چگونه طوطی را آموزش دهیم کمتر سر و صدا کند؟

طوطی ها با سر و صدای بسیار زیاد به استقبال روز می روند و هنگام غروب آفتاب گله را به طرف خانه فرا می خوانند (حتی اگر گله ای هم در اطراف نباشد). طوطی ها زمانی که هیجان زده شوند جیغ می کشند هنگامی هم که از چیزی بترسند باز هم جیغ می کشند. آنها ممکن است با شنیدن صدای جیغ در اطراف خود شروع به جیغ زدن کنند یا حتی زمانی که محیط اطراف بیش از اندازه ساکت باشد و یا برعکس وقتی شما صدای موزیک محبوب خود را بیش از بالا برده باشید آنها شروع به جیغ زدن می کنند. شاید حسابی از دست طوطی خود کلافه شده باشید اما اقداماتی وجود دارد که می توانید پرنده بد عادت خود را به همان پرنده خانگی دوست داشتنی خود تبدیل کنید.

آموزش پرنده با صدای کلیک

پرنده خود را با استفاده از صدای کلیک آموزش دهید. طوطی هایی پرنده هایی هستند که به خوبی تحت تعلیم قرار می گیرند. آنها واکنش خوبی به آموزش با صدای کلیک از خود نشان داده و در کل از محرک های ذهنی لذت می برند. فعالیت های ذهنی به طرز چشمگیری از میزان جیغ و داد طوطی ها می کاهند. ترک عادت جیغ کشیدن طوطی به وسیله آموزش با کلیک درس مانند آموزش دادن سگ ها با همین روش برای پارس نکردن است. برای شروع یک کلیکر و کمی جایزه های کوچک خوشمزه برای طوطی خود تهیه کنید.

به طوطی خود جایزه بدهید

برای شروع کلیکر را به همراه جایزه به طوطی خود نشان دهید تا ارتباط بین آن دو را درک کند. کلیکر را مقابل او به صدا درآوردن و بلا فاصله یک جایزه به او بدهید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا متوجه شوید پرنده بعد از شنیدن صدای کلیک با چشمهای جستجوگر منتظر دریافت جایزه می ماند. این علامت خوبی است که نشان می دهد طوطی ارتباط بین این دو شی را درک کرده است.

-از کلیکر خود درست مانند جایزه پرنده استفاده کنید. بدین صورت خود کلیکر جایگزین خوراکی های جایزه می شود. چرا که تهیه جایزه های خوشمزه در طول زمان هم هزینه بر خواهد بود و هم باعث کثیف شدن قفس چرنده می شود و از این گذشته، اگر طوطی شما بدعادت باشد و هر چیزی را نخورد آن وقت است که شما به دردسر بزرگی افتاده اید.

-درستی هر کدام از رفتار های طوطی را با یک کلیک به او نشان دهید. در صورت نیاز بعد از کلیک با جایزه ها خوراکی های خوشمزه ارتباط ذهنی ما بین کلیک و خوراکی را در ذهن پرنده محکم تر سازید.

-برای هر رفتار درست به او جایزه بدهید. هر زمان که پرنده بعد از خروج شما از اتاق جیغ و داد به راه نیانداخت و یا زمانی که صدای آرام شما را تقلید کرد جایزه ای به او بدهید و یا با صدای کلیک او را تشویق کنید.

-از خوراکی متنوعی به عنوان جایزه استفاده کنید تا متوجه شوید که طوطی شما کدام یک را بیشتر می پسندد. از این خوراکی ها برای آموزش طوطی خود استفاده کنید. با گذشت زمان پرنده ارتباط بین رفتار شایسته و آن خوراکی خوشمزه ی محبوب را خواهد آموخت.

-پرنده ها به خوراکی های رنگارنگ علاقه ی بیشتری دارند. خوراک آماده ای در بازار وجود دارند که با رنگ های جذاب خود چرنده شما را به وجد می آورند. در انتخاب این نوع خوراکی ها دقت لازم را به کار گیرید.

-خوراکی های پرنده ی خود را به قسمت های کوچک تبدیل کنید. با این کار به طوطی کمک خواهید کرد که تمرکز خود را روی یادگیری بگذارد و وقت زیادی را صرف خوردن جایزه خود نکند.

-بلافاصله بعد از آنکه پرنده از شما اطاعت کرد به او جایزه دهید. این موضوع که پرنده جایزه را بلافاصله ببیند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در غیر این صورت ممکن است پرنده ارتباط بین جایزه و رفتار خود را درک نکند.

-هربار که به طوطی خود یک جایزه خوشمزه می دهید با زبان خود نیز به او آفرین بگویید و تشویقش کنید.

از فریاد کشیدن برای تنبیه پرنده استفاده نکنید

هرگز برای تنبیه کردن پرنده خود سر او فریاد نکشید. عموما وقتی افراد می خواهند رفتار غلطی را در حیوان خانگی خود تصحیح کنند از این روش استفاده می کنند. اما این رفتار برای پرنده به این معنا است که تخلیه هیجانی موجب دریافت جایزه می شود و این عمل هیچ کمکی به تربیت طوطی شما نخواهد کرد. ممکن است با جیغ کشیدن بر سر پرنده خود او را بترسانید و او هم شروع به جیغ کشیدن کند. و یا شاید فکر کند شما دارید مانند گله ها در فضای وحش به صورت خیلی طبیعی سر و صدا تولید می کنید.

-زمانی که طوطی شما شروع به جیغ زدن می کند هیچ توجهی به او نکنید. این کار به صبر زیادی نیاز دارد،اما نادیده گرفتن جیغ و فریاد های پرنده که برای تنها برای جلب توجه شماست یکی از بهترین روش ها برای انداختن عادت جیغ زدن از سر طوطی شما می باشد.

حتی تغییر حالت صورت شما برای طوطی به عنوان واکنشی رضایت بخش کافی است. بهترین کار این است که اتاق را ترک کنید و به جیغ و فریاد های او برای جلب توجه هیچ توجهی نکنید.

خودتان را برای شنیدن جیغ و فریاد های بلند تر آماده کنید. پرنده شما در این مرحله درست مانند کودکی است که اگر به فریاد هایش توجه نکنید بلند و بلندتر جیغ می کشد. اما صبور باشید و به مقاومت ادامه دهید پرنده شما بالاخره این رفتار را کنار خواهد گذاشت.

بعد از اینکه پرنده شما به مدت ده ثانیه ساکت ماند به اتاق برگردید. در این زمان به طوطی محبت کنید و توجهی که نیاز دارد را برآورده کنید. این رفتار با

گذشت زمان به پرنده شما می آموزد که بابت رفتار نادرست نادیده گرفته می شود و در مقابل برای رفتار پسندیده پاداش دریافت می کند.

به طوطی خود یاد بدهید تا آرام صحبت کند

به طوطی خود یاد دهید که به آرامی صحبت کند. در هیچ شرایطی نمی توانید پرنده خود را وادار کنید که دست از صحبت کردن بردارد.اما می توانید به او بیاموزید به جای جیغ زدن و با صدای بلند حرف زدن، زمزمه وار و آهسته صحبت کند. صیر، تمرین و پشتکار از نکات کلیدی در تربیت طوطی شما به شمار می آید.

-به نادیده گرفتن رفتار ناشایست پرنده ادامه دهید.

-با پرنده خود به آرامی صحبت کنید و یا برای برقرای ارتباط با او از سوت استفاده کنید.

پیگیر بودن برای آموزش طوطی

    در آموزش طوطی خود پیگیر باشید. ثبات از نکات کلیدی در آموزش هر نوع حیوان خانگی به شمار می آید . اگر در تربیت حیوان خانگی خود هر بار از روش متفاوتی استفاده کنید طوطی خود را گیج خواهید کرد. هر بار که رفتار خوبی از پرنده خود مشاهده کردی با جایزه او را تشویق کنید و اگر مرتکب رفتار ناشایستی شد و صر و صدای بیش از حدی به را انداخت با بی توجهی او را نادیده بگیرید

    کمک گرفتن از نور برای آموزش طوطی

    در آموزش طوطی خود از نور کمک بگیرید. توجه داشته باشید که چنین نور هایی برای پرنده شما خوشایند نخواهند بود. پس بهتر است که از این روش به عنوان آخرین راه برای تربیت پرنده خود استفاده کنید و نه به عنوان روشی معمول و استاندارد در تربیت پرنده خود.

    -در نزدیکی قفس پرنده یک لامپ قرار دهید. این لامپ باید به یک سوئیچ خاموش و روشن متصل باشد تا شما به راحتی بتوانید از راه دور لامپ را کنترل کنید.

    -هربار که پرنده شما شروع به جیغ کشیدن کرد شما به راحتی می توانید بدون انکه وارد اتاق نگهداری پرنده شوید چراغ را روشن کنید. ( ورود شما به اتاق برای پرنده به منزله واکنش مثبت از طرف شما تلقی خواهد شد)

    -طوطی از نوری که در نزدیکی قفسش قرار داده اید بیزار است و به زودی خواهد آموخت که فریاد های هیجانی او با نور بسیار ناخوشایندی پاسخ داده می شود.

    کنار آمدن با رفتار طوطی

      با رفتار طوطی خود کنار بیایید. جیغ کشیدن برای طوطی ها رفتاری بسیار طبیعی به شمار می آید و شما به راحتی قادر نخواهید بود تا طوطی خود را وادار کنید که دست از این رفتار بردارد. طوطی ها موجوداتی پر سر و صدا هستند و مخصوصا در ساعت های بیداری و قبل از خواب صر و وصدای زیادی تولید می کنند.  اگر امکان نگهداری از حیوان خانگی پر سر و صدا را ندارید بهتر است که که خانه دیگری برای طوطی خود بیابید.

      - اگر به طوطی خود اجازه دهید که در ساعاتی از صبح و عصر هرچه قدر که می خواهد فریاد بزند به تربیت برای آنکه در باقی مدت روز ساکت باشد کمک بسیاری کرده اید.

      -ظوظی ها حیوانات کنجکاو و زیرکی هستند .آموزش محرک های ذهنی لازم برای طوطی شما را فراهم می کند و آموختنی های جذابی را در اختیارش قرار می دهد. فعالیت های ذهنی به خودی خود از میزان جیغ زدن طوطی شما می کاهند.

      تغییر محیط طوطی

      چراغ ها را خاموش کنید

      چراغ ها را خاموش کنید. ذهن برخی از پرندگان در معرض نور بیش از حد بیش از اندازه تحریک می شود. طوطی ها به ده تا دوازده ساعت خواب شبانه نیاز دارند. طوطی ها اگر بیش از 12 ساعت در طول روز در معرض نور قرار بگیرند میزان سطح هورمون ها در بدنشان بالا می رود و رفتار پرخاشجویانه از خود نشان می دهند و سر و صدای بیشتری هم تولید می کنند. برای کاهش نور دریافتی پرنده خود بعد از ظهر ها پرده ها را بکشید و زمانی که به خواب می روید پارچه یا کاوری را روی قفس طوطی خود بکشید.

      -مطمئن شوید که از زیر کاور هوای کافی به طوطی می رسد.

      - از پارچه های پلی استر که هوا را به خوبی از خود عبور نمیدهند استفاده نکنید برای آنکه به بهترین وجه از ورود نور به قفس پرنده ممانعت کنید بهتر است از پارچه های سیاه و تیره برای پوشاندن قفس پرنده بهره ببرید.

      کم کردن سرو صدای محیط

      سر و صدای محیط را کم کنید. بعضی از طوطی ها با سر و صدای خود به صداهای محیط اطراف واکنش نشان اگر مشغول تماشای تلویزیون هستید و یا به موزیک مورد علاقه خود گوش می دهید صدای دستگاه خود را تا حد امکان پایین بیاورید. اگر خانه خود را آرام و ساکت نگه دارید در نهایت پرنده ای آرام و ساکت هم خواهید داشت.

      -به آرامی صحبت کنید. طوطی ها معمولا برای آنکه بتوانند صدای شما را بشنوند آرام می گیرند و دست از جیغ و فریاد بر می دارند.

      - برای طوطی خود موسیقی آرامش بخش پخش کنید مخصوصا در مواقعی که خودتان در منزل نیستید. استفاده از صدای تلویزیون انتخاب بدی نخواهد بود (البته با صدای بسیار کم)، در ضمن مراقب باشید که تلویزیون را رو شبکه های مستند حیات وحش قرار ندهید چرا که صدای پرندگان، طوطی شما را تشویق به ایجاد سر و صدا میکند.

      خودداری کردن از انجام حرکت های سریع

      از انجام حرکت های سریع خودداری کنید. ممکن است شخصی در خانواده شما حضور داشته باشد که در اطراف قفس چرنده به سرعت حرکت می کند و این حرکت های سریع طوطی شما بیش از حد تحریک می کند و موجب نگرانی او می شود. در اطراف قفس پرنده خود به آرامی تردد کنید و سایر افراد خانواده را هم به همین رفتار ترغیب نمایید.

      -زمانی که کودکان با طوطی بازی می کند و یا با او در تماس هستند سرزده به آنها سری بزنید.

      - دویدن در اتاق طوطی خود را برای کودکان ممنوع کنید چرا که این کار باعث می شود پرنده شما بیش از حد هیجان زده شود و یا بترسد.

      زیر نظر داشتن واکنش های طوطی

      واکنش های طوطی خود را به دقت زیر نظر بگیرید. ممکن است که پرنده شما با مشاهده خصوصیا ظاهری خاصی در فردی دچار استرس شود. برای مثال کلاه بر س داشتن میتواند او را بترساند چرا که نمی تواند تشخیص دهد که شما چه کسی هستید. همین اتفاق ممکن است در مورد استفاده از عینک و یا برخی از رنگ های خاص هم اتفاق بیافتد. اگر پرنده شما فقط در مواقع خاصی سر و صدا تولید می کند ممکن در ظاهر شما و یا یکی از افراد خانواده شما تغییراتی به وجود آمده باشد. از پوشیدن هر نوع لباسی که پرنده شما را ناراحت می کند خودداری کنید و یا آهسته آهسته و به مدت کم از آن لباس استفاده کنید تا پرنده به آن عادت کند.

      از سلامت پرنده خود اطمینان حاصل کنید.

      چک کردن وضعیت سلامتی طوطی


      وضعیت سلامتی او را بررسی کنید. گاهی از اوقات جیغ کشیدن پرنده شما ناشی از درد می باشد و ارزش آن را دارد که پرنده خود را به یک دامپزشک با تجربه نشان دهید تا از سلامت او اطمینان حاصل کنید.

      -تشخیص دادن پرهای خونی در منزل می تواند کار مشکلی باشد. پر خونی پر جدید و در حال رشدی است که دارای یک رگ خونی می باشد که در تمام طول پر رشد کرده است. این پر در صورت تحریک و یا کنده شدن موجب خونریزی خواهد شد. چنین پرهای زندگی پرنده شما را به خطر نمی اندازند اما درد بسیار زیادی ایجاد می کنند. مجل خونریزی را فشار دهید. اگر خونریزی متوقف نشد پرنده خود را به دامپزشکی ببرید تا پر خونی را به درستی خارج کنند.

      -ناخن های بلند هم میتوانند برای طوطی ها دردناک باشند. چرا که نشستن پرنده را با اشکال روبرو می سازند. ممکن است این ناخن های بلند به الیاف و پارچه های موجود در منزل گیر کند حتی بشکند.

      مطمعن شوید که نیازهای طوطی به خوبی برآورده می شوند

      اطمینان حاصل کنید که نیاز های طوطی شما به خوبی برآورده می شود. مطمئن شوید که قفس چرنده بیش از اندازه کوچک نباشد و طوطی شما اسباب بازی های کافی را در قفس خود در اختیار دارد و آب و غذای کافی هم برایش فراهم شده است.

      -طوطی ها به رژیم غذایی حاوی هفتاد درصد پلت مخصوص طوطیان که با سبزیجات سالم و میوه های فصلی غنی شده باشد نیاز دارند.

      -طوطی ها در طول روز به یک ساعت بازی با شما نیاز دارند. علاوه بر این این پرندگان به تعامل پی در پی با شما در طول روز نیز نیاز دارند. اگر قادر به انجام چنین کاری نیستید خانه دیگری برای طوطی خود بیابید.

      -طوطی ها در طول روز به ده تا دوازده ساعت خواب نیاز دارند در غیر اینصورت یا جیغ می کشند و یا شما را گاز می گیرند. برای اطمینان از میزان خواب پرنده خود شما می توانید رد طول شب از یک پوشش قفس و یا یک پتوی ساده برای او استفاده کنید.

      تغییر دادن اسباب بازی های طوطی

      اسباب بازی های پرنده خود را تعویض کنید. اگر حوصله پرنده شما زود سر می رود و از اسباب بازی هم خوشش می آید این احتمال وجود دارد که پرنده شما به محرک های ذهنی بیشتری نیاز دارد پس لازم است تا در فواصل زمانی مشخص اقدام به تعویض اسباب بازی های پرنده خود کنید. سعی کنید هر چند هفته یکبار یک اسباب بازی جدید به او بدهید و نوع اسباب بازی هایی که برای او تهیه می کنید را هم تغییر دهید.

      -طوطی ها اسباب بازی ها در سایز های متفاوت و کارکرد های متنوع را دوست دارند برای کمثال اسباب بازی برای به دندان گرفتن یا اسباب بازی برای نشستن و یا ایستادن بر روی آنها از جمله اسباب بازی هایی هستن که می توانید برای پرنده خود تهیه کنید.

      - اسباب بازی هایی که از خود صدا تولید می کنند هم برای طوطی ها جذاب هستند.

      - پرنده از آینه هم خوششان می آید. چرا که تصویر خود را در آینه میبینند البته برخی از پرندگان هم فکر می کنند که پرنده دیگری را در آینه میبینند.

      -برای پرنده خود اسباب بازی هایی خریداری کنید که او را درگیر کند . اسباب بازی هایی که نردبان داشته باشند و یا تکه های پازل که به خوبی پرنده شما را سرگرم خواهند کرد و هوش او را به چالش می کشند. توجه داشته باشید که اسباب بازی هایی که تهیه می کنید برای پرنده شما بیش از حد کوچک و یا بیش از بزرگ نباشند.

      اطمینان بخشیدن به طوطی

      به پرنده خود اطمینان ببخشید. پرندگان در حیات وحش در برگرداندن گله همکاری می کنند و از این طریق با سایر پرندگان هم ارتباط برقرار می کنند تا از امنیت گله اطمینان حاصل کنند. اگر پرنده شما هربار که اتاق را ترک می کنید جیغ می کشد ممکن است در تلاش برای ارسال علامت بازگشت گله برای شما باشد. سعی کنید با جیغ و یا ایجاد سر و صدا از اتاقی دیگر او را از امنیت و سلامت خود با خبر سازید.

      تهیه کننده : توپ تاپ

      مطالب مرتبط...

      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...