چگونه علائم بیماری را در یک قناری پیدا کنیم؟

قناری‌ها نسبت به وضعیت‌های متعددی آسیب پذیر هستند؛ از جمله علائم قناری بیمار، آبله قناری، کنه‌های کیسه‌ی هوا و مشکل عدم خروج تخم از بدن قناری ماده است. برای تشخیص این علائم می توانید ابتدا خودتان راه‌های تشخیص اولیه را طی کنید و در صورت مواجه با مشکل جدی، به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر درباره‌ی این که قناری شما بیمار است و از علائم قناری بیمار، نگران هستید، باید بسیار سریع عمل کنید. قناری‌ها نسبت به وضعیت‌های متعددی آسیب پذیر هستند؛ از جمله علائم قناری بیمار، آبله قناری، کنه‌های کیسه‌ی هوا و مشکل عدم خروج تخم از بدن قناری ماده است. به هر تغییر در رفتار قناریتان مانند بی حالی یا کم اشتهایی، توجه کنید. حتی می توانید آن‌ها را برای معاینه‌ی سریع پرها، چشم‌ها و پوست از قفسشان خارج کنید. با این حال فقط یک دامپزشک می تواند مشکل دقیق و علائم قناری بیمار شما را تشخیص دهد؛ بنابراین اگر نگران هستید بهتر است که هر چه زودتر به سراغ یک دامپزشک بروید.

روش 1 : نظارت بر قناری خود

علائم بیماری قناری


هر نوع کاهش فعالیت را یادداشت کنید. قناری‌ها پرندگان فعالی هستند که از پرواز کردن در قفس خود لذت می برند. اگر قناری شما دست از پرواز کردن برداشته است یا مدت زمان طولانی را به نشستن بر روی میله‌ی خود درون قفس، می گذراند، بهتر است آن‌ها را به یک دامپزشکی ببرید. از علائم قناری بیمار این است که احتمالاً سر خود را زیر بال‌هایش می برد و یا نزدیک ظرف غذای خود می خوابد.

علائم بیماریهای قناری

به صداهایی که آن‌ها تولید می کنند، گوش دهید. یک قناری سالم باید در حال جیرجیر کردن و یا آوازخواندن باشد. قناری مریض ساکت است و یا صدای خس خس، عطسه، سرفه و صداهای ریز را از خود ایجاد می کند. به نحوه‌ی تنفس آن‌ها نیز به خوبی توجه کنید. تنفس سریع یا سخت می تواند نشانه‌ای از ابتلا به آبله قناری یا عفونت قارچی آسپرژیلوزیس و از علائم قناری بیمار باشد.

مریضی قناری

مقدار غذایی که می خورند یا آبی که می نوشند را مشاهده کنید. به طور معمول قناری‌ها باید در روز بین یک تا دو قاشق چای خوری دانه یا غذای مخصوص پرنده بخورند. همچنین آن‌ها بیشتر از یک بار در روز به عوض‌کردن ظرف آبشان نیازی ندارند. اگر متوجه هر نوع تغییری در اشتهای آن‌ها شدید، می تواند از علائم قناری بیمار باشد.

_اگر ظرف آب آن‌ها را خالی دیدید، ممکن است دچار کم آبی شده باشند.

_اگر پرنده‌ی شما غذا نمی خورد، ممکن است اشتهای خود را از دست داده باشد. این مسئله یک نشانه‌ی رایج از بسیاری از بیماری‌هاست.

از کجا بفهمیم قناری بیماری دارد

    توجه به پرهای پف کرده. قناری‌ها معمولاً زمانی که خواب هستند و یا سردشان است، پرهای خود را پف می‌کنند. اگر پرندگان شما خواب نیستند و برای مدت زمان زیادی پف کرده باقی ماندند، این نشانه ممکن است از علائم قناری بیمار باشد.

    علائم بیماری در مدفوع قناری

    از مدفوع و ادار آن‌ها بازرسی کنید. زمانی که روزانه قفس را عوض و تمیز می کنید، دفع آن‌ها را بررسی کنید. یک دفع سالم باید شامل ادار شفاف و آبکی به رنگ سفید گچی و مدفوع تیره و جامد باشد. هر تغییری در رنگ یا غلظت به این معنی است که احتمالاً مشکلی وجود دارد و از علائم قناری بیمار خواهد بود.

    _رنگ زرد یا سبز می تواند نشانه‌ای از بیماری کبد باشد.

    _رنگ قرمز یا مشکی می تواند نشانه‌ای از خونریزی داخلی باشد.

    _مدفوع شل و مایع مانند، می تواند نشانگر این باشد که قناری شما اسهال دارد.

    _دفع سالم نباید بو داشته باشد. اگر متوجه بوی ناخوشایند شدید، ممکن است به این معنی باشد که آن‌ها انگلی به نام ژیاردیا دارند.

    نشانه های بیماری در قناری

      قفس آن‌ها را برای ترشح ناشی از عطسه بررسی کنید. همچنین ممکن است که شما ترشحات و تورم را اطراف سوراخ بینی آن‌ها ببینید. ترشح به دلیل عطسه، اغلب نشانه‌ای واضح از علائم قناری بیمار می باشد.

      پیدا کردن علائم بیماری در قناری

      روش 2  : بازرسی قناریتان

      پرهای آن‌ها را معاینه کنید. به طور معمول پرها باید نرم و صاف، براق و پُر باشند. پرهای تکه تکه، نازک و یا خالی شدن بدن از پر، می تواند به معنی علائم قناری بیمار باشد. اگر این قناری پرهای خود را می کند، می تواند دچار اضطراب و حال ناخوش شده باشد.

      _خالی شدن پرها از روی سر می تواند نشانه‌ای از کنه باشد.

      بیماری قناری ها

        برای نشانه‌های ترشح یا قرمزی به اطراف چشم آن‌ها نگاه کنید. چشمان یک قناری سالم باید واضح و سیاه باشد. هر نوع ترشحی از چشم می تواند از علائم قناری بیمار و نشان دهنده‌ی عفونت چشم باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ تورم یا قرمزی اطراف قسمت بیرونی چشم وجود نداشته باشد.

        چگونه علائم بیماری را در یک قناری پیدا کنیم؟

        به دنبال ضایعات پوستی یا جای زخم باشید. به آرامی با یک انگشت پرهای قناری خود را کنار بزنید و نواحی بدون پر مانند پاها و پشتشان را بررسی کنید. اگر هر نوع ضایعات، توده و یا زخم وجود دارد، باید قناری خود را به یک دامپزشکی ببرید. این قناری ممکن است انگل یا آبله‌ی قناری داشته باشد.

        زخم و ضایعات یکی از علائم قناری بیمار و نشانه‌های آبله قناری است. این ضایعات در مراحل اولیه‌ ممکن است به رنگ زرد یا سفید باشد، اما با پیشرفت بیماری شروع به زخم شدن می کنند.

        بررسی مقعد قناری برای پیدا کردن بیماری

          آن‌ها را بلند کرده تا مقعدشان را بررسی کنید. مقعد، زیر پرنده و در کنار پرهای دم آن‌ها است. این همان محلی است که آن‌ها دفع خود را انجام می دهند. پرهای اطراف مقعد باید خشک و نرم باشد. برای تشخیص علائم قناری بیمار، اگر این پرها مرطوب یا لکه دار هستند، ممکن است قناری‌ها اسهال داشته باشند.

          بررسی شکم قناری

          شکم آن‌ها را برای مشکل عدم خروج تخم بررسی کنید. اگر قناری شما ماده است، باید به آرامی انگشت خود را بر روی شکم او فشار دهید. اگر احساس تورم یا برآمدگی سفتی می کنید، این قناری ماده احتمالاً دچار این مشکل شده است. قناری خود را سریعاً به یک دامپزشک نشان دهید.

          سایر علائم قناری بیمار و این مشکل به خصوص، شامل تکان دادن دم آن‌ها، عدم اشتها یا مشکل در تنفس می باشد.

          بررسی گلوی قناری

            با نور یک چراغ، گلوی آن‌ها را برای وجود کنه‌های کیسه‌ی هوا بررسی کنید. اگر از قناری خود صدای کلیک کردن می شنوید، بهتر است کنه‌های کیسه‌ی هوای آن‎ها را برای علائم قناری بیمار بررسی کنید. یک نور کوچک و متمرکز برداشته و آن را در مقابل حلق قناری خود درون یک اتاق کم  نور بگیرید. اگر دانه‌های کوچکی انتهای گلوی آن‌ها می‌بینید، احتمالاً قناری کنه دارد.

            _همچنین می توانید گلوی قناری را برای جستجوی برآمدگی یا تورم، نوازش کنید که می تواند نشانه‌ای از چینه دان متورم شده، باشد.

            درمان بیماری قناری

              روش 3  : درمان قناری شما

              به یک دامپزشک پرندگان مراجعه کنید. این دامپزشک کسی است که در زمینه‌ی پرندگان تخصص دارد. آن‌ها توانایی تشخیص هر نوع مشکلی در قناری شما را دارند. این دامپزشکان احتمالاً آزمایش خون، مدفوع یا پرتوی ایکس-ری را برای تشخیص علائم قناری بیمار انجام می دهند. دامپزشک نه تنها مشکل قناری شما را تشخیص می دهد، بلکه معالجه‌ای را برای مشکل دقیق قناری تجویز می کند.

              روش های درمان بیماری قناری

              قناری بیمار را از سایر قناری‌ها جدا و قرنطینه کنید. بیماری‌ها می توانند به سرعت میان پرندگان پخش شوند. اگر قناری شما با دیگر قناری‌ها یا نزدیک آن‌ها زندگی می کند، آن‌ها را در یک قفس جدا و تمیز و در یک اتاق دیگر قرار دهید تا بهبود پیدا کنند.

              راه های درمان بیماری قناری

              اتاق را گرم نگه دارید. از علائم قناری بیمار این است که نمی تواند خود را گرم نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که قناری بیمار در یک اتاق گرم و در حالت ایده آل، 90 درجه فارنهات (32 درجه سانتی گراد) قرار داشته باشد. همچنین می توانید از یک کیف مخصوص حمل پرنده یا دستگاه هیتر و گرمادهی ماهی‌ها، برای گرم نگهداشتن قفس آن‌ها استفاده کنید.

              درمان قناری بیمار

              میله‌های درون قفس آن‌ها را پایین تر ببرید. قناری‌های بیمار، مستعد نشستن مدام در روز بر روی میله‌هایشان هستند، اما اگر این قناری‌ها ضعیف شوند، می توانند از این میله پایین بیفتند و خودشان را مجروح کنند. از پایین آوردن این میله اطمینان حاصل کنید تا این خطر  کاهش پیدا کند.

              درمان بیماری قناری

              آن‌ها را به خوردن تشویق کنید. همیشه ظرف غذا و کاسه‌ی آب قناری خود را پر نگه دارید، حتی اگر چیزی نمی خورند و جزو علائم قناری بیمار است. می توانید از غذاهای نرم مانند انواع توت‌ها، برای تشویق کردن آن‌ها به خوردن استفاده کنید.

              تهیه کننده : توپ تاپ

              مطالب مرتبط...

              هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...