چکار کنیم خورشت فسنجان روغن بندازه

یکی از غذا های خوشمزه، پر طرفدار و اصیل ایرانی خورشت خوشمزه فسنجان می باشد که پخت آن با طعم های مختلف و با انواع گوشت قرمز وسفید در سراسر ایران زبانزد است اصالت این غذا برای شهر شمالی کشورمان گیلان می باشد و معمولا با مخلوط مغز گردو، رب انار که بسته به سلیقه افراد می تواند ترش یا شیرین باشد و همچنین با گوشت مرغ یا گوشت قرمز که آن هم سلیقه ای است پخت می شود. بیشتر در شهر گیلان از خورشت فسنجان ترش استفاده می شود.

خورشت فسنجان یکی از بهترین خورشت ها می باشد که پخت آن به مهارت زیادی احتیاج دارد به همین دلیل معدود افرادی این غذا را خوشمزه می پزند. این خورشت علاوه بر طعم و مزه ی عالی که دارد بسیار مقوی و پر کالری می باشد. البته نا گفته نماند خورشت فسنجان یک خورشت بسیار گران و مجلسی می باشد. که معروف ترین انواع خورشت فسنجان شامل: خورشت فسنجان با گوشت قلقلی، خورشت فسنجان با گوشت اردک، خورشت فسنجان با مرغ و خورشت فسنجان با بوقلمون می شود.

باید این نکته را یاد آور شوم که از میان تمامی گوشت ها برای پخت خورشت فسنجان گوشت گوساله مناسب ترین گوشت می باشد زیرا به دلیل طبع بسیار گرم گردو، طبع سرد گوشت گوساله باعث می شود طبع خورشت شما خنثی و حالت تعادل به خود بگیرد.

در ابتدا باید بگویم که برای پخت خورشت فسنجان زمان زیادی را باید صرف کنید و احتیاج به صبر و حوصله دارد که البته با توجه به خوشمزگی این غذا لذیذ ارزش زمان گذاشتن وصبر را دارد:

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

در ابتدای کار مغز گردو ها را آسیاب کرده و سپس دو یا چند پیاز بزرگ را پوست کنده و رنده می کنیم سپس در داخل قابلمه ریخته و شش الی هفت لیوان آب به آن اضافه می کنیم و شعله ی گاز را بالا می بریم تا آب ریخته شده در قابلمه بعد از گذشتن چند دقیقه جوش بیاید و پس از جوش آمدن آب حرارت شعله گاز را کم می کنیم پس از سپری شدن زمان یک الی دو ساعت رنگ گردو ها تغییر کرده و تیره می شوند هنگامی که گردو ها تغییر رنگ دادند یک ساعت دیگر صبر نموده تا رنگ گردو ها کاملا تیره شود و سپس رب انار دلخواه تان را اضافه کنید.

(همان طور که در بالا گفته شد رب انار طعم های مختلفی دارد از جمله: ترش، شیرین و ملس، پس متناسب با ذائقه خود و خانواده رب انار مورد علاقه خود را انتخاب نمایید) اگر میخواهید خورشت شما رنگ روشن مایل به نارنجی را پیدا نکند از زدن رب گوجه فرنگی خودداری نمایید و فقط رب انار استفاده کنید اما اگر می خواهید رب گوجه فرنگی استفاده کنید در این مرحله باید رب گوجه فرنگی خود را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. سپس زرد چوبه و نمک را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا حسابی این مواد جذب یکدیگر شوند.

 برای تهیه خورشت فسنجان مرغ ها را باید از قبل آماده کنیم آن ها را پوست کنده و تکه تکه می کنیم و سپس آن ها را با ادویه های مورد علاقه خود طعم دار می کنیم مانند: زرد چوبه، فلفل سیاه، نمک، ادویه کاری و ...... البته برای گرفتن بوی خامی مرغ باید مقداری زرد چوبه روی مرغ هایتان بپاشید.  بعد از گذشتن یک ساعت مرغ ها را در ماهیتابه با اندکی روغن سرخ می کنیم بعد از اینکه مرغ ها به طور کامل سرخ شدند زمان اضافه کردن مرغ ها به مواد فسنجان مان رسیده در همین حین مقداری زعفران دم کرده و روی مواد فسنجان تان بریزید اما اگر ذائقه شما غذا های شیرین را دوست دارد می توانید در همین حین مقداری شکر به فسنجان اضافه کنید، برای اینکه خورشت فسنجان خوشمزه تان جا بیفتد و به اصطلاح روغن بیندازد درب قابلمه را گذاشته و به خورشت به مدت پنج الی شش ساعت زمان می دهیم.

این زمان پخت به چند عامل بستگی دارد: 1- به اندازه قابلمه. 2- مقدار مواد داخل قابلمه.

برای روغن انداختن فسنجان چه باید کرد

چکار کنیم خورشت فسنجان روغن بندازه؟

یکی از دلایلی که خورشت فسنجان روغن می اندازد گردوی داخل خورشت فسنجان است حال برای آنکه گردو به خوبی روغن خود را پس دهد باید آن را با چرخ گوشت حسابی چرخ کنید یا آنکه با آسیاب گردو را به طور کامل خرد کنید.

دومین کاری که می شود برای حسابی روغن انداختن خورشت فسنجان انجام داد این است که بعد از تفت دادن گردو، خیلی سریع به خورشت تان آب خیلی سرد یا چند تکه یخ اضافه نمایید.

در هنگام درست کردن خورشت فسنجان بعد از اضافه کردن گوشت مرغ خورشت تان هر پانزده دقیقه یکبار چند حبه یخ داخل قابلمه تان بیندازید و این اضافه کردن یخ را تا پایان پخت مرغ ادامه دهید.

برای اینکه خورشت فسنجان حسابی پر روغن شود باید بعد از پخت کامل خورشت یعنی بعد از پنج الی شش ساعت، شعله ی گاز را خاموش کرده و درب قابلمه ی خورشت تان را بلافاصله بعد از خاموش کردن شعله گاز برداشته و تا حدودا یک ساعت درب قابلمه را نگذاشته و از هم زدن خورشت تان خودداری کنید تا خورشت جا بیفتد و هم اینکه روغن بیندازد.

اما اگر با انجام دادن کار هایی که در بالا گفته شد خورشت فسنجان شما روغن نینداخت یک قاشق رب گوجه فرنگی را با یک قاشق غذا خوری روغن مایع سرخ کرده و به خورشت اضافه نمایید.

مردم استان گیلان برای درست کردن خورشت فسنجان علاوه بر رب انار مقداری رب گوجه فرنگی نیز به خورشت اضافه می کنند.

یکی از ترفند های روغن انداختن خورشت فسنجان این است که آب اولیه ای که در قابلمه ریخته می شود اندک و سرد باشد.

کسانی که از مرغ داخل فسنجان استفاده می کنند باید به این نکته ی مهم توجه داشته باشند که سرخ کردن مرغ باعث می شود که تکه ها آن در فسنجان له و جدا نشوند.

برای روغن انداختن بهتر است از گردوی ایرانی استفاده شود این گردو به طوری است که اگر با انگشتان دست مان فشار بدهیم روغن گردو بیرون زده ودستمان را چرب خواهد کرد.

برای کم نشدن روغن خورشت تان بهتر است از زود پز استفاده نشود مگر در مواقعی که زمان کمی برای پختن خورشت دارید زیرا همان طور که در بالا اشاره کردیم هر چه قدر در درست کردن خورشت فسنجان صبر به خرج دهید خورشت جا افتاده تر و پر روغن تر می شود.

باید توجه نمود که رب انار خالص باشد زیرا اگر تقلبی باشد که دارای تفاله ی انار و نظیر این جور چیز ها، باعث می شود روغن گردو را جذب خود کند و خورشت تان را خشک می کند.

برای روغن انداختن فسنجون چه کنیم

نکاتی که باید در درست کردن خورشت فسنجان رعایت شود:

1. باید به این نکته توجه داشت که طعم رب انار ها با یکدیگر متفاوت می باشد پس نمی توانیم بگوییم که باید چه مقدار رب انار در داخل خورشت ریخت پس در ابتدا دو الی سه قاشق غذا خوری رب انار ریخته و چون مزه ی رب انار خیلی سریع معلوم نمی شود صبر نمایید و بعد از گذشت زمان یک ساعت مزه ی غذا را تست کنید اگر ترشی اش کم بود می توانید دوباره مقداری رب انار اضافه کنید و اگر تمایل داشتید که خورشت تان شیرین بشود یک قاشق شکر به خورشت تان اضافه نمایید و اگر دوست داشتید مزه ی خورشت فسنجان تان ملس باشد می توانید از رب انار ملس به همراه شکر و یا شیره خرما نیز استفاده کنید.

2. برای یک دست شدن خورشت بهتر است پیاز را با رنده ریز رنده کرد.

3. همانطور که در بالا گفته شد استفاده از انواع ادویه جات کاملا سلیقه ای و براساس ذائقه خودتان می باشد ولی اگر دوست داشتید می توانید برای خوش طعم کردن خورشت فسنجان از یک قاشق مربا خوری دارچین و برگ بو استفاده کنید.

4. از زعفران برای خوش رنگ کردن و همچنین دادن عطر خوب به خورشت استفاده کنید.

5. اگر رب انار را با گردو آسیاب شده تان تفت دهید خورشت شما خوش رنگ تر می شود.

6. استفاده از رب گوجه فرنگی و رب انار باعث می شود روغن فسنجان به رنگ قرمز در بیاید و زیبایی قابل توجهی به خورشت شما دهد.

7. اگر می خواهید که خورشت تان حسابی جا افتاده و لعاب دار شود توصیه می کنم در نیم ساعت آخری که از پخت خورشت مانده با توجه به مقدار خورشت یک عدد سیب را با رنده ی ریز داخل قابلمه خورشت تان رنده کنید تا فسنجان شما غلیظ تر شود.

8. می توانید علاوه بر آسیاب مغز گردو به مقدار یک سوم از مغز گردو، مغز پسته بریزید این کار باعث خوشمزه شدن خورشت فسنجان تان می شود.

9. مغز گردو خود را در خورشت زیاد تفت ندهید چون باعث تلخی خورشت می شود، همچنین مغز گردو نباید خام باشد چون مزه و بوی نامطبوعی به خورشت فسنجان می دهد.

10. اگر در فسنجان تان از گردوی سفید استفاده نمی کنید چند راه برای از بین بردن تلخی گردو که باعث مزه نه چندان خوب در فسنجان می شود را به شما پیشنهاد می کنیم:

· یکی از این راهکار ها این است که گردو را به تنهایی تفت دهید و بعد از گذشتن مدت زمان کوتاهی که خنک شد بین دستان مالش دهید تا پوست تیره مغز گردو جدا شود، همین امر باعث می شود تلخی گردو از بین برود.

· راهکار بعدی این است که گردو را چرخ کنید و در یک کاسه آب بگذارید و ته نشین آن را بگیرید و بیرون بریزید این کار را باید چند بار به صورت مکرر انجام داد و بعد گردو را همراه آب با رب انار و رب گوجه فرنگی مخلوط نموده و خورشت را آماده کنید.

برای کمتر استفاده کردن از گردو می توانید هویج پخته شده را با گردو مخلوط کنید ولی استفاده از گردوی خالص باعث خوشمزه تر شدن و مقوی بودن خورشت فسنجان تان می شود، استفاده از هویج برای مواقعی است که گردو کم باشد.

برای روغن انداختن فسنجان چه کنیم ، خاصیت خورشت فسنجان

خاصیت خورشت فسنجان

به عقیده متخصصان غذا و دارو خوردن خورشت فسنجان باعث پیوند های محکم روحی و روانی در خانواده ها و باعث کاهش تنش عصبی در کل جامعه می باشد.همچنین متخصصان در حوزه ی مواد مخدر می گویند: اگر در خورشت فسنجان از ادویه جاتی همانند دارچین استفاده شود یک معجون فوق العاده با انرژی می تواند باشد که بر سلامت قلب تاثیر مثبتی دارد.

خورشت فسنجان اگر همراه با دارچین سرو شود یک نوع ماده روان گردان طبیعی است. برای اینکه تاثیرات مثبت روان گردان خورشت فسنجان در بدن بیشتر باشد توصیه می شود در خورشت از کاکائو استفاده کنید زیرا کاکائو در فسنجان ماده ای به نام فنتیلامین دارد که به همراه میریستیسین که توسط دارچین در خورشت فسنجان می باشد باعث ایجاد تاثیرات مثبت روحی و روانی در انسان می شود.

خورشت فسنجان به دلیل داشتن روغن زیاد و چرب بودن آن وعده ی غذایی مناسبی برای آن دسته از افراد است که لاغر هستند و می خواهند افزایش وزن داشته باشند و به وزن ایده آل خود برسند البته به دلیل آنکه روغن زیاد باعث کم خوری خواهد شد می توان آن را با گردوی کمتر و اندکی ترش تر درست کنید این کار باعث می شود حجم بیشتری غذا میل نمایید.

اضافه، خورشت فسنجان را چگونه نگهداری کنید؟

اگر خورشت فسنجان شما اضافه آمد باید آن را در ظروفی که درب های محکم دارند ریخته و در یخچال گذاشته حتما باید به این نکته توجه داشته باشیم که خورشت فسنجان غذایی مملو از اسید های غیر اشباع چرب می باشد پس ریختن آن در ظرف هایی که درب نداشته باشد و اکسیژن به خورشت تان برسد موجب اکسیدی شدن اسید های چرب غذای شما شده و باعث مضراتی برای مصرف کننده خواهد داشت.

توصیه هایی برای آن دسته از افراد که چربی خون بالا دارند !

این دسته از افراد باید چربی خون خود را کنترل کنند، برای کنترل چربی موجود در خورشت فسنجان بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا سرد شود بعد از این کار روغن خورشت بر روی سطح می آید و به راحتی می توان جدا کرد و بعد از برداشتن روغن می توان آن را با سالاد سبزیجات میل نمود.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. ....says:

    خداوکیلی کاکائو تو فسنجون!!!!!