روش های پاک کردن ریه بعد از ترک سیگار

شما تا کنون خودتان می دانستید که ترک سیگار تصمیمی است که برای سلامتی شما، یک تصمیم عالی است. طی چند هفتۀ نخست، ممکن است برخی نشانه های مرتبط با ترک، مانند خلط سینه را تجربه کنید. ممکن است به کرات سرفه کنید، فشار یا خلط در سینۀ خود و یک گرفتگی صدای جزئی داشته باشید. با این که ممکن است در ابتدا احساس راحتی نداشته باشید، خلط سینه نشان می دهد که بدن شما در حال شروع ترمیم خود می باشد و با عادت سیگار نکشیدن در حال سازگاری است.

طرز برخورد با خلط سینه در کوتاه مدت

نوشیدن زیاد مایعات

مایعات، مخصوصاً آب، زیاد بنوشید. نوشیدن آب به بدن شما کمک می کند با خلط سینه توسط نازک کردن لایه های مخاطی خلط در ریه های شما، مقابله شود و سرفه های خلط آور را رقیق تر می کند. این کار همچنین بدن شما را هیدراته نگه می دارد.

دود تنباکو سرعت حرکت موهای پرز مانند(به عنوان سیلیا شناخته می شود) را کاهش می دهد. وقتی که شما سیگار کشیدن را متوقف می کنید، این پرزها فعال تر شده و کم کم خلط تشکیل شده در ریه های شما را شفاف می کنند. این امر می تواند باعث افزایش تعداد سرفه ها در چند هفته پس از این که شروع به ترک کردید، شود.

نوشیدن آب پرتقال و دیگر آب میوه های طبیعی، بدن شما را با ویتامین ها و مواد معدنی که برای برطرف کردن خلط سینه نیاز است، آماده می کند.

از خوردن الکل، قهوه و نوشابه که می تواند موجب دهیدراته شدن در بالاترین مقدار ممکن شود، پرهیز کنید.

دوش آب گرم گرفتن

در روز، یک یا دو بار دوش آب گرم یا حمام بگیرید. هوای خشک می تواند ریه های شما را بسوزاند و سرفه های شما را افزایش دهد. بخار تولید شده ناشی از یک دوش آب گرم یا حمام کردن می تواند هوایی را که در ریه های شما جریان دارد را مرطوب کرده، و لایه های مخاطی خلط را نازک کند.

خارج کردن خلط با بالا گرفتن سر

با بالا گرفتن سر خود خلط را خارج کنید. سرتان را با قرار دادن یک یا دو بالش، مستقیم زیر سر خود، به اندازۀ 15 درجه بالا نگه دارید. این کار کشیده شدن خلط به درون گلوی شما را به حداقل می رساند، که باعث ایجاد سرفه های شبانه می شود.

بخور دادن از طریق صورت

سعی کنید از طریق صورت بخور دهید. بخورها کاری مشابه دوش آب گرم را انجام می دهد، مستقیماً بخار را از آب داغ به درون مجرای هوای ریه ها هدایت می کند. شش فنجان آب داغ (تقریباً در حال جوشیدن) را درون یک ظرف بریزید. چیزی شبیه یک چادر به شکل خیمه روی سر خود، با یک حولۀ حمام یا حولۀ دستی، روی سر خود بیاندازید.

سه یا چهار قطره روغن اوکالیپتوس به آب اضافه کنید. روغن اوکالیپتوس که هم خاصیت ضد باکتریایی و هم خاصیت تسکین درد را دارد و به عنوان یک اکسپکتورانت عمل کرده، خلط را رقیق می کندکه باعث ایجاد سرفه می شود.

چند قطره روغن نعنا به بخور اضافه کنید، چون از آن جایی که جوهر نعنای خشک تسکین بخش است، برای شما مفید خواهد بود.

بخورهای حرفه ای چهره در داروخانۀ محلی شما نیز موجود است.

مالش دادن سینه

سینۀ خود را کمی مالش دهید. مالش سینه همچون بخارآب ویکس، می تواند به احساس سبک شدن خلط آوری سینه، به واسطۀ مشخصات روغن نعنایی که دارد( عامل فعال در قرص نعنا) کمک می کند. روغن نعنا همچنین قادر است احساس تنگی نفس را نیز کاهش دهد. با وجود مزیت هایی که این محصولات دارند، که می توانند به لحاظ روانی نیز بسیار مفید باشند، این محصولات می توانند کمک کنند، علائم خلط آوری سینه کم شود(اما دلیل آن نیست).

هرگز مستقیم زیر بینی خود را مالش ندهید یا از مالشی که روی نوزادان یا بچه های کوچک دو ساله انجام می شود، استفاده نکنید.

استفاده از مسکن

از مسکن استفاده کنید. اگر اصلاً از یک محلولی که پایۀ آن قرص حل شده است، متنفر نیستید، مسکن به این شکل، هر گونه خلط آوری سینه را بسیار تقلیل می دهد، نوعی خلط آوری سینه که ممکن است شما را آزار دهد. داروها مخاط خلط ها را در مجرای هوای ریه های شما، نازک و شل کرده، خلط را شفاف و تنفس را آسان تر می کند.

مسکن های موسینکس برای رفع موقتی خلط سینه و علائم شبیه به علائم سرماخوردگی، طراحی شده است. مشورت با پزشک خود، قبل از این که از آن مسکن استفاده کنید تا خلط سینه و سرفه کردن ناشی از سیگارکشیدن را درمان کنید، مهم است.

خودداری از مصرف داروی سرفه

از مصرف داروی سرفه خودداری کنید.سرفه کردن به شل شدن خلط سینۀ ریه های شما و بازیابی و درمان خلط آمدن از سینۀ شما کمک خواهد کرد. به بدن خود اجازه دهید راحت سرفه کنید و از مصرف بیش از حد داروهای سرفه، پرهیز کنید.

کاهش خلط آمدن از سینه در مدت زمان طولانی

مشاوره گرفتن از پزشک

از پزشک خود دربارۀ درمان ریۀ یک شخص سیگاری اطلاعات بگیرید. با این حال، افزایش احساس خلط آمدن از سینه در چند هفتۀ اول، پس از قطع مصرف سیگار، عادی است، بنابراین اطلاع داشته باشید، که هر عادت سیگارکشیدنی، خطر برای ریۀ شخص سیگاری، آن هم برای مدت زمان های طولانی را افزایش می دهد؛ مثلاً برونشیت مزمن و بیماری تنفسی بازدارندۀ مزمن (COPD) که به کاهش جریان هوا، به واسطۀ تخریب ریه، مرتبط می باشند؛ شرایطی که هم به سرفه کردن و هم احساس تنگی نفس مربوط می شود.

ریۀ اشخاص سیگاری داشتن ترکیبی از علائم مشابه به برونشیت مزمن و تنگی نفس مزمن را تجربه کرده است. این بیماری ها همراه با سرفه های مزمن، احساس تنگی نفس مزمن و وجود خلط در ریه می باشند.

با این که درمان این دو حالت ممکن است در اولویت نباشند، ولی صحبت با پزشک بعد از ترک سیگار در مورد احتمال درگیر بودن شما با این حالت ها، اهمیت دارد.

پزشک شما ممکن است یک رادیوگرافی از سینه یا یک سی تی اسکن را پیشنهاد کند تا احتمالات دیگر را رد کند.

یک تست عملکرد ریه یا یک تست خون ممکن است همچنین برای تعیین عوامل دیگری که این شرایط را برای شما را ایجاد کرده است، ممکن است ضروری باشد.

در معرض دود سیگار قرار نگیرید

مراقب باشید در معرض دود سیگار قرار نگیرید. بهتر است همچنین وقتی که در حال کار در معرض گرد یا دودهای قوی، مانند رنگ یا پاک کنندۀ منزل با گردهای قوی هستید، یک ماسک بزنید.

اگر امکان دارد، در روزهایی که آلودگی هوا بالاست، درون منزل بمانید.

از بخاری هایی که با چوب می سوزند و هیترهای نفت سوز، که همچنین می توانند دودهای محرک و سوزش آور ساطع کنند یا دود سیگار، فاصله بگیرید.

اگر هوای سرد وضعیت سرفه های شما را وخیم تر می کند، قبل از این که از منزل خارج شوید، به ویژه در زمستان، یک ماسک به صورت خود بزنید.

ورزش کردن طبق یک برنامه منظم

بر اساس یک برنامۀ منظم ورزش کنید. این که ریه ها و سیستم شمارش تپش قلب خود را در دقیقه، به منظور انجام یک کار مثبت، مهم است. به محض این که سیگار را ترک کردید، بدن شما آمادۀ ترمیم است. هر چه بیشتر ورزش کنید، مخصوصاً بعد از ترک سیگار، بیشتر به ریه های خود کمک خواهید کرد تا ظرفیت سابق خود را در زمانی که سیگار می کشیدید، از دست داده اند، به دست آورند.

مطالعۀ یک آزمایشی، آثار ترک سیگار را به شکل برخی بهبودهای فیزیکی دقیقاً بعد از یک هفته، ظاهر ساخته است. یازده مرد جوان که تقریباً یک پاکت سیگار در روز می کشیدند، به مدت سه سال و نیم جهت چندین تست مورد بررسی قرار گرفتند، در حالی که بر یک دوچرخۀ ایستا، قبل از ترک و سپس یک هفته بعد تحت آزمایش قرار گرفتند. تحقیقات، افزایش قابل توجهی در غلظت اکسیژن در ریه ها و یک افزایش در مدت زمان ورزش را نشان دادند.

خرید دستگاه بخور

یک دستگاه بخور یا بخارساز بخرید. داشتن یک دستگاه بخور یا بخارساز در اتاق خواب خود، هنگام خواب می تواند به شما از طریق حفظ هوای هیدراته در شب  و همچنین به رقیق شدن خلط سینۀ شما کمک خواهد کرد. فیلتر دستگاه را تمیز نگه دارید و دستگاه بخور، مقدار گرد و غبار هوایی که خلط آور است را به حداقل می رساند. هر دو یا سه روز، فیلتر را با استفاده از یک مخلوطی از سفیدکننده و آب( دو قاشق سوپ خوری سفیدکننده به ازای هر یک چهارم آب) تمیز کنید. ماشین بخور را راه اندازی کرده ( تقریباً 40 دقیقه) در یک ناحیۀ دارای تهویۀ هوا، به دور از اتاق خواب خود، تا این که خشک شود.

گلو و سینۀ خود را به واسطۀ تجمع خلط، تسکین دهید

غرغره کردن با آب نمک گرم

با آب نمک گرم گلوی خود را غرغره کنید. سرفه کردنی که ناشی از تجمع خلط در سینه است می تواند گلوی شما را خارش داده یا بسوزاند. یک محلول نمکی، مایع اضافی از بافت هایی که نسوخته اند را در گلو، بیرون می کشد و به طور موقتی آنها را تسکین می دهد.

یک چهارم تا یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان هشت اونسی از آب گرم(نه خیلی داغ) حل کنید. به مدت 15 تا 20 ثانیه غرغره کرده و آب را بیرون تف کنید.

نوشیدن آب لیموی گرم و عسل

آب لیموی گرم و عسل بنوشید. ترکیب لیمو و عسل ممکن است به تسکین گلوی شما با تجمع خلط نیز کمک کند. عسل و آب لیمو را به آب داغ اضافه کنید یا یک قاشق چای خوری عسل با خودش را درست کنید، تا گلوی شما تسکین یابد.

مصرف زنجبیل

زنجفیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ریشۀ زنجفیل یک ضد سوزش طبیعی است و می تواند ریه های ملتهب شما را تسکین دهد. چای زنجفیلی بنوشید و ریشۀ زنجفیل را (نه زنجفیل کریستالیزه شده را) به رژیم غذایی خود اضافه کنید مانند سوپ و بریانی. آب نبات های زنجفیلی می توانند یک روش ساده برای کنترل سرفه باشند.

برای یک چای زنجفیلی ساده، یک تکه کوچک به اندازۀ انگشت شصت از زنجفیل، کافی است. آن را در آب داغ به مدت تقریباً 15 دقیقه بجوشانید. مقدار کمی عسل، بیشتر برای گلو و تسویۀ سینه به آن اضافه کنید.

نوشیدن چای نعنایی

چای نعنایی بنوشید. مانند زنجفیل، نعنا یک اکسپکتورانت طبیعی است و می تواند به کم شدن خلط سینه و از بین رفتن آن کمک کند. عامل فعال عمدۀ آن، نعنا، یک ضد خلط مناسب است و به مقداری بیش از مقداری که برای درمان تجمع خلط سینه لازم است، می باشد.

با افزودن نعنا به رژیم غذایی خود، از قبیل نوشیدن چای نعنایی، می تواند به از بین رفتن علائم اساسی تجمع خلط کمک کند.


دیگر مطالب پیشنهادی :

نحوه ترک سیگار با استفاده از کتاب آلن کار

چگونه فوراً سیگار کشیدن را متوقف کنیم؟

چگونه از بوی دود خلاص شویم؟ + عکس


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...