متن درباره سایه خودم

سایه خود آدم باید بالای سر زندگیش باشه. هیچ کسی توی دنیا نیست که ما بخوایم تا همیشه زیر سایه اون باشیم. بالاخره یک روزی میشه که باید از زیر سایه ی اون بیرون بیایم و ما اگه اون موقع از خودمون سایه ای نداشته باشیم، باختیم. پس مهمترین قانون زندگی ما باید این باشه که خودمون برای خودمون سایه بان باشیم.

در این مطلب قصد داریم متن هایی در رابطه با سایه تون رو با شما به اشتراک بذاریم. اگه دنبال متن های زیبا برای سایه خودتون هستید، حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

متن کوتاه و زیبا درباره سایه خودم

متن های زیبا برای سایه خودم

تنها چیزی که در زندگی خودم پشتم بهش گرم بود، سایه ی خودمه. هیچکس جز خودم هوام رو کامل نداشت و هیچ کس جز خودم به فکرم نبود. من خودم و سایه ی خودم رو بیشتر از هر کسی توی این دنیا دوست دارم. مرسی از سایه ام که همیشه با منه؛ مرسی از خودم که همیشه سایه ام بالای سر خودم هست.

***************************

سایه ات بالای سر خودت که باشه دیگه نیازی به پشتیبان نداری، نیازی به کسی نداری که بخواد تو رو همراهی کنه و دیگه به کسی احتیاجی نداری که بخواد یار و همراه تو باشه. زمانی که یاد بگیری که پشتت فقط به سایه ات گرم باشه، تو خودت برای خودت کافی هستی.

***************************

این حرف دوستانه رو همیشه به یادت داشته باشه. دیدی آفتابی که این سمت و اون سمت میره، جای سایه ها هم فرق میکنه؟ حالا تو اگه تو سایه یک نفر بخوای از نور آفتاب فاصله بگیری، مدام باید با تغییر دادن جاش تو هم جات رو عوض کنی تا توی سایه ی اون باشی. اما وقتی که یاد بگیری که به سایه اون احتیاجی نداشته باشی، دیگه نیازی هم نیست که از نور آفتاب فرار کنی و سعی میکنی که خودت برای خودت یک سایه بسازی که همیشگی باشه و با تغییر جای آفتاب، اون تغییری نکنه. حالا ممکنه بپرسی که اینا یعنی چی؟ اینا یعنی وقتی که توی این دنیا که اشاره به همون آفتاب داره، خودت رو به کسی وابسته نکنی و منتظر سایه کسی نباشی، نورهای آفتاب که همون اتفاقات مختلف توی زندگی هستن، هر چی هم که باشن تو یاد میگیری که اونا رو حل کنی و منتظر کسی نباشی که با سایه اش بخواد نجاتت بده.

***************************

من یاد گرفتم که فقط به خودم و سایه ام در زندگی اعتماد و اطمینان کنم. این دنیا هست و اتفاقایی مختلفی که ممکنه پیش بیاد! هیچ کس از آینده خبر نداره؛ پس چرا من با اعتماد کردن بخوام آینده خودم رو خراب کنم؟ من همیشه سعی میکنم فقط و فقط به خودم و سایه ام متکی باشم. حتی کسی هم که قسم میخوره که همیشه یارو همراه منه، ممکنه روزگار کاری کنه که از من فاصله بگیره. اون وقت اگه من به اون تکیه کرده باشم، این منم که باختم.

***************************

همیشه یاد بگیر که به خودت متکی باشی و قدرت خودت رو زیاد کنی. نور آفتاب همیشه میتابه و اون شخصی پوستش آفتاب سوز نمیشه که بتونه سایه خوبی گیر بیاره؛ سایه ای که موندگار باشه! فقط سایه ای موندگار هست که خودت اون رو ساخته باشی. اگه بخوای به سایه بقیه تکیه کنی و برای فرار از نور آفتاب از سایه اونها استفاده کنی، بدون که باختی! چون اونا همیشه نیستن که برات سایه درست کنن.

***************************

وقتی که خودت نیاز به سایه بان داری، واسه کسی سایه بان نشو. ما آدما وقتی که یاد بگیریم که خودمون رو بیشتر از هرکسی دوست داشته باشیم و به خودمون بیشتر از هرکسی توی این دنیا احترام بذاریم، اون وقت دیگه برای هر کسی سایه نمیشیم و اگه خواستیم که بشیم، اول میبینیم که خودمون نیاز به سایه داریم یا نه و بعد اگه نداشتیم، اون موقع سایه بان بقیه میشیم.

***************************

فراموش نکن که توی این دنیا هر چی دنبال سایه باشی، آفتاب بیشتر روت تاثیر میذاره. اصلا قانون این دنیا همینه که به هر چی که حساسیت نشون بدی، بیشتر جذبت میشه. بزن به دل آفتاب و از این نگران نباش که ممکنه پوستت بسوزه یا ...؛ چون این آفتاب همیشه هست و اگه تو به خاطرش بیرون نری، باید همیشه توی خونه بمونی. حالا این آفتاب مثل زندگی ما و این دنیا هست. اگه توی دنیا به خاطر اتفاقات منفی، دل به زندگی کردن ندی و همیش زندگیت رو یکنواخت نگه داری، هیچوقت فرصت زندگی کردن رو پیدا نمیکنی. چون این اتفاقات همیشه هست و دنیا هم عملکردش تغییری نمیکنه! فقط عمر تو هست که میگذره. پس حتی اگه میخوای سایه ای هم بسازی، خودت سایه ات رو بساز و دل بزن به آفتابی که هیچوقت نابود نمیشه و اتفاقاتی که هیچوقت تمومی ندارن.

***************************

وقتی که به خودت اطمینان داشته باشی و وقتی که به سایه خودت اعتماد داشته باشی، اونوقت دیگه راحت میزنی به دل مشکلات. ولی اگه خواستی که به مردم تکیه کنی و به سایه اونا اعتماد کنی که سایه شون رو بالای سرت قرار بدن، باید بگم که هیچوقت این اتفاق نمیفته و تنها کاری که میشه اینه که تو خودت رو دستخوش مردم کردی! مردمی که حتی خودشونم برای خودشون سایه ای ندارن و اونوقت تو به زور میخوای توی سایه اونها سهیم بشی.

***************************

توی زندگیم پشتم به خودم بوده و هست. این قانونی هست که یاد گرفتم و هیچوقت نمیخوام تغییرش بدم. این یعنی فقط به سایه خودم دل بستم نه سایه کسی. کسی نمیتونه توی زندگی من برای همیشه بمونه و کسی نمیتونه تا ابد کنارم باشه. حتی اگه هیچ اتفاقی نتونه ما رو از هم جدا کنه، بالاخره یک روزی مرگ این کار رو میکنه. من یاد گرفتم که پشتم به سایه خودم گرم باشه و خودم باشم که زندگیم رو اداره میکنم. اینجوری با هر تغییری من یاد میگیرم که تغییر کنم و اینجوری دستخوش این تغییرات نمیشم.

***************************

من یاد گرفتم که همیشه و در همه جا دل ببندم به سایه ای که خودم دارم؛ حتی یک سایه کوچیک! هچنین یاد گرفتم که به سایه های بزرگ بقیه چشمی نداشته باشم. سایه اونا هر چقدر که هست، بالای سر خودشون و زندگیشونه و به من ربطی نداره. من باید سعیم رو بکنم که سایه خودم رو بزرگتر کنم و اگه مدام بخوام به زندگی بقیه چشم داشته باشم، این سایه همونقدری که بوده میمونه.

***************************

زندگی وقتی زیبا میشه که سایه ات بالای سر خودت باشه. به زندگی بقیه نگاه کن که همش به دنبال سایه دیگرانن! اونا هیچوقت رنگ آرامش رو نمیبینن. چون فکر میکنن که سایه خودشون ارزشی نداره و میخوان اینجوری از سایه بقیه بهره ببرن. اما کسی پیروزه که حتی اگه سایه اش هم ضعیف باشه و کم، در پناه همون خودش رو جا بده و کم کم اون رو بزرگ و بزرگتر کنه به حدی که بعداً حتی بقیه هم بخوان بیان زیر سایه اون.

***************************

سایه ات رو بالای سر بقیه هم ببر! توی دنیا هر کاری بکنی، بازخوردش رو میگیری. وقتی که سایه ات رو بالا سر بقیه ببری و وقتی که اونا رو توی سایه خودت پناه بدی، مطمئن باش که اون وقت سایه بزرگتری هم پیدا میشه که تو رو توی خودش پناه بده. منظورم سایه خداست!

***************************

برای بقیه تبدیل به یک سایه شو؛ سایه ای که از مهر و محبتش به بقیه هدیه میده. از این مهر و محبت و از این سایه دریغ نکن. باور کن که هر چقدر که سایه ات رو در اختیار بقیه قرار بدی، اون بزرگتر و بزرگتر میشه. اما یادت باشه هیچوقت به خاطر بقیه خودت رو فدا نکنی! یعنی اگه نیاز به سایه داشتی، اول باید سایه بان خودت باشی که سایه ات برای بقیه پایدار باشه و اگه این کار رو نکنی، مطمئن باش در زمان کمی اون سایه ای که برای بقیه ساختی از بین میره! چون پایه و بنای سفت و محکمی نداشته.

***************************

درسته که باید کسایی که بهت نیاز دارن رو زیر سایه خودم بیارم، اما من یاد گرفتم که هر کسی هم لیاقت این رو نداره. کسایی هستن که بعد از اینکه زیر سایه ات میان، ذات حقیقی شون رو میشه و حتی بعد از مدتی که ازت بی نیاز شدن، تو رو دیگه نمیشناسن. اینجور آدما رو از نظر من همون اول باید نادیده شون بگیری و از کنارشون بگذری وگرنه براشون هر چی وقت بذاری، فقط وقتت رو گرفتی.

***************************

یادت باشه که این دنیا خیلی بی ارزش تر از اونه که بخوای برای زندگی کردن بری زیر سایه کسی. توی گرمای آفتاب بمون اما حقارت اومدن زیر سایه بقیه رو به جون نخر. باور کن که این سایه هیچ ارزشی نداره. اگه با همون دستای خودت برای خودت یک سایه بون به وجود بیاری، همون سایه کوچیک هزاران بار با ارزش تر از سایه ای هست که بقیه برات به وجود میارن.

***************************

دنیا پر از اتفاقات مختلفه. تو اینقدر باید خودت رو قوی کنی و اینقدر باید روی خودت کار کنی که به سایه هیچ کس برای عبور از این اتفاقات نیاز نداشته باشی. تو باید یک سایه قوی برای خودت شکل بدی، سایه ای که تو رو بی نیاز کنه و باعث بشه با قدرت به سمت چیزی که میخوای حرکت کنی. به جای اینکه به دنبال سایه بقیه باشی تا از این اتفاقات عبور کنی، خودت کم کم سایه ات رو بساز و اونقدر قویش کن که بتونه تو رو در برابر هر اتفاقی ساپورت کنه.

***************************

این روزا آدم حتی به سایه خودش هم نمیتونه اعتماد کنه. سایه ای که توی روز پشتت هست، میبینی که تو شب پشتت رو خالی میکنه. این مثال خیلی از آدما هست که تو یه روزایی کنارت و پشتتن اما بعد از مدتی میبینی که پشتت رو خالی میکنن و تو میشی تنها ترین آدمی که میشناختی. سعی کن که به هیچکس اعتماد نکنی؛ حتی اون کسی که گفت برای همیشه کنارت و پشتت میمونه و ازت حمایت میکنه. تنها کسی که تو این دنیا میتونی رو حرفش حساب باز کنی اون کسیه که تو آینه میبینی؛ یعنی خودت.

***************************

این روزا سایه آدم هم به آدم خیانت میکنه دیگه به بقیه آدم نباید گیر داد که تو چرا اینجوری هستی. تو دنیایی که پر از بدیه، باید فقط روی پاهای خودت بایستی و به هیچکس وابسته نباشی تا اینجوری زخمی هم نخوری. مطمئن باش که هیچکس نمیتونه کامل فریادرس تو باشه! پس سعی کن به جای اینکه تبدیل به کسی بشی که فریاد میزنه، تبدیل به اون ناجی ای بشی که به فریاد بقیه میرسه و اونا رو زیر سایه خودش میاره.

***************************

بزار این زندگی رو به مانند یک سایه برات مثال بزنم. فرض کن یک سایه داری و قراره چیزهایی رو زیر سایه ات قرار بدی. سعی کن که همیشه خوبی ها رو توی این سایه بزاری و بدی ها رو بزاری توی همون آفتاب دنیا بمونن تا بسوزن. اینجور خوبی هات حفظ میشه و تو میمونی و یک زندگی سرتاسر خوب و زیبا.

***************************

به ساز دنیا نرقص چون دنیا هر لحظه یه سازی میزنه. برای خودت یک ساز درست کن و شروع به زدن اون ساز بکن؛ اون موقع میبینی که چطور دنیا به ساز تو میرقصه. این حکایت خیلی از ما آدما هست که همیشه فراموش میکنیم که این دنیاست که در اختیار ماست نه ما در اختیار دنیا. به جای اینکه ما دنیا رو زیر سایه ی خودمون بیاریم و کاری کنیم که زیر سایه ی ما دنیا گسترش پیدا کنه، ما میریم زیر سایه اون و میزاریم دنیا افسار زندگی ما رو به دست بگیره و به هر شکلی که میخواد اینور و اونور ببره.

***************************

توی زندگیت سایه هایی رو به وجود بیار و هر چند وقت یک بار به یکی از اون سایه ها برو. مثلا یک سایه رو مختص روابطت قرار بده، یک سایه رو مختص کارت قرار بده و یک سایه رو هم مختص پیشرفت فردیت قرار بده. توی هر کدوم از این سایه ها، نهایتا آرامش تو هست که به تو تقدیم میشه. به جای اینکه تو آفتاب گرم زندگی بمونی و ندونی که کدوم سمت بری، این سایه ها رو به وجود بیار و خودت بشو سایه بان زندگی خودت. یعنی زندگیت رو مدیریت کردن.

***************************

سایه خودم رو دوست دارم. چون هر کاری هم که بکنم آخرش دنبالم میاد و تنهام نمیزاره. این روزا باور کردم که هیچ کس جز سایه خودم نمیتونه همیشه کنارم باشه و منو همراهی کنه.

***************************

سایه ام رو دوست دارم؛ چون تنها کسیه که تو شرایط سخت زندگیم کنارم بود. همه میگفتن که هستن، همه میگفتن که کنارمن ولی نهایتا این سایه ام بود که کنار بود.

***************************

تنها کسی که حتی اگه فحشش بدم هم پیشمه و از پیشم نمیره، سایه ام هست. بقیه حتی اگه مثل گل باهاشون رفتار کنی، یک روزی میزارن و میرن و دیگه پشت سرشون رو هم نگاه نمیکنن.


سایر مطالب پیشنهادی :

متن در مورد شب و تنهایی

مجموعه متن غمگین درباره مشکلات زندگی


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...