته اند. 

ناقه صالح در واقع شتر حضرت صالح است که در قرآن ناقه الله نامیده شده و این شتر با خواست مشرکان و با معجزه پروردگار از کوه خارج شد. برای همین خداوند برای امتحان قوم صالح امر کرد آب نهر یک روز به این شتر اختصاص داشته باشد و مردم نمی توانند به آن تعرضی کنند. با گذشت زمان گروهی ناقه را کشتند و در نتیجه آن، عذاب آلهی بر قوم صالح نازل شد و آنها همه از بین رفتند.

سوره شمس علاوه بر ویژگی های گفته شده ویژگی های مهم دیگری هم دارد. از جمله اینکه بر اساس ترتیب نزول بر پیامبر اسلام سوره بیست و ششم بوده اما در مصحف فعلی سوره نود و یکم می باشد. همچنین این سوره 15 آیه و 54 کلمه و 253 حرف دارد و جزء سوره های مفصلات قرار می گیرد.

مفصلات سوره هایی هستند که آیات کوتاه و کوچک دارند. سوره شمس چون با سوگند شروع می شود جزء سوره های دارای قسم هم بوده و در بین آنها بیشترین سوگند در آن ذکر شده است. سوره شمس یازده سوگند دارد.

محتوی سوره شمس چیست؟

تحقیق درباره سوره شمس نشان می دهد محور اصلی این سوره در مورد تزکیه و تهذیب نفس است و تزکیه نفس را دلیل عاقبت بخیری و رستگاری می داند. در این سوره به داستان حضرت صالح و ناقه او و همچنین سرنوشت قوم ثمود هم اشاره می گردد. به طور کلی سوره شمس مشتمل بر چند مضمون است. اولین مضمون پیامد های تزکیه نکردن نفس می باشد و این پیامد ها را شامل عدم دست یابی به سعادت و فساد و هلاکت می داند.

سوره شمس چند سوگند دارد و هدف آن چیست؟

تحقیق درباره سوره شمس نشان می دهد این سوره یازده سوگند پی در پی دارد و تنها سوره ای است که این تعداد سوگند در آن ذکر شده است. در تفاسیر علما آمده است، بیان سوگند در سوره های قرآن می تواند دو هدف داشته باشد. هدف اول برای نشان دادن اهمیت مطلبی است که برای آن سوگند یاد شده و یا اهمیت چیزی هایی که به آنها سوگند یاد می شود مثل ماه و خورشید.

فضیلت و خواص سوره شمس چیست؟

تحقیق درباره سوره شمس نشان می دهد خواندن سوره مذکور خواص و فضایل زیادی دارد. از جمله پیامبر اسلام نقل شده است خواندن سوره مورد اشاره باعث می شود به اندازه ماه و خورشید برای شخص ثواب صدقه دادن نوشته شود. از امام صادق هم روایت است هر کس سوره شمس را بخواند در روز قیامت اعضاء و جوارح او به نفع شخص شهادت خواهند داد و خداوند شهات آنها را پذیرفته و او را مشمول نعمت های بهشتی خود خواهد کرد.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...