چگونه مصرف ماریجوانا را بعد از سال‌ها ترک کنیم!

اگرچه ماریجوانا نسبت به بسیاری از مواد غیرقانونی دیگر، از اعتیادآوری و خطرات جسمی کمتری برخوردار است، اما به راحتی می تواند به یک عادت مضر و خطرناک تبدیل شود، که کنترل آن دشوار بوده و باعث ایجاد آسیب به فعالیت‌های روزمره، تعاملات اجتماعی و توانایی‌های جسمی می شود. این امر به ویژه در مورد کاربران طولانی مدتی صادق می باشد، که سال‌هاست مصرف می کنند. اگر شما یا شخصی که دوستش دارید یکی از این افراد هستید، باید بدانید که ترک ماریجوانا کاملاً امکان‌پذیر و در واقع بسیار راحت‌تر از ترک سایر مواد اعتیاد‌آور است - همه چیز با مرحله اول در زیر شروع می شود.

بخش 1: تصمیم‌گیری

بدانید که مصرف ماریجوانا چه تاثیری در شما دارد

بدانید که ماریجوانا در شما چه تأثیری دارد. مصرف گیاه شاه‌دانه می تواند باعث فقدان ابتکار عمل و خلاقیت یا موجب تنبلی شود، عدم تمایل به مشارکت در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی (به خصوص هنگام تعامل با افراد غیر مصرف‌کننده). این دلایل، علتی است که، تعداد افرادی که تصمیم به ترک ماریجوانا می‌گیرند، به تدریج در حال افزایش است. ماریجوانا شما را چگونه تغییر داده است؟

-اعتیاد فقط سلامت جسمی فرد را از بین نمی برد، بلکه ممکن است فرد را در صورت داشتن استعداد ژنتیکی، مستعد ابتلا به اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی قرار دهد.

-مصرف ماریجوانا باعث آزاد شدن سروتونین در بدن می شود که یک ماده شیمیایی است که در مغز تولید شده و احساس لذت به بدن می بخشد. متأسفانه، هر چه بیشتر ماریجوانا بکشید، سروتونین، کمتر و کمتر تولید می شود، احساس خشنودی کمتری می کنید و بیشتر با هوس اعتیاد درگیر می شوید.

با خودتان مکالمه صادقانه داشته باشید

    با خودتان مکالمه‌ای صادقانه داشته باشید. چند ساعت (یا حتی یک روز کامل) از برنامه خود را مشخص کرده و مکانی آرام و بی سر و صدا پیدا کنید - مکانی که از آن لذت می برید و جایی که می توانید خودتان باشید. تلفن خود را خاموش کنید تا به وسیله‌ آن حواستان پرت یا مختل نشود و در مورد استفاده‌تان از ماریجوانا فکر کنید. برخی از سؤالات مفیدی که باید از خود بپرسید عبارتند از:

    -اولین بار چه زمانی ماریجوانا را امتحان کردید و چرا این کار را انجام دادید؟

    -برای چه مدتی است که ماریجوانا می کشید و چه وقت یکبار، این کار را انجام می دهید؟

    -قبل و بعد از استعمال آن چه احساسی دارید؟ (تلاش کنید مخصوصاً به این نکته توجه کنید، که آیا سعی می‌کنید با کشیدن این ماده، افکار منفی را کاهش دهید یا از مواجهه با مشکلات خودداری کنید.)

    -آیا مواردی وجود داشته است که به دلیل کشیدن ماریجوانا از وظایفتان (نسبت به خود، خانواده و دوستان، مدرسه یا محل کار) غافل شوید؟

    -آیا فعالیت‌هایی وجود دارد که می خواهید در آن شرکت کنید یا در آن پیشرفت و برتری داشته باشید، اما هنوز این کار را نکرده‎اید، زیرا احساس باانگیزه بودن نمی کنید؟

    پیدا کردن محرک و انگیزه ها

      انگیزه و محرک‌‌های خود را پیدا کنید. هر چه قدر به آن‌ها نزدیک‌تر شوید، متوقف کردن استعمال، راحت‌تر می شود. هنگامی که انگیزه‌های خود را برای استعمال ماریجوانا پیدا کردید، می توانید بفهمید که چه چیزی به شما برای ترک کردن آن، انگیزه می دهد. اهداف مربوطه را پیدا کنید – چیزی که به شما انگیزه می دهد تا عادت‌ها را کنار بگذارید. این انگیزه می تواند هر چیزی باشد، اعم از پذیرش در یک دانشگاه خوب یا مراقبت بهتر از خانواده‌تان، از طریق برتری یافتن در یک ورزش یا مهارت.

      -اگر می خواهید که مصرف گیاه شاه‌دانه را ترک کنید، بسیار مهم است که از انگیزه‌های خود مطمئن باشید - هرچه قدرت آن‌ها قوی‌تر باشد، شما شانس بهتری خواهید داشت.

      -معمولاً ترک کردن یک چیز به وسیله جایگزین کردن آن با چیز دیگر، راحت‌تر است. در این حالت، چیز بهتر را انتخاب کنید و اگر هوس و میل به استعمال پیدا کردید، جویدن یک تکه آدامس (معمولی یا نیکوتین‌دار) یا نوشیدن یک لیوان آب را امتحان کنید. این کار می تواند به تغییر عادتِ عمل استعمال کمک کند و در عین حال کاری را که برای انجام سلامتی شما است، فراهم می کند.

      درک کردن مسئله این تصمیم نهایی است

        این مسئله که این تصمیم نهایی است را درک کنید. بیشتر افرادی که دچار اعتیاد هستند، این احساس را دارند که بعد از هر بار مصرف، می خواهند آن را ترک کنند. آن‌ها هر بار برای ترک به خود متعهد می شوند و سپس دوباره آن را انجام می دهند. باید بدانید که این بار تصمیم شما نهایی است. برای بهبودی، اولین قدم این است که بپذیرید که مشکلی دارید.

        -در عین حال، به گذشته اعتیاد خود تکیه نکنید و بر این نکته تمرکز کنید که چقدر می توانید بهتر (از نظر جسمی و روحی) باشید، بدون اینکه بر اثر مصرف چِت شوید. به یاد داشته باشید که کشیدن ماریجوانا یک انتخاب است، نه یک روش خودکار زندگی. اگر نیاز دارید، به دوستان خود بگویید، "من نمی توانم بکشم - این کار باعث پارانوئید‌شدن من می شود"، " موقع مصرف احساس سرگیجه می کنم"، یا "محل کار من به صورت رندوم، آزمایش تست اعتیاد می گیرد"، چه آن‌ها آزمایش بکنند و چه نکنند! هنگامی که بهانه شما ساده است، مانند "نه، من در حال تلاش برای ترک کردن هستم"، یک سد محکم برای کسانی بسازید که تخم این عمل را در وجود شما می کارند.

        -در این حالت، پذیرفتن اینکه شما یک مشکل دارید کافی نیست - همچنین باید بپذیرید که این یک مشکل است و نه یک لذت. مشکلات باید قبل از اینکه وخیم‌تر شوند، به آن‌ها رسیدگی شود - که دقیقاً همان کاری است که شما در حال انجام دادن آن هستید.

        دیگران را سرزنش نکنید

          هیچ چیز یا هیچ کس دیگری را سرزنش نکنید. نکته اساسی دیگر، جلوگیری از سرزنش مواد، افراد دیگر یا وضعیت زندگی شماست. برای اینکه در ترک کردن موفق باشید، باید سعی کنید که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرید - چه مثبت و چه منفی. این امر به شما در این فرآیند کمک خواهد کرد، زیرا احتمالاً وقتی اوضاع دقیقاً به همان شکلی که تصور می کنید صورت نمی گیرد، می توانید خود را برای موفقیتتان تشویق کرده و سخت‌تر تلاش کنید.

          -سرزنش کردن دیگران در صورت دشوار بودن شرایط، فقط به شما یک روش آسان برای فرار از مشکل می دهد و احتمالاً باعث می شود که مصرف را دوباره شروع کنید. اگرچه اولین مرحله ترک کردن، صادق‌بودن با خودتان است، اما لازم نیست تمام مراحل را خودتان به تنهایی انجام دهید. برخی از تکنیک‌ها، به ویژه کمک روانشناختی، می تواند به تلاش‌های شما کمک فوق‌العاده‌ای کند.

          اطلاع یافتن از عوارض جانبی ماریجوانا

            از عوارض جانبی آن مطلع شوید. هرچه قدر که ماریجوانا یک ماده جالب برای تجربه می باشد، با عوارض جانبی شدیدی همراه است که می تواند به مدت بسیار طولانی ادامه پیدا کند. با دانستن اینکه چه عاملی رخ می‌دهد، می توانید به تصمیم خود کمک کنید. در اینجا اثراتی معرفی می شود که ممکن است شما بعد از اعتیاد طولانی‌مدت با آن‌ها روبرو شوید:

            افزایش ضربان قلب

            عدم هماهنگی در اندام‌های حسی

            اضطراب

            بیش فعالی

            توهم

            زود رنجی

            نوسانات خلقی

            عدم باروری

            انزوا

            افکار خودکشی

            رفتار پرخاشگرانه

              بخش 2: کنار گذاشتن عادت

              ترک ماریجوانا را آرام انجام دهید


              این کار را به آرامی انجام دهید. ترک کردن برای افرادی که به مدت طولانی وابسته به مواد مخدر بوده‌اند، بسیار دشوار است. ترک مواد مخدر، یک بار و برای همیشه، فقط علائم ترک را بدتر می کند و ممکن است امید به ادامه ترک آن را، از دست بدهید. بسیار ساده‌تر است اگر در ابتدا تصمیم بگیرید که این کار را به آرامی انجام داده و سپس در نهایت آن را به طور کامل ترک کنید. سعی نکنید این کار را درست و بدون نتیجه انجام دهید!

              اگر حداقل دو بار در روز کشیدن ماریجوانا را تجربه کرده‌اید، سعی کنید خود را به یک بار در روز، در هفته بعدی محدود کنید. این کار به بدن کمک می کند تا به روشی بسیار سالم‌تر و آسان‌تر به دریافت سروتونین کمتر، عادت کند.

              فراموش نکنید که قصد ترک کردن دارید

                به یاد داشته باشید که شما قصد ترک کردن دارید. ترک اعتیاد می تواند فراتر از باور، دشوار باشد، بنابراین باید مرتب به خود یادآوری كنید كه تعهد داده‌اید تا به خاطر خودتان خوب شوید. این مطلب را بر روی یک تکه کاغذ بنویسید یا در بخش یادداشت گوشی تلفن این پیام را بنویسید که "من می خواهم ترک کنم". اطمینان حاصل کنید که همیشه بتوانید آن را ببینید.

                -ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که شما بخواهید تمام زنجیرها را بشکنید و آن ماده را روشن کنید، اما این یادداشت به شما کمک می کند تا تصمیمی را که برای منافع خود گرفتید، به یاد بیاورید.

                حذف کردن محرک های غیرضروری از زندگی

                  محرک غیرضروری را از زندگی خود حذف کنید. برای انجام این کار، باید از همه مواردی که ماریجوانا را به شما یادآوری می کند، خلاص شوید – لوازم مربوطه، پوستر، موسیقی، فیلم، و.... این کار یک گام مهم است؛ زیرا حتی اگر فکر می کنید مشکل را حل کرده‌اید و موارد فوق را به سادگی و به عنوان یادگاری حفظ می کنید، احتمالاً دوباره وسوسه می شوید که استعمال را شروع کنید.

                  -کیک مورد علاقه خود را تصور کنید؛ در حالی که می دانید هرگز نباید دوباره آن را بخورید، در عین حال مرتباً آن را روی کانتر آشپزخانه قرار دهید، جایی که همیشه می توانید آن را ببینید. این محرک غیرضروری است که فقط شما را عذاب می دهد.

                  آماده بودن برای اثرات جانبی ترک ماریجوانا

                    برای اثرات جانبی ترک کردن، آماده باشید. این اثرات شامل، زود رنجی، کمبود خواب، کاهش اشتها و خستگی می باشد؛ حتی ممکن است باعث ایجاد برخی سردردها شود. خوشبختانه، عوارض ترک ماریجوانا چندان طولانی نیست - بسته به عواملی مانند سن، وضعیت سلامتی و مدت استفاده شما، فقط حدود 10 تا 15 روز طول می کشد.

                    -با این حال، مسئله پس از آن چالش‌برانگیزتر می شود، که مجبور شوید تا آخر عمر از ماریجوانا خودداری کنید. عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است شما را به استفاده تحریک کند یا می تواند زندگی شما را بدون کشیدن ماریجوانا بسیار دشوار کند. ما به زودی در مورد قدرت ترک بلند مدت صحبت خواهیم کرد.

                      بخش 3 : پیدا کردن قدرت

                      داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی

                      یک سیستم پشتیبانی قوی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که در کنار افراد مناسب قرار گرفته‌اید، زیرا فشار همسن و سالان یکی از تأثیرگذارترین عوامل ورود به حیطه مواد مخدر است. هنگام ترک کردن، در کنار دوستانی باشید که شما را به ترک کردن، ترغیب می کنند، زیرا آن‌ها نسبت به وضعیت شما درک بیشتری خواهند داشت تا اینکه با دوستان مصرف کننده خود باشید، که ممکن است دوباره شما را به سمت آن سوق دهند. آن‌ها ممکن است قلباً افراد خوبی باشند، اما قرار گرفتن در معرض مواد مخدر در حالی که در حال ترک آن هستند، باعث می شود که حتی بیشتر از همیشه به آن هوس پیدا کنید.

                      -هنگامی که فکر می کنید هدف خود را برای ترک کامل انجام داده‌اید، می توانید دوباره با آن‌ها پیوند برقرار کنید. این مسئله باید تنها در صورتی که فکر می کنید، به اندازه کافی قوی هستید که مجبور نیستید خود را در اعتیاد رها کنید، مورد توجه قرار بگیرد.

                      در مورد تصمیمتان با دیگران صحبت کنید

                        در مورد تصمیمتان با افراد اطراف خود صحبت کنید. به دوستان و خانواده‌ای نیاز دارید که شما را دوست داشته باشند و درکتان کنند. به همین دلیل ضروری است که در مورد تصمیم خود در مورد قطع مصرف و ترک‌کردن با عزیزانتان صحبت کنید. برای آن‌ها توضیح دهید که این کار برای شما مشکل است و شما واقعاً به حمایت آن‌ها احتیاج دارید. توضیح اینکه قصد دارید چه اقدامی انجام دهید و درمورد تصمیم خود بسیار جدی هستید، به عزیزان شما کمک می کند تا وارد این ماجرا شده و تمام تلاش خود را برای حمایت از شما انجام دهند.

                        -حتی اگر بهتر است، حداقل در ابتدا، از افرادی که ماریجوانا استفاده می کنند دوری کنید، حتی ممکن است شما روابط ارزشمندی با این افراد داشته باشید. در این صورت، به آن‌ها توضیح دهید که به دنبال تغییر رفتار آن‌ها نیستید (در غیر این صورت آن‌ها ممکن است احساس تعرض کرده و سعی کنند شما را از تصمیمتان منصرف سازند).

                        -به آن‌ها بگویید که دلایل ترک شما چیست و از آن‌ها بخواهید وقتی در اطراف شما هستند ماریجوانا نکشند یا هیچگونه رفتار مرتبط با استعمال دخانیات را نشان ندهند. اگر آن‌ها دوستان واقعی باشند، همانطور که می خواهید این کار را انجام می دهند.

                        دنبال یک گروه پشتیبان بودن

                          به دنبال یک گروه پشتیبانی باشید. اگر فکر می کنید که نمی توانید این کار را خودتان به تنهایی انجام دهید، گروه‌های توانبخشیِ حمایتی زیادی وجود دارند، که ثابت کرده‌اند که عوامل خوبی برای ترک اعتیاد هستند. یک مرکز توانبخشی خوب، مکان بسیار خوبی برای حضور در آن است. در این مکان نه تنها پاسخگو خواهید بود، بلکه اطرافیان شما همه کسانی هستند که همان چیزی را که شما تجربه می کنید، تجربه می کنند.

                          برخی از افراد، برای حفظ تعادل، نیاز دارند که از طرف این ارگان‌ها محدود یا تهدید شوند. این مراکز مرتباً شما را بررسی می کنند که دوباره اعتیاد را شروع نکنید و حتی به شما کمک می کنند تا با کمک دارویی و روانشناسی و معمولاً از طریق درمان شناختی رفتاری (CBT) به عنوان مهم‌ترین روش برای درمان اختلالات استفاده از گیاه شاه‌دانه (CUD)، هوشیار شوید.

                          دنبال درمان بودن

                            به دنبال درمان باشید. درمان برای مسائلی از این دست، می تواند بسیار مفید باشد، به دلیل این واقعیت که این امر به شما در درک انگیزه‌های اصلی کشیدن ماریجوانا کمک می کند و به شما امکان می دهد که با تلاش، در موقعیت‌های زندگی بهتر مقابله کنید؛ حالتی که در غیر این صورت می تواند شما را به پله اول برگرداند. درمان‌گرهای مجرب و دارای مجوز مناسب می توانند به عنوان ناظران عینی باشند كه می توانند نقطه نظر دیگری را كه قبلاً در نظر نگرفته‌اید، به شما نشان دهند، بنابراین شما را ترغیب به ترك ماریجوانا می كند.

                            -علاوه بر این، این متخصصان با افرادی که تلاش می کنند ماریجوانا را ترک کنند، تجربه ارتباط دارند و از این رو می توانند برای هر کس رویکردی متناسب با شخصیت و سبک زندگی خودش بسازند. با این وجود‌، از آنجایی که در روان‌درمانی و حتی بیشتر درمانگران، رویکردهای زیادی وجود دارد، انتخاب مورد مناسب برای نیازهای شما ممکن است گاهی دشوار باشد. این مسئله‌ای است که ما در مورد بعدی راجع به آن، بحث خواهیم کرد.

                            آگاهی از انواع درمان های موثر

                              از انواع درمانی که ممکن است موثر باشد، آگاه باشید. هنگام استفاده از درمان، بهتر است که هنگام ترک ماریجوانا، کمی بیشتر در مورد رایج‌ترین و موفق‌ترین روش‌ها و رویکردها بیاموزید. نکات مهم:

                              درمان شناختی رفتاری. درمان شناختی رفتاری به این باور اشاره دارد که افکار و اعمال شما بسیار به هم پیوسته‌اند؛ بنابراین با تغییر افکار منفی می توانید رفتارهای منفی خود را تغییر دهید. این روش می تواند هنگام تلاش برای ترک ماریجوانا بسیار مفید باشد، زیرا افکاری را که باعث می شود استعمال مواد، شما را تحریک کند، بررسی کرده و در نتیجه روی خود رفتار نیز کار خواهد کرد.

                              درمان تقویت انگیزشی. این روش درمانی به ویژه برای افرادی که سعی در ترک کردن گیاه شاه‌دانه، الکل یا نیکوتین دارند، مفید است. این مسئله بر این واقعیت تکیه دارد که افراد مبتلا به چنین مشکلاتی، اغلب متوجه می شوند که اعمال آن‌ها به آن‎ها آسیب می رساند، اما هنوز هم به راحتی این کارها را انجام می‌دهند. هدف این روش، بررسی انگیزه شما برای تغییر به روشی بسیار مثبت، غیرداورانه و غیرقابل رویارویی است. در این روش درمانی به شما گفته نمی شود که چرا باید تغییر کنید، بلکه در یافتن استدلال‌ها و دلایل خود، به شما کمک می کند. درمانگر به شما کمک می کند تا موارد مثبت را استخراج کرده و خود را توانمند سازید، تا انگیزه درونی خود را تقویت کنید.

                              درک اینکه فقط یک راه حل درست وجود دارد

                                بدانید که فقط یک راه حل درست برای شما وجود دارد. هیچ رویکرد صحیح جهانی وجود ندارد، وقتی صحبت از کمک کردن به شما در قطع مصرف ماریجوانا می شود - همه افراد متفاوت هستند و انگیزه آن‌ها برای اقدام به روشی خاص، بسیار منحصر به فرد است. به همین دلیل است که نوع درمانی که انتخاب می کنید، باید برای شما جذاب باشد. اگر با روشی احساس ناراحتی می کنید، احتمالاً حتی به طور ناخودآگاه با آن مبارزه خواهید کرد و بنابراین شانس موفقیت خود را کاهش می دهید.

                                -علاوه بر این، درمانگر شما، روش شما را متناسب با شخصیت شما می سازد، بنابراین احتمال ترک شما را بیشتر می کند.

                                -برای انتخاب یک درمانگر. با پزشک عمومی خود مشورت کنید. آن‌ها گزینه‌های خوبی را در منطقه شما، پیشنهاد می کنند. لازم است به یاد داشته باشید که تا حد ممکن با پزشک خود صادق باشید، زیرا به این ترتیب او را در نیمه راه خود ملاقات و به موفقیت در هدف خود کمک خواهید کرد.

                                  بخش 4 : تغییر عادات زندگی

                                  افزایش مصرف سبزیجات و میوه

                                  میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. یک رژیم غذایی درست و سالم در حین ترک، نه تنها به بالا نگه داشتن سطح هیدراتاسیون (آبرسانی) شما کمک می کند، بلکه می تواند جلوی هوس استعمال مواد را بگیرد. برای مقابله با این خواست‌ها، این مواد غذایی را استفاده کنید:

                                  -استعمال سیگار باعث می شود که فرد، میل به طعم شیرینی و طعم‌های مصنوعی بیشتری داشته باشد. مصرف روزانه 2-3 عدد سیب می تواند در مبارزه با این تمایلات کمک کند. خرد کردن و جویدن چیزی در دهان نیز، دهان را مشغول کرده و خسته نگه می دارد.

                                  -سبزیجاتی که از لحاظ بافت ترد هستند نیز، در مبارزه با اعتیاد کمک می کنند. سبزیجاتی مانند سیر و زنجبیل طعم و مزه‌ای را در دهان شما می گذارند، که باعث می شود طعم دود بدتر شود. این دو را به قطعات بسیار کوچک قابل جویدن خرد کرده و به غذای روزمره خود بیفزایید.

                                  شیر و پنیر بیشتر استفاده کنید

                                    به دنبال استفاده بیشتر شیر و پنیر باشید. استفاده از این غذاها در رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند تا سریع‌تر از مراحل عوارض ترک خارج شوید. این مواد همچنین با کمک به مو، پوست و ناخن‌های شما باعث می شوند که از نظر ظاهری سالم‌تر و بهتر از قبل به نظر برسید. وقتی صحبت از لبنیات می شود، آنچه را باید بدانید در اینجا آورده شده است:

                                    -مصرف یک لیوان شیر، یک ساعت قبل از ساعات مصرف مواد باعث می شود تا شکم شما احساس پرشدن کند. به همین دلیل شما میل به کشیدن ماریجوانا را از دست خواهید داد. همچنین طعم و مزه‌ای را در دهان شما باقی می گذارد که هیچ کس نمی خواهد با مواد مخدر ترکیب شود!

                                    -استفاده از پنیر در حین ترک بسیار مفید است؛ زیرا حاوی طعم نمکی است که در دهان باقی می ماند. اما اگر فکر می کنید در حال حاضر بیش از مقدار مورد نیاز، چربی مصرف می کنید، بهتر است بیخیال شوید

                                    به اندازه کافی چربی و قند دریافت کنید

                                      مقدار مناسبی از چربی و قندها را نیز دریافت کنید. هنگام ترک مواد به تنهایی، لازم است سطح مواد غذایی خود را کنترل کنید؛ زیرا ممکن است همیشه احساس گرسنگی کنید. با این وجود، شما همچنان به گزینه‌هایی برای خوردن نیاز دارید! در اینجا چگونگی رفع این مشکل آورده شده است:

                                      -شکلات تلخ همیشه در معالجه اختلالات خلقی مشهور بوده است و می تواند به شما در مقابله با مراحل افسردگی که ممکن است درگیر آن شوید، کمک کند.

                                      -میوه‌های خشک شده و سیب زمینی نیز، در متوقف کردن میل به استعمال کمک می کنند.

                                      پروتئین و کربوهیدارت دریافت کنید

                                        پروتئین و کربوهیدرات را نیز به خوبی دریافت کنید. حداقل 10% رژیم شما باید از پروتئین و حداکثر در حدود 3/1 از آن از باید کربوهیدرات باشد. در اینجا منابع مناسب ذکر شده است:

                                        -گوشت سفید بدون چربی، ماهی تن و سالمون برای ترک اعتیاد شناخته می شوند؛ زیرا طعمی را در دهان شما می گذارند که اگر با ماریجوانا ترکیب شود، خوب نخواهد بود.

                                        -وقتی صحبت از کربوهیدرات است، به سراغ مواد ترد بروید. آنها بیشتر سیرکننده بوده و با نشاسته‌ای که به شما منتقل می کنند، انرژی لازم را برای ادامه این راه به شما می دهند.

                                        ورزش کنید

                                          ورزش کنید. ورزش یک روش سالم برای بیدارکردن تمام انرژی‌هایی است که در بدن شما خفته‌اند. این راه به شما کمک می کند تا بدن خود را متناسب نگه دارید و تمام انرژی خود را در یک فعالیت مثبت متمرکز کنید. همچنین به جلوگیری از هوس‌هایتان کمک می کند!

                                          -یوگا به عنوان تمرینی برای آرامش ذهن شناخته شده است و به همین دلیل هنگام ترک کردن به شما کمک می کند؛ زیرا گاهی بدن شما می خواهد با صدای بلند از درون فریاد بزند. شما این احساس را می‌شناسید!

                                          -دویدن هر روز به مدت 30 دقیقه یک فعالیت خوب و سالم در جهت ترک اعتیاد است.

                                          خودتان را مشغول کنید

                                            خود را مشغول کنید. بعد از اینکه روش خود را انتخاب و با عزیزان خود صحبت کردید، یک سرگرمی برای خود در نظر بگیرید - چیزی که وقت شما را اشغال کند و به عنوان حواس‌پرتی از استعمال استفاده شود. برای انجام این کار، به مواردی که از آن لذت می برید فکر کنید و از خود سؤالاتی بپرسید از قبیل:

                                            -آیا من در کارهای دستی و عملی خوب هستم؟

                                            -آیا من هیچ ورزشی را دوست دارم؟ (حتی اگر ورزش نمی کنید، به مواردی که از تماشای آن‌ها لذت می‌برید فکر کرده و سعی کنید یکی از آن‌ها را امتحان کنید)

                                            -دوستان من دوست دارند چه کاری انجام دهند؟

                                            -می توانید سؤالات بیشتری را مطرح کنید که متناسب با سبک زندگی و شخصیت شما باشد و بنابراین به خودتان کمک کنید تا چیزی را برای اشغال اوقات فراغت خود پیدا کنید. علاوه بر این، پیدا کردن یک سرگرمی به تقویت انگیزه شما برای ترک کمک خواهد کرد.

                                            -دیگر اینکه، اگر ورزش یا سرگرمی دیگری انجام دهید، با افراد جدیدی آشنا خواهید شد که به عادات قدیمی شما متصل نیستند. این کار به شما کمک می کند شیوه زندگی جدیدی ایجاد کنید که شامل گیاه شاه‌دانه نباشد.

                                              بخش 5 : باانگیزه ماندن

                                              مصرف دارو و داشتن انگیزه


                                              مصرف دارو را در نظر بگیرید. برای معتادانی که مدت طولانی است که مواد مخدر مصرف می کنند، عبور از این عادت بد بسیار دشوار است، بنابراین اغلب به دنبال کمک دارویی هستند. داروهای مختلفی وجود دارند که همان احساس ماریجوانا را ایجاد کرده اما به بدن آسیب کمتری می رسانند. این داروها در به حداقل رساندن هوس‌ها کمک کرده و درنهایت به شخص کمک می کنند که کاملاً هوشیار شود.

                                              -داروهای نیکوتین‌دار، چسب‌ها و آدامس‌هایی در فروشگاه‌ها موجود هستند که می توان آن‌ها را بدون نسخه خریداری کرد. نیکوتین به کاهش شدید میل کمک می کند و باعث کاهش احساس زود رنجی و سردردی می شود که ممکن است هنگام ترک با آن روبرو شوید.

                                              -جویدن آدامس بعد از هر 2 ساعت از زمانی که بیدار هستید، به کاهش میل کمک می کند. اگر از آدامس4 میلی‌گرم استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که بیش از 20 آدامس در روز نجوید یا در صورت استفاده از 3 میلی‌گرم، بیش از 30 قطعه آدامس در روز مصرف نکنید.

                                              -چسب‌ باید بعد از هر 16 یا 24 ساعت عوض شود و میزان مصرف شما به میزان اعتیاد شما بستگی دارد. می توان آن را هنگام خواب زده و به محض بیدارشدن از خواب، آن را بردارید. این امر باعث ایجاد کمی درد در نقطه‌ای می شود که به آن وصل شده است، بنابراین توصیه می شود تا این محل را هر بار عوض کنید.

                                              عدم اعتماد به سایر مواد اعتیاد آور

                                                با این حال، به سایر مواد اعتیاد آور اعتماد نکنید. اطمینان حاصل کنید که به این داروها (و سایر مواد مانند الکل) کاملاً متکی نیستید زیرا این‌ها در طبیعت نیز اعتیادآور هستند. دوزها باید با گذشت زمان کاهش یابد، که در وهله اول به هدف صحیح استفاده از آن‌ها کمک خواهد کرد!

                                                -در صورت عدم ترک کامل مواد، این جایگزین‌های نیکوتین نباید استفاده شوند زیرا این ترکیب با مشکلات جدی همراه است.

                                                شناسایی درمان های غیرنیکوتین دار

                                                  درمان‌های غیر نیکوتین‌دار را نیز بشناسید. داروهای غیر نیکوتین‌دار دیگری نیز وجود دارند که با تجویز پزشک به دست می آیند. مانند Xanax ، Zyban ، Wellbutrin ، Wellbutrin SR و Wellbutrin XL و Varenicline. این داروها در صورت مصرف مقدار مناسب، به مغز می گویند که میل مصرف مواد را متوقف کند. با این حال، به تجویز پزشک نیاز دارند.

                                                  -بسیاری از این موارد به علائم افسردگی کمک می کند و ممکن است در بعضی مواقع باعث اضطراب، ناامیدی و رفتار غیرمعمول شود. اگر فکر می کنید یک تغییر منفی (بیش از یک احساس طبیعی که ممکن است به طور موقت احساس کنید) وجود دارد، بنابراین بهتر است با پزشک خود صحبت کنید؛ زیرا ممکن است این دوز مناسب شما نباشد.

                                                  سرکوب امیال و شیاطین درونی

                                                    شیاطین و امیال درونی خود را مغلوب کنید. روند ترک مواد مخدر با نوسانات اساسی خلقی، افسردگی و سرخوردگی همراه است. اجازه ندهید این اختلالات خلقیِ موقتی، شما را درگیر کنند! داشتن اعتماد به نفس پایین و به حال خود برگشتن مجدد، امری طبیعی است زیرا تلاش کرده‌اید در برابر خواسته‌های خود مبارزه کنید. ایمان داشته باشید و به خود یادآوری کنید که بهتر از این هستید. زیرا شما، شمایید!

                                                    -با صدای بلند جلوی آینه با خود صحبت کنید و به تصویرِ مقابل خود بگویید که شما یک فرد زیبا و قوی هستید که قدرت غلبه بر این مانع را دارید. اگر فکر می کنید کمتر اهل حرف زدن و بیشتر اهل نوشتن هستید، یک دفترچه خاطرات بگیرید و شروع به نوشتن کنید.

                                                    ثبت نکات مثبت ترک ماریجوانا

                                                      هر چیزی را که در آن به خاطر ترک ماریجوانا برتری پیدا کرده‌اید، بنویسید. در حقیقت، کل خاطرات خود را از این مراحل نگه دارید. این دفتر را در جایی قابل رؤیت نگه دارید، به طوری که دائماً به شما یادآوری شود که به خوبی کار خود را انجام می دهید و به همین دلیل انگیزه مثبت برای ادامه کار دارید.

                                                      یک روز، وقتی توانستید بر اعتیاد خود غلبه کنید، این دفترچه خاطرات را می خوانید و به تمام رنج‌هایی که با قدرت خود به آن غلبه کرده‌اید، فکر خواهید کرد. این زمان، یک لحظه زیبا از رضایت خاطر شما برای ادامه زندگی یا بحران‌های آینده خواهد بود.


                                                      دیگر مطلب های پیشنهادی:

                                                      چگونگی ترک سیگار در سنین جوانی

                                                      نحوۀ برخورد با فرد معتادی که دوستش دارید


                                                        2 نظر

                                                        1. وحیدوحیدsays:

                                                          من سیگار و ماریجوانا می‌کشم و خیلی حال میده.

                                                        2. ایمانایمانsays:

                                                          بابا ماری‌جوانا که چیزی نیست و همه کشورها قانونیش کردن و دارن میکشن.