طوطی را چطور تربیت کنیم؟

می توان در کل به این موضوع اشاره کرد که تربیت طوطی که به خانه خود آورده اید با توجه به نوع و ویژگی های منحصر به فرد هر طوطی از دیگر طوطی ها متفاوت است. هر طوطی ویژگی های خاص خود را داراست و نیازمند بکارگیری شیوه، تکنیک،  توجه و  تشویقی است که مناسب حال او باشد. اما روی هم رفته نکات کلی برای شروع کار وجود دارد که با کمک آنها شما می توانید آمادگی لازم برای تربیت طوطی خود را بدست بیاورید.

شرایط مناسب برای دستیابی به موفقیت در تربیت طوطی خود را فراهم کنید.

تهیه محیطی مناسب برای تربیت طوطی

محیط مناسبی بای تربیت طوطی خود ایجاد کنید.

. اگر قرار باشد چیزی را به یک کودک خردسال را آموزش دهید به چه نکاتی می اندیشید. قطعا می دانید که کودک در شرایطی امنیت و آرامش را احساس می کند بهتر می آموزد. این موضوع در مورد طوطی ها هم صادق است.

.فضای آرامی که موجب تمرکز شما و پرنده تحت آموزش شما شود را برگزینید. فضایی را انتخاب کنید که پرنده آن را از قبل می شناسد و در آنجا احساس راحتی می کند. بدین طریق شما آموزش را بسیار ساده تر آغاز خواهید کرد.

.زمان هایی که پرنده شدیدا مظرب است و احساس پشیمانی می کند او را آموزش ندهید بلکه منتظر بمانید تا او آرام بگیرد. در عین حال به خاطر داشته باشید که تربیت پرنده آن هم به همراه جایزه های خوراکی آن هم زمانی که پرنده گرسنه است بسیار مفید خواهد بود. بنابراین زمان تربیت پرنده را قبل از وعده غذایی روزانه او قرار دهید تا برای گرفتن جایزه های خوشمزه همکاری بیشتری از خود نشان دهد.

برای تربیت کردن طوطی صبور باشید

صبور باشید و خودتان را آماده کنید.

. طوطی ها اغلب پرندگانی با رفتاری دوستانه هستند که نسب به شما از خود توجه نشان می دهند اما عموما صبر در ویژگی های آنها مشاهده نمی شود. تاخیر و اشتباه در روند آموزشی شما سرانجام خوبی نخواهد داشت پس از قبل خودتان را آماده کنید.

.تمام وسایلی که برای آموزش طوطی خود به آنها نیاز دارید را جمع آوری کنید و در نزدیکی خود قرار دهید. شما ممکن است به وسایلی از قبیل پایه ای که با دستان خود نگه می دارید، حوله، کلیکر، یک تکه چوب بلند و باریک برای اشاره کردن، اسپری سیب ترش( برای پاشیدن روی پارچه هایی که طوطی به آنها نوک می زند تا این محل ها را برای او ناخوشایند کنید) و البته شما به جایزه های خوشمزه هم نیاز خواهید داشت.

.از جایزه های مورد علاقه طوطی خود برای آموزش استفاده کنید و همینطور از خوراکی هایی که به راحتی می توانید به خورد او بدهید. برش های نازک سیب از خوراکی هایی  است که طوطی شما را به وجد می آورد.

تربیت طوطی را خیلی زود آغاز کنید

خیلی زود شروع به تربیت طوطی خود کنید، زیاد با او تمرین کنید اما بیش از حد به او فشار نیاورید.

.مطمئنا شنیده اید که سگ های پیر به سختی چیز تازه ای را می آموزند و در واقع این حقیقت در مورد هر حیوان دیگری از جمله طوطی ها هم صادق است.

.هرچه زود تر برای تربیت طوطی خود دست به کار شوید. درست از زمانی که طوطی جایزه خود را (حتی برخلاف میل باطنی) از دستان شما گرفت شما می توانید تربیت اور ا شروع کنید.

.در طول روز چندین نوبت را برای آموزش طوطی خود تعیین کنید، بهتر است که این زمان در تمام روزها یکسان باشد تا نظم زندگی طوطی خود را برهم نزنید و این نکته را هم در نظر بگیرید که بهترین زمان برای یادگیری زمانی که پرنده حس و حال یادگیری را دارد.

.هر جلسه را بیشتر از 15 دقیقه طول ندهید و به محض اینکه پرنده نسبت به آموزش علاقه ای از خود نشان نداد آموزش را متوقف کنید و در زمان دیگری ادامه درس را برگزار کنید.

با دست خودتان به طوطی غذا بدهید

 با دست خودتان به طوطی غذا بدهید.

.فارغ از اینکه با چه روشی به طوطی خود آموزش می دهید اینکه با دستات خودتان به او غذا بدهید از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار همچنین باعث برقراری ارتباط عمیقی بین شما و پرنده تازه وارد و یا کم سن و سال شما خواهد شد.

.برای این منظور از زمان هایی که پرنده در قفس است شروع کنید. آرام به قفس نزدیک شوید و خوراکی را جلوی پرنده بگیرید. آرامش خود را حفظ کنید و زمانی که پرنده از دست شما خوراکی را برداشت تنها خوراکی های مهیج به او بدهید.

.اگر از نوک زدن پرنده به انگشتتان  واهمه دارید می توانید از برش هایی سیب، غلات، به عنوان جایزه های خوشمزه ای برای طوطی خود استفاده کنید از این گذشته شما می توانید از دستکش هم استفاده کنید ممکن است پرنده با دیدن دستکش بیشتر تحریک شود تا به دست شما نوک بزند.

    راهکارهای اولیه در تربیت طوطی ها

    روشهای اولیه در تربیت طوطی ها


    رفتار مورد نظر خود را در طوطی شکل دهید

     .شکل دادن و یا به وجود آوردن یک رفتار تکنیکی در آموزش طوطی است که از طریق آن هر زمان که پرنده در انجام یک حرکت آموزشی پیشرفتی داشت برای مثال نزدیک شد و یا با میل خود عملی را بدرستی انجام داد جایزه ای به او داده شود.

    .شکل دادن واقعا اسم برازنده ای برای این تکنیک است چرا که در این تکنیک شما با واکنش های مثبتی که نسبت به یک رفتار از خود نشان می دهید آن رفتار بخصوص را در پرنده خود نهادینه می کنید.

    .برای مثال اگر سعی داری به پرنده خود بیاموزید که چگونه در یک ظرف آب کوچک حمام کند باید زمانی که طوطی به طرف ظرف نگاه کرد و زمانی که به خود ظرف نگاه انداخت و زمانی که به طرف ظرف حرکت کرد همینطور زمانی که آب را امتحان کرد و رمانی که وارد آب شد و در نهایت شروع به آب بازی کرد در تمام این زمان ها باید به طوطی خود جایزه بدهید.

    کلیکر مناسب تهیه کنید

    کلیکر مناسب خود را تهیه کنید.

    . پرنده ها، گربه ها و تمام حیوانات خانگی به آموزش با کلیکر به خوبی واکنش نشان می دهند. در این شیوه ی آموزشی شما  به یک کلیکر نیاز دارید (دستگاهی که صدایی شبیه به خودکار های دکمه ای و یا درب قوطی های فلزی آبمیوه تولید کند) که رفتارهای شایسته ای که با یک جایزه همراه خواهند بود را مشخص کند.

    .کلیک به عنوان تایید صوتی برای رفتار های شایسته استفاده می شود و به محض مشاهده یک رفتار پسندیده شما باید از کلیکر استفاده کنید و به دنبال آن یک جایزه هم به او بدهید. حرکت کلیدی در این آموزش کلیک و اهدای جایزه است.

    .برای مثال در حین آموزش قدم گذاری که در جای دیگری در این مقاله به تفصیل شرح داده خواهد شد. کلیک و اهدای جایزه درست بعد از اینکه پرنده بر روی انگشت شما قدم گذاشت مورد استفاده قرار می گیرد.  در واقع تکنیک کلیل و اهدای جایزه در حین انجام هر نوع آموزشی استفاده می شود.

    روی هدف تمرکز کنید

    تمرکز روی هدف

    . تکنیک دیگری که میتوان در کنار کلیک و اهدای جایزه مورد استفاده قرار داد با نام "آموزش هدف" شناخته می شود. در این تکنیک از حس کنجکاوی غریزی پرنده برای بررسی اشیای جدید کمک می گیریم.

    .در روش اولیه این نوع آموزش شما می توانید با یکی از چوب های چاپ استیک و یا چوب درام نوازی و یا هر چوب باریک بلند دیگری را به سمت مجاور طوطی نشانه بگیرید و اگر طوطی به چ.ب نوک زد به او جایزه ای بدهید و یا از تکنیک کلیک و اهدای جایزه استفاده کنید. طوطی آرام آرام در طول زمان می آموزد که چه در درون قفس و چه خارج از آن به هدفی که در امتداد این تکه چوب قرار دارد واکنش نشان دهد.

    .تمرکز  روی هدف تکنیکی است که یک مهارت کاربردی را در طوطی شکل می دهد که در ادامه در بسیاری از آموزش ها به کمک شما خواهد آمد.

     روش های متفاوت در تشویق پرنده به قدم گذاشتن را امتحان کنید.

    آموزش تکنیک قدم گذاری به طوطی

    تکنیک قدم گذاری را در مراحل اولیه آموزش به طوطی خود بیاموزید.

    .همانطور که از اسم این تکنیک مشخص است یادگیری تکنیک به پرنده این مهارت را خواهد آموخت که از پایه ای روی پایه دیگری که برایش نگه داشته اید قدم بگذارد. پایه ای که هدف شماست احتمالا یا دست خودتان است، یا انگشتانتان و یا پایه ای که در دست خود نگه داشته اید.

    .تکنیک قدم گذاشتن به دلایل زیادی برای پرنده شما ضروری به حساب می آید:

      هم پرنده و هم خود شما به سرعت در اجرای این تکنیک مهارت می یابید.

      .این مهارت در واقع برخاسته از یک رفتار طبیعی در پرندگان است. برخاسته از علاقه طوطی های به حرکت از شاخه ای به شاخه دیگر.

      .یاددادن این مهارت کاربرد های بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت برای مثال شما به هنگام تمیز کردن قفس پرنده و یا در زمان بازی می توانید از این مهارت پرنده خود نهایت استفاده را ببرید.

      .از اینها گذشته به عنوان یک مهارت اولیه به یادگیری مهارت هایی با جزئیات بسیار بیشتر هم می انجامد.

      .درست است که قدم گذاری تکنیک ساده ای به حساب می آید اما تنوع بسیار زیادی در میزان پیچیدگی در روش های یادگیری این تکنیک وجود دارد که انتخاب یک روش مناسب را برای شما دشوار خواهد ساخت. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره شده است.

      استفاده از ساده ترین روش ها

      ساده ترین روش را امتحان کنید.

      . اگر پرنده شما از قبل آموزش هایی دیده است و یا به طور طبیعی تمایل زیادی به این کار از خود نشان می دهد .ساده ترین شیوه ای آموزشی برای شما مفید واقع خواهد شد.

      .بسته به اندازه پرنده خود انگشت و یا مچ دست خود را در مقابل سینه پرنده بگیرید بسیاری از پرندگان بدون نیاز به هرگونه تشویقی بر روی شاخه تازه ای که یافته اند قدم می گذارند.

      .علامتی برای نشان دادن حرکت تعیین کنید شما می توانید بگویید "قدم بگذار"  ویا از کلیکر استفاده کنید . بلافاصله بعد از انجام حرکت به طوطی خود جایزه خوشمزه ای بدهید.

      .اگر پرنده بدون تشویق شما قدم برنداشت از شکل دادن و جایزه دادن به رفتار او کمک بگیرید برای مثال اگر شاخه را لمس کرد و یا یک پایش را بر روی شاخه گذاشت جایزه ای به او بدهید.

      استفاده از جایزه برای قدمگذاری طوطی

      به انتخاب خود از یک جایزه جایگزین برای قدمگذاری استفاده کنید.

      .در این روش تنها تفاوت با روش ساده اولیه در این است که شما از خوراکی برای تشویق پرنده به انجام دادن رفتار مورد نظر استفاده می کنید نه به عنوان جایزه بعد از انجام حرکت.

      .با یک دست خوراکی را نگه دارید و دست دیگرتان را در مقابل سینه پرنده بگیرید. دست محتوی خوراکی را طوری نگه دارید که تنها راه طوطی برای رسیدن به جایزه قدم گذاشتن روی دست دیگر شما باشد.

      .اگر پرنده بلافاصله  قدم برنداشت بابت هرگونه تماس با شاخه ای برایش نگه داشته اید (دشت خودتان یا هر شاخه دیگری) جایزه ای به او بدهید و زمانی که قدم مورد نظر را برداشت جایزه ویژه ای به او بدهید.

      .اگر می توانید همزمان که هردو دست شما درگیر در آموزش کلیکر را هم به صدا درآورید بسیار خوب خواهد بود چرا که نقش یک علامتی صوتی را بازی خواهد کرد.

      از تکنیک تمرکز روی هدف استفاده کنید

      به سراغ استفاده از تکنیک تمرکز برروی هدف بروید.

      . اگر با استفاده از روش های دیگر شاهد پیشرفت چندانی نبوده اید و از قبل تکنیک هدف محوری را به پرنده خود آموخته اید می توانید مهارت قدم گذاری را هم با استفاده از همین تکنیک و با اهدای جایزه انجام دهید.

      .شی که برای نشانه روی استفاده می کنید را در یک دست بگیرید و شاخه مورد نظر خود (که می تواند انگشت یا دست و یا شاخه ای که در دست دارید باشد) را در دست دیگر بگیرید. بسته به میزان مهارت شما، شما میتوانید هر دو کار را با یک دست خود انجام دهید تا دست دیگرتان برای نگه داشتن خوراکی و یا کلیکر و یا هر وسیله ای دیگری که لازک خواهید داشت خالی بماند.

      .چوب مخصوص نشانه گرفتن را بردارید و شاخه ای که پرنده باید روی آن قدم بگذارید را نشان دهید دقت داشته باشید که این شاخه باید در فاصله یک قدمی طوطی و در ارتفاعی به اندازه سینه او قرار داشته باشد.

      .برای هر اقدام صحیحی که پرنده از خود نشان داد بلافاصله جایزه ای به او بدهید. رفته رفته دیگر نیازی نخواهد بود که پرنده را برای رفتن به شاخه هدف تشویق کنید.

       سخن گفتن را به طوطی خود بیاموزید

      سخن گفتن را به طوطی آموزش بدهید

      اینکه طوطی شما قادر به سخن گفتن خواهد بود و یاخیر را فرض مسلم قرار ندهید.

      .مخصوصا افرادی که تا پیش از این صاحب هیچ طوطی نبوده اند این تصور غلط وجود خواهد داشت که سخن گفتن اولین آموزشی است که باید به طوطی خود بدهند و طوطی آنها به سرعت به توانایی کامل در حرف زدن دست می یابد.

      .حقیقت این است که این قضیه برای هر طوطی متفاوت است و شما هرگز نباید اقدام به تهیه پرنده ای ( حتی از نژادی که زود به حرف می افتد) بکنید و بعد به حرف افتادن طوطی را فرض مسلم قرار دهید. چرا که این خصوصیتی نیست که بتوانید در مورد حدس و گمانی داشته باشید و طوطی شما کاملا منحصر به فرد است.

      مراقب طرز حرف زدنتان با طوطی باشید

       مراقب طرز حرف زدنتان باشید.

      برخی از طوطی ها  غالبا یا به هیچ آموزشی نیاز ندارند و یا با آموزش بسیار کمی قادر به تکلم خواهند بود و حتی ممکن است کلمات و عباراتی را که شما نمی خواهید بر زبان بیاورند را بیاموزند.

      .سخنان هیجان انگیزی که برای مثال هنگام تماشای یک مسابقه فوتبال از طریق تلویزیون بر زبان می آورید از بیشترین جذابیت را برای طوطیان برخوردار هستند و از اینها گذشته خیلی بیشتر از آنچه فکرش را می کنید به حرف های شما گوش می دهند. پس مراقب حرف هایی که در حضور آنها به زبان می آورید باشید.

      وقتی سن طوطی کم است آموزش خود را شروع کنید

      از سن کم آموزش طوطی خود را شروع کنید و آرامش خود را حفظ کنید.

      .طوطی ها با سایر اعضای گروه خود صحبت می کنند اگر از سن کم صحبت کردن را به او بیاموزید او شما را به عنوان عضوی از دسته خود خواهد شناخت. بنابراین احتمال یادگیری سخن گفتن در طوطی های جوان بسیار بیشتر است.

      .زمانی که آغاز به آموزش حرف زدن می کنید از کلمات و عبارات ساده شروع کنید و با صدای آرام، واضح و خوشحال کلمات را برای طوطی خود تکرار کنید. تصور کنید می خواهید کلمه "مامان" را به یک کودک خردسال بیاموزید.

      .در مراحل اولیه آموزش هر نوع صدایی که طوطی شما ایجاد می کند را بی پاداش باقی نگذارید. در مراحل بعدی به صداهایی که تقریبا درست ادا می شوند جایزه اختصاص دهید  رد مرحله نهایی برای صداهای معنا دار و قابل تشخیص جایزه در نظر بگیرید.

      تکرار ، مهمترین نکته برای آموزش تکلم طوطی است

      تکرار و تکرار و تکرار.

      .تکرار کلیدی ترین نکته در آموزش تکلم به طوطیان است. به زبان ساده تر هر چه شما یه کلمه را بیشتر در اطراف طوطی خود تکرار کنید تا احتمال آنکه طوطی آن کلمه را بیاموزد بسیار بیشتر خواهد شد.

      .فاصله ی تمرین ها را مطابق با میل خودتان تنظیم کنید. طوطی ها از صحبت با عضوی از دسته خود خسته نخواهند شد اما شما ممکن است دچار خستگی و بی حوصلگی شوید.

      .برخی از متخصصین توصیه می کنند که صدای خودتان را در حالی که عبارتی را بر زبان می آورید ضبط کنید و برای پرنده خود روی تکرار بگذارید . البته با این روش لذت تعامل با طوطی خود را از دست می دهید.

      تهیه کننده : توپ تاپ

        مطالب مرتبط...

        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...