چگونه آشپزخانه را تمیز کنیم ؟

تمیز کردن آشپزخانه ممکن است کار دلهره آوری به نظر برسد. بهتر است آن را به بخش های قابل کنترل تقسیم کنید ، در هنگام کار به موسیقی گوش کنید و به تمیز کاری مشغول شوید. به قسمت 1 بروید و کار را شروع کنید.

بخش اول : تمیز کردن بالای اجاق گاز

تمیز کردن بالای اجاق گاز

1-مشعل ها را پاک کنید. شما باید همیشه مشعل ها را تمیز کنید. مشعل های گازی را می توان با با آب گرم و صابون شستشو داد. اگر ماشین ظرفشویی دارید می توانید مشعل ها را پس از پاک کردن غذای اضافی به روی آن ، در داخل ماشین ظرفشویی بیاندازید. لکه ها را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید.

*نوع مشعل مشخص می کند که چگونه آن را شستشو دهید. اگر مشعل بدون پوشش دارید ، برای تمیز کردن آن از یک پارچه تمیز استفاده کنید. اگر یک مشعل با پوشش دارید ، از اسفنج نرم استفاده کنید.

پاک کردن سطح اجاق گاز

2-سطح اجاق گاز را پاک کنید. از یک اسفنج و صابون استفاده کنید ، یا از دستمال مرطوب استفاده کنید تا این لک ها از بین بروند. در صورت ریختن روغن روی اجاق گاز ، بلافاصله آن را تمیز کنید زیرا با خشک شدن برداشتن آن دشوار می شود.

برداشتن دستگیره ها و شستن آن ها

3-دستگیره ها را برداشته و آن ها را بشویید. با استفاده از آب گرم و صابون آنها را در سینک بشویید. از استفاده از صابونی که آمونیاک در آن است ، خودداری کنید زیرا باعث می شوند تا نشانه ها روی دستگیره ها پاک شود.

پاک کردن قسمت بیرونی هود

4-قسمت بیرونی هود را پاک کنید. برای تمیز کردن هود از پارچه و صابون استفاده کنید. آن را با یک پارچه مرطوب و سپس با یک پارچه خشک تمیز کنید. یک بار در ماه ، فیلترهای دریچه را برداشته و آنها را در آب گرم و صابون تمیز کنید و سپس قبل از برگرداندن آنها باید کاملاً خشک شوند.

*اگر هود استیل دارید ، از یک تمیز کننده دارای فولاد ضد زنگ استفاده کنید.

بخش دوم : تمیز کردن اجاق گاز

تمیز کردن اجاق گاز

1-صفحه های آهنی فر را تمیز کنید. آن ها را از فر خارج کنید. یک وان یا سطل را با آب گرم و صابون پر کنید و صفحه های آهنی را برای چند ساعت خیس دهید. هر لکه ای که روی آن ها پوشیده شده باشد ، را می توان این گونه راحت تر تمیز کرد. برای تمیز کردن آن ها از یک پارچه تمیز استفاده کنید.

تمیز کردن فر

2-فر را بخوبی تمیز کنید. شما باید هر چند ماه یکبار اجاق خود را تمیز کنید. یک مخلوط موثر برای تمیز کردن اجاق گاز ¼ فنجان نمک ، ¾ فنجان جوش شیرین و ¼ فنجان آب است. هر نوع فلز را با فویل بپوشانید تا این مخلوط به آن آسیب نرساند.

*اگر اجاق گاز برقی دارید ، قفسه ها را برداشته و فر را تمیز کنید. پس از اتمام چرخه ، از پارچه ای مرطوب استفاده کنید تا هرگونه لکه باقیمانده را از بین ببرید.

ریختن مخلوط در فر

3-مخلوط را در تمام قسمت های فر بریزید و بگذارید یک شب بماند. برای جدا کردن مخلوط از یک اسپاتول پلاستیکی استفاده کنید. فر را با یک دستمال تمیز کنید. قفسه ها را هنگامی که خشک هستند جایگذاری کنید.

بخش سوم : تمیز کردن یخچال

تمیز کردن یخچال و فریزر

تمیز کردن یخچال و فریزر

1-تمام مواد غذایی را از یخچال خارج کنید و آن ها را مرتب سازی کنید. مواردی را که تاریخشان منقضی شده یا خراب شده اند ، بیرون بیاورید. در صورت امکان ، این کار را قبل از خرید از بقالی انجام دهید تا کالاهای منقضی شده و قدیمی را دور بیاندازید تا در نتیجه فضای کافی برای مواد غذایی جدید داشته باشید.

*دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب را با هم ترکیب کنید. یک اسفنج را در محلول فرو کنید ، سپس تمام سطوح یخچال را پاک کنید و مطمئن شوید که لکه های چسبنده را پاک کرده اید.

پاک کردن کشو و قفسه ها

*تمام کشو و قفسه ها را پاک کنید.

پاک کردن لکه ها با دستمال مرطوب

2-با محلول و دستمال مرطوب لکه های باقیمانده را پاک کنید. یک دستمال تمیز را در آب فرو کنید و هر لکه باقیمانده را با محلول جوش شیرین بشویید. برای خشک کردن هر سطح از یک حوله جدا استفاده کنید.

گذاشتن جعبه جوش شیرین داخل یخچال

3-یک جعبه جوش شیرین را در یخچال بگذارید. اگر یخچال شما بوی بد دارد ، یک جعبه جوش شیرین را باز کنید و آن را در یخچال بگذارید. جوش شیرین بو را جذب می کند و باعث می شود یخچال شما بوی خوبی بگیرد.

تمیز کردن فریزر

تمیز کردن فریزر

1-فریزر را تمیز کنید. ابتدا فریزر را باز کنید. پس از انجام این کار ، وسایل منجمد خود را بردارید. وسایل منقضی شده را بیرون بیاورید و مابقی را در یخچال قرار دهید.

محلول تمیز کننده

2-محلول تمیز کننده. 1 فنجان آب ، 1 قاشق چای خوری صابون مایع و 1 قاشق چای خوری سرکه سفید را ترکیب کنید. محلول را خوب تکان دهید. در صورت امکان ، محلول را درون یک بطری اسپری قرار دهید تا بتوانید کل فریزر را اسپری کنید.

فریزر را با محلول تمیز کنید

3-فریزر را با محلول تمیز کنید.حتماً هر سطحی را تمیز کنید. اگر بطری اسپری ندارید ، یک دستمال تمیز یا اسفنج را در مخلوط قرار دهید و با آن همه سطوح را پاک کنید. بعد از پاک شدن فریزر ، آن را با حوله های کاغذی خشک کنید. یخچال و فریزر را دوباره به برق وصل کرده و وسایل فریزری خود را در قسمت های مناسب آنها قرار دهید.

بخش چهارم : تمیز کردن کابینت و پیشخوان

تمیز کردن کابینت

1-کابینت خود را تمیز کنید. چه حاوی مواد غذایی ، لوازم آشپزخانه و یا آب نبات مخفی شما باشد و یا نباشد ، باید کابینت های خود را هر چند وقت یکبار تمیز کنید. وسایل منقضی شده را دور بیندازید و کابینت ها را با یک دستمال مرطوب و صابون پاک کنید تا گرد و غبار و لکه ها از بین برود.

روی کابینت ها را تمیز کنید

2-روی کابینت ها را تمیز کنید. روغن می تواند در روی کابینت بماند و لکه را ایجاد نماید. آنها را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و بعد آنها را کاملا خشک کنید تا از هرگونه باقی ماندن لکه ها جلوگیری شود.

*اگر کابینت چوبی دارید ، از لوازم تمیز کننده مخصوص چوب استفاده کنید.

پاک کردن پیشخوان ها

3-پیشخوان های خود را پاک کنید. شما باید این کار را هر شب پس از اتمام کار آشپزی انجام دهید. برای پاک کردن پیشخوان از اسفنج و صابونی استفاده کنید. آنها را با یک دستمال تمیز یا حوله های کاغذی خشک کنید.

*همچنین می توانید وسایل تمیز کننده را جهت پاک کردن پیشخوان های خود بخرید. اسپری های ضد باکتری ، دستمال مرطوب یکبار مصرف و محصولات ضد چربی جهت این کار وجود دارد.

*اگر پیشخوان های شما از جنس گرانیت یا سنگ ساخته شده اند ، باید از وسایل تمیزکاری مخصوصا برای آن استفاده کنید.

بخش پنجم : تمیز کردن سینک

تمیز کردن سینک

1-تمام ظروف خود را بشویید. ظروف و فنجان های کثیف را بشویید و داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید ، یا آنها را درون سینک بشویید. حتماً این کار را قبل از شروع تمیز کردن سینک انجام دهید.

پاک کردن وسایل سینک

2- وسایل سینک را پاک کنید. برای جلوگیری از رشد لکه ها ، سینک را با آب گرم و صابون و اسفنج بشویید. لکه های آب را هم پاک کنید.

تمیز کردن اطراف شیر آب

3-اطراف شیر آب را تمیز کنید. برای تمیز کردن اطراف شیر آب ، از مسواک خیس شده در آب گرم و صابون استفاده کنید. هر لکه آب را با یک پارچه خشک پاک کنید.

تمیز کردن رسوبات معدنی

4-از رسوبات معدنی خلاص شوید. اگر آب شما از ماده معدنی بالایی برخوردار است ، ممکن است متوجه کانسارهای معدنی شوید. برای خلاص شدن از شر این رسوبات ،  آب را با سرکه سفید ترکیب کنید و با دستمال به آرامی رسوبات را پاک کنید. آن ناحیه را بشویید و سپس بگذارید خشک شود.

دفع زباله ها

5-دفع زباله را به درستی انجام دهید. از شر زباله ها رها شوید. مهم است که بعد دفع نیز خود را ضد عفونی کنید..

بخش ششم : تمیز کردن لوازم کوچکتر

تمیز کردن لوازم کوچکتر

1-مایکروویو را پاک کنید. از آب گرم و صابون و یک اسفنج برای پاک کردن هرگونه کثیفی داخل مایکروویو استفاده کنید. برای لکه های بسیار سفت و سخت ، از مخلوطی از 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 قاشق آب استفاده کنید. آن را تمیز بشویید ، سپس با یک دستمال تمیز خشک کنید.

مشورت با  کتابچه راهنمای دستگاه ها

2-برای یافتن بهترین راه جهت تمیز کردن وسایل کوچک ، با کتابچه های مخصوص لوازم خانگی مشورت کنید. جهت تمیز کردن هر یک از لوازم همیشه باید به کتابچه راهنمای دستگاه ها توجه کنید. وسایلی که باید تمیز کنید شامل موارد زیر است:

*توستر

*قهوه ساز

*مخلوط کن

*چرخ قهوه

نگه داشتن قسمت های دستگاه کنار هم

3-تمام قسمت های دستگاه را کنار هم نگه دارید. هنگامی که وسایل خود را تمیز می کنید ، حتماً بدانید که جای هر قسمت کجاست. هیچ بخشی از دستگاه را گم نکنید. لوازم را جداگانه تمیز کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

بخش هفتم : پایان کار

تمیز کردن کف آشپزخانه

1-کف آشپزخانه را با جارو و گرد گیر تمیز کنید. قبل از تمیز کردن کف ، هر گونه گرد و غبار ، خرده نان و زباله هایی را که ممکن است روی زمین باشد ، بردارید.

تمیز کردن کفپوش ها

2-کفپوش خود را در صورت لزوم تمیز کنید. برای پاک کردن کف از یک سطل آب و صابون استفاده کنید.

قرار دادن همه چیزها در جای مناسب خود

3-همه ی چیزها را در جای مناسب خود قرار دهید. بعد از اتمام تمیز کاری ، تمام وسایل را دوباره در جای مناسب خود قرار دهید تا گم نشود.

بیرون گذاشتن آشغال ها

4-آشغال ها را بیرون بگذارید. آخر از همه ، سطل آشغال را بیرون ببرید. شما باید این کار را آخر انجام دهید زیرا در حالی که تمیز می کنید بدون شک چیزهایی را پیدا خواهید کرد که می خواهید دور بیندازید. سطل آشغال را هم با آب و صابون بشویید.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...