چگونه با طوطی خانگی خود بازی کنیم ؟

طوطی ها موجودات بسیار حساس و باهوشی هستند که نیاز به محرک های ذهنی زیادی دارند. ار آنجایی که طوطی ها جزو پرندگان گله می باشند از انجام فعالیت های متفاوت با صاحب خود لذت می برند. زمانی که می خواهید با یک پرنده بزرگ بازی کنید اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید است وزن و اندازه پرنده مورد نظر شماست. برای بازی با پرندگان بزرگ از اسباب بازی های بزرگ، محکم ، سرگرم کننده و امن را برای بازی با پرندگان انتخاب نمایید. اگر به آرامی این فعالیت های جدید و مفرح را به طوطی خود بیاموزید در این هنگام زمان بازی حتی برای طوطی های عصبی هم تبدیل به اوقات خوش و مفرح می شود.

نحوه بازی با طوطی خانگی خود

نحوه ی بازی با طوطی خانگی

توپی را بیندازید تا طوطی آن را بیاورد.

    یک تکه روزنامه را برداشته و مچاله کنید و یا از چیزی استفاده کنید که برای طوطی شما مناسب باشد. توپ را در اندازه ای بزرگتر از منقار پرنده انتخاب کنید تا پرنده نتواند آن را ببلعد. برای بازی با پرنده خود دست خود را در مقابل طوطی گرفته تا او توپ را از دستان شما بردارد. سپس از او فاصله بگیرید و او را تشویق کنید که  توپ را نزد شما بیاورد. برای تشویق شدن پرنده می توانید از یک جایزه خوشمزه کمک بگیرید.

    -بسیاری از پرندگان انداختن تویپ را از آوردن توپ بیشتر دوست می دارند. اگر مشکلی با تمرین اضافه برای خودتان ندارید می توانید توپ را بیاورید و دوباره آن را به طوطی بدهید. برای ایجاد تنوع از اسباب بازی های همچون کلید پلاستیکی و یا توپ های متفاوت برای بازی استفاده کنید. بدین ترتیب پرنده شما بدون آنکه حوصله اش سر برود بازی را می آموزد.

    پرتاب توپ به طرف طوطی تا آن را بگیرد

    توپ را به طرف پرنده خود برانید تا پرنده آن را بگیرد.

        طوطی خود را روی سطح صافی بنشانید و خودتان در مقابل او بنشینید. به آرامی توپ بزرگی را به طرف طوطی هل دهید و منتظر بمانید تا پرنده توپ را بردارد. مجددا توپ را به دست بگیرید و به بازی ادامه دهید. اگر پرنده توپ را رها نکرد می توانید به او جایزه ای بدهید تا پرنده را مجاب کنید که توپ را رها کند.

      -توپی را برای بازی با طوطی خود انتخاب کنید که پرنده نتواند آن را ببلعد. توپ های پلاستیکی تو خالی و یا توپ های نرم و منعطف انتخاب های مناسبی برای بازی با پرندگان بزرگ می باشند. البته شما می توانید از یک کاغذ مچاله شده بزرگ هم برای بازی با پرنده خود استفاده کنید.

      -توپ را به آرامی به طرف پرنده سر دهید تا پرنده خود را نترسانید.

      از صدف و خوراکی های خوشمزه استفاده کنید

      با صدف بازی کنید و خوراکی های خوشمزه به طوطی خود بدهید.

         برای این بازی سه عدد صدف نیاز خواهید داشت و کمی از خوراکی مورد علاقه طوطی خود را داشته باشید اگر به صدف های بزرگی که از اندازه ی مناسبی برای پرنده شما برخوردار باشند دسترسی ندارید بهترین گزینه استفاده از لیوان های کاغذی یکبار مصرف است. خوراکی مورد علاقه طوطی خود را زیر یکی از صدف ها قرار دهید و جای صدف ها را با یکدیگر عوض کنید. منتظر بمانید تا طوطی شما یکی از صدف ها را بردارد. توجه داشته باشید که اگر طوطی شما صدف اشتباهی را بلند کرد هم جایزه او را بدهید.

        -می توانید برای جایزه از مواد غذایی سالمی مانند انبه، پاپایا، برش های سیب، انگور بی دانه ، سبزیجات برگ دار، غلات و یا تکه های کوچک گردو و بادام استفاده کنید.

        -توجه داشته باشید که به طوطی خود تخم آفتابگردان و یا بادام زمینی تعارف نکنید. شما میتوانید در مناسبت ها و موقعیت های بخصوصی به طوطی خود کره بادام زمینی بدهید چرا که این دانه ها بسیار چرب می باشند.

        قایم موشک بازی با طوطی با استفاده از حوله

        با استفاده از یک حوله با طوطی خود قایم موشک بازی کنید.

          طوطی خود را روی سطح یک میز و یا تخت خواب و یا سطح امن دیگری قرار دهید . دستهای خود را از آرنج خم کرده و در مقابل خود جمع کنید سرتان پایین بیاورید و یک حوله کرکی بزرگ را بر سر خود بکشید. اکثر طوطی ها نمی توانند در مقابل چنین صحنه ای مقاومت کنند و حتما نگاهی به زیر حوله خواهند انداخت. اگر طوطی شما به این عمل شما واکنش  نشان نداد او را صدا بزنید تا توجهش را جلب کنید و هنگامی که حوله نزدیک شد جایزه ای برای او قرار دهید.

          -شما همچنین میتوانید با کشیدن حوله بر سر طوطی خود با او بازی کنید. توجه داشته باشید که در انجام این کار باید بسیار ملایم باشید. اگر پرنده شما از اینکه حوله روی سرش باشد خوشش نیامد حوله را به سرعت بردارید.

          ورزش دادن طوطی با بالا و پایین بردن

          طوطی خود را با بالا و پایین بردن ورزش دهید.  

            اجازه دهید پرنده بر روی دست و یا بازوی شما بنشیند و بعد به آرامی دست خود را بالا و پایین ببرید و یا به حالت عدد هشت انگلیسی دستتان را در هوا حرکت دهید. حواستان به طوطی تان باشد تا زمانی که شما دست خود را در هوا تکان می دهید او هم بال های خود را باز کند . هر زمان که حس کردید پرنده به سختی نفس می کشد کمی به او استراحت بدهید. زمانی که قدم برداشت و بر روی دست شما آرام گرفت جایزه ای بدهید تا همان جا بایستد.

             -می توانید زمانی که طوطی شما روی شانه شما و یا هر سطح دیگری نشسته است از طریق بال زدن با دست های خود او را به انجام بازی تشویق کنید.

            -بازی های تلفیقی با رقص متنوعی ترتیب دهید. طوطی ها رقصیدن با صاحبانشان را دوست دارند. موزیک مناسبی که با حرکات شما هماهنگ باشد را پخش کنید.

            دنبال طوطی خود کنید

              طوطی خود را دنبال کنید تا او را به فعالیت وادارید. طوطی خود را بر روی یک سطح صاف مانند تخت خواب و یا سطح میز قرار دهید. انگشتان خود را در حالی که آنها را می جنبانید به طوطی خود نزدیک کنید. چندین بار او برمیگردد و فرار می کند. دنبال کردن طوطی های بزرگ کار بسیار راحت تری است اما آنها بسیار سریع حرکت می کنند.وقتی که موفق به گرفتن او شدید طوطی را با انگشتان خود کمی قلقلک دهید و یا جایزه ای به او بدهید تا متوجه شود که بازی را به درستی انجام داده است.

              -این بازی برای بسیاری از طوطی ها جذاب است اما اگر پرنده شما از این بازی ترسید دیگر با او این بازی را انجام ندهید.  بلکه بازی ملایم تری مثل گرفتن و آوردن توپ را با او بازی کنید.

              -حواستان به موقعیت قرارگیری تان باشد. زمانی که پرنده به لبه سطح نزدیک می شود از سرعت خود بکاهید. اگر به جای یک سطح بلند با پرنده خود روی زمین بازی می کنید از دویدن به دنبال او اجتناب کنید.

              بردن طوطی به سرویس بهداشتی در هنگام آراستن ظاهر خودتان

              زمانی که ظاهرتان را می آرایید طوطی خود را به همراه خود به سرویس بهداشتی ببرید.

                فعالیت هایی مانند مسواک زدن برای طوطی ها خیره کننده است آنها از تماشای شما زمانی که دندان های خود را مسواک می زنید و یا موهای خود را برس می کشید لذت می برند و شاید حتی سعی کنند که در شانه کردن موهایتان کمک کنند. علاوه بر این اکثر طوطی ها از دوش گرفتن لذت می برند بنابراین شما می توانید طوطی خود را به همراه خود به حمام ببرید (اما حتما از گرمای آب اطمینان حاصل کنید). انتظار شنیدن صداهای سرشار از سرخوشی و تماشای رقص های بامزه طوطی خود را زمانی که خیس می شود داشته باشید. اگر طوطی شما در آغاز کمی عصبی شد در فضای حمام و یا دستشویی به او جایزه ای بدهید.

                -حمام گرفتن برای پرندگان بسیار مفید است و تفاوت چندانی با آنچه در طبیعت تجربه می کنند ندارد. در مورد طوطی های بزرگی از قبیل ماکائو که بسیار سنگین هستند شما به یک سطح ثابت و یا در برای ایستادن او نیاز دارید مگر آنکه بتوانید با وجود طوطی بروی شانه های خود تعادلتان را حفظ کنید.

                -بسیاری از فروشگاه های پت شاپ استند های مکنده ای برای فروش قرار می دهند که به راحتی به دیوار حمام متصل می شود. از استند با چند مکنده استفاده کنید تا وزن پرنده را به خوبی تحمل کند.

                -اگر علاقه ای به بردن طوطی خود به حمام ندارید یک بطری اسپری را بردارید و آن را از آب گرم پر کنید حالت اسپری را مشخص کنید و روزی  دو الی سه مرتبه پرنده خود را اسپری کنید. بعد از آبپاشی مخصوصا در فصل زمستان  پرنده خود را در جای گرم نگه داری کنید. با آبپاش صورت خود را خیس کنید تا میزان رطوبت آن را متوجه شوید. همچنین سعی کنید برای آبپاشی از آبپاش های مجهز به پمپ استفاده کنید و نه مدل های ماشه ای.

                جعبه جستجو در اختیاط طوطی بگذارید تا بازی کند

                یک جعبه جستجو برای پرنده خود تهیه کنید تا او بتواند روی آن بازی کند.

                یک جعبه مقوایی بزرگ و خالی انتخاب کنید و آن را با اسباب بازی های طوطی خود پر کنید. خلاقیت به خرج دهید و از ضایعات خانگی مانند درب بطری های پلاستیکی برای اسباب بازی های جویدنی استفاده کنید.

                -علاوه بر این می توانید گلوله هایی کاغذی متشکل از روزنامه و کاغذ باطله را در این جعبه بازی قرار دهید. برخی دیگر از اشیای مورد علاقه خود طوطی خود را در جعبه قرار دهید اشیایی مانند ریسمان، چند سنگ بزرگ و مغز روغنی را هم می توانید درون این جعبه قرار دهید. اگر طوطی شما وارد جعبه نمی شود سعی کند هر بار که به جعبه نزدیک شد به او جایزه ای بدهید تا او را تشویق کنید که به داخل جعبه برود.

                -با احتیاط از این گزینه استفاده کنید چرا که ممکن است طوطی شما بترسد و گمان کند که جعبه تله ای برای گرفتن طوطی است و منجر به بروز رفتار هایی ناشی از دفاع از قلمرو و آسیب دیدن پرهای پرنده شود.

                -برای آنکه در بازی به پرنده خود ملحق شوید از یک ملاقه آشپزخانه  کمک بگیرید و به یک سوی جعبه ضربه بزنید تا توجه طوطی خود را جلب کنبد. اسباب بازی های پرنده را قبل از قرار دادن در جعبه با آب و صابون به خوبی بشویید. اشیایی پلاستیکی استفاده شده غالبا محتوی باکتری ها، باقی مانده غذا و نوشیدنی هایی هستند که برای پرنده شما مناسب نمی باشد.

                آموزش بازی به طوطی مضطرب

                  چطور به یک پرنده مضطرب بازی کردن بیاموزیم؟

                  از اسباب بازی استفاده کنید که پرنده شما را نمی ترساند. وسیله ای را انتخاب کنید که کنجکاوی پرنده شما را بر می انگیزد. اگر از انتخاب اسباب بازی خود مطمئن نیستید زمانی که پرنده در قفس است رفتار او را زیر نظر بگیرید. دقت کنید که پرنده شما به سمت کدام اسباب بازی جذب می شود و اسباب بازی های شبیه به آن را تهیه کنید و یا هر زمان که با پرنده خود بازی می کنید از آن اسباب بازی استفاده کنید. طوطی های بزرگ با اشیایی ساخته شده از چوب و کاغذ ارتباط بهتری برقرار می کنند.

                  -اگر اسباب بازی خوبی در اختیار ندارید توپی بر سر چوپی ببندید و از آن برای بازی با پرنده خود استفاده کنید. آن را نزدیک خود نگه دارید تا پرنده شما از دور آن را ببیند و بیاید و روی آن بنشیند.

                  نشان دادن اسباب بازی به طوطی

                  اسباب بازی را به طوطی نشان دهید و منتظر بمانید تا به شما نزدیک شود.

                  با اسباب بازی از طوطی فاصله بگیرید. صبور باشید و منتظر بمانید تا خودش به طرف شما بیاید. اگر قبل از آنکه به شما نزدیک شود منقار خود را باز کرد عقب بنشینید تا با منقار بزرگ و قدرتمندش به شما آسیب نزند.ممکن است در آغاز پرنده شما بترسد اما رفته رفته هر چه بیشتر آن اسباب بازی را ببیند احساس ترس در او از بین می رود و با حس امنیت بیشتری به سمت اسباب بازی می آید و آن را بررسی می کند.

                  -به پرنده خود فضای کافی برای حرکت را بدهید. اگر می توانید او را روی سطح و یا استند بازی قرار دهید. اگر طوطی به شما اجازه نمی دهد که آن را لمس کنید درب قفس را باز بگذارید و جایی در نزدیکی قفس بایستید.

                  جایزه دادن به طوطی هنگام بازی با اسباب بازی

                  زمانی که پرنده به اسباب بازی مورد نظر شما نزدیک شد به او جایزه خوشمزه ای بدهید.

                  در این زمان شما می توانید با گفتن چیزی مانند "آفرین پسر خوب" دست خود را در حالی که جایزه ی مورد علاقه پرنده خود را حمل می کنید به طرف او بگیرید. اگر پرنده شما از اسباب بازی ها می ترسد شما باید در آغاز هر بار که به اسباب بازی نزدیک می شود او را تشویق کنید. خیلی به پرنده خود سخت نگیرید تا او به آرامی بفهمد که اسباب بازی مورد نظر هیچ خطری برای او ندارد.

                  -بسیاری از میوه ها، سبزیجات، مغز های روغنی و غلات غذاهای سالم و مقوی برای طوطی شما به حساب می آیند. از خوراکی هایی مانند دانه ها، هسته ها، آواکادو ، لوبیای خشک و پیاز برای تغذیه طوطی خود استفاده نکنید.

                  -تشویق کردن پرنده برای کارهای خوبی که انجام می دهد بسیار تاثیرگذارتر از تنبیه برای کارهای ناشایستی است که ممکن است از او سر بزند.

                  پرنده را با دست جا به جا کنید و گاز گرفتنش را امتحان کنید

                  پرنده را با جابه جا کنید و ببینید آیا دست شما را گاز می گیرد یا خیر.

                  واکنش نشان دادن به گاز گرفتگی توسط طوطی بسیار طبیعی است اما اعمالی مانند اسپری کردن آب بر روی پرنده و یا ضربه زدن به منقار او کمکی به شما نخواهد کرد و سودی برایتان نخواهد داشت! طوطی شما این تجربه ناخوشایند را به خاطر می سپارد و احتمال اینکه بار دیگری هم سعی کند تا با منقار بزرگ خود شما را گاز بگیرد بسیار زیاد است. اگر برای فروکش کردن ناراحتی خود به زمان نیاز دارید پرنده داخل قفس بگذارید و وقتی که آمادگی لازم را پیدا کردید برای بازی به اتاق او برگردید.

                  -طوطی های عظیم الجثه زمانی که ناراحت باشند بی حرکت در جای خود می مانند، منقار هایشان را روی هم می کوبند. باید بسیار مراقب باشید مخصوصا زمانی که طوطی را به مکان تازه ای منتقل کرده اید.

                  -در حالی که دستکش پوشیده اید با طوطی خود بازی نکنید. دستکش ها ممکن است طوطی شما را بترسانند. از این گذشته اگر آنها را به دستکش ها عادت دهید زمانی که دستکش را از دست خود در می آورید پرنده از دیدن دستهای شما می ترسد.

                  استفاده از نردبان برای بازی با طوطی

                  اگر پرنده شما از اینکه به نزدیک شدن به شما هراس دارد از نردبان برای بازی استفاده کنید.

                  برای انجام این بازی می توانید از پایه ها و چوب های زبری استفاده کنید که سطح لغزنده ای نداشته باشند و وزن پرنده شما را تحمل کنند. پایه ها را در نزدیکی قفس پرنده نگهداری کنید تا پرنده به دیدن آن ها عادت کند.  هنگامی که پرنده احساس امنیت پیدا کرد و قدم روی چوب ها گذاشت دست خود را نزدیک کنید تا روی دست شما هم قدم بگذارد. و پایه بلندی را در نزدیکی پرنده نگه دارید تا از آن هم بالا برود.

                  -دقت داشته باشید که این پروسه را برای پرنده های خجالتی به آرامی پیش ببرید. بهتر است چوب ها را به مدت یک هفته در اتاق نگهداری پرنده خود نگهداری کنید تا پرنده به حضور آن ها عادت کند. سپس هر روز کمی آنها را به قفس پرنده نزدیک تر کنید. زمانی که با پرنده خود نردبان بازی می کنید چندین انگشت را برای ایستادن پرنده در اختیار او بگذارید و در صورت نیاز از کف دستان و بازوی خود نیز استفاده کنید.

                  اسباب بازی را در دست بگیرد و به طوطی بازی کردن را نشان دهید

                    خودتان اسباب بازی را بدست بگیرید و به پرنده خود نشان دهید که چطور باید با آن بازی کند. طوری با اسباب بازی بازی کنید که گویی آن بازی برای خود شما طراحی شده است. ابتدا کمی به سادگی و بدون رعایت قوانین با اسباب بازی بازی کنید. سعی  کنید با اشتیاق و هیجان بیشتری بازی را انجام دهید تا بازی برای پرنده شما جذاب تر به نظر برسد. بدین ترتیب کنجکاوی پرنده خود را برمی انگیزید و او زود تر به شما ملحق می شود.

                    -با چنین رفتاری می توانید به طوطی هایی که هرگز بازی کردن را یاد نگرفته اند کمک کنید. اگر پرنده شما کنجکاوانه به اسباب بازی خیره شد و یا سعی کرد به اسباب بازی نزدیک شود سعی کنید با چرخاندن اسباب بازی به دور خود او را بیشتر به بازی تشویق کنید.  شما می توانید در یک بازه چند روزه به آرامی پرنده را به بازی دعوت کنید.

                    با طوطی خود دو مرتبه در روز بازی کنید

                    در روز دو مرتبه با طوطی خود بازی کنید تا او به آرامی با بازی احساس راحتی بیشتری کند.

                    بسته به اینکه پرنده شما چه روحیاتی داشته بازه زمانی متفاوتی نیاز خواهد داشت تا او بازی را یاد بگیرد شما باید صبور باشید و هر زمان که احساس کردید پرنده واکنشی نمی دهد و یا از شرکت در بازی امتاع می کند بازی را متوقف کنید و بیش از حد به او فشار نیاورید. طوطی برای رفتار و اعمال خود منطقی دارند شما باید این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است شما چیزی از زندگی گذشته طوطی خود ندانید. به خاطر بسپارید که مادامی که شما دوستانه و صبور هستید طوطی شما می آموزد که می تواند در امنیت کامل با شما بازی کند.

                    -این نکته را به خاطر داشته باشید که طوطی هایی که نجات یافته اند و یا از جایی به جایی دیگر منتقل شده اند به حضور انسان ها عادت ندارند و ممکن است که در گذشته ارتباط زیادی با اطرافیان نداشته است و یا از صاحبان قبلی خود تجربه هایی تلخی به خاطر داشته باشد. شما به سادگی با دست هایی آرام و محبت ورزیدن به پرنده خود و همینطور با ایجاد محیطی آرام می توانید پرنده خود را با محیط جدید سازگار کنید.

                    بازی با طوطی با جا به جا کردن اسباب بازی

                    یک اسباب بازی انتخاب کنید و با جابجایی آن با پرنده خود بازی کنید.

                    شما باید مکانی به دور از سایز فعالیت ها را در منزل خود انتخاب کنید تا پرنده خود را از آسیب احتمالی دور نگه دارید. طوطی های بزرگ برای بازی به فضای بزرگ و مسطحی همچون تخت خواب و یا روی میز و یا سطح زمین  نیاز دارند. فضای کافی برای گشتن و اکتشاف کردن را برای پرنده خود فراهم کنید.

                    -زمانی که با پرنده خود روی زمین مشغول بازی می شوید مطمئن شوید که سایر حیوانات خانگی شما در اتاق های مجزایی با در بسته قرار داده شده باشند. اگر پرنده شما قادر به پرواز است مطمئن شوید که حداقل دو درب ما بین او و فضای بیرون موجود باشد.

                    -از آنکه پرنده شما به فن های تهویه و سایر خطرات خانگی مانند آب جوش، ابزار تیز و برنده، اجاق گاز  و جاهایی از این دست دسترسی ندارد اطمینان حاصل کنید.

                    -محل ایستادن پرنده غالبا جای مناسبی خواهد بود چرا که به دلیل سایز بزرگ پرنده شما نمیتوانید به پرنده خود ملحق شوید.

                    از اسباب بازی های بزرگتر استفاده کنید

                    از اسباب بازی‌‌‌‌های بزرگتر از منقار پرنده استفاده کنید تا پرنده نتواند آنها را ببلعد.

                    پرنده های بزرگتر به راحتی می توانند اسباب بازی های کوچکی که مناسب پرندگان کوچک هستند را خرد کنند. اسباب بازی هایی با لبه های تیز ‌‌که از یکدیگر جدا می شوند هم خطرات بسیاری را به همراه خواهند داشت و علاوه بر این شما مجبور به صرف هزینه‌ی زیادی می شوید تا اسباب بازی دیگری را جایگزین اسباب بازی شکسته کنید. اگر می خواهید از اشیای کوچکتر هم برای بازی با پرنده خود استفاده کنید سعی کنید این اشیا از جنس محکمی برخوردار باشند اشیایی از جنس پلاستیک و چوب می تواند برای این منظور مناسب باشد.

                    -دقت داشته باشید که اشیایی که در قفس پرنده قرار می دهید در اندازه های بزرگ باشند. پرنده را زمانی که مشغول  بازی با آن اشیا است زیر نظر بگیرید تا از امنیت آنها اطمینان حاصل کنید. پرنده خود را در هنگام با اسباب بازی هایی از بخش های ریزی همچون پیچ تشکیل شده اند تنها نگذارید. چرا که علاوه بر مسمومیت ناشی از فلز ممکن است خطرات دیگری به دلیل بلعیدن این قطعه ها برای پرنده شما رخ دهد.

                    اگر برای انتخاب اسباب بازی مورد نظر خود به مقایسه اندازه ها نیاز دارید به یک پت شاپ مراجعه کنید و به دنبال اسباب بازی هایی با برچسب بزرگ و بسیار بزرگ بگردید. اسباب بازی های با سایز بزرگ برای بسیاری از پرندگان بزرگ مناسب می باشند و اسباب بازی های با سایز بسیار بزرگ برای پرندگان تخریب گر مورد استفاده قرار می گیرند و دوام بیشتری هم دارند.

                    از اسباب بازی های پلاستیکی استفاده کنید

                    برای ماندگاری و دوام بیشتر می توانید از اسباب بازی هایی با جنس پلاستیک و آکرولیک استفاده کنید.

                     اسباب بازی های پلاستیکی غالبا با عنوان غیر غالب تخریب به فروش می رسند. از آنجایی که این قبیل اسباب بازی ها از دوام بسیار بالایی برخوردارند برای بازی بنداز و بیار بسیار مناسب می باشند. در تهیه اسباب بازی ها به دنبال توپ های پلاستیکی بگردید که پرنده شما بتواند به راحتی آنها را بلند کند و به منقار بگیرد. شما می توانید با خیال آسوده اسباب بازی های پلاستیکی را در قفس پرنده بگذارید اما برای این کار بهتر است از اسباب بازی هایی از جنس پلی کربنات تهیه کنید که به راحتی توسط پرندگان بزرگ شکسته نمی شوند.

                    -اسباب بازی های پلاستیکی غالبا برای طوطی ها جذابیت چندانی نخواهند داشت پس شما نباید آنها را پی در پی برای بازی استفاده کنید. اگر آنها را در قفس پرنده خود آویزان کرده اید هر از چند گاهی آنها را از قفس پرنده خارج کنید.

                    -اسباب بازی های فلزی هم مانند اسباب بازی های پلاستیکی از دوام بالایی برخوردار هستند. اگر قصد دارید تا اسباب بازی های فلزی برای پرنده خود استفاده کنید و یا اسباب بازی فلزی پرنده خود را ساخته اید آن را حتما با یک آهن ربا تست کنید تا مطمئن شوید فاقد زینک می باشد.

                    استفاده از اسباب بازی های چوبی برای بازی با طوطی

                    از اسباب بازی های چوبی برای تیز کردن منقار طوطی خود استفاده کنید.

                    پرنده بزرگ شما احتمالا با یک حرکت سریع اسباب بازی چوبی خود را متلاشی می کند و اشک شما را در خواهد آورد. پرندگان از تکه تکه کردن چوب لذت می برند و این کار بسیار برای آنها مفید است. تعدادی اسباب بازی چوبی محکم در قفس چرنده و در جعبه بازی قرار دهید.

                    -حقیقت این است که جایگزین کردن اسباب بازی های چوبی مستلزم صرف هزینه بالایی است بنابراین پیشنهاد می کنیم تا راهی برای ساخت این قبیل اسباب بازی بیابید. برای مثال نوار های باریک کاج را به هم ببافید و یا از یک تکه چوب بالسا استفاده کنید. تکه ای از جایزه پرنده را داخل چوب قرار دهید تا آن را تبدیل به یک جعبه جستجو کنید.

                    برای بازی با طوطی از گلوله های کاغذی استفاده کنید

                    چند گلوله ی کاغذی برای پرنده خود درست کنید تا او بتواند آنها را بگیرد و پاره کند.

                     کاغذ جایگزین بسیار امن و مناسبی برای بسیاری از اسباب بازی های چوبی و پلاستیکی می باشند. شما می توانید از کاغذ های سفید و روزنامه ها باطله گلوله های بزرگی درست کنید تا بتوانید آنها را به راحتی پرتاب کنید و پرنده شما آنها را بگیرد. شما حتی می توانید جایزه ای را درون گلوله کاغذی قرار دهید تا پرنده شما به جستجوی آن بپردازد. اما گلوله های کاغذی برای پرنده هایی که در حس و حال خرابکاری قرار می گیرند و می خواهند گلوله ها را تکه تکه کنند خیلی به صرفه نخواهند بود

                    -طوطی ها به ندرات کاغذ می بلعند اخما اگر فکر می کنید که ممکن است طوطی شما کاغذ ها را ببلعد حتما جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. زمانی که خودتان حضور ندارید اجازه ندهید که بی خیال راحت بنشینید و کاغذ ها را تکه تکه کند.

                    از پازل ها برای بازی با طوطی استفاده کنید

                    از پازل ها برای برانگیختن حس کنجکاوی طوطی خود استفاده کنید.

                    طوطی ها حیوانات بسیار باهوشی هستند و به همین دلیل به سادگی حوصله شان سر میرود. شما می توانید با تهیه یک جعبه پازل سرگرمی مناسبی برای طوطی خود فراهم آورید چرا که آنها مسئله ای برای حل کردن پیدا خواهند کرد. برای مثال ممکن است در جعبه پازلی که خریداری کرده اید اهرمی باشد که طوطی شما باید با چرخاندن آن درب جعبه را باز کند تا بتواند جایزه ای که درون جعبه قرار داده اید را بردارد. اگر قصد دارید تا برای طوطی بزرگ خود نیز از چمیم جعبه هایی استفاده کنید باید به سراغ نمونه های بزرگ و بادوام بالا بروید.

                    -شما به سادگی می توانید در منزل خود و با استفاده از جعبه های چوبی و پلاستیکی یک جعبه پازل بسازید. برای مثال جایزه ای در پشت درب جعبه ثابت کنید تا طوطی شما به دنبال راهی برای ورود به جعبه بیابد و جایزه خود را بردارد.

                    استفاده از اسباب بازی های مختلف در طول هفته

                    برای سرگرم نگه داشتن پرنده خود به نوبت از اسباب بازی ها در طول هفته  استفاده کنید.

                    طوطی های بزرگ به محرک های ذهنی بسیار زیادی نیاز دارند تا همواره سلامت و شاداب باشند. سعی کنید تا همیشه چهار تا شش عدد اسباب بازی برای پرنده خود در اختیار داشته باشید. اسباب بازی های جدید را وارد بازی کنید و یا ترتیب استفاده از اسباب بازی ها تغییر دهید مخصوصا اگر قصد دارید تا اسباب بازی را برای تمام طول هفته در داخل قفس پرنده بگذارید. بدبن صورت پرنده شما همواره شی تازه ای برای بررسی در اختیار خواهد داشت.

                    -بهتر است برای زمانهایی که پرنده بیرون از قفس مشغول بازی می شود اسباب بازی های متفاوتی را در نظر داشته باشید. برای مثال از اسباب بازی ها و توپ های متفاوتی برای بازی بیانداز و بیاور استفاده کنید تا این بازی را برای همیشه برای طوطی خود جذاب باقی نگه دارید.

                    تهیه کننده : توپ تاپ

                      مطالب مرتبط...

                      13 نظر

                      1. آرش برادرانآرش برادرانsays:

                        من واقا خوشم اومد ازز این همه متن های بسیار قشنگ و آموزنده

                      2. کیمیاکیمیاsays:

                        چرا نوشتید روزنامه روزنامه سرب داره و مضره هم برای انسان هم پرنده

                      3. ارشیاارشیاsays:

                        عالی بودید عالیییییی

                      4. طوطیطوطیsays:

                        عالی

                      5. متینمتینsays:

                        سلام من یه موس پد دارم طوطی برزیلی ام قسمت راحتی موس پد را که از لاستیک درست شده تکه تکه می کند چگونه جلوگیری کنم

                      6. یتیتنیجیتیتنیجsays:

                        ایزی

                      7. یتیتنیجیتیتنیجsays:

                        من هکر هستم نه بابا 😐😐😡😣😊😀😀😁😃😂😷😒😷😘😋😝😳😙

                      8. هستی ملقب به Emilyهستی ملقب به Emilysays:

                        بدک نبود ولی کلی خوب بود😉😚

                      9. كيميا خليليكيميا خليليsays:

                        عالييييييييييي بهترين سايت دنيا

                      10. محمد جلالیمحمد جلالیsays:

                        سلام وقتی من توپ را به طرف طوطی ميندازم عصاب نداده پرت میکنه اون ور چطوری باهاش بازی کنم

                      11. راتین آزادبختراتین آزادبختsays:

                        من یه طوطی برزیلی دارم هوشش انقدر هست که بتونه بعضی از این کار ها رو بکنه؟

                      12. دکتر موسویدکتر موسویsays:

                        مقاله مفیدی بود

                      13. آرینآرینsays:

                        من کاکادو دارم توپ براش پرت می کنم توپ میگیره گازش میگیره و نمیدش به من