چگونگی درمان تومور طوطی آمازون + عکس

طوطی های آمازون در معرض خطر ابتلا به تومور های سرطانی قرار دارند. شما باید در فواصل معینی بدن طوطی خود را معاینه کرده و در صورت مشاهده هرگونه برجستگی مشکوک و یا تغییر رفتار ناگهانی در پرنده او را برای انجام معاینات نزد دامپزشک ببرید. اگر سریعا وارد عمل شوید می توانید سلامتی پرند را به او بازگردانید.

طوطی های آمازون همراهان دوست داشتنی و بی نهایت زیبایی هستند. اما آنها هم ممکن است مانند دیگر حیوانات خانگی بیمار می شوند. متاسفانه این گونه بیشتر از دیگر گونه های طوطی در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. با این حال نشانه هایی وجود دارند که به شما کمک می کنند وجود تومور در دوست شیرین خود را تشخیص داده و به دنبال راهی برای درمان او باشید. اگر متوجه چیزی شبیه به یک تومور شدید بلافاصله دامپزشک خود را در جریان بگذارید.

تشخیص تومور

آشنایی با تومورهای خوش خیم و بدخیم

با تومور های خوش خیم و تومور های بدخیم آشنا شوید. تومور ها ممکن است روی سطح پوست و یا در بخش های درونی بدن پرنده وجود داشته باشد. تومور های روی سطح پوست برجسته به نظر می رسند اما ممکن است بافت سفید و یا نرمی داشته باشند. تومور ها در دو نوع خوش خیم و بدخیم رویت می شوند و هر دوی آنها سلول های سرطانی هستند.

· غالبا تومور های بدخیم در تمام بدن پرنده منتشر شده و منجر به مرگ او می شوند.

· اما تومورهای خوش خیم در بدن پراکنده نمی شوند. این تومورها می توانند بسیار بزرگ شوند و دامنه حرکت پرنده را مختل کنند. ممکن است پرنده نتواند منقار خود را باز کند و یا حتی پرنده دچار عفونت هایی شود.

شناسایی ساختار تومورهای شایع در طوطی های آمازون

ساختار تومورهای شایع در طوطی های آمازون را بشناسید. تمام برجستگی ها و تومور های بدن پرنده صرف نظر از اندازه و محل قرار گیری باید در اسرع وقت توسط دامپزشک معاینه شوند. طوطی های آمازون مستعد ابتلا به برخی از تومور های خاص هستند که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد:

· لیپوم ها که تومور های سرطانی خوش خیمی هستند که از غده های چربی تشکیل شده اند. این تومور ها غالبا در طوطی هایی که مبتلا به چاقی هستند بیشتر دیده می شوند. لیپوم ها در بخش های داخلی و خارجی بدن دیده شده و ظاهر برجسته ای دارند.

· فییبروما، تومور خوش خیمی است که از بافت های تار مانندی تشکیل می شود. و غالبه در بال های پرنده دیده می شود. اگر در قسمت بال پرنده متوجه نوعی برجستگی شدید به سرعت با دامپزشک خود صحبت کنید. اگر سریعا وارد عمل نشوید چاره ای جز قطع بال پرنده باقی نخواهد ماند.

· کارسینوم سلول سنگفرشی نوعی تومور سرطانی بدخیم است. این غده ها غالبا در نوک بال های پرنده، انگشتان و صورت او به وجود می آیند. این تومور ها شباهت زیادی به خال دارند.

· شناسایی و تشخیص تومورهای داخلی می تواند بسیار سخت و حتی غیر ممکن باشد. شما برای تشخیص این تومور ها به کمک دامپزشک نیاز خواهید داشت. این تومور های سرطانی ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند و در هر نقطه ای از بدن قرار داشته باشند. شکل ظاهری آنها مانند ورم و یا یک نفخ ساده است.

· دمل ها و آبسه تومورهای سرطانی نیستند اما تشخیص سرطانی بودن و یا نبودن این برجستگی ها تنها از طریق آزمایش امکان پذیر است.

رفتار طوطی آمازون را زیر نظر بگیرید

رفتار پرنده را زیر نظر داشته باشید، آیا او رفتار های غیر عادی از خود نشان می دهد. از آنجایی که برخی از تومور ها در بخش های داخلی بدن به وجود می آیند، هیچ ویژگی ظاهری نداشته و شما قادر نخواهید بود برجستگی هایی را روی بدن پرنده مشاهده کنید. اما رفتار پرنده می تواند سرنخ مهمی باشد. پرنده خود را مدام زیر نظر بگیرید و تمام تغییرات رفتاری او را با دامپزشک خود در میان بگذارید.

· اگر پرنده سعی می کند که از یکی از بال ها و یا پاهای خود استفاده نکند ممکن است در این مناطق تومور سرطانی به وجود آمده باشد.

· بی اشتهایی در پرندگان یکی از شایعترین علائم بیمار یدر پرندگان است. ممکن است این بیماری سرطان باشد.

· اگر میزان فعالیت طوطی شما به شدت کاهش پیدا کرده است او را به نزد دامپزشک ببرید.

بررسی بدن پرنده برای یافتن برجستگی

هردو هفته یکبار بدن پرنده را برای یافتن برجستگی معاینه کنید. عادت کنید که هر دو یا چند هفته بدن پرنده خود را معاینه کنید تا در صورت بروز هر نوع برجستگی سریعا متوجه آن شوید . تمام بخش های بدن پرنده را به دقت بررسی کنید، پاها و زیر بال های پرنده را از قلم نیندازید. روی بدن پرنده دست بکشید و او را به آرام فشار دهید تا به وجود برجستگی در داخل بدن پرنده پی ببرید.

مرتب طوطی را نزد دامپزشک ببرید

پرنده به طور مرتب برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک بهترین کسی است که می تواند غده های سرطانی را به خوبی تشخیص دهد. پرنده را بر اساس زمان بندی مشخصی برای معاینه نزد دامپزشک ببرید و مطمئن شوید که هموار ه سوابق پزشکی پرنده به روز رسانی می شود.

· اگر دامپزشک پرنده خود را تغییر دادید از او بخواهید که سوابق پزشکی پرنده شما را از دامپزشک قبلی پرنده درخواست کند. اگر پرنده سابقه ابتلا به تومور سرطانی داشته و یا در گذشته علائم خطرناکی از خود بروز داده باشد، دامپزشک می تواند با استفاده از این سوابق بیماری پرنده را تشخیص دهد.

با دامپزشک خود مشورت کنید

صحبت با دامپزشک

اگر متوجه وجود توموری در بدن پرنده شدید، فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید. اگر برجستگی در بدن پرنده مشاهده کردید و یا آن را با دستان خود احساس کردید و یا متوجه رفتار غیر عادی پرنده خود شدید فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید. هرگز این علائم را نادیده نگیرید تومور های خارجی به سرعت رشد می کنند و یک تومور بزرگ صرف نظر از نوع خود می تواند پرنده شما را به کشتن دهد.

ثبت اطلاعات در جلسه معاینه طوطی

در جلسات معاینه پرنده تمام اطلاعات را یادداشت کنید. خجالت نکشید و زمانی که دامپزشک در حال معاینه پرنده شماست صحبت های او را یادداشت کنید. اگر نکته ای را از قلم انداختید از دامپزشک بخواهید آن را مجددا تکرار کند. اگر معنی اصطلاحی را نمی دانید از دامپزشک خود معنای آن را بپرسید.

· شما حتی می توانید با استفاده تلفن هوشمند، دوربین و یا دستگاه ضبط صوت جلسه معاینه را ضبط کنید. اما حتما قبل از انجام این کار از دامپزشک خود اجازه بگیرید.

نگهداری دقیق از مدارک کاغذی

تمام مدارک کاغذی را به دقت نگهداری کنید. هیچ برگه، کاتالوگ و فرمی را دور نیندازید. شما به این اطلاعات نیاز خواهید داشت تا گفته های دامپزشک را به خاطر آورده و یا وضعیت بهبودی پرنده خود را زیر نظر داشته باشید. تمام برگه هایی که دامپزشک در اختیار شما می گذارد را در پوشه ای مرتب گذاشته و در جای امن نگه دارید.

تماس با دامپزشک در صورت سرگردانی

اگر به هر دلیل احساس سردرگمی می کنید با دامپزشک خود تماس حاصل کنید. اگر چیزی را درست متوجه نشده اید و یا تذکرات دامپزشک را فراموش کرده اید در اسرع وقت مجددا با او تماس بگیرید. نگران نباشید شما برای آنها مزاحمت ایجاد نمی کنید، آنها هم نگران سلامتی پرنده شما هستند و می خواهند او هر چه سریعتر سلامتی خود را بازیابد.

درمان را در منزل نیز ادامه دهید

ادامه ی درمان ها در منزل


زمان بندی جلسات معاینه بعدی پرنده را مشخص کنید. اگر پرنده به جلسات معاینه بیشتری نیاز دارد در اسرع وقت نوبت آنها را مشخص کنید. شما در همان جلسه اول د رمطب دامپزشک می توانید جلسات بعدی پرنده را تعین کنید.

· اگر پرنده تحت عمل جراحی قرار گرفته است و یا بخشی از بافت های بدنش برداشته شده است، حتما باید مجددا او را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

· اگ متوجه رفتار عجیبی در پرنده خود شدید و یا اندازه تومور بزرگتر از قبل شد، سریعا برای تعیین وقت معاینه بعدی با دامپزشک خود تماس بگیرید.

تهیه محیطی آرام و بی استرس برای طوطی

محیطی آرام و بدور از استرس برای پرنده خود به وجود بیاورید. استرس و هیجان می تواند بهبودی پرنده را به تعویق بیاندازد. با دامپزشک خود مشورت کنید تا راه های که منجر به آرامش پرنده شما می شود را بیاموزید. شاید مجبور باشید قفس پرنده را به مکان آرام تری انتقال دهید و برخی از اسباب بازی ها را از دسترس او دور کنید. شاید لازم باشد دیگر پرندگان و سایر حیوانات خانگی خود را از او دور کنید. شما می توانید با مشورت با دامپزشک خود از ضرورت این اقدامات اطلاع پیدا کنید.

قفس طوطی را تمیز بشویید

قفس پرنده را به خوبی بشویید. طوطی های آمازون برای زندگی به محیطی پاک و تمیز احتیاج دارند مخصوصا اگر بیمار شده باشند. گرد و خاک و آلودگی قفس پرنده ممکن است منجر به بروز عفونت در پرنده شود و یا حتی عامل اصلی ابتلا به تومور هم همین آلودگی بوده باشد. تمام متعلقات قفس را خارج کنید، غذاهای نیم خورده را بیرون بیاورید. پر های ریخته شده را خارج کنید و سپس با استفاده از پاک کنند های که برای پرندگان خطرناک نیست قفس پرنده را به خوبی بشویید.

رعایت رژیم غذایی که دامپزشک در نظر گرفته

اگر دامپزشک رژیم غذایی خاصی را برای پرنده مشا در نظر گرفته است، حتما آن را رعایت کنید. اگر دامپزشک برنامه غذایی خاصی برای پرنده شما در نظر گرفته است شما باید به دقت از آن پیروی کنید و خارج از برنامه غذایی چیزی به پرنده خود ندهید. مخصوصا اگر پرنده به تومور لیپوما و یا تومور های چربی دیگری دچار شده است. هیچ چیزی دیگری به پرنده خود ندهید حتی اگر به شدت ناراحت شد و با شما قهر کرد.

· بدون مشورت با دامپزشک برای پرنده رژیم غذایی در نظر نگیرید.

دادن داروهای طوطی طبق دستورالعمل ها

داروهای پرنده را سر وقت و بر طبق دستور العمل به او بدهید. اگر برای پرنده شما داروهایی تجویز شده اند بادی آنها را سر وقت و در اندازه مشخص شده به پرنده خود بدهید. اگر میزان نادرستی از دراو را به بدهید و یا یکی از وعده های دارویی را فراموش کنید ممکن است بهبودی پرنده را با مشکلاتی همراه کنید. شما ممکن جان پرنده خود را با چنین بی دقتی هایی به خطر بیندازید.

· اگر زمان دارو ها را فراموش می کنید زنگ هشداری را تنظیم کنید تا هرگز زمان دارو های پرنده را فراموش نکنید.

· اگر پرنده از خوردن دارو امتناع می کند با دامپزشک خود تماس بگیرید. دامپزشک ممکن است داروی دیگری را برای او در نظر بگیرد و یا نحوه خوراندن دارو را به شما بیاموزد.

رعایت اقدامات لازم بعد از عمل جراحی

تمام اقدامات بعد از عمل جراحی را به درستی رعایت کنید. در بیشتر موارد برای درمان تومورها از جراحی و برداشتن بافت سرطانی استفاده می شود. پرنده پس از برداشتن بافت سرطانی به مراقبت های ویژه ای نیاز خواهد داشت. تمام دستورالعمل هایی که دامپزشک در اختیار شما می گذارد را به دقت انجام دهید. اگر نکته ای از گفته های دامپزشک را فراموش کردید، خجالت نکشید و با دامپزشک خود تماس بگیرید.

از طوطی کاملا مراقبت کنید

پرنده را کاملا تحت مراقبت داشته باشید. از دامپزشک خود بپرسید پرنده چه زمانی می تواند به زندگی عادی خود بازگردد، زمان دقیق را در تقویم خود یادداشت کنید. در این بازه زمانی تمام رفتار های پرند را زیر نظر داشته باشید تا متوجه تغییرات رفتار و یا نشانه های عفونت و یا علائم رشد تومور در پرنده شوید. در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها با دامپزشک خود تماس بگیرید.

در نظر داشتن گزینه پرتو درمانی

گزینه پرتو درمانی را در نظر بگیرید. در صورتی که پرنده دچار تومور بدخیم سرطانی شده باشد، انجام عمل جراحی برای او امکان پذیر نخواهد بود. در این صورت با دامپزشک خود مشورت کنید و در مورد پرتو درمانی از او اطلاعات بگیرید. در صورتی که بعد از مشورت با دامپزشک خود به این نتیجه رسیدید که پرنده باید تحت پرتو درمانی قرار بگیرد، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

· پرتو درمانی درمانی است که به صورت آزمایشی روی پرندگان انجام می شود و ممکن است هزینه ی بسیار بالایی داشته باشد. قبل از هرگونه اقدامی هزینه های دقیق این درمان را جویا شوید.


پیشنهادهای جدید :

علائم و درمان کمبود ویتامین A در طوطی آمازون

چطور به طوطی آمازون غذا بدهیم

چطور گونه های مختلف طوطی را شناسایی کنیم


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...