ترک سیگار با استفاده از روش خود-هیپنوتیزم

اگر شما نیز برای ترک سیگار روش‌های زیادی را تاکنون تجربه کرده‌ و همچنان بی نتیجه باقی مانده‌اید، روش خود-هیپنوتیزم می تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. جهت آشنایی با این روش باید بدانید که هیپنوتیزم هرگز نمی‌تواند شما را مجبور به انجام کاری کند که قصد انجام آن را ندارید. در این حالت شما تنها برای پذیرش پیشنهادات، آماده‌تر هستید.

ترک سیگار می تواند برای شما بسیار دشوار باشد، اما یک تصمیم خوب برای سلامتیتان است. اگر روش‌های بسیارِ دیگری را برای متوقف کردن استعمال سیگار، امتحان کرده‌اید و فایده‌ای نداشته‌اند، هیپنوتیزم کردن خود، می‌تواند یک گزینه برای شما باشد. برخی از افراد به هیپنوتیزم واکنش نشان می دهند و برخی نه، اما هیپنوتیزم ممکن است به شما کمک کند تا آرامش خود را به دست آورید، اضطراب را مدیریت کنید و عادت به سیگار کشیدن را به خوبی تغییر دهید.

بخش 1: آماده سازی برای اجرای خود-هیپنوتیزم

آماده شدن برای اجرای خود-هیپنوتیزم

نسبت به چگونگی عملکرد هیپنوتیزم آگاه باشید. برخلاف افسانه‌های رایج در فرهنگ عامه، هیپنوتیزم، شما را بیهوش نمی کند (از طریق دریافت ناخودآگاهی شما) و نمی توانید در حالی که تحت هیپنوتیزم هستید مجبور به انجام کاری بر خلاف میل خود شوید.

-هیپنوتیزم در مرحله اول، شما را به آرامش ترغیب می کند. این آرامش اغلب با تمرینات تنفس عمیق و تجسم فکری انجام می شود. اگر یک متخصص هیپنوتیزم به شما کمک می کند، به احتمال زیاد ممکن است با شما خیلی آرام و آهسته صحبت کند. اگر خودتان هستید و خودتان، بهتر است یک CD هیپنوتیزم یا قطعه‌های موسیقی با صداهای آرامش بخش پیدا کنید.

-پس از آرامش پیدا کردن، هیپنوتیزم، جملات و پیشنهاداتی را برای کمک به شما در تغییر رفتارتان ارائه می دهد. تصور می شود که حالت هیپنوتیزم، شما را نسبت به پذیرش این پیشنهادات پذیراتر می کند.

-هیپنوتیزم به شما کمک می کند تا تمرکز خود را به دست آورید. در حالت هیپنوتیزم، به صورت ایده آل، شما فقط روی هدفی که می خواهید انجام دهید، تمرکز خواهید کرد. این افزایش تمرکز می تواند به شما در پذیرش پیشنهادات کمک کرده و شما را برای کارکردن روی هدفتان، آماده کند.

وضعیت ذهنی و روحی خودتان را کشف کنید

    وضعیت ذهنی و روحی خود را کشف کنید. هیپنوتیزم نمی تواند شما را مجبور به انجام کاری کند که نمی‌خواهید. همچنین این روش نمی تواند یک رمز عبور مخفی به شما بدهد و شما را مجبور سازد تا هرگز سیگار نکشید. با این وجود این روش می تواند به شما در متمرکز شدن و تغییر رفتارهایتان کمک کند.

    -هیپنوتیزم برای افرادی که پذیرای پیشنهادات هستند، بهتر عمل می کند. اگر شخصیت شما در برابر ایده‌ها یا تغییرات جدید بسیار مقاوم است، یا پذیرش اشتباهات برای شما دشوار به نظر می رسد، به احتمال زیاد هیپنوتیزم برای شما مناسب نخواهد بود.

    -هیپنوتیزم بر باورهای شخصی شما تکیه می کند که در درمان موثر خواهد بود. هیپنوتیزم فقط به شما کمک می کند تا تغییراتی را ایجاد کنید، که در واقع قصد ایجاد آن‌ها را دارید. برای اینکه هیپنوتیزم‌کردن خود به شما کمک کند، باید متعهد به ترک سیگار باشید.

    پیدا کردن مکان آرام برای هیپنوتیزم

      برای تمرین هیپنوتیزم، یک مکان آرام و خصوصی پیدا کنید. در حالت ایده آل، این فضا باید عاری از هر نوع عامل حواس پرتی باشد: تلویزیون، تلفن همراه، یا افراد دیگر. شما باید در این مکان احساس راحتی و آرامش کنید.

      -در صورت امکان، از خوابیدن روی تخت خودداری کنید، زیرا ممکن است به جای ورود به حالت هیپنوتیزم، خوابتان ببرد. یک صندلی یا مبل راحت، ممکن است برای آرام و بیدار نگه داشتن شما مفیدتر باشد.

      برای خودتان اظهاراتی ایجاد کنید

        برای خود اظهاراتی ایجاد کنید. احتمالاً هیپنوتیزم مؤثرتر واقع خواهد شد، اگر به جای سؤالات انتزاعی، پیشنهاداتی که استفاده می کنید، جملاتی مستقیم باشند. به جای اینکه از خود سؤالاتی مانند "چرا من سیگار می کشم؟" بپرسید، استفاده از عباراتی مانند "استعمال سیگار به من آسیب می رساند، من نمی خواهم به خودم آسیب برسانم. " را در نظر بگیرید. این سؤالات را بنویسید و نگه دارید.

        -سعی کنید اظهارات خود را منطقی نگه دارید. جمله‌ای مانند "ترک سیگار آسان خواهد بود" یا "من نمی‌خواهم دوباره سیگار بکشم" ممکن است خیلی مؤثر نباشد. در عوض، چیزی مانند "من برای بدنم اهمیت قائل هستم و با سیگار کشیدن به آن آسیب نمی رسانم." را در نظر بگیرید.

        -اظهاراتی که در شرایط فعلی بیان شده است، مانند "من نمی خواهم سیگار بکشم" ممکن است برای شما مفیدتر باشد؛ چرا که توجه شما را به آنچه در حال حاضر در حال اتفاق افتادن است، جلب می کند.

        بدانید که هیپنوتیزم زمان زیادی لازم دارد

          این مسئله که روش هیپنوتیزم ممکن است زمان زیادی به درازا انجامد را بپذیرید. بیشتر افراد بلافاصله در خود-هیپنوتیزمی مهارت پیدا نمی کنند. حتی اگر این تکنیک برای شما مؤثر باشد، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا شما بتوانید به راحتی، تمرین هیپنوتیزم را انجام دهید. صبور باشید و تلاش خود را ادامه دهید.

          متعهد بودن به پیگیری و پافشاری

          به پیگیری و بافشاری متعهد باشید. در حالی که برخی از افراد می توانند کشیدن سیگار را تنها بعد از یک جلسه هیپنوتیزم بالینی متوقف کنند، برای اکثر افراد ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا این تکنیک فایده داشته باشد. این امر در صورتی که خودتان به هیپنوتیزم کردن خود بپردازید، به صورت مضاعف صادق است، زیرا به احتمال زیاد لازم باشد قبل از استفاده موثر از آن، به آزمایش و تمرین بپردازید.

          به سراغ یک فرد حرفه ای بروید

          بدانید که چه زمانی باید به سراغ یک فرد حرفه‌ای بروید. در حالی که بسیاری از افراد خود-هیپنوتیزم را برای کمک به ترک سیگار مفید می دانند، ممکن است این روش برای همه مؤثر نباشد. بعضی اوقات، دیدن یک هیپنوتیزم بالینی آموزش دیده، می تواند به شما کمک کند، حتی اگر خود-هیپنوتیزم برای شما موثر نبوده باشد.

          -انجمن هیپنوتیزم بالینی آمریکا پایگاه داده‌ای از هیپنوتیزمرهای حرفه‌ای معتبر را در اختیار دارد. توصیه می شود به یک متخصص مراجعه کنید، زیرا هیپنوتیزم بالینی نیاز به آموزش دارد تا به صورت ایمن و مؤثر اجرا شود.

            روش 2 : تمرین کردن خود-هیپنوتیزم

            آماده شدن برای هیپنوتیزم


            خودتان را برای هیپنوتیزم آماده کنید. به فضای خصوصی و آرامی که قبلاً مشخص کرده بودید، بروید. بنشینید و خود را آماده و راحت کنید.

            -تا حد ممکن عوامل حواس پرتی را از بین ببرید. لباس راحت بپوشید، وعده غذایی سنگین، درست قبل از این حرکت نخورید و هیپنوتیزم خود را در زمانی برنامه ریزی و تنظیم کنید که بدانید بعید است که دچار پرتی حواس بشوید. اگر با دیگران زندگی می کنید، از آن‌ها بخواهید که برای مدتی مزاحم شما نشوند.

            به یک نقطه خاص از اتاق متمرکز شوید

              توجه خود را به یک نقطه خاص در اتاق، متمرکز کنید. ترجیحاً این نقطه باید یک دیوار یا سقفی باشد که جزییاتی با حواس پرتی نداشته باشد. نفس‌های طولانی، عمیق و آهسته بکشید، از بینی خود نفس کشیده و هوا را از دهان خارج کنید.

              فکر کردن در مورد احساس خستگی و سنگینی

              در مورد احساس خستگی و سنگینی فکر کنید. در  سکوت با خودتان تکرار کنید که چشمان شما می‌خواهند بسته شوند و اینکه شما می خواهید آرام باشید. چشمان خود را ببندید. به نفس کشیدن به صورت عمیق ادامه بدهید.

              بدن خود را آرام کنید

              بدن خود را آرام کنید. ما اغلب تنش‌های زیادی را در بدن خود نگه می داریم که حتی از آن‌ها آگاه نیستیم. به بدن خود اجازه دهید تا کاملاً آرام باشد، درون صندلی سست و سنگین شوید. (بدن خود را کاملاً رها کنید).

              -به تنفس عمیق ادامه دهید و بگذارید که حواس شما بر روی حرکت قفسه سینه، ریه‌ها و دیافراگم معطوف شود.

              -اگر در ایجاد آرامش مشکل دارید، به سادگی تنفس عمیق خود را ادامه دهید و سعی کنید خیلی زیاد روی این واقعیت که این مشکل وجود دارد، تمرکز نکنید. هرچه بیشتر روی آرامش پیدا نکردن تمرکز کنید، استرس بیشتری پیدا خواهید کرد.

              اظهارات خودتان را تکرار کنید

                اظهارات خود را برای خودتان تکرار کنید. در هنگام تکرار اظهارات خود، از یک صدای آرامش بخش و آرام استفاده کنید. نسبت به خودتان خشن و عصبانی نشوید. در صورت مثبت بودن روند کار، احتمال کارایی هیپنوتیزم بیشتر است.

                تجسم تصویری که هدفتان را بازنمایی میکند

                تصویری را تجسم کنید که هدف شما را بازنمایی می کند. این تصویر باید مثبت بوده و نشان دهنده دستیابی شما به هدفتان باشد. شاید شما بتوانید خودتان را در حال دویدن در یک مسابقه ماراتن بدون کم آوردن نفس تصور کنید، یا شاید بتوانید تصور کنید که دوستان و خانواده‌تان، که به موفقیت شما افتخار می کنند، شما را در برگرفته‌اند.

                -در حالی که بر روی این تصویر تمرکز می کنید، اظهارات خود را برای خود تکرار کنید. این کار را حدود 30 ثانیه ادامه دهید.

                خارج شدن از حالت هیپنوتیزم

                  از حالت هیپنوتیزم خارج شوید. وقتی اظهارت خود را تمام کردید، به خود بگویید که از حالت آرامش خود خارج می شوید. شما سبک و پرانرژی شده و به فضای اطراف خود باز می گردید. از 1 تا 5 را بشمارید، سپس چشمان خود را باز کنید. چند حرکت کششی انجام داده و چند نفس عمیق بکشید.

                  تکرار این روند به صورت مداوم

                  این روند را به طور مداوم تکرار کنید. در حالت ایده آل، شما قادر خواهید بود هر روز خود-هیپنوتیزم را تمرین کنید. حتی اگر این کار امکان پذیر نیست، سعی کنید نسبت به جلسات خود متعهد باشید و حداقل چند بار در هفته تمرین کنید.

                  صبور بمانید

                  صبور بمانید. ممکن است در ابتدا با تکنیک‌های خود-هیپنوتیزم دچار مشکلاتی شوید. حتی ممکن است دریابید که خود-هیپنوتیزم برای جلوگیری از استعمال دخانیات، برای شما مؤثر نیست. نسبت به خودتان باورپذیر و مهربان باشید و به افکار منفی توجه نکنید.

                  نکات

                  -حدود 25٪ از مردم به سادگی هیپنوتیزم نمی شوند. اگر خود-هیپنوتیزم یا حتی هیپنوتیزم بالینی برای شما مؤثر واقع نشود، شما تنها نیستید و هیچ مشکلی ندارید.

                  -اگر همچنان با خود-هیپنوتیزم دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است دیدن یک هیپنوتیزمر متخصص و حرفه‌ای، مفید باشد. آن‌ها می توانند شما را در تکنیک‌های خود-هیپنوتیزم راهنمایی کنند.

                  -هیپنوتیزم یک عمل جادویی نیست. شما تحت هیپنوتیزم، کنترل ذهن خود را از دست نخواهید داد. هیپنوتیزم هنگامی که توسط متخصصین بالینی آموزش دیده، انجام می شود، مؤثرتر است.

                  هشدارها

                  -هنوز بحث‌های پزشکی قابل توجهی در مورد اثربخشی خود-هیپنوتیزم در ترک سیگار وجود دارد. احتمالاً بهتر است که خود-هیپنوتیزم را با سایر روش‌های ترک سیگار ترکیب کنید.


                  مطالب پیشنهادی :

                  چطوری سیگار بکشیم + عکس

                  چگونه مصرف ماریجوانا را بعد از سال‌ها ترک کنیم!

                  چگونگی ترک سیگار در سنین جوانی


                  هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...