چکار کنیم خورشت بامیه خوشمزه بشه؟

در ابتدای این مطلب می خواهیم کمی با بامیه و خواص آن آشنا شویم:

بامیه چیست؟

بامیه میوه ای بسیار مفید و با خواص درمانی بالا می باشد که در آب و هوای معتدل رشد می کند و در تابستان محصول گیاه بامیه به دست می آید، طبع سرد دارد و به همین جهت در فصل تابستان، فصل گرم سال با بدن سازگار می شود و جزء خوراکی های تابستانی است.

فواید تغذیه ای بامیه

بامیه به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان برای سلامتی افراد مفید است. این گیاه به بهبود بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، بیماری های گوارشی و برخی از سرطان ها کمک می کند. همچنین سرشار از ویتامین های B1، B6، B2، زینک، اسید فولیک، کلسیم و پتاسیم است. که کلسیم آن برای رفع پوکی استخوان و پتاسیم آن ضد فشار خون است.

یکی از خوشمزه ترین خورشت های جنوب کشور خورشت بامیه می باشد که به دلیل طعم فوق العاده در تمام شهرهای کشور پخت می شود.

تعداد افراد کمی هستند که به بامیه علاقه ندارند و این شاید به دلیل روش پخت آن می باشد این روش باعث لیز شدن خورشت می شود که این افراد این حالت را دوست ندارند. در ادامه ی مطلب می خواهیم روش های استفاده از بامیه و چگونه خوشمزه تر شدن آن را بگوییم:

بامیه را می توان به شیوه های مختلف از جمله:

آبپز کردن، سرخ کردن، بخار پز و همچنین به صورت خام مصرف کنیم و برای بیشتر نگه داشتن میوه ی بامیه میتوان آن را ترشی انداخت، خشک، آسیاب یا پودر کرد که بعد از تمام شدن فصل این محصول بتوانیم هنوز از آن استفاده کنیم.

طرز تهیه خورشت بامیه:

در ابتدا بامیه ها را می شوریم و ساقه آن ها را کوتاه می کنیم سپس در ماهیتابه تفت می دهیم فقط دم بامیه ها را زیاد کوتاه نکنید چون باعث می شود هنگام جوشیدن مواد داخل بامیه بیرون بیاید و باعث لزج شدن خورشت بشود سپس پیاز خام را درقابلمه ی دیگر به صورت نگینی خرد می کنیم و در مقداری روغن آن را سرخ می کنیم و سپس گوشت را به پیاز سرخ شده اضافه می کنیم، گوشت را تا حدی در روغن تفت می دهیم که رنگ گوشت عوض شود زردچوبه و سیر و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می کنیم وصبر می کنیم تا کاملا سرخ شوند و در آخر نمک و فلفل می زنیم سپس سه الی چهار پیمانه آب روی گوشت می ریزیم،البته میزان آب خورش به سلیقه خودتونه برای پخت، به زمان یک الی دو ساعت احتیاج دارد و بعد از پخته شدن گوشت بامیه ها را به مواد داخل قابلمه اضافه می نماییم و در همین حین مقداری گرد غوره یا گرد لیمو عمانی به غذا اضافه می کنیم  بعد از تقریبا چهل دقیقه که خورشت جا افتاد آن را سرو می کنیم.

برای خوشمزه شدن خورشت بامیه چکار کنیم

روشی دیگر برای درست کردن خورشت بامیه خوشمزه:

درست کردن خورشت بامیه خوشمزه با قارچ: بامیه را با مقداری روغن زیتون در ماهیتابه تفت می دهیم تا رنگ بامیه عوض شود و بعد کمی نمک و ادویه کاری به آن افزوده، در ظرفی دیگر پیاز خرد شده را ریخته و کامل سرخ می کنیم تا به رنگ طلایی در بیاید در این هنگام فلفل سبز و قارچ تکه شده به پیاز اضافه شود و مقداری تفت دهید تا به حالت نرم در بیاید در این هنگام رب گوجه را ریخته و به کار تفت ادامه دهید تا بوی خامی آن از بین برود در مرحله ی بعد دو یا چند عدد گوجه فرنگی را تکه می کنیم و بعد به همراه بامیه به قارچ اضافه و خوب آن را هم می زنیم سپس یک لیوان آب به آن اضافه و بعد از جوش آمدن آب حرارت شعله را کم می کنیم و صبر می کنیم تا بامیه کاملا پخته و نرم بشود و در آخر مقداری آبلیمو ریخته و به غذای تان نمک لازم را اضافه کنید حالا خورشت بامیه خوشمزه با قارچ را می توانید به همراه سبزی خوردن و نان نوش جان کنید.

برای تنوع داشتن در طبخ این خورشت خوشمزه می توانید از رب انار و از هر ادویه ی دیگری که دوست دارید هم استفاده کنید.

چطور خورشت بامیه خوشمزه درست کنم

چکار کنیم خورشت بامیه خوشمزه تر بشه؟

1. استفاده از زعفران برای خوشمزه تر و خوش رنگ شدن خورشت بامیه

2. اضافه کردن بامیه بعد از پخته شدن کامل گوشت

3. اگر مزاج شما ترشی را بیشتر دوست دارد می توانید به جای استفاده از رب گوجه فرنگی از شیره تمرهندی یا رب انار استفاده کنید.

4. و اگر مزاج شما ترش بودن غذا را نمی پسندد،  می توانید از آلو زرد به جای آبغوره استفاده کنید در نتیجه خورشت بامیه شما ملس می شود.

5. برای خوش رنگ شدن خورشت بامیه تان می توانید یک یا دو گوجه را تفت دهید و سپس به بامیه اضافه کنید.

برای اینکه بامیه در خورشت لزج ولیز نشود چند راه وجود دارد:

· می توانید بامیه ها را قبل از پخت بیست دقیقه در سرکه یا آبلیمو قرار دهید.

· یک قاشق غذاخوری نمک را در مقداری آب سرد حل می کنیم، چند تکه یخ هم می اندازیم و بامیه ها را به مدت نیم ساعت در آن قرار می دهیم، و سپس بامیه ها را می شوییم.

· دم بامیه ها را خیلی کوتاه نکنید که مواد داخل بامیه بیرون نیاید که باعث لزجی بامیه می شود.

برای جا افتادن این خورشت خوشمزه باید صبر داشته باشیم حرارت گاز را کم کنیم تا غذا جا بیفتد، خورشت را زیاد هم نزنید و سعی کنید خورشت بامیه را بیشتر از یک بار داغ نکنید چون باعث وا رفتن بامیه ها می شود.

در هنگام پخت خورشت بامیه باید به این نکته ی مهم توجه نمود که بامیه ها خیلی له و خورشت مان بیش از حد پر لعاب نشود. 

بامیه های درشت اکثرا خشک هستند و مزه ی خوبی ندارند بامیه اگر قلمی و ریز و همچنین سرخ شده تر باشد خورشت خوشمزه ترمی شود آشپزان حرفه ای در خرید و سرخ کردن بامیه به این نکات توجه می کنند و از بامیه های ریز استفاده می کنند زیرا نرم هستند و طعم بهتری دارند.

شما می توانید از لیمو عمانی شسته شده و هسته گرفته به جای گرد لیمو یا گرد غوره در خورش استفاده نمایید البته گرد لیمو در خورشت بامیه از بقیه چاشنی ها خوشمزه تر است.

اینکه گوشت شما تکه ای، چرخ کرده و یا قلقلی باشد کاملا سلیقه ای می باشد ولی از نظر آشپزان حرفه ای استفاده از گوشت گوسفندی و بخصوص ماهیچه ی آن به دلیل طبع گرم و مخالف بودن با طبع سرد بامیه بسیار بهتر ومفید تر است و طعم فوق العاده ای به غذا می دهد و برای خوشمزه تر شدن این غذا می توانید از قلم گوسفند یا تنها از آب قلم استفاده کنید که همچنین از خاصیت غذایی بالایی برخوردار می شود.

و اما اگر می خواهید خورشت بامیه ای به همان خوشمزگی داشته باشید ولی در مدت زمان کوتاه تر، به جای استفاده از گوشت تکه ای از گوشت چرخ کرده استفاده نمایید.

برای حفظ خواص و مواد مغذی این ماده خوراکی بهتر است آن را آبپز یا بخار پز نمایید و یا اگر می خواهید آن را سرخ کنید از روغن های گیاهی مانند: روغن زیتون استفاده کنید.

 خورشت بامیه خوشمزه را می توانید با سیب زمینی سرخ کرده تزئین نمایید و به خوشمزه تر شدن این خورشت بیفزایید.

تهیه خورشت بامیه خوشمزه

هشدار:

بامیه را  نباید در ظروف مسی،آهنی یا برنجی پخت،  چون که این فلزات توسط  گیاه خوراکی (بامیه) جذب می شوند و خاصیت سمی به بامیه می دهند و به جای آن باید از ظروف چینی،  سفالی و یا عقیق استفاده نمود

بامیه را چطور فریز کنیم؟

برای فریز کردن بامیه باید آن را به اندازه های مناسب مصرف مان سرخ کرده، به این صورت می توانیم بامیه را در فصل های سرد سال نگهداری کنیم.

ادویه و چاشنی خورشت بامیه

در مطالب بالا نیز تعدادی از این چاشنی ها را برایتان گفتم و اینک تعداد دیگری از آن ها را ذکر می کنم: از دیگر ادویه های این غذا می توان به دارچین، گلپر اشاره کرد. زعفران یکی از طعم دهنده های اصلی این غذا می باشد. به جای استفاده از آب در خورشت بهتر است از آب گوجه ی رنده شده استفاده کنید که باعث خوشمزه تر شدن خورشت می شود. کم و زیاد کردن آب خورشت و تکرار این کار باعث از بین رفتن رنگ و روی زیبای خورشت می شود.

اگر حس کردید که خورشتتان نیاز به ترشی زیادتری دارد می توانید با اضافه کردن کمی آب لیمو ترش به ترشی آن بیفزایید. باید دقت نمود که آبلیمو و آبغوره را همزمان در خورشت استفاده نکنیم چون باعث تلخی غذا و طعم بد آن در اثر پخت می شود. بهتر است زمان اضافه کردن آبلیمو به خورشت وقتی باشد که تازه زیر غذا را خاموش کرده ایم زیرا رنگ غذا را در غیر این صورت تغییر می دهد.

یکی دیگر از راه های بهتر شدن خورشت بامیه افزودن روغن بیشتر و به اندازه تفت دادن رب گوجه فرنگی است، باید توجه نمود که حتما به مقدار لازم گوجه را تفت دهیم زیرا اگر بیش از حد این کار را ادامه دهیم باعث سیاه شدن خورشت می شود.

بعضی از افراد این خورشت را با لپه درست می کنند یا اینکه به جای استفاده از گوشت، مرغ در داخل خورشت می ریزند.

این غذا همان طور که گفته شد باید با صبر و حوصله پخته شود یک غذای حاضری نیست و باید با برنج همراه باشد.

بیشتر مردم جنوب کشور مان مقداری سیر و تمر هندی به خورشت بامیه برای خوشمزه تر شدن آن اضافه می کنند.

برای عطر بیشتر خورشت بامیه بهتر است درب قابلمه بسته باشد.

چکار کنیم خورشت بامیه خوشمزه بشه؟

مضرات بامیه:

· یکی از مضرات بامیه که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید سوء هاضمه و حالت تهوع است.

· بامیه دارای پتاسیم زیادی می باشد به همین دلیل مصرف آن به افراد دارای بیماری های کلیوی توصیه نمی شود.

· همچنین استفاده زیاد از بامیه احتمال دارد باعث ایجاد تعرق شدید در بعضی از افراد شود.

· افراد دیابتی که داروی متفورمین را استفاده می کنند باید در مصرف بامیه دقت داشته باشند چون که بامیه با این دارو تداخل داشته وممکن است اثر این دارو را کاهش دهد.

· بامیه دارای اگزالات هست و مصرف زیاد آن احتمال ایجاد اسهال، گرفتگی و نفخ در یکسری از افراد را دارد، پس لازم است کسانی که بیماری سندروم روده تحریک پذیر را دارند به مقدار کمتری از بامیه استفاده کنند.

· مقدار زیاد اگزالات در بامیه باعث به وجود آمدن سنگ کلیه در برخی از افراد می شودوهمچنین این ماده باعث زیاد شدن اسید اوریک خون خواهد شد و تشدید کننده ی بیماری نقرس است.

· خوردن بامیه به افراد دارای بیماری تیروئید کم کار توصیه نمی شود زیرا باعث کم کار تر شدن غده ی تیروئید می شود وبا دارو های این بیماری تداخل دارد.

· یکی دیگر از تداخل های دارویی بامیه با داروهای ضد انعقاد خون (وارفارین و کومادین) است که آن هم به دلیل وجود مقدار زیاد ویتامین k می باشد.

خاصیت های خورشت بامیه:

· مصرف خورشت بامیه می تواند سبب تقویت کبد و درمان کبد چرب شود.

· خورشت بامیه با دارا بودن آنتی اکسیدان و ویتامین c زیاد سیستم ایمنی بدن را قوی و از سرما خوردگی جلوگیری خواهد کرد.

· خورشت بامیه به دلیل دارا بودن ویتامین k12 به سلامت استخوان ها کمک کرده و باعث تقویت آن ها خواهد شد که همین خاصیت باعث پیشگیری از پوکی استخوان خواهد شد.

· خورشت بامیه سرشار از فیبر است و در درمان یبوست مفید می باشد زیرا فیبر به عملکرد بهتر حرکت های روده کمک می کند.

· وجود فیبر در خورشت بامیه کلسترول زیادی بدن را دفع می کند و همین امر باعث درمان تری گلیسرید و کلسترول خون بالا می شود.

· خورشت بامیه با دارا بودن ویتامین A وآنتی اکسیدان بتاکاروتن، گزانتین و لووتئین چشم را تقویت می کند و اضافه بر این که برای جلوگیری از بیماری های چشم مفید است، سبب افزایش دید چشم می شود.

· یکی از جالب ترین خواص خورشت بامیه جنگیدن با سلول های سرطانی می باشد و این امر وظیفه اش با لکتین موجود در خورشت بامیه است.


مطلب پیشنهادی :

از کجا بفهمیم خورشت قیمه جا افتاد


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...