نحوه تمیز کردن اجاق گاز + عکس

تمیز کردن اجاق گاز می تواند مانند یک کار دشوار به نظر برسد ، اما در واقع بسیار ساده است. اگر اجاق گاز با مشعل گازی و یا برقی داشته باشید ، می توانید به راحتی مشعل ها ، قابلمه ها و اجاق گاز را تمیز کنید. به یاد داشته باشید در هنگام کار با وسایل برقی احتیاط کنید. برای تمیز کردن اجاق گاز فقط باید چند قدم ساده را دنبال کنید.

بخش اول : قطعات اجاق گاز

جدا کردن قطعات گاز

1-قفسه ها ، مشعل های گاز ، دستگیره ها را از اجاق گاز جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که اجاق گاز قبل از شروع کار کاملاً خنک است. برای راهنمایی در مورد نحوه برداشتن این قطعات در صورت لزوم به دفترچه راهنمای لوازم خانگی خود مراجعه کنید. تمام قسمتهای جداشونده را درون یک کیسه زباله قرار دهید.

ریختن فنجان آمونیاک درون کیسه

2-1 فنجان آمونیاک را درون کیسه بریزید. هنگام کار با آمونیاک از دستکش لاستیکی و محافظ چشم استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هوا به خوبی تهویه شده است. پس از افزودن آمونیاک ، کیسه را آب ببندید و آن را به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید یا آن را در وان نگهداری کنید.

خیس خوردن قطعات گاز در آمونیاک

3-اجازه دهید قطعات اجاق گاز به مدت 24 ساعت در آمونیاک خیس بخورند. آمونیاک نیز چربی را از روی قفسه ها ، مشعلها ، دستگیره ها پاک می کند ، اما برای کار نیاز به زمان دارد.

شستن قطعات اجاق گاز با آب گرم و صابون

4-قطعات اجاق گاز را در آب گرم و صابون بشویید. دستکشهای پلاستیکی و محافظ چشم را روی استفاده کنید. یک سطل یا سینک را با آب گرم و صابون پر کنید و قسمت ها را از کیسه های زباله پر از آمونیاک در آن قرار دهید. برای پاک کردن هر قطعه از یک اسفنج یا پد تمیز کننده استفاده کنید. قطعات را با آب داغ بشویید.

*آمونیاک باقیمانده را در توالت بریزید و آن را با آب زیادی بشویید.

سرهم کردن اجاق گاز

5-دوباره اجاق گاز را سر هم کنید. اجازه دهید تمام قسمت های اجاق گاز شما کاملاً خشک شود. سپس می توانید قطعاتی را که جدا کرده اید با دقت جایگذاری کنید.

بخش دوم : مشعل برقی

جدا کردن مشعل ها از روی اجاق گاز

1-مشعل ها را از روی اجاق گاز جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که مشعل ها قبل از شروع زمان کافی جهت خنک شدن دارند. مشعل ها را به آرامی از نقطه اتصال بیرون بکشید. اگر مشکل دارید به کتابچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید.

استفاده از صابون برای تمیز کردن مشعل

2-برای تمیز کردن مشعل ها از یک صابون تمیز استفاده کنید. مقدار کمی صابون را روی یک ظرف بگذارید و آن را مرطوب کنید. آب اضافی را از بین ببرید ، سپس از پارچه برای پاک کردن مشعلها استفاده کنید.

*از خیس شدن هر بخشی که متصل به برق است، خودداری کنید و هرگز مشعل ها را در آب فرو نکنید!

تمیز کردن لکه های سخت با جوش شیرین و آب

3-لکه های سخت را با مخلوطی از جوش شیرین و آب تمیز کنید. با مقدار مساوی جوش شیرین و آب خمیر درست کنید. آن را روی لکه های سفت و سخت مشعل بمالید. بگذارید تا 20 دقیقه خیس شود ، سپس مشعل را با اسفنج مرطوب پاک کنید.

شستن هر مشعل با پارچه ای مرطوب

4-هر مشعل را با پارچه ای مرطوب بشویید. از یک دستمال تمیز و مرطوب استفاده کنید تا مواد و هر نوع مواد غذایی خرد شده را از هر مشعل جدا کنید.

اجازه دهید مشعل ها خشک شوند

5-اجازه دهید مشعل ها قبل از تعویض کاملاً خشک شوند. بگذارید مشعل ها خشک شوند یا از یک حوله میکرو فیبر برای خشک کردن آنها استفاده کنید. هر مشعل را به محل خود وصل کنید و آنها را روی اجاق گاز قرار دهید.

بخش سوم : قابلمه های قطره ای

جدا کردن قابلمه های قطره ای از روی اجاق گاز

1-قابلمه های قطره ای را از اجاق گاز بردارید. ابتدا مشعلهای برقی را از نقطه اتصال خارج کنید. سپس ، تابه قطره ای را بردارید.

شستن ماهیتابه ها

2-ماهیتابه ها را بشویید. برای خلاص شدن از شر هر خرده غذا یا تکه های بزرگی از مواد غذایی ، خرده های مانده روی قابلمه ها را در ظرف سطل زباله بریزید. سپس آنها را با آب داغ بشویید.

شستن قابلمه ها با مخلوط جوش شیرین و صابون

3-قابلمه ها را با مخلوطی از صابون و جوش شیرین بشورید. از نسبت 1: 1 صابون و جوش شیرین استفاده کنید. با استفاده از انگشتان دست خود یا یک اسفنج ، مخلوط را روی تمام قسمت های قابلمه قطره ای بمالید.

قابلمه ها را در کیسه بگذارید و یک ساعت صبر کنید

4-قابلمه ها را در یک کیسه کرده و بگذارید 1 ساعت بماند. هر تابه قطره ای را درون یک کیسه جدا بگذارید و آن را مهر و موم کنید. بگذارید آنها به مدت 1 ساعت روی پیشخوان یا سطح دیگر باشند تا صابون و جوش شیرین بتواند غذای چسبیده را از بین ببرند.

خشک کردن تابه های چه ای قبل از جایگذاری

5-تابه های چکه ای را قبل از جای گذاری بشویید و خشک کنید. بعد از یک ساعت ، قابلمه های قطره ای را از کیسه ها جدا کرده و هر کدام را با آب داغ بشویید. برای خشک کردن آنها از یک حوله میکرو فیبر استفاده کنید. سپس ، قابلمه های قطره ای و همچنین مشعل های برقی را جایگذاری کنید.

بخش چهارم : اجاق گاز

اسپری اجاق گاز در دمای بالا

1-اجاق گاز را در دمای بالا با اسپری تمیز کنید. هنگام این کار ، لباس های قدیمی ، دستکش های لاستیکی و محافظ چشم را بپوشید. همچنین مطمئن شوید که محل به خوبی تهویه شده است. برای تمیز کردن اجاق گاز ، از یک اسپری تمیز کننده استفاده کنید و روی کثیف ترین قسمت ها متمرکز شوید.

*این روش برای اجاق گازهای شیشه ای به خوبی کار می کند.

*فراموش نکنید که دکمه ها و سطح اجاق گاز را نیز اسپری و تمیز کنید!

اجازه دهید پاک کننده برای مدتی بماند

2-به پاک کننده اجازه دهید تا برای مدت زمان توصیه شده باقی بماند. به دستورالعمل های موجود در بسته بندی باید توجه کنید که قبل از شستشو به چه مدت محصول نیاز به خیس شدن دارد. این یک مرحله مهم است چون  برای از بین بردن لکه های سرسخت به زمان نیاز دارید.

پاک کردن اجاق گاز با اسفنج

3-اجاق گاز را با یک اسفنج یا یک پد تمیز کننده پاک کنید. از حرکات به سمت جلو و عقب استفاده کنید تا مواد غذایی باقیمانده و چربی را با اسفنج پاک کنید. هنگامی که تمیز می کنید ، اسفنج یا پد تمیز کننده خود را با آب گرم بشویید.

جدا کردن مواد سخت از اجاق گاز با تیغ

4-مواد سخت را از اجاق گازهای شیشه ای با تیغ جدا کنید. اگر اجاق گاز شیشه ای شما دارای مواد غذایی پخته شده است ، آنرا با تیغ جدا کنید. تیغه را در یک زاویه نگه دارید و از حرکات کوتاه عقب و جلو برای جدا کردن آن  ها استفاده کنید. مواظب باشید دست خود را نبرید یا اجاق گاز خود را خراب نکنید.

*در اجاق گازهای لعابی از تیغ استفاده نکنید.

شستن و خشک کردن اجاق گاز

5-اجاق گاز را بشویید و بعد خشک کنید. از یک اسفنج مرطوب و تمیز استفاده کنید تا هرگونه مواد چرب یا مواد غذایی باقی مانده را از روی اجاق گاز جدا کنید. سپس از یک حوله میکروفیبر برای خشک کردن اجاق گاز استفاده کنید.


در ادامه ببینید:

نحوه تمیز کردن شومینه


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...