تحقیق درباره سوره تین

تحقیق درباره سوره تین نشان می دهد این سوره جزء سوره های مکی قرآن کریم بوده و در جزء سی ام قرار گرفته است. سوره تین سوره نود و پنجم قرآن است. تین در عربی به معنی انجیر می باشد. در این سوره بیشتر به موضوع قیامت و پاداش آن روز پرداخته می شود.

سوره تین با چهار قسم شروع می شود و خلقت و آفرینش انسان را بهترین و نیکوترین و شایسته ترین نوع خلقت می نامد. در برخی تفاسیر آمده است: مراد از وتین و الزیتون امام حسن و امام حسین می باشند و در شان و مقام این دو امام معصوم سوره مذکور نازل شده است. 

خواندن سوره تین مانند همه سوره های قرآن کریم فضایل و خواص زیادی دارد. از جمله اینکه آثار و خیر دینوی زیادی نصیب شخص کرده و در آخرت هم برای او اسباب نجات خواهد شد. به طور کلی خواندن سوره های قرآن می تواند برای بشر امروز راه گشا گردد اگر با علم و تعمق و تفکر همراه باشد.

ویژگی های ظاهری سوره تین چیست؟

همانطور که اشاره شد سوره تین جزء سوره های مکی قرآن کریم است. یعنی در شهر مکه بر پیامبر اسلام نازل شده و در جزء سی ام هم قرار دارد. بر اساس ترتیب نزول سوره تین رتبه بیست و هشتم را داشته اما در مصحف فعلی سوره نود و پنجم محسوب می شود. تحقیق درباره سوره تین نشان می هد این سوره 8 آیه و 34 کلمه و 162 حرف دارد و جزء سوره های مفصلات محسوب می شود. مفصلات سوره هایی هستند که آیات کوتاه و کوچک دارند. سوره تین جزء سوره هایی است که با قسم آغاز شده و در ابتدای آن خداوند به چهار چیز قسم می خورد.

محتوی سوره تین چیست؟

تحقیق درباره سوره تین نشان می دهد محور اصلی این سوره در مورد روز قیامت و حسابرسی پروردگار و پاداش اخروی می باشد. در این سوره خلقت و آفرینش انسان در بین همه موجودات بهترین و کاملترین و نیکوترین خلقت شمرده شده و به انسان یادآوری می کند برخی انسان ها بر فطرت اصلی و اولیه خود باقی مانده اما گروه دیگر به مقام های پست تنزل پیدا می کنند. 

برای همین حکمت پروردگار ایجاب می کند که بین این دو دسته تفاوت قایل شده و پاداش آنها هم متفاوت باشد. به طور کلی در سوره تین دین خدا تنها راه سعادت و کمال معرفی شده و موضوعاتی مانند پرورش استعداد و توانایی های انسان در سایه دین خدا و زشت و نادرست بودن مخالفت با پروردگاردر این سوره مطرح می گردد. واقعیت این است که با بررسی تفاسیر نوشته شده در مورد سوره تین نشان می دهد مضمون این سوره  بر چند محور خلاصه می گردد که عبارتند از:

1- انسان ها با استفاده از دین خدا می توانند تمام استعداد های خود را پرورش داده و به مقام ها و کمالات بالا دست پیدا کنند. پس راز موفقیت و کامیابی انسان ها توجه به دین خدا معرفی می شود.

2- مسئله دیگر اینکه اگر انسان ها می خواهند رستگار شوند تنها راه عمل به دستورات الهی است.

3- و در نهایت اینکه خداوند عادل ترین و بهترین داور و حکم کننده معرفی می گردد که انسان ها باید به او اعتماد داشته باشند.

    فضیلت و خواص سوره تین چیست؟

    تحقیق درباره سوره تین نشان می دهد خواندن این سوره خواص و فواید زیادی دارد. از جمله اینکه از پیامبر اسلام نقل شده است هر کس سوره مذکور را بخواند خداوند در این دنیا به او سلامتی و یقین می دهد و در آخرت هم به عدد افرادی که این سوره را قرائت کرده اند ثواب یک روز روزه به او تعلق خواهد گرفت. همچنین خواندن سوره تین در ماه شعبان و در نمازهای مستحبی سفارش شده و برای آن ثوابی زیاد در نظر گرفته شده است.

    گردآورنده : توپ تاپ

    مطالب مرتبط...

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...