چگونه قلیان کشیدن را ترک کنیم؟

قلیان یک لوله ی مخصوص است که برای استعمال تنباکو استفاده می شود. قلیان به هیچ عنوان امن تر از مصرف سیگار نیست. قلیان کشیدن ممکن است باعث شود فرد مصرف کننده میزان تنباکوی بیشتری را استنشاق کند. یک دور قلیان کشیدن حدودا یک ساعت طول می کشد. و یک ساعت قلیان کشیدن معادل یک پاکت سیگار کشیدن است. اگر شما قلیان مصرف می کنید راه هایی برای ترک آن وجود دارد تا بتوانید زندگی راحت تری داشته باشید.

بخش یک : تصمیم بگیرید که قلیان کشیدن را ترک کنید!

تصمیم برای ترک قلیان با مشخص کردن دلایل

 یک لیست از دلایلی که چرا می خواهید قلیان را ترک کنید تهیه کنید. وقتی که شما تصمیم میگیرید که قلیان را ترک کنید، یک لیست از دلایلی که چرا می خواهید ترک کنید تهیه کنید. این لیست رو  با خود حمل کنید و در مواقعی که احتیاج به یاد آوری دارید که چرا این تصمیم را گرفته اید، از آن استفاده کنید. هر زمان که وسوسه شدید مصرف کنید، لیست را بیرون بیارید. خواندن این لیست کمک می کند که شما با انگیزه بمانید. دلایلی که ممکن است باعث تصمیم شما به ترک قلیان شده باشد می تواند این باشد که برای سلامت شما مفید است، می خواهید احساس بهتری داشته باشید، از اینکه بوی دود بدهید خسته شده اید، می خواهید هدر دادن پول خود جلوگیری کنید، و اینکه یک مثال خوب پیدا کنید.

تصمیم بگیرید که چطور ترک کنید

تصمیم بگیرید که چطور ترک کنید. شما می توانید یا به تدریج مصرف قلیان را ترک کنید و یا به یکباره مصرف را قطع کنید.

-یکباره قطع کردن ممکن است برای یک عده کارساز باشد و ممکن است برای یک عده عمل نکند. گاهی ترک کردن به یکباره بسیار سخت است. مخصوصا اگر قبلا تصمیم به ترک قلیان گرفته بودید اما نتوانستید. به جای آن به تدریج و به آرامی میزان مصرف قلیان را کم کنید. هر هفته و یا هر روز مصرف را کمتر و کمتر کنید.

-تصمیم بگیرید که چه راهی برای شما از همه بهتر است. اگر شما به یکباره تصمیم به قطع گرفتید اما بعد متوجه شدید که ادامه دادن به این روش برای شما سخت است، شروع به کم کردن تدریجی کنید.

روز شروع ترک را مشخص کنید

روز شروع به ترک را انتخاب کنید. با انتخاب یک روز که می خواهید ترک مصرف کنید، خودتان را به ترک قلیان متعهد کنید. حداقل تا یک الی دو هفته ی بعد از تصمیم روز شروع ترک را انتخاب کنید. یک روزی را انتخاب کنید که اتفاق خاصی در آن روز نمی افتد. اینگونه می توانید برای ترک کردن تمرکز کنید. می توانید از یک روز تعطیل شروع کنید تا بتوانید هفته ی خود رابا تصمیم جدی خود شروع کنید. و یا اینکه روز قبل از تعطیلات مصرف را قطع کنید تا بتوانید قبل از برگشتن به کار در تعطیلات به تصمیم خود برای ترک عادت کنید.

به قهوه خانه نروید

از رفتن به قهوه خانه جلوگیری کنید. وقتی تصمیم به ترک قلیان گرفته اید شما احتیاج دارید که دیگر به قهوه خانه ها نروید. این باعث می شود که شما سوسه نشوید. به علاوه این محیط ها پر از دود هستند که برای فرد در حال ترک مفید نیست. به جای قهوه خانه ها به جاهای دیگر بروید. به مکان هایی که استعمال قلیان در آن مجاز نیست مثل سینما یا موزه. به خرید بروید. از رفتن به مکان هایی که مصرف دخانیات در آن آزاد است خودداری کنید.

بخش دوم :  از یک نفر کمک بگیرید.

پیوستن به یک گروه حمایتی

به یک گروه حمایتی بپیوندید. گروه های حمایتی خیلی برای ترک کردن دخانیات مفیدند. شما میتوانید افرادی را پیدا کنید که شبیه شما فکر می کنند. این می تواند مفید باشد که با افرادی حرف بزنید که شمارا درک میکنند. ممکن است این افراد ممکن است راهکار ها و پیشنهادهایی برای غلبه بر موانع و حل مشکلات به شما بدهند. اینترنت ممکن است منبع خوبی برای زمانی باشد که قصد ترک دارید. شما میتوانید چت روم های مختلفی را ببینید که درباره ی ترک دخانیاتند و یا گروه های حمایتی آنلاین پیدا کنید. شما می توانید با افراد دیگر مثل کسانی که ترک کرده اند و یا درحال ترک کردن هستند حرف بزنید.

یک مشاور پیدا کنید

یک مشاور پیدا کنید. یک مشاور می تواند گزینه ی خوبی برای زمانی که شما می خواهید مصرف دخانیات را ترک کنید باشند. مشاوران می توانند به شما کمک کنند تا با اعتیاد خود کنار بیایید و راهکارها و ابزاری را برای غلبه بر آن پیشنهاد می دهند. شما می توانید به صورت حضوری و یا تلفنی با مشاور صحبت کنید. مشاوران ترک می توانند به شما کمک کنند تا شما احساسات و فعالیت هایی را بشناسید که شمارا برای مصرف قلیان تحریک می کنند. این مشاوران به شما کمک می کنند تا شما راه هایی را برای کنترل غلبه و کنار آمدن با میل مصرف دخانیات بیاموزید. این مشاوران می توانند اطلاعاتی را در مورد اینکه فواید سلامتی رها شدن از مصرف چیست در اختیار شما بگذارند. و به شما می گویند که نیکوتین چطور بدن را ترک می کند و یا پاسخ سوال های شما را می دهند.

دارو مصرف نمایید

دارو مصرف کنید. ترک دخانیات توسط خودتان ممکن است بسیار سخت باشد. شما ممکن است با علائم زیادی از افت بدنی که در واکنش بدن به از دست دادن حجم زیادی از نیکوتین است، مواجه شوید. داروهایی که مربوط به ترک دخانیات است می تواند به شما کمک کند که شرایط بهتری داشته باشید. از روش جایگزینی نیکوتین استفاده کنید. این دارو ها می توانند مقدار خیلی کمی نیکوتین به جای میزان نیکوتینی که شما از خود میگیرید، به شما بدهند. این دارو ها می توانند به صورت آدامس، چسب ها، قرص هایی با طعم شیرین لوزی شکل، اسپری های استنشاقی و تنفسی باشند. شما می توانید مقداری از اینها را بدون تجویز پزشک خریداری کنید. شما میتوانید تجویز دارویی نیز بگیرید. داروهایی مثل Buproprion  یا Varenicline

این داروها کمک می کنند افت بدنی و میل به مصرف در شما کاهش  یابد.

آماده بودن برای اثرات منفی ترک

برای اثرات منفی ترک آماده باشید. ترک مصرف حتی قلیان میتواند یک سری اثرات منفی داشته باشد. نشانه های افت بدنی می توانند خیلی سخت باشند و شما باید برای مقابله با آنها آماده باشید. علائم ترک ممکن است روی احوالاتتان تاثیر بگذارد، روی خوابتان تاثیر بگذارد، ممکن است احساس عصبانیت، اضطراب یا افسردگی کنید، ممکن است احساس پوچی کنید. شما می دانید که این اثرات ممکن است اتفاق بیوفتند، به همین دلیل برای بهتر شدن حال خود دوباره مصرف قلیان را شروع نکنید. می دانید که ممکن است برای مصرف وسوسه شوید. این میل به مصرف را با یک سری فعالیت های از پیش تعیین شده و یا خوراکی های کم کالری جایگزین کنید.

بخش سوم : راه های مثبتی برای ترک پیدا کنید.

ورزش کنید

ورزش کنید. یکی از راه های ترک قلیان، این استکه کار های فیزیکی انجام دهید. سرگرم شدن در کارهای فیزیکی نه تنها باعث سلامت فیزیکی بدن در حالت کلی می شود بلکه باعث می شود مغز اندورفین آزاد کند. تمرین کردن فعالیت های سخت باعث میشود شما مصرف قلیان را فراموش کنید. هر ورزشی را امتحان کنید، ورزش هایی مثل پیاده روی، دوی آرام، دوچرخه سواری، شنا، کوه نوردی، باشگاه رفتن، تمرینات قدرت بدنی و یا رقص. هر چیزی که باعث شود شما تحرک داشته باشید و قلبتان به تپش بیوفتد. حتی اگر فقط فعالیت های روزانه مثل به گردش بردن سگتان و یا انجام کارهای خانه انجام دهید هم میتواند به شما کمک کند تا روی کارهای دیگری تمرکز کنید تا مصرف قلیان.

پر کردن اطرافتان با کسانی که قلیان نمی کشند

اطرافتان را با کسانی که قلیان مصرف نمیکنند پر کنید. اگر سعی در ترک قلیان دارید باید تعامل و وقت گذراندن با افرادی که قلیان مصرف می کنند را ترک کنید. با افرادی معاشرت کنید که هدف شما را می دانند و حمایتتان می کنند. وسوسه تا جایی که می توانید از خود دور کنید. اگر میخواهید دوستانی که قلیان مصرف میکنند را برای خود نگه دارید، درباره ی تصمیم خود به قطع مصرف با آنها صحبت کنید و در مکان هایی با آنها ملاقات کنید که مصرف قلیان در آنها ممنوع است.

جایگزین مصرف قلیان با یک عادت جدید

مصرف قلیان را با یک عادت جدید جایگزین کنید.وقتی مصرف قلیان برای شما یک عادت است، سعی کنید آن را با یک عادت سالم تر جایگزین کنید. عادتی را پیدا منید که وقت شما را پر کنید و مانع میل به مصرف شما شود. سعی کنید در کلاس هایی مثل آشپزی یا نقاشی شرکت کنید، کتاب بخوانید، پارک بروید، غذاهای سالم بپیزید، بادوستان و خانواده ی خود بازی کنید. هر چیزی که بتواند مانع میل به مصرف قلیان در شما شود یک فعالیت خوب است.

یاد بگیرید که استرس خود را کنترل کنید

یادبگیرید که استرس خود را کنترل کنید. خیلی از افراد برای رها شدن از استرس قلیان مصرف می کنند. برای اینکه به خود کمک کنیی تا هنگام استرس میل به مصرف پیدا نکنید، یاد بگیرید که استرس خود را کنترل کنید. یوگا کار کنید، مدیتیشن یا تمرینات تنفس عمیق انجام دهید. حتی گاهی قدم زدن نیز می تواند کمک کند که استرس خود را کم کنید.

مثبت بمانید

مثبت بمانید. ترک کردن دخانیات یک تلاش سخت است. موفقیت در آن ممکن است زمان زیادی طول بکشد. یادتان باشد که مثبت بمانید. شما در حال ایجاد کردن یک سری تغییرات سالم در زندگیتان هستید. حتی اگر زمانی عقب نشینی کرده و به مصرف قلیان برگشتید، یادتان باشد این یک پروسه است و تسلیم نشوید. به لیست دلایل خود برای ترک نگاه کنید و به خود یادآوری کنید که چرا مهم است که این تغییر را ایجاد کنید. به گروه حمایتی و خانواده و دوستانتان نشان دهید که آنها را می خواهید و به آنها احتیاج دارید. نترسید از اینکه در لحظات سخت خود به دیگران تکیه کنید. آنها می توانند به شما در موفق شدن کمک کنند. اگر فکر می کنید که به کمک خارجی نیاز دارید به دکتر خود مراجعه کنید. آنها می توانند با دارو یا روش های دیگر به شما کمک کنند.


دیگر مطالب پیشنهادی :

چگونه سیگار بکشیم که اعتیاد پیدا نکنیم ؟

ترک سیگار با استفاده از روش خود-هیپنوتیزم

چطوری سیگار بکشیم + عکس


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...