نحوه تمیز کردن شومینه

داشتن یک آتش در خانه لذت بخش است. با این حال ، رسوبات دوده باعث تولید یک ماده سمی در شومینه شما می شوند. باید مرتباً شومینه خود را تمیز کنید. برای تمیز کردن آن می توانید از پاک کننده خانگی یا پاک کننده های فروشگاهی استفاده کنید. ابتدا شومینه را جارو بزنید ، سپس پاک کننده خود را بریزید و شومینه را بشویید. تلاش کنید تا شومینه شما تمیز بماند.

بخش اول : انتخاب مواد

خرید پاک کننده از فروشگاه

1- یک راه حل آسان خرید یک پاک کننده از فروشگاه می باشد. می توانید از مواد شستشوی خانگی در شومینه خود استفاده کنید. همچنین پاک کننده هایی وجود دارد که می توانید از فروشگاه ها تهیه کنید.

*آمونیاک می تواند به خوبی به عنوان پاک کننده کار کند اما ممکن است در شومینه های آجری دشوار باشد.

*پاک کننده اجاق گاز را می توان در شومینه استفاده کرد. اگر آتش زیادی در شومینه وجود داشته باشد ، می تواند به خوبی کار کند.

*برای پاک کننده های ساخته شده برای شومینه ، به فروشگاه سخت افزار محل خود مراجعه کنید. اینها ممکن است برای شومینه شما بیشتر مناسب باشد. بعضی پاک کننده های شومینه ممکن است نیاز به رقیق شدن قبل از استفاده داشته باشند ، بنابراین حتما دستورالعمل ها را بخوانید.

تهیه پاک کننده خانگی

2-اگه دنبال یک گزینه طبیعی هستید، یک پاک کننده خانگی تهیه کنید. اگر به مواد شیمیایی حساسیت ندارید ، یک پاک کننده خانگی می تواند مفید باشد. شما معمولاً می توانید با وسایل آشپزخانه خود یک تمیزکننده درست کنید.

*می توانید 2 قاشق غذاخوری خامه ترش را با آب ترکیب کنید تا یک پاک کننده خانگی با کیفیت تهیه شود.

*می توانید برای پاک کننده نیز سرکه و آب را به اندازه یکسان مخلوط کنید. پاک کننده را درون یک بطری اسپری قرار دهید تا آن را اعمال کنید.

*2-3 قاشق غذاخوری صابون مایع را با ½ فنجان جوش شیرین مخلوط کنید. برای پاک کردن لکه های چسبیده ، این مخلوط بخوبی عمل می کند.

داشتن اسپری تمیز کننده چند منظوره

3-حتماً یک اسپری تمیز کننده چند منظوره داشته باشید. قبل از استفاده از هرگونه تمیز کننده ، تمیز کننده چند منظوره را در شومینه اسپری کنید. این ها را می توانید در اکثر سوپر مارکت ها خریداری کنید.

*اگر از فروشگاه تمیزکننده خریداری نمودید شده ، اطمینان حاصل کنید که عملکرد تمیزکننده ای که انتخاب می کنید با اسپری تمام منظوره شما در تناقض نباشد.

تهیه برس برای جارو کردن شومینه

4-یک برس کوچک برای جارو کردن شومینه بگیرید. شما قبل از شستشو سریع باید شومینه را جارو کنید ، بنابراین یک جارو کوچک بگیرید. در اکثر فروشگاههای بزرگ می توانید جاروهای کوچک را پیدا کنید.

*فروشگاه حیوانات خانگی را بررسی کنید. اغلب اوقات ، جاروهای کوچک مخصوص تمیز کردن بستر گربه می تواند برای تمیز کردن شومینه بخوبی عمل کند.

تهیه ابزاری جهت مالیدن

5-یک ابزار جهت مالیدن بدست آورید. این کار برای شستن زباله از شومینه شماست. یک برس یا یک اسفنج برای تمیز کردن یک شومینه خیلی خوب کار می کند.

*شما می توانید چنین محصولاتی را در اکثر سوپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ خریداری کنید.

بخش دوم : دفع دوده

دفع دوده از شومینه

1-از محیط اطراف محافظت کنید. برای محافظت از خود در برابر گرد و غبار، پیش بند یا لباس های قدیمی بپوشید. یک پارچه را روی زمین در اطراف شومینه قرار دهید. تمیز کردن شومینه کار کثیفی است و باید مواظب باشید که لباس یا فرش با دوده کثیف نشود.

*اگر پارچه ای ندارید ، سعی کنید از لباس های قدیمی یا حوله هایی که دیگر استفاده نمی کنید استفاده کنید. زیرا احتمال دارد در طی فرآیند تمیز کردن خراب شود.

خارج ساختن زباله ها از شومینه

2-زباله ها را از شومینه خارج کنید. هر نوع چوب قدیمی و سایر زباله ها را باید قبل از تمیز کردن دور ریخت. از دستکش استفاده کرده و برای از بین بردن زباله ها اقدام کنید.

*اگر چوبی وجود دارد که قابل استفاده است ، آن را بعداً به جایش برگردانید.

*ممکن است مجبور شوید از جارو برای تمیز کردن بعضی کثیفی ها استفاده کنید.

*یک خواننده ویکی هوو پرسید: "چگونه خاکسترها را از شومینه تمیز می کنید؟". میشل دریسکل ، یک متخصص تمیز کاری پاسخ می دهد: حتما خاکسترها را کاملاً خنک کنید و سپس آنها را درون یک کیسه با بیل بریزید.

جارو کردن دودکش از بالا به پایین

3-دودکش را از بالا به پایین جارو کنید. برس کوچک خود را بگیرید و از این روش برای جارو کردن استفاده کنید. هرگونه گرد و غبار یا خاکستر را از داخل دودکش کاملاً جارو کنید.

*این امر می تواند از پراکنده شدن خاکستر در هوا جلوگیری کند.

* درگاه دودکش را نیز جارو بزنید ، زیرا احتمالاً خاکستر در انباشته شده است.

اسپری کردن شومینه

4-شومینه را اسپری کنید. پاک کننده چند منظوره را ابتدا استفاده کنید. قسمت داخلی شومینه را با این پاک کننده اسپری کنید. هدف از این کار مرطوب کردن محل است که روند تمیز کردن را آغاز می کند.

*قبل از اقدام حتماً تمام قسمت داخلی شومینه را مرطوب کنید.

تمیز کردن شومینه با ابزار ساینده

5-برای تمیز کردن شومینه از ابزار ساینده خود که با پاک کننده آغشته شده استفاده کنید. پاک کننده ای که استفاده می کنید را تهیه کنید ، چه دست ساز باشد و چه از فروشگاه خریداری شده باشد. ابزار ساینده خود را درون پاک کننده فرو کنید و شروع به شستشو کنید.

* از حرکات دایره ای استفاده کنید تا شومینه به طور کامل تمیز شود.

*اگر در شومینه شما ترک هایی وجود دارد ، برای تمیز کردن این مناطق از مسواک استفاده کنید.

بگذارید تمیز کننده روی شومینه بنشیند

6-بگذارید تمیز کننده روی شومینه بنشیند. اگر دودکش فقط دارای کثیفی جزئی باشد ، 10 تا 15 دقیقه باید کافی باشد. اما اگر لکه ها بسیار بد هستند ، حداقل 30 دقیقه صبر کنید.

*اگر از پاک کننده خریداری شده در فروشگاه استفاده می کنید ، برچسب آن را  را با دقت بخوانید. ممکن است دستورالعمل خاصی در مورد چگونگی استفاده از تمیز کننده وجود داشته باشد.

دوده های جمع شده در شومینه را خارج کنید

7- دوده های جمع شده را از شومینه خارج کنید. پاک کننده شومینه دوده ها را شل می کند. سپس می توانید با تمیز کاری آنها را به راحتی از بین ببرید.

*یک پارچه را در زیر آب شیر گرم مرطوب کنید.

*لکه را پاک کنید. الان دیگر باید نسبتاً راحت از بین برود.

*معمولاً پس از این روند تمیزی کامل خواهد شد. با این حال ، برای شومینه های بسیار لکه دار یا آسیب دیده ، ممکن است نیاز به تمیز کردن برای بار دوم یا حتی سوم داشته باشید.

بخش سوم : تمیز کردن شیشه شومینه

چگونگی تمیز کردن شیشه شومینه


1-یک پارچه را با آب مرطوب کنید. اطمینان حاصل کنید که شومینه شما قبل از شروع کار خاموش و خنک باشد. پارچه ای را انتخاب کنید که پس از تمیز کردن شیشه دیگر نیازی به آن نداشته باشید. در صورت تمایل می توانید به جای پارچه از حوله های کاغذی استفاده کنید.

فرو بردن پارچه مرطوب در خاکستر

2-پارچه مرطوب را در خاکستر فرو کنید. از خاکستر خود شومینه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که پارچه از خاکستر پوشیده شده است ، زیرا در واقع به حذف دوده از شیشه کمک می کند.

شیشه را با پارچه پاک کنید

3-شیشه را با پارچه پاک کنید. برای تمیز کردن شیشه ، باید سخت تلاش کنید. تا زمانی که تمام دوده حذف نشده کار خود را ادامه دهید.

پاک کردن شیشه با حوله میکرو فیبر

4-شیشه را با یک حوله میکرو فیبر پاک کنید. پس از تمیز کردن شیشه ، هر نوع کثیفی باقی مانده را با یک حوله میکرو فیبر تمیز کنید.

بخش چهارم : تمیز نگه داشتن شومینه

چگونه شومینه را تمیز نگه داریم

1- چوب خشک بیاورید. چوب خشک بسیار کارآمدتر از انواع دیگر چوب می سوزاند. همچنین تولید دوده کمتری دارد و در داخل شومینه به راحتی تکه تکه می شود.

*اطمینان حاصل کنید که چوب شما خشک است.

*اگر چوب برچسب ندارد ، از مکانی که چوب را خریداری می کنید درباره آن بپرسید.

جارو کردن شومینه به صورت هفتگی

2-شومینه را به صورت هفتگی جارو کنید. این کار هنگام تمیز کردن شومینه باعث از بین رفتن زباله ها خواهد شد. با این حال ، اقدامات احتیاطی خاصی انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که حداقل 12 ساعت از خشک شدن  چوب ها گذشته است و بعد جارو بزنید. 

استفاده از آب برای نابودی آتش در موارد ضروری

3-از آب برای نابودی آتش فقط برای موارد اضطراری استفاده کنید. آتش در یک شومینه باید به طور طبیعی خاموش شود. اگر خیس شود ، خاکسترها به خمیر تبدیل می شوند که تمیز کردن آن بسیار مشکل است. فقط در مواقع اضطراری از آب استفاده کنید.

*اگر آتش سوزی در خانه شما شروع شد ، سریعاً با آتش نشانی تماس بگیرید. حتی اگر هم فکر می کنید که آتش سوزی را تحت کنترل دارید ، باز هم آتش نشانان حرفه ای باید خانه شما را بررسی کنند تا مطمئن شوند آتش کاملاً خاموش شده است.

برگرفته از wikihow

تهیه و ترجمه : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...